Конспект уроку з неорганічної хімії в 8 класі
вчителя Лубенської загальноосвітньої школи I-III ступенів №3
Полтавської області
Тема уроку: Кислоти, їх склад, класифікація, властивості
Форма проведення уроку: урок із застосуванням дистанційних освітніх технологій .
Мета уроку: формування уявлень учнів про кислоти як складні речовини.
Завдання уроку:
Освітні: формувати поняття «кислоти», засвоїти класифікацію кислот (по числу атомів Гідрогену, за наявністю оксигену в кислотному залишку, по розчинності у воді), номенклатуру кислот.
Розвиваючі: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати і робити висновки. Закріпити вміння визначати ступінь окиснення елементів за формулою речовини і складати формули оксидів.
Виховувати інтерес до предмету за допомогою демонстрації практичної значущості кислот і оксидів в повсякденному житті людини.
Тривалість: 45 хвилин.
Материально-технічне забезпечення уроку: зв'язок здійснюється в режимі on-line.
Методичне і дидактичне забезпечення: О.В Григорович ,Хімія 8 клас, мультимедійна презентація в форматі Power Point по темі «Кислоти, їх склад, класифікація, властивості».
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу із застосуванням ІКТ
Етапи уроку, його мета, методи та способи досягнення цієї мети |
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
1. Організаційний. Мета: підготовка учнів до роботи, забезпечення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності. Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то діти повністю готові до уроку: лежить необхідне приладдя, відкриті ресурси; учні зосереджені і налаштовані на роботу. Методи: словесні (бесіда), наочні. |
Учитель надає загальний доступ до екрану, демонструє слайд 1. |
|
2. Повторення пройденого матеріалу, актуалізація знань. Постановка проблемного питання. Мета: актуалізація знань і умінь, отриманих на попередніх уроках; постановка проблемного питання. Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учень правильно виписує формули оксидів і гідроксидів, визначає ступені окислення кожного елемента. Методи: словесні (бесіда), наочні (спостереження), методи проблемного навчання. |
слайд 2,3 Самостійна робота Випишіть з наведеного переліку речовин формули оксидів в лівий стовпчик, а формули основ - в правий. Назвіть всі речовини. Вкажіть ступені окислення кожного елемента в цих речовинах (усно) CaO, Mg (OH) 2, HNO3, Fe (OH) 3, H2SO4, Al2O3, HCl. |
Учні працюють в зошиті. Їх передбачувана відповідь: Оксиди: CaO (оксид кальцію), Al2O3 (оксид алюмінію). Гідроксиди: Mg (OH) 2 гідроксид магнію), Fe (OH) 3 (гідроксид заліза). |
3. Вивчення нового матеріалу.
Мета: сформувати у учнів поняття «кислота», номенклатура кислот, класифікація, навчити визначати кислоти серед інших речовин. Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учень правильно визначає формули кислот серед формул інших речовин і називає їх, за допомогою індикаторів може визначити кислоти серед інших речовин. Методи: словесні (бесіда), пояснювально-ілюстративні, практичні.
а). Визначення кислот. Якісні реакції на кислоти.
б). Номенклатура кислот.
в). Класифікація кислот.
г). Оксиди неметалів, відповідні кислотам.
д). Окремі представники кислот. Кислоти в житті людини. |
Які формули не виписані? Сл.4 Це формули кислот. Як ви думаєте, чому вони так називаються? Абсолютно вірно, з багатьма з них ви зустрічалися навіть у себе на кухні. З якими? Слайд 5. Більшість кислот не можна пробувати на смак. Вони отруйні! Це їдкі речовини. При їх потраплянні на шкіру, необхідно промити ділянку шкіри водою і обробити розчином соди. Як же визначити кислоти не пробуючи їх на смак? Вірно. Згадаймо, як вони змінюють свої кольори в лужному середовищі? Слайд 6.
