Тема уроку: "Кислоти, їх склад, класифікація, властивості".

Про матеріал
Формувати поняття «кислоти», засвоїти класифікацію кислот (по числу атомів Гідрогену, за наявністю оксигену в кислотному залишку, по розчинності у воді), номенклатуру кислот.
Перегляд файлу

Конспект уроку з неорганічної хімії в 8 класі

вчителя Лубенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3

Полтавської області

 

Тема уроку: Кислоти, їх склад, класифікація, властивості

 

Форма проведення уроку: урок із застосуванням дистанційних освітніх технологій .

Мета уроку: формування уявлень учнів про кислоти як складні речовини.

Завдання уроку:

Освітні: формувати поняття «кислоти», засвоїти класифікацію кислот (по числу атомів Гідрогену, за наявністю оксигену в кислотному залишку, по розчинності у воді), номенклатуру кислот.

Розвиваючі: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати і робити висновки.  Закріпити вміння визначати ступінь окиснення елементів за формулою речовини і складати формули оксидів.

Виховувати інтерес до предмету за допомогою демонстрації практичної значущості кислот і оксидів в повсякденному житті людини.

Тривалість: 45 хвилин.

Материально-технічне забезпечення уроку: зв'язок здійснюється в режимі on-line.

Методичне і дидактичне забезпечення: О.В Григорович ,Хімія 8 клас, мультимедійна презентація в форматі Power Point по темі «Кислоти, їх склад, класифікація, властивості».

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу із застосуванням ІКТ

Етапи уроку, його мета, методи та способи досягнення цієї мети

Діяльність вчителя

Діяльність учня

1. Організаційний.

Мета: підготовка учнів до роботи, забезпечення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності.

Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то діти повністю готові до уроку: лежить необхідне приладдя, відкриті ресурси;  учні зосереджені і налаштовані на роботу.

Методи: словесні (бесіда), наочні.

Учитель надає загальний доступ до екрану, демонструє слайд 1.

 

 

2. Повторення пройденого матеріалу, актуалізація знань.  Постановка проблемного питання.

Мета: актуалізація знань і умінь, отриманих на попередніх уроках;  постановка проблемного питання.

Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учень правильно виписує формули оксидів і гідроксидів, визначає ступені окислення кожного елемента.

Методи: словесні (бесіда), наочні (спостереження), методи проблемного навчання.

 

слайд 2,3

Самостійна робота

Випишіть з наведеного переліку речовин формули оксидів в лівий стовпчик, а формули основ - в правий.

Назвіть всі речовини.

Вкажіть ступені окислення кожного елемента в цих речовинах (усно)

CaO, Mg (OH) 2, HNO3, Fe (OH) 3, H2SO4, Al2O3, HCl.

 

Учні працюють в зошиті.  Їх передбачувана відповідь:

Оксиди: CaO (оксид кальцію), Al2O3 (оксид алюмінію).

Гідроксиди: Mg (OH) 2 гідроксид магнію),

Fe (OH) 3 (гідроксид заліза).

 3. Вивчення нового матеріалу.

 

Мета: сформувати у учнів поняття «кислота», номенклатура кислот, класифікація, навчити визначати кислоти серед інших речовин.

Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учень правильно визначає формули кислот серед формул інших речовин і називає їх, за допомогою індикаторів може визначити кислоти серед інших речовин.

Методи: словесні (бесіда), пояснювально-ілюстративні, практичні.

 

а).  Визначення кислот.  Якісні реакції на кислоти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

б).  Номенклатура кислот.

 

 

 

в).  Класифікація кислот.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

г).  Оксиди неметалів, відповідні кислотам.

 

 

 

 

д).  Окремі представники кислот.  Кислоти в житті людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Які формули не виписані?  Сл.4

Це формули кислот.

Як ви думаєте, чому вони так називаються?

Абсолютно вірно, з багатьма з них ви зустрічалися навіть у себе на кухні.  З якими?  Слайд 5.

Більшість кислот не можна пробувати на смак.  Вони отруйні!

Це їдкі речовини.  При їх потраплянні на шкіру, необхідно промити ділянку шкіри водою і обробити розчином соди.

Як же визначити кислоти не пробуючи їх на смак?

Вірно.

Згадаймо, як вони змінюють свої кольори в лужному середовищі?  Слайд 6.

 

 

 

 

 

 

А тепер подивимося, як це відбувається в розчинах кислот.

