Тема «Україна - єдина країна»
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з цікавими фактами з історії України, народними промислами, фольклором, природою, інформацією про «7 чудес України».
Практична: сприяти глибшому вивченню історії свого народу, його традицій, звичаїв; формувати уявлення про країну, переконаність у нетлінності духовних скарбів народу; залучати дітей до реальної співпраці.
Розвиваюча: розвивати вміння висловлювати власні думки; акторську майстерність учнів.
Виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості і людської гідності українця, любові до рідного краю, повагу до батьків, природи.
Тип уроку: урок-подорож з елементами проектної технології. Робота у групах.
Форма проведення: заочна мандрівка « Живи в моїм серці, Україно, благослови добром мене! »
Обладнання: відеороліки, вислови про Україну, виставка малюнків
« Мальовнича Україна», квітка – семиквітка, епіграф, паперові квіти для українського віночка
Хід уроку:
І. Організація класу.
1.Привітання
Учитель:
Нас до класу дзвоник кличе,починається урок. Тож сідаймо всі зручніше –й робимо в казку перший крок.
Адже сьогодні у нас незвичайний урок,
До світу фантазії ми робимо крок.
І з Творчістю ми зустрічались не раз
І знову Вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час –
Цікаві завдання чекають на вас!
2.Вступне слово вчителя.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб виконати на уроці завдання, будьте старанними і слухняними.
А девіз наш такий:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
А тепер разом всі ми на дошку поглядаємо,
Пелюстку відриваємо, гуртом всі починаємо! ( далі використовувати прийом « Квітка-семиквітка» на зворотній стороні кожної пелюстки написано завдання) II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
1-ша пелюстка: Зі мною будете грати, тему уроку визначати.
( Діти переглядають короткий відео ролик №1 про Україну )
Учитель: Скажіть, любі діти, яка тема нашого уроку? ( Діти допомагають
визначити тему уроку)
Учитель:
Сьогодні, люба дітвора, у нас цікава буде гра.
Уявіть, що всі разом ми хочемо помандрувати.
Вирушаємо ми нині в подорож по Україні!
Яка й назву має « Живи в моїм серці, Україно, благослови добром мене!
Епіграфом нашого уроку стануть слова відомого українського поета В.Сосюри
Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну.
3. Визначення мети і завдань уроку ( вправа « Мікрофон»)
Учитель: - Любі діти, тема нашого першого уроку пов’язана з нашою країною.
Тому, я хочу знати, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( учні висловлюють свої думки у мікрофон, який передають один одному по черзі )
Учитель: Гаразд, враховуючи ваші очікування, на сьогоднішньому уроці ми спробуємо разом дослідити нашу Батьківщину з різних сторін, а щоб наші дослідження були корисними для інших, ми їх зберемо в окрему книгу під назвою « Моя прекрасна Україна».
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів ( вправа « Асоціативний кущ»)
Учитель: Діти, скажіть, будь ласка, а з чим у вас асоціюється назва «Україна»
( відповіді учнів)
ІV. Основна частина.
Учитель:
Кожний з вас готував власне завдання тому й буде відповідати за окрему сторінку у нашій книзі.
Тож не будемо гаяти часу,
другу пелюстку відриваємо
книгу розпочинаємо
2-га пелюстка:
Дружно й швидко все вивчай
Історію роду пам’ятай!
Учитель: Отже, перше слово надаємо нашим історикам. Вони допоможуть нам
усвідомити, хто ми є і де наші корені.
1 – й історик:
Нам, історикам, випала велика честь розпочати нашу книгу і перша сторінка буде називатися «Моя історія жива»
2 – й історик:
Хто ми? Хто ж ми, українці? Звідки ми взялися?
"Звідки й всі, - один промовив, - тепер розберися".
3 – й історик:
Історія України правічна. Вона сягає у кілька тисячолітню глибину. Перша держава на території України з’явилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені мирними хліборобами закоханими у свою землю, але мужніми і непереможними. І у нас є підстави думати, що трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих. Про це розповість наш телевізійний сюжет. (Учні переглядають історичний ролик №2 » Трипільська цивілізація»).
4 – й історик:
Зажурилась Україна, бо нічим прожити,
Витоптала орда кіньми маленькії діти.
Котрі молодії – у полон забрато;
Як зайняли, то й погнали до пана, до хана.
5 – й історик:
Нестерпно стало жити українському людові в неволі, і почав він утікати. Втікачі називали себе козаками. Вони заснували Запорізьку Січ. Сміливі і волелюбні козаки стали гордістю України. Вони стали захисниками і оборонцями всього народу. А щоб не розгубити навичок захисника, придумали бойовий танець – гопак. Про це розповість наш телевізійний сюжет. (Учні переглядають історичний ролик №3 » Бойовий гопак» )
Учитель: Дякую вам мої юні знавці історії, а ми продовжуємо нашу подорож і відриваємо наступну пелюстку нашої квітки. Хочете дізнатися, що вона нам пропонує?
