Тема уроку: Проектування БД. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв'язку. Модель сутність-зв'язок. (Мотиваційний урок у формі квест-презентації на тему: «6 кроків до БД»)

Про матеріал
Тема уроку: Проектування БД. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв'язку. Модель сутність-зв'язок. (Мотиваційний урок у формі квест-презентації на тему: «6 кроків до БД»)
Перегляд файлу

1

Тема шкільного курсу: Бази даних. Системи керування базами даних.
Урок № 40. 23.01.2022 р.
ПІБ учителя: Роздобудько Василь Васильович
Клас: 9
Тема уроку: Проектування БД. Поняття сутності, атрибута, ключа, зв'язку. Модель сутність-зв'язок. (Мотиваційний урок у формі квест-презентації на тему: «6 кроків до БД»)

 

Мета уроку:

 

  • навчальна: формувати вміння й усвідомленого розуміння поняття проектування баз даних; розуміти особливості різних видів баз даних та 4 типів зв'язку; мати уявлення про об’єкти баз даних, атрибути, ключі, модель сутність-зв'язок.
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, дослідницькі навички,  пам'ять та увагу, а також, наступні компетентності:
  • компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій: вміння розробляти концептуальну модель предметної області, спроектувати структуру бази даних;
  • інформаційно-комунікативну компетентність: вміння вибирати технології та інструментальні засоби проектування різних баз даних;
  • компетентність у сфері навчання впродовж життя: здатність набувати навичок проектування баз даних для ефективного розв’язування завдань, що постають у сучасній навчально-соціальній та майбутній професійній діяльності;
  • культурно-історичну компетентність: знання історії розвитку систем керування базами даних в Україні і світі. 
  • виховна: виховувати високу інформаційну культуру, уважність та відповідальність, бажання мати глибокі та якісні знання в сфері проектування БД.
  • мотиваційна: зацікавити й заохотити учнів до більш ефективного вивчення нового матеріалу уроку, шляхом покрокових запитань та цікавої квест-презентації.

 

Очікувані результати: учні повинні вміти проектувати БД, розрізняти їх види, та наводити приклади, розуміти сутність і призначення систем керування базами даних, розрізняти особливості об’єктів БД тощо.