РОЗРОБКА УРОКУ ПРИРОДОЗНАВСТВА
У 4 КЛАСІ
НА ТЕМУ:
Підготувала:
вчитель початкових класів
1 категорії
Закотненської ЗОШ
І-ІІ ступенів
Гончаренко Наталія
Володимирівна
МЕТА: ознайомити учнів з особливостями природи Австралії; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль; вчити складати розповіді про природу материків і океанів; виховувати пізнавальний інтерес.
ОБЛАДНАННЯ: предметні малюнки за темою «Австралія», фізична карта півкуль, пазли, ракета.
ТИП УРОКУ: Гра-подорож.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати.
А старанно працювати.
ІІ. ХВИЛИНКА СИНОПТИКА
-Яка пора зоку зара триває?
-Який місяць? (мал.січня)
Яке сьогодні число?
Народний прогноз погоди:
Цього дня вшановується пам’ять преподобного Яреми - затворника. Наші пращури прислуховувалися в цей день до лісу, щоб дізнатись про майбутню погоду. Якщо ліс тріщить — мороз буде стояти довго, якщо ліс шумить, незабаром буде сніг та відлига.
А також спостерігали за тваринами. Якщо на Яреми киця мордочку ховає — бути морозу; собака лежить, звернувшись — на холод, витягнулася — на тепло.
А тепер відкрили календарики спостережень і позначимо сьогоднішню погоду.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми з вами вирушимо у подорож, а куди саме ви дізнаєтеся склавши пазли.
-Так до якого материка ми вирушимо?( Австралія.)
Вона знаходиться під нами,
І ходять там, напевно, вверх ногами,
Там навпаки всі пори року:
Там в жовтні квітне сад,
А в лютому палає літо,
І дощ не ллється як з корита.
Там протікають без води в пустелях ріки,
І називають жителі їх – кріки.
Там в заростях безкрилі птахи,
І риби лазять як мурахи;
Там райський птах і лірохвіст
Красою звеселяють ліс.
Там лупляться з яєць звірята,
І молоком годуються малята.
Дерева лізуть там з кори,
Ребром ростуть листочки від жари,
Там крона дерева – копиця із травою…
Австралія – країна навпаки.
(Галина Усова)
- Цікаво дізнатися про такий материк більше?
Пропоную відправитися в уявну подорож до цього дивовижного материка.
Тема уроку: «АВСТРАЛІЯ — НАЙСУХІШИЙ МАТЕРИК ПЛАНЕТ».
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про особливості материка Австралія.
200 років тому мандрівникові був потрібен цілий рік, щоб дістатися Австралії.
Скільки часу займе подорож з України до Австралії?
Нині на реактивному лайнері можна долетіти із Києва до Сіднея за 35 годин з двома посадками у Делі і Сінгапурі.
Кораблем – 1 місяць
Самокатом-3.5 роки
А нас з вами чекає швидка ракета для прогулянок по планеті.
Але в грі один секрет - хто помилився,той без місця залишився.
Щоб отримати місце в ракеті потрібен білет. Своєрідним білетом будуть відповіді тесту.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Тестування
1. У якій півкулі розташований материк Південна Америка?
а)у західній;
б)у східний;
в) у західній і східній.
2. Який материк є батьківщиною картоплі?
а) Африка;
б) Південна Америка;
в) Північна Америка;
3. Як називають Південну Америку?
а)материком одноманітностей;
б)материком контрастів;
4)Найбільша на землі змія:
а) анаконда;
б)гадюка;
в) вуж.
5)Найбільше високогірне озеро світу:
а) Світязь;
б) Тітікака;
в)Ейр.
6)Найдовша гірська система на суші Південної Америки:
а)Карпати;
б)Анди;
в) Кордільєри.
Взаємоперевірка за відповідями на дошці:
1.а 2.б 3.б 4.а 5.б 6.б
(видаються білети - малюнки кенгуру,бо саме ці дивовижні тваринки є символом Австралії)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Отже білети отримані. Всі зайняли свої місця. Один,два три… ПУСК!
Наша ракета приземлилася на материку АВСТРАЛІЯ. (прапорець)
1.Робота в группах «Репортаж з місця подій»
Юні журналісти, вам потрібно попрацювати з атласом і за допомогою питань охарактеризувати географічне положення материка.
Завдання групам Вправа «Мікрофон»
2. Розташування материка щодо екватора.
3. Океани, що омивають материк.
4.Інші найближчі материки.
Після закінчення роботи кожна група звітує про виконання роботи та дає відповідь на один з пунктів плану (з яким працювали).
2.Розповідь учителя
- Австралію іноді називають «материк-навпаки». І справді, багато чого на цьому материку є прямо протилежним до того, що вважають нормальним для європейців, у тому числі для українців. Коли в Україні зима — в Австралії літо. Коли в Києві 10 година, в Канберрі — 18 годин. Для українців зрозуміло — чим далі рухаєшся на північ, тим холодніше; для австралійців — спекотніше.
Не всі дерева Австралії дають тінь.А деякі зних замість листків скидають кору. Тварини Австралії вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а годують малюків молоком. Це — материк таємниць і несподіванок. Материк, де «найстрашніший» звір — кролик, а серед птахів — звичайний горобець.
(карта)
— Австралія — найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Разом із прилеглими островами він цілком розташований у південній півкулі. Звідси його назва — «Південна земля».
Австралію омивають води Тихого й Індійського океанів. З іншими материками вона не пов’язана сушею. Тому Австралію, враховуючи її невеликі розміри, іноді називають «материком-островом».
Сам материк розташований у чотирьох кліматичних поясах: тропічному, субтропічному, помірному і субекваторіальному. З півночі від екватора вітри та води І ндійського океану приносять до Австралії тепло. З півдня часто дмуть холодні вітри доносять заморозки з берегів Антарктиди.
Головна особливість клімату Австралії полягає в тому, що літо починається в грудні,а зима -у червні. Дивно чи не так? ( мал.-табл.-пори року)
Нам європейцям у це важко повірити але найбільш посушливий і спекотний час у Австралії - з грудня по лютий - це австралійське літо. Температура повітря прогрівається до + 40 С в тіні , практично не буває дощів.
З березня по травень настає золота австралійська осінь. Усі ліси, парки та заповідники країни набувають червоно – золотавого відтінку.
Зимовий час в Австралії вважається кращим часом. Триває він з червня по серпень. Температура повітря рідко перевищує позначку + 20 С, на цей час припадає сезон дощів ( правда й вони ідуть не часто).
Весна Австралії, яка триває з вересня по листопад, поєднує у собі особливості трьох інших пір року: не дуже спекотно і не надто холодно.
Австралія — переважно рівнинна. Майже половину його площі займають пустелі, тому її називають «країною пустель». Найбільша пустеля – Вікторія, якій дали назву на честь британської королеви Вікторії. В австралійських пустелях зустрічаються буро-червоні піщані бархани, давні пасовища з різнотрав’ям, а також вузькі ущелини та яри. Разом з піщаними пустелями, широке розповсюдження мають також кам’янисті пустелі.
Середня висота континенту- 215м. Найвища гора-Косцюшко (2228 м) знаходиться в Австралійських Альпах (південна частина материка).
Австралія бідна на поверхневі прісні води. Це найсухіший материк світу. Найбільшою річкою є Муррей із притокою Дарлінгом. Більшість річок пересихають. У центральній частині Австралії є декілька солоних озер, найбільше з них — озеро Ейр. На території Австралії знаходяться давні озерні улоговини, що заповнюються водою лише після дощів.
3. Фізкультхвилинка
У володарки зими трішечки замерзли ми.
Грудень каже: « Пострибай!»,
Січень просить : «Присідай!»,
Встали – сіли, Встали – сіли,
Розігрієм наше тіло.
Лютий місяць нагадав: час нам братися до справ.
Сіли дітки всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо-знання здобуваємо.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Робота за підручником (с. 85–88)
1. Робота в парах
Прочитати першу частину статті підручника на с. 85 і скласти питання до тексту.
(відшукайте названі острови на карті)
Австралія це - єдиний материк у світі,на якому розташована лише одна держава – Австралійський Союз(мал.3). Усього в Австралійському Союзі сім штатів і особлива територія Федеральної столиці – Канберру.
Найбільше місто цієї країни — Сідней. Сіднейський оперний театр одне з найкрасивіших споруд світу – візитна картка Австралії.
2.Колективна робота за ІІ частиною статті.
(читання статті комбінованим способом учитель – учні по абзацу)
«Мозковий штурм»
— Які форми поверхні є в Австралії?
— Що ви дізналися про Великий Бар’єрний риф?
— На які корисні копалини багатий материк Австралія?
— Чому його називають найсухішим материком Землі?
— Назвіть найбільшу річку Австралії.
— Назвіть найбільше озеро Австралії.
Відшукайте на карті півкуль: Великий Бар’єрний риф, річку Муррей, озеро Ейр, гору Косцюшко.
3. Робота з малюнком 79
— Розгляньте малюнок 79 і розкажіть про корінне населення Австралії.
Австралія - це країна де сьогодення і минуле переплелися, де разом існують давні та сучасні звичаї, аборигени живуть пліч-о-пліч з представниками двохсот національностей і народів.(МАЛ . населення)
В Австралії проживають і українці,поселення яких називають діаспорою. Українська діаспора в Австралії є одним з наймолодших українських поселень у світі. У 1947-му році прибуло до Австралії кілька десятків українських родин.
Цей 2017-й рік є для нас ювілейним -70 років, здається, не так вже й багато. А виросло в Австралії три покоління австралійців українського походження,які продовжують традиції свого народу.
- Діти, вам напевно доводилося покидати рідну домівку, вирушати в подорожі, на відпочинок. Але як би не було там добре, завжди хочеться швидше повернутися до батьківської оселі. Бо найкраща стежина та, яка веде додому.
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Зайняли свої місця. Ми повертаємося додому.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Гра «П’ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про особливості природи Австралії.
2.Вікторина «Я знаю»
3. Гра «Третій “зайвий”»
Дніпро, Муррей, Дністер.
Атлантичний, Індійський, Тихий.
Пустелі, мішані ліси, лісостепи
4.ОЦІНЮВАННЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 85–88).
Завдання на вибір: