ознайомити учнів з творчістю українського письменника І. Я. Франка; формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання, переказувати казку; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення; збагачувати їх словниковий запас; розвивати уміння виділяти у тексті головне, визначати головну думку твору; вчити дітей відшукувати в тексті влучні слова й вирази, які характеризують дійових осіб; виховувати почуття дружби, товариськості, інтерес до творчості письменника.
Методичний кабінет віділу освіти молоді та спорту райдержадміністрації
Комунальний заклад «НВК»» «Долинська гімназія –загальноосвітня школа I-III ступенів 3 Долинської районної ради»
Тема уроку: Іван Якович Франко –великий український письменник.. Опрацювання казки Івана Франка «Лисичка і Рак » Робота з дитячою книжкою .
Клас 1-Б
Склав конспект вчитель Шепеленко Антонына Віталіївна
Січень-лютий 2017 року
Тема: Іван Якович Франко –великий український письменник.. Опрацювання казки Івана Франка «Лисичка і Рак » Робота з дитячою книжкою . Мета: ознайомити учнів з творчістю українського письменника І. Я. Франка; формувати вміння правильно, виразно, свідомо читати, давати повні відповіді на запитання, переказувати казку; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення; збагачувати їх словниковий запас; розвивати уміння виділяти у тексті головне, визначати головну думку твору; вчити дітей відшукувати в тексті влучні слова й вирази, які характеризують дійових осіб; виховувати почуття дружби, товариськості, інтерес до творчості письменника.
Обладнання: звукові фішки, , таблиці складів, портрет І. Я. Франка, ілюстрації до казки,маски лисички та рака, збірки його творів для дітей, комп'ютер.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож часу не гаємо,
Працювати починаємо.
Рада я вас всіх вітати І урок наш розпочати. Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра! Марія Познанська
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів 1 Мовна зарядка «Музична абетка» 2 Читання складової таблиці.
«З якими словами дружить буква «л»?» Буква «Л» задерла носа, поглядає тріхи скоса: - Слів зі мною так багато, і в усіх сьогодні свято. Не забудьте привітати іменинників назвати. Учні перелічують зображені на малюнку предмети:. 3 . Робота над скоромовкою. Лиска лащить лисеня, А лосиха – лосеня. Лев ласкаво лапою Левеня поляпує. (Прочитати скоромовку пошепки, в повільному темпі, в швидкому темпі, напам ять). - А як можна назвати героїв скоромовки одним словом? (Звірі). - А чи зможете ви упізнати звірів у наступній нашій вправі? Давайте перевіримо. 4 Доповнити склади. Вед…(мідь), зай…(чик), бор…(сук), лиси…(ця), соро…(ка), біл…(ка). Назви звірів ви знаєте добре, а чи так само добре ви знаєте їх звички, зовнішній вигляд, спосіб життя? Перевірити ваші знання нам допоможе наступна вправа. 5 «Плутаниця» (робота в парах). - Прочитайте порівняння. Чи все правильно в них? Розплутайте їх. Вірний, як вовк. Голодний, як їжак. Неповороткий, як лисиця. Колючий, як пес. Хитрий, як ведмідь. - Ви гарно справились із завданням. А чому так кажуть? (Тому що порівнюють риси характеру людини із певними ознаками тварини.) - Чи можуть тварини говорити, як люди? А коли? 6 .Гра «Цікава математика» Карта — кар – р + з + ка =... (казка). - Що таке казка? - На які три групи поділяються всі казки? - Які казки про тварин ви знаєте? .
7 . Робота над прислів’ям. Казка – вигадка, та в ній Щось повчальне зрозумій. Читання прислів’я на одному мовному видиху. - Як ви розумієте це прислів’я?
ІІІ Робота над новим матеріалом.
Прочитай по першим буквам .
(Іван Франко)
Гра «Шифрувальник»
Шифрування за допомогою звукових фішок імені та прізвища письменника.
Скільки голосних,приголосних звуків у цих словах.
Розповідь про письменника
Іван Франко — письменник, поет, інтелектуал, публіцист, громадський діяч і перекладач, Франко, який володів 14-ма мовами, збагатив своєю працею чимало галузей європейської науки. А чутки про його творчу спадщину розлетілися і найвіддаленішими куточками світу… Юний мольфар Мати Івана Франка називала його Мироном? Це було своєрідне «домашнє» (поганське) ім’я, яке давали довгожданим дітям, аби ті не стали жертвами злих духів.Маленький Івась був унікальною дитиною. З раннього дитинства хлопчик полюбляв блукати лісом, розмовляти з деревами та пташками. Через це односельці прозвали малого «лісовою душею». Подейкували, що він володів надзвичайними здібностями. Дивовижно, що така незвичайна дитина не стала сільським ворожбитом чи знахарем, а зробила вагомий вклад у розвиток європейської науки та літератури.Доля подарувала Франкові майже 60 років життя, 40 із них письменник присвятив активній творчій діяльності. За весь цей час український геній написав 6000 творів. Що це означає?А от що: кожні два дні на світ з’являвся новий твір — вірш або новела, роман чи оповідання… За роки активної праці з-під пера Івана Франка вийшло 220 видань, тобто 5-6 книг у рік. .Завдяки наполегливій щоденній праці Франко зміг купити садибу на околиці Львова, щоправда, у кредит. Виплачуючи банку позику, письменник до того ж забезпечував свою велику родину: дружину і чотирьох дітей.
Будинок письменника у Львові. Нині це Національний літературно-меморіальний музей Івана Франка Наскільки самовіддано письменник любив працювати, настільки якісно вмів і відпочивати. Рибальство було одним з його улюблених занять. До того ж, Івана Франка вважають першим професійним туристом, який сам обожнював мандрувати та ще й організовував піші екскурсії рідним краєм. Завдяки цьому його називають ще й засновником зеленого туризму в Галичині.
Музей-садиба Івана Франка у рідному селі Нагуєвичах, Львівщина.
Розповідають, що діти Івана Франка (а їх у нього було четверо) були дуже пустотливими: то галасували, то забивали цвяхи у дошки, то кидалися камінням, а то й поливали перехожих водою з балкону. Як обдарованому публіцистові вдавалося працювати у такому гармидері — загадка.Усі четверо дітей любили обсідати тата (а Петрові й Ганні випадала можливість сидіти на колінах — вони були найменшими у родині), бо він розповідав їм чудові казки і байки. За першої ж можливості батько віз малих за місто, на природу.«У нас, немов у звірячій клітці, постійно перебували або голодна кицька, яку тато знайшов дощового вечора й приніс нагодувати, або цуценя чи пташеня», — згадує Анна Франко-Ключко, наймолодша донька Івана Франка. І справді, письменник дуже любив тварин: то принесе додому виходжувати бузька зі зламаним крилом, то заведе кроликів… Але найбільше чоловік любив собак. Ті ж, «забувши» про гарні манери, гавкали, коли їм заманеться. Через це Франкові на його улюбленців часто скаржилися сусіди.
Фізкультхвилинка .
В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили,
Потім наліво поклали,
Потім направо. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
Робота з підручником . Читання тексту» Іван Якович Франко» с.144 1) Читання тексту.
— Що ще ви дізналися про І. Я. Франка?
2) «Словничок-сундучок».
Кузня — майстерня, де обробляють метал куванням.
Коваль — майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також робітник, що підковує коней.
3) Читання слів до тексту.
Письменник, кузня, коваль, селян, фарбований, життя, дитинство.
4) а)Гра»Бджілка»(самостійне читання тексту учнями.) б)Гра«Обличчям до обличчя» Учні повертаються один до одного у парі і переказують текст.
5) Відтворення змісту прочитаного.
— Хто такий І. Я. Франко?
— Де часто в дитинстві бував малий Іван?
— За чим спостерігав?
— Про що писав у своїх творах І. Я. Франко?
— Які з цих казок належать І. Я. Франку?
«Колобок», «Івасик-Телесик», «Ріпка», «Кіт у чоботях», «Коза-Дереза», «Червона Шапочка», «Фарбований лис».
6 Читання вірша ученицею. Казки Франкові — чисті, світлі, Дорослі й діти їх читають І в Україні, і у світі Казки Франкові добре знають. Казки Франкові — просто диво! Навчають жити справедливо. Є в них пригоди, радість, сміх Їх не читати — просто гріх! Опрацювання казки І. Франка «Лисичка і Рак» — Які казки ви знаєте? Назвіть їх. (Малята виконують запропоноване завдання.) Молодці.
— Казка — це завжди цікаво, бо вона веде нас у чарівний світ дивовижних історій та пригод. Сьогодні ми продовжимо подорожувати дивовижною країною українських народних казок. Та щоб казку починати, діткам слід поміркувати і загадки відгадати.
Робота з загадками
На дні річному проживаю, Я небезпечні клешні маю, Довгі вуса, чорні очі, А вперед іти не хочу!
(Рак)
В темнім лісі проживає, Довгий хвіст пухнастий має. Їй на місці не сидиться. Як зовуть її? (Лисиця) ***
Молодці. Отже, хто здогадався, про кого ми зараз прочитаємо казочку? (Про лисичку та рака.) Правильно. Вона так і називається «Лисичка та рак» 1. Робота над заголовком. 2. Розгляд ілюстрації у підручнику. — Які дійові особи будуть героями твору? 3. Словникова робота. Читання стовпчиків слів (згори вниз ізнизу вгору) ,пояснення їх значень
Мабуть роззявила чимчикує забарилася лисиччиного онде підібгав позирав
— Які із цих слів мають такі значення: напевне, либонь (мабуть), розкрила (роззявила), позирав (дивився), затрималася (забарилася), йде повільно, плететься (чцмчикує)? 4. Первинне сприймання тексту. Тож слухайте, малята, уважно. Прослуховування аудіо казки «Лисичка та рак». — Якої пори відбуваються події, відображені в казці? — Хто головні герої казки? 5 Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання казки учнями. Як називається казка? Про кого у ній розповідається? Де зустріла лисичка рака? Що робив рак, чим займався? Лисичка кепкувала з рака? Як лисиця глузувала з рака? Що запропонував рак лисиці у відповідь на її недобрі жарти? Чи погодилася лисичка змагатися з раком? Чим закінчилися ці змагання, хто кого перехитрив? —Як ви гадаєте, Рак — позитивний чи негативний персонаж? —Чому він обдурив Лисичку?
— Визначте тему казки (коротко, одним реченням, розкажіть, про що в ній ідеться). — На скільки частин можна поділити казку? Дорослий пропонує бажаючим малятам переказати зміст казки. Заслуховують 2—3 розповіді
Чи сподобалася вам ця казочка? 6. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання —Прочитайте кінцівку казки. — Поміркуйте, чому Лисичка припинила кепкувати з Рака. — Прочитайте речення , в кінці якого стоїть знак оклику? — Прочитайте речення , в кінці якого стоїть знак питання? — Скільки разів Лисичка бігала ? 7. Гра«Підйомний кран» Перед початком гри необхідно пояснити учням, як працює підйомний кран: зачепить вантаж, а потім піднімає . Один учень читає рядок, а весь клас ряд, група читає наступний рядок. Потім знову – один рядок учень, всі – інший рядок. 8. Гра «Хвости» 9. Складання характеристики дійових осіб. Дидактична гра «Лисичка та рак» Пригадати зміст прослуханої казки, а також уважно роздивитись лисичку та рака і дібрати якомога більше слів-ознак та слів-дій, що характеризують їх. • Лисичка яка? (Руда, хитра, пухнаста, довгохвоста, прудка, лу- кава, насмішкувата, нерозумна, балакуча, здивована.) • Рак який? (Чорний, невеличкий, річковий, розумний, кмітливий, хитрий, задоволений.) • Що вміє робити лисичка? (Бігати, стрибати, ходити, спа ти, підкрадатися, полювати, хитрити, красти курей, насмі- хатися.) • Що вміє робити рак? (Плавати, повзати, точити клешні, міркувати, чіплятися, жартувати.) За необхідності дорослий допомагає дітям упоратися із завданням навідними запитаннями: «Лисичка здивувалася, коли побачила, що рак переміг її? Отже, вона була… Якою?». (Здивованою.) — «Рак живе у річці, отже, він… Який?». (Річковий.) 6 Фізкультхвилинка «Лисичка» і «Рак»
Рак ранесенько проснувся,
В черевички гарні взувся.
І без тата, і без мами
Прогулявся під корчами.
Срібна рибка пропливала.
Вона рака — не впізнала.
Рак розсердився, роззувся
І додому повернувся. Лисичка-сестричка, красуня руда,
В лисички м'яка і легенька хода,
Улесливо лисонька всім усміхається,
Когось обдурити знову збирається.
Діти зображують поведінку і ходу хитрої лисички,
Педагог просить малят повернутися на свої місця. —Визначте риси характеру Лисиці. —Назвіть людські риси, якими наділено Рака в казці. 10 . Робота в парі . Ісценізація казки. 11 Ознайомлення із збірками творів І.Франка. Робота з книгою «Фарбований лис» Відгадайте за палітуркою , про що розповідається в книзі . Читання вчителем .Бесіда за твором. ІV. ПІДСУМОК УРОКУ Гра»Мікрофон» —Які казки читали на уроці? До якої групи казок можна їх віднести? — Доведіть, що твори «Фарбований лис» і «Лисиця та Рак» — це казки про тварин.