А тепер подивимося, як це відбувається в розчинах кислот. На кислоти діють тільки лакмус і метилоранж. Подивіться як це відбувається за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=u1S5bc9ANt0 Отже, ще раз подивіться на формули кислот в зошиті. Щоб дати визначення поняттю «кислота» потрібно формулу кислоти розділити на дві частини. Перша - однакова у всіх кислот - атом (або атоми) Гідрогену. Все, що залишається крім Гідрогену називають кислотним залишком.
Назви і формули більшості неорганічних кислот наведені в підручнику в параграфі 28 на стор. 146. За кількістю атомів Гідрогену кислоти бувають: одноосновні, двохосновні, триосновні. Слайд 7.
За складом кислотного залишку: безоксигенові і оксигеновмісні. Слайд 8. Наведіть приклади кожної групи?
За розчинностю у воді: розчинні і нерозчинні. Користуючись таблицею розчинності кислот (відкрийте її на форзаці підручника), основ і солей, визначте, які кислоти розчинні, а які - ні. Слайд 9. По агрегатному стану: рідкі і тверді. Слайд 10. Вчитель пояснює правила визначення Ступеня Окислення і заряду кислотного залишку в кислотах: 1. Водень в кислотах має завжди С.О. +1. 2. Чисельне значення заряду кислотного залишку в молекулі кислоти завжди дорівнює кількості атомів водню (основності кислоти). 3. Кисень в кисневмісних кислотах завжди має С.О.-2.
Кислотам відповідають оксиди неметалів з таким же ступенем окислення елемента, що і в кислоті. Виконайте впр.3,4 стр.152.
Прочитайте матеріал про деякі кислоти і їх значення в житті людини в підручнику п.34 на стор.181-182 Слайд 11, 12,13,14,15.
|
HNO3, H2SO4.
Кислі на смак.
Оцтова, лимонна.
За допомогою індикаторів.
Лакмус в лужному середовищі забарвлюється в синій колір, метиловий оранжевий - в жовтий, фенолфталеїн - в малиновий. |
Учень на прикладі формул кислот HNO3, H2SO4 дає визначення поняттю «кислота». Кислоти - це складні речовини, молекули яких складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку.
Учні читають за підручником назви кислот і їх формули, наводять приклади: HCI, HI, HF, HNO3. H2SO4, H2CO3, H2S. H3PO4.
Учні наводять приклади: HCI, HI, HF HNO3, H2SO4, H2CO3, H3PO4.
HCI, HI, HF HNO3, H2SO4, H2CO3, H3PO4. H2SiO3.
Учні виконують завдання в підручнику.
Працюють з текстом підручника. |
||
4. Закріплення нових знань. Мета: забезпечення засвоєння нових знань, відпрацювання на практиці. Критерії досягнення мети: якщо мета досягнута, то учні засвоїли новий матеріал і успішно виконують завдання. Методи: письмові вправи. |
Відео https://www.youtube.com/watch?v=g-k0PvZN9Cc Випишіть з наведеного переліку формули оксидів, гідроксидів і кислот. Назви кислоти, Охарактеризуй їх у відомих класифікаціях.
Слайд 16, 17. H2CO3, CuO, H3PO4, NaOH, SO3 , HNO3, Ca(OH)2, HF, Al(OH)3, H2SO4, Al2O3, HCl, H2S. |
Учні виконують завдання. |
5. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Мета: узагальнення про виконану роботу, відображення головних моментів, самооцінка учнів. Критерії досягнення мети: Якщо мета досягнута, то учні самі роблять висновки про виконану роботу, кажуть чого навчились на уроці. Методи: бесіда. |
|
|
6. Пояснення домашнього завдання. Оцінювання. Мета: зрозуміло викласти суть домашньої роботи, пояснити спосіб її виконання. Виставлення мотивованих оцінок. Методи: пояснювально-ілюстративні. |
- Домашнє завдання п.28 впр. 5,6 с. 152, п.34 с.181-182 впр.2
Слайд 18. |
Читають завдання, задають питання, якщо щось не зрозуміло.
|