3-я пелюстка:
Все, що вивчив, пам’ятай,
Походження слів не забувай!
Квітка нагадує нам, що на уроці присутні знавці мови, які допоможуть нам роз’яснити деякі значення почутих нами слів.
1-й мовознавець: Ми дуже уважно слухали наших істориків і у нас вже є доповнення до їхнього матеріалу, а тому ми розпочинаємо другу сторінку нашої книги, яка називається «Там, де звучить рідна мова, живе український народ». Ми дослідили історію походження деяких слів, а саме:
2-й мовознавець: слово «Україна» – утворилося від словосполучення « у своєму краю». Слово «українець» – це той, хто живе у своєму краю.
3- й мовознавець: слово «козак» має кілька версій про походження. Нам сподобалася така: козак походить від слова «косак». Кілька тисяч років тому так називались воїни, які носили на голові косу. Коса – це символ приналежності до касти воєначальників. Право носити косу давалось тільки найкращим воїнам.
4- й мовознавець: а чи знаєте ви від якого слова походить слово « гопак»? Пропонуємо вашій увазі цей відео сюжет (Учні переглядають ролик №4 » Етимологія слова « гопак» )
Учитель: Дякую вам мої мовознавці за гарні роз’яснення, тепер нам все зрозуміло і ми можемо перегорнути нашу книгу на наступну сторінку, але пам’ятайте, що ваша сторінка ще недописана, адже у нас будуть зустрічатися дуже цікаві слова.
4-а пелюстка:
Проїхавши всі моря і континенти,
Нехай етнограф в книгу занесе,
Цікаву інформацію про нашу гарну націю.
Учитель: А я передаю слово нашим етнографам. Доречі, мабуть, потрібно знову звернутися до мовознавців, щоб вони пояснили значення цього слова.
5 – мовознавець: етнограф - це людина, яка вивчає і описує культуру і побут певного народу, наприклад, українського.
Учитель: отже, передаємо слово етнографам.
1 –етнограф:
ми починаємо писати наступну сторінку нашої книги, яка називається « А нашого квіту та й по всьому світу" Кожен народ має свої звичаї, що складалися протягом тисячоліть. Народні звичаї охоплюють усі ділянки родинного й суспільного життя.
2 – й етнограф: З давніх – давен збиралися люди на ярмарки, переважно восени, коли вже зібрано врожай. І чого тут тільки немає. Одні везуть, щоб продати, інші йдуть, щоб купити. І обов’язково на ярмарку лунають україські пісні, проводяться ігри, танці.
3 – й етнограф:
Для того, щоб найкраще ознайомитися з традиціями нашого народу,ми пропонуємо вам відвідати найвідоміший ярмарок в Україні – Сорочинський. (Учні переглядають ролик №5 « Сорочинський ярмарок»)
4 –й етнограф: ми оформили кілька сторінок нашої книги. Пропонуємо ознайомитися з ними у вільний час.
Учитель: Дякую вам за цікавий матеріал. А я зриваю наступну пелюстку.
5-а пелюстка: Зі мною ви заграйте,
Слова знаходьте, збирайте, співайте.
Учитель: Діти, як ви побачили з відео сюжету, що на ярмарці не лише продають та купують, там ще й співають і танцюють. На одному із ярмарку побували і наші збирачі фольклору. А що таке фольклор?Давайте запитаємо про це у мовознавців
1 – й мовознавець: «Фольклор» – художня колективна літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу. Це перекази, пісні, казки, епос, музика, театр, танець.
Учитель: Дякую за роз’яснення.
1-й збирач фольклору: На сторінках нашої книги є народні ігри, забавки, усмішки, приказки і прислів’я. Та ми хотіли б зупинитися на пісні. А чому? Ви дізнаєтеся з легенди про пісню.
2- й збирач фольклору:
Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики...
3- й збирач фольклору:
Всіх обдарувавши, підвівся Господь зі свого трону і раптом побачив у куточку дівчину, одягнену у вишиванку, на голові у неї багрянів вінок з калини і квітів.
4- й збирач фольклору:
Дівчина хотіла вже йти, та Господь, підвівши правицю, зупинив її:
Узяла дівчина дарунок, міцно притиснула до серця і понесла пісню в народ. Тому такий він співочий. А українська пісня є найкрасивішою і найчуттєвішою. Це наш талант. Ми пропонуємо вам послухати декілька куплетів українських пісень (Учні переглядають ролик №6 « Віночок українських народних пісень»)
Учитель: Дякую вам за цікаву легенду та пісні. У нас залишилося ще дві пелюстки. Цікаво, що нам підготувала шоста пелюсточка?
6-а пелюстка:
Квіти ніжно ви любіть
І в віночок їх вплетіть.
Учитель: діти, ви щойно прослухали декілька пісень і, мабуть, помітили, що у багатьох піснях згадується якась рослина. А як ви думаєте, чому? (діти відповідають).
Учитель: Так, діти. Наш народ понад усе любить свою землю, свою природу, кожну травинку, кожну тваринку. Українці завжди шанобливо ставилися до природи. І природа їм віддячувала й оберігала. І про це нам розкажуть наші природолюби.
1 –й природолюб: Так, звичайно, природа України багата і прекрасна. І ми, українці, її вивчаємо і примножуємо. Ми з гордістю перегортаємо на наступну сторінку нашої книги під назвою «Наш чарівний, дивний світ !»
2 –й природолюб:
Існує багато рослин, які українці використовують як обереги і вплітають їх у віночки.Хай кожна дівчинка в Україні знає, що вінок — це давня українська традиція, яка прийшла з глибини віків. Віночок завжди був окрасою голівок дівчат, і кожна виплітала його так майстерно, щоб він був їй до лиця і підкреслював вроду.
3 –й природолюб:
Нехай наша мандрівка нагадає кожному з нас чарівну пору цвітіння українських полів, прохолодний ставок, над яким схилилися старезні верби, красуються біля самої водички кущики калини, а над шляхом височіють темно зелені тополі, на яких змостили гнізда лелеки, улюблені птахи нашого народу.
4 –й природолюб:
Майже в усіх народів є улюблені рослини - символи. Правду каже прислів'я: « Без верби та калини - нема України»
1 –й природолюб: А зараз я пропоную дівчатам сплести віночок, адже вінок є невід’ємною частиною українського національного костюма. ( у кожної дівчинки по одному виду квітки з паперу, можна використати живі польові квіти)
1 дівчинка – Я хочу вплести до віночка деревій. Він є символом нескореності. Хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте.
2 дівчинка – А я вплету до віночка ромашку. Вона дає людям не тільки здоров’я, а й доброту і ніжність.
3 дівчинка – Поряд з ромашкою вплету гроно калини – символ краси та дівочої вроди.
4 дівчинка – А я вплету до віночка барвінок. Ця дивна квітка не боїться морозу. Люди шанують барвінок. Вважають його символом життя.
5 дівчинка – Я вплету до віночка любисток. Він символізує відданість.
6 дівчинка – А я вплету чорнобривця. У віночку це символ вроди.
7 дівчинка – Я вплету безсмертник, бо він дарує здоров’я. У віночку – це символ довголіття.
8 дівчинка – Я вплету до віночка ружу. Це символ віри, надії, любові.
9 дівчинка – А я вплету мак. Він дає дитині сон. А ще мак вплітають у вінок ті, у кого хтось із рідних загинув на війні.
10 дівчинка – Вплету до віночка волошку. Вона - символ кохання.
11 дівчинка - А я вплету незабудку – символ хорошої пам’яті.
12 дівчинка – Я вплету цвіт вишні – символ материнської любові.
Учитель: ось який гарний вийшов у дівчаток український віночок-оберіг. У мене для вас також є сюрприз, я сплела вінок з живих квітів. Давайте надінемо його по черзі і загадаємо бажання.
Учитель: у нас залишилася остання пелюстка, зірвемо її.
7-а пелюстка: Гарно всі ми мандрували,
Фільм новий приготували.
Учитель: нам залишилося перегорнути останню сторінку нашої книги. ЇЇ підготував наш юний дослідник. Він заочно побував у найцікавіших місцях нашої Батьківщини і зібрав інформацію про 7 найвидатніших куточків України, які поправу називаються «7 чудес України».
Дослідник: У 2008 році було проведено соціологічне опитування серед українців, які об’єкти вони вважають одним із семи чудес України. І визначено ці національні пам’ятки. Я презентую сьогодні свій відео альбом. (Учні переглядають ролик №7 « 7 чудес України» )
III. Підсумки. Рефлексія.
Урок підходить до кінця і пелюсток уже нема!
Квітка-семіцвітка, прощавай, лети,
З радістю ми грались, щиро, від душі.
Пелюстки чарівні ти подарувала,
Грою зацікавила, про знання подбала!
Учитель: Ось ми і перегорнули останню сторінку книги «Моя країна – Україна», авторами якої були кожен з вас. Мені ця книга дуже сподобалася, але залишається одне питання: для чого ми її створили? Невже не краще було придбати вже готову? (відповіді дітей).
Учитель: Діти, серед нас є присутній журналіст. Він хоче написати статтю в шкільну газету про нашу роботу. І хоче взяти у вас інтерв’ю.( вправа «Мікрофон»)
Закінчіть одну з фраз :
Учитель: а закінчити наш урок хотілося б прекрасною піснею про Україну.
Діти, дякую вам за урок. Хай щастить вам!
Інтернет-ресурси: ( відео закачано на YouTube )