На кислоти діють тільки лакмус і метилоранж.

  Подивіться як це відбувається за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=u1S5bc9ANt0

Отже, ще раз подивіться на формули кислот в зошиті.  Щоб дати визначення поняттю «кислота» потрібно

формулу кислоти розділити на дві частини.  Перша - однакова у всіх кислот - атом (або атоми) Гідрогену.  Все, що залишається крім Гідрогену називають кислотним залишком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назви і формули більшості неорганічних кислот наведені  в підручнику в параграфі 28 на стор. 146.

За кількістю атомів Гідрогену кислоти бувають:

одноосновні, двохосновні, триосновні.  Слайд 7.

 

 

  За складом кислотного залишку:

безоксигенові і оксигеновмісні.

Слайд 8.

Наведіть приклади кожної групи?

 

 

 

 

 

 

 

За розчинностю у воді:

розчинні і нерозчинні.

Користуючись таблицею розчинності кислот (відкрийте її на форзаці підручника), основ і солей, визначте, які кислоти розчинні, а які - ні.  Слайд 9.

По агрегатному стану:

рідкі і тверді.  Слайд 10.

Вчитель пояснює правила визначення Ступеня Окислення  і заряду кислотного залишку в кислотах:

1. Водень в кислотах має завжди С.О.  +1.

2. Чисельне значення заряду кислотного залишку в молекулі кислоти завжди дорівнює кількості атомів водню (основності кислоти).

3. Кисень в кисневмісних кислотах завжди має С.О.-2.

 

 

 

 

 

 

 

Кислотам відповідають оксиди неметалів з таким же  ступенем окислення  елемента, що і в кислоті.  Виконайте  впр.3,4 стр.152.

 

 

 

 

 

 

Прочитайте матеріал про деякі кислоти і їх значення в житті людини в підручнику п.34 на стор.181-182   Слайд 11, 12,13,14,15.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HNO3, H2SO4.

 

 

Кислі на смак.

 

 

Оцтова, лимонна.

 

 

 

 

За допомогою індикаторів.

 

 

Лакмус в лужному середовищі забарвлюється в синій колір,

метиловий оранжевий - в жовтий, фенолфталеїн - в малиновий.

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень на прикладі формул кислот HNO3, H2SO4 дає визначення поняттю «кислота».  Кислоти - це складні речовини, молекули яких складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку.

 

 

 

Учні читають за підручником назви кислот і їх

формули, наводять приклади:

HCI, HI, HF, HNO3.

H2SO4, H2CO3, H2S.

H3PO4.

 

 

 

Учні наводять приклади:

HCI, HI, HF

HNO3,  H2SO4, H2CO3, H3PO4.

 

 

 

HCI, HI, HF

HNO3,  H2SO4, H2CO3, H3PO4.

H2SiO3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні виконують завдання в підручнику.

 

 

 

 

 

 

 

Працюють  з текстом підручника.

4. Закріплення нових знань.

Мета: забезпечення засвоєння нових знань, відпрацювання на практиці.

Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учні засвоїли новий матеріал і успішно виконують завдання.

Методи: письмові вправи.

Відео https://www.youtube.com/watch?v=g-k0PvZN9Cc

Випишіть з наведеного переліку формули оксидів, гідроксидів і кислот.  Назви кислоти, Охарактеризуй їх у відомих класифікаціях.

 

Слайд 16, 17.

H2CO3, CuO, H3PO4, NaOH, SO3 , HNO3, Ca(OH)2, HF, Al(OH)3, H2SO4,  Al2O3,  HCl,  H2S.

Учні виконують завдання.

5. Підведення підсумків уроку.  Рефлексія.

Мета: узагальнення про виконану роботу, відображення головних моментів, самооцінка учнів.

Критерії досягнення мети: Якщо мета досягнута, то учні самі роблять висновки про виконану роботу, кажуть  чого навчились на уроці.

Методи: бесіда.

 

 

6. Пояснення домашнього завдання.  Оцінювання.

Мета: зрозуміло викласти суть домашньої роботи, пояснити спосіб її виконання.

Виставлення мотивованих оцінок.

Методи: пояснювально-ілюстративні.

- Домашнє завдання п.28 впр. 5,6 с. 152,

п.34 с.181-182 впр.2

 

 Слайд 18.

Читають завдання, задають питання, якщо щось не зрозуміло.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 березня 2023
Переглядів
498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку