(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
Елементи змісту, які є необов'язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи та представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи та представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчання |
||||||||
Вступ ( 4 години) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів |
оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів |
1 |
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. |
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
||||
2 |
|
Будова тварин: клітини, тканини |
|||||||
3 |
|
Будова тварин: органи та системи органів. Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
|||||||
4 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
|||||||||
Тема 1. Різноманітність тварин ( 28 год) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
5 |
|
[розглядаються особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини тварин зазначених груп]. Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). Демонстрування мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, зображень (у тому числі електронних) тварин |
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
||||
6 |
|
Кишковопорожнинні. |
|||||||
7 |
|
Кільчасті черви. Лабораторне дослідження: зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
|||||||
8 |
|
Членистоногі: |
|||||||
9 |
|
Ракоподібні, |
|||||||
10 |
|
Ракоподібні, |
|||||||
11 |
|
Павукоподібні, |
|||||||
12 |
|
Павукоподібні, |
|||||||
13 |
|
Комахи. |
|||||||
14 |
|
Комахи. |
|||||||
15 |
|
Практична робота: 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах. |
|||||||
16 |
|
Молюски. Лабораторне дослідження: будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|||||||
17 |
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|||||||
18 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
19 |
|
Риби. |
|||||||
20 |
|
Риби. |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
|||||||||
21 |
|
Амфібії. |
|||||||
22 |
|
Амфібії. |
|||||||
23 |
|
Рептилії. |
|||||||
24 |
|
Рептилії. |
|||||||
25 |
|
Птахи. |
|||||||
26 |
|
Птахи. |
|||||||
27 |
|
Практична робота: 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|||||||
28 |
|
Ссавці. |
|||||||
29 |
|
Ссавці. |
|||||||
30 |
|
Практична робота: 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|||||||
31 |
|
Міні-проект Як утворюються коралові острови? Як утворюються перлини? |
|||||||
32 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин ( 16 год) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму
|
33 |
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем. |
|
||||
34 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|||||||
35 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|||||||
36 |
|
Практична робота: 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
|||||||
37 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|||||||
38 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|||||||
39 |
|
Практична робота: 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|||||||
40 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
41 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Органи чуття, їх значення. Лабораторне дослідження: особливостей покривів тіла тварин; |
|||||||
42 |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. |
|||||||
43 |
|
Практична робота: 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
|||||||
44 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|||||||
45 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. |
|||||||
46 |
|
Лабораторне дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями |
|||||||||
47 |
|
Міні-проект (тематика за вибором учителя) |
|||||||
48 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовно 11 год) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція |
49 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||
50 |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|||||||
51 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), |
|||||||
називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
|||||||||
52 |
|
Форми поведінки тварин: територіальна, соціальна. |
|||||||
53 |
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
|||||||
54 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|||||||
55 |
|
Лабораторні дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем) |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин |
|||||||||
56 |
|
Практичні роботи:8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом). |
|||||||
57 |
|
Міні-проект (Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.) |
|||||||
58 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
Тема 4. Організми і середовище існування (6 год) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України |
59 |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
||||
60 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. |
|||||||
61 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях. |
|||||||
62 |
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. |
|||||||
називає:
- чинники середовища існування; |
63 |
|
Екологічна етика. |
||||||
64 |
|
Природоохоронні території. |
|||||||
65 |
|
Червона книга України. |
|||||||
66 |
|
Міні-проект Заповідні території України. |
|||||||
67 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю |
|||||||||
Узагальнення (2 год) |
|||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) |
називає: - ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом |
68 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
||||
69 |
|
Екскурсії Різноманітність тварин свого краю. |
|||||||
70 |
|
Екскурсії Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
|||||||
Ставлення |
|||||||||
робить висновок: - про єдність живої природи |
|||||||||
Екскурсії Різноманітність тварин свого краю. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
|||||||||