Тема: Як тварини готуються до зими. Праця людей восени.
Мета: Повторити характерні ознаки зими в неживій природі. Розкрити залежність
між змінами в неживій природі, з’ясувати особливості життя тварин в цю
пору. Формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів. Виховувати
дбайливе ставлення до природи.
Взимку Сонце світить, але не гріє. Але нас може зігріти і стати тепло на серці від щирого ласкавого слова. Тож подаруйте один одному чарівний промінчик і скажіть при цьому ласкаве слово.
Давайте пригадаємо що ми знаємо про Сонце.
Пісня «Сонце» серія «ПіснеЗнайка»
- До якої природи живої чи неживої відноситься сонце?
3. Фенологічні спостереження
Слайд №1
- Яка зараз пора року?
- Які зміни відбулися в неживій природі з приходом зими?
- Які зимові місяці ви знаєте?
Запишемо погоду сьогоднішнього дня.
Слайд №2
Чимало тварин гарні синоптики, тобто ті, хто передбачає погоду.
Перед завірюхою – вони гучно каркають.
Сіли дружно на землю – чекайте відлиги.
Перед посиленням вітру вони тихо сидять на нижніх гілках.
Особливо чутливі до змін погоди комахи.
Мурашки ховаються до мурашника – на грозу.
Бджоли сидять дома – на дощ, рано вилітають – на ясний день.
4. Мотивація навчальної діяльності
Як ви гадаєте чи можемо ми взимку визначити погоду за комахами? Чому?
Слайд №3
Сьогодні ми дізнаємось як тварини готуються до зими.
5. Вивчення нового матеріалу
Слайд №4
З настанням холодів вони ховаються у шпаринки будинків, під кору дерев або зариваються у землю. Там вони спатимуть до весни.
Гарна пора року зима! Весела, можна зліпити Снігову Бабу, кататися на санчатах, ковзанах. Але не для всіх вона така весела. Зима – важкий час для пташок.
- Як ви гадаєте що страшніше для пташок голод чи холод?
Перевіримо, чи правильно ми відповіли розгадавши кросворд.
Слайд №5 (кросворд)
Ростом він маленький:
Сірий, чепурненький.
Справжній молодець
Хто він? (горобець)
На колір сірувата, на вроду хитрувата,
«Ка-р-р» гукає, курчат лякає. (ворона)
Пісні співає, всіх розвеселяє. (соловей)
Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.(сорока)
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний та гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (дятел)
Розповідь про зимуючих та перелітних.
Слайд №6
- Чим живляться лелека, зозуля, чапля?
Відлітають птахи, які не можуть знайти взимку комах (зозулі, солов’ї, чаплі, лелеки.)
Слайд №7
Не відлітають на зиму дятли, сороки, ворони, сойки, синиці. Вони взимку для себе знаходять корм. Це насіння лободи, щириці, подорожника.
У шишкарів та дятлів гострі дзьоби тому вони видобувають з шишок насіння. Вони кладуть шишку в розколину і дзьобом дістають насінини.
Гра «Впізнай птаха»
Біля зимуючих - сніжинку, перелітні - сонечко.
Робота з підручником с. 46-47.
6. Закріплення нового матеріалу
Робота в зошиті
Доповни речення.
Назви птахів. Обведи тих, які зимують у вашій місцевості.
Екологічна хвилинка
Слайд №8-9 (годівнички) Зима – надто важкий час для пташок, особливо, якщо вона морозна, з хурделицями. Важко знайти під снігом щось їстівне. Взимку день короткий, а щоб вижити, не замерзнути. Їжі треба з’їсти набагато більше, ніж влітку. І ось летить пташина до людей, сяде і чекає. Думає, людина допоможе.
Чим можна допомогти?
Давайте пригадаємо пісню «О, Земле» з серії «ПіснеЗнайка»
Давайте дізнаємось як зустрічають зиму звірі.
Слайд №10 (Сліди тварин)
Слайд №11
Білочка, полівки – заготовляють їжу.
Ведмеді, борсуки – нагулюють жир, щоб вистачило його на зимовий сон.
Їжаки – зариваються в опале листя і впадають в сплячку.
Зайчики – змінюють колір шерсті.
У багатьох відростає густа шерсть.
Робота з картками.
Як тварини готуються до зими? З’єднай лініями текст з малюнками тварин.
Робота в парах
Склади вірш і прочитай.
Світ прекрасний навколо тебе
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить
Бо світ навколо любові просить.
7. Підсумок уроку
Ми повинні не завдавати шкоди природі.
Давайте пригадаємо пісню «О, Земле» з серії «ПіснеЗнайка»
Ми, люди, тож мусимо жити у згоді,
Любить, берегти все живе у природі,
Щоб вдячно промовити знову і знову –
О, Земле велична, о, Земле чудова