Тема. Екскурсія до весняного лісу

Про матеріал
I. Підготовка учнів до екскурсії Перед екскурсією учитель проводить бесіду. Яка зараз пора року? Який зараз місяць? Яку тему ми вивчили? Повідомляє, що під час екскурсії учні матимуть можливість поспосте¬рігати за тим, що відбувається у природі навесні. II. Проведення екскурсії Екскурсію слід проводити ясного погожого дня. Дорогою до лісу вчитель звертає увагу дітей на клумби. Діти ко¬ментують, що снігу уже майже немає. Якщо дорогою побачать пта¬хів, то учитель розповідає про їх спосіб життя. Підвівши учнів
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 31

Тема. Екскурсія до весняного лісу

Мета: простежити, як пробуджується природа навесні; продовжити формувати вміння користуватися органами чуття під час спостережень за природними й суспільними об'єктами, виявляти їх різноманітні ознаки; підвести учнів до розуміння того, що жит­тя людини залежить від природи, а здоров'я природи залежить від людини; з'ясувати, що змінюється довкола швидко, а що — не так швидко; виробляти в учнів прагнення будувати свою поведінку серед природи за вимогами краси.

ХІД-УРОКУ ЕКСКУРСІЇ

I. Підготовка учнів до екскурсії

Перед екскурсією учитель проводить бесіду.

Яка зараз пора року?

Який зараз місяць?

Яку тему ми вивчили?

Повідомляє, що під час екскурсії учні матимуть можливість поспосте­рігати за тим, що відбувається у природі навесні.

II. Проведення екскурсії

Екскурсію слід проводити ясного погожого дня.

Дорогою до лісу вчитель звертає увагу дітей на клумби. Діти ко­ментують, що снігу уже майже немає. Якщо дорогою побачать пта­хів, то учитель розповідає про їх спосіб життя.

Підвівши учнів до лісу, учитель пропонує їм порівняти весняний ліс із тим, який вони спостерігали взимку. Називають дерева. Пі­дійшовши ближче, розглядають бруньки.

Звертають увагу, що сніг залишився тільки в низинах та в зарос­тях кущів. Де-не-де виглянула перша зелена трава. Неподалік учні побачили чимало жовтих квіток. Учитель пояснює, що так рано цвіте мати-й-мачуха, розповідає, чому рослина має таку назву, що вона лікарська.

У природі є квіти, які заявляють про себе спочатку квіткою, ні­бито поспішають прикрасити землю, адже бояться, що не встигнуть продовжити свій рід.

До таких рослин належить мати-й-мачуха. Своєю квіточкою вона схожа на сонячний промінчик.

Ще не зійшов сніг, а рослинка пробивається до сонечка. За квіт­кою з'являється листя, зверху гладеньке, лискуче, а знизу — пух­насте, м'якеньке й тепле. Саме за це прозвали рослину мати-й-мачуха.

Рослина має ще й іншу назву — туссілаго, від латинського слова «туссіс» — кашель. Саме з неї готують ліки від кашлю.

У ВЕСНЯНОМУ ЛІСІ

Добре пригріває вже весняне сонечко, підсихає в лісі земля. Усе навколо оживає: дерева, трави, комахи. Веселіше співають птахи, а їх уже прилетіло чимало! Глянь, як набубнявіли пуп'янки на га­лузках, от-от розпукнуться.

Бачиш — полетів перший метелик. Це кропивниця. Невже вона встигла так швидко вирости? Звісно, ні. Є такі метелики, які не ги­нуть від холоду, а залізуть кудись у щілину й перезимують там, пе­респлять до весни. Так і кропивниця. Тому вона першою з'являється поміж метеликів.

Підійдемо до мурашника. Він теж ожив! Як сновигає мурашня! Щоправда, мурашки ще не такі швидкі, як улітку. Та за кілька днів вони прокинуться зовсім від сну.

Повилазили мурашки — й одразу до роботи! Одні волочать здо­бич додому, другі займаються ремонтом будинку, який трохи по­псувався за зиму. Кому ж приємно жити в будинку, що протікає? Ніколи не руйнуйте мурашників, адже мурашки знищують лісових шкідників, допомагаючи зберігати ліс!

А що це гріється на камінчику? Е, які ми необережні: злякали ящірку, це вона після зимової сплячки вилізла погрітися на соне­чку. Ящірки теж корисні. Вони поїдають мух, різних шкідливих комах.

                                                                                                   З журналу

Учитель пропонує дітям показати та назвати кущі й дерева, ві­домі з попередніх екскурсій. Підводить їх до берези, в корі якої кілька днів тому було зроблено невеликий надріз. З нього тече сік. Учитель пояснює, що надрізи шкідливі для дерев. Тому пошкоджене місце слід замазати глиною.

Під час екскурсії учні спостерігають за поведінкою комах, які літають біля квітучих рослин.

Погожого весняного дня особливо помітне пожвавлення з-поміж птахів. Можна почути спів шпаків, зябликів, які уже повернулись із вирію.

Учитель пропонує назвати побачених птахів, розказати, що ві­домо про них (сказати, чи еони перелітні, чи мостять гнізда, чим живляться тощо).

Увагу дітей може привернути птах завбільшки з горобця, з гар­ним оперенням: рожево-червоні груди, сіро-бура спинка, зеленку­вате надхвістя, попелясто-сіра з блакитним відтінком шапочка і по дві білі плями на кожному крилі. Це зяблик. Він живиться пере­важно насінням трав'янистих рослин, зокрема бур'янів, що збирає на землі, комахами. Зяблики — корисні птахи. Вони знищують на­сіння бур'янів, шкідливих комах.

Під час відпочинку учні декламують вірші, виконують пісні, відгадують загадки.

Під час екскурсії учні повинні переконатися, що з настанням тепла природа пробудилася від зимового сну. Розвиваються рос­лини, пожвавлюється життя тварин.

III. Підсумок екскурсії

Після екскурсії проводять підсумкову бесіду за такими запитан­нями:

  • Де ми побували на екскурсії?
  • Якими звуками сповнився ліс?
  • Який аромат має повітря?
  • Які зміни в природі ви помітили?
  • Який вигляд мають дерева?
  • Чи змінилися хвойні дерева?
  • Що змінилося у зовнішньому вигляді кущів порівняно із зимою?

ІV. Робота у зошиті (Урок 31)

V. Домашнє завдання

Намалювати малюнок «Весняна прогулянка».

 

1

 

docx
Додано
8 серпня 2019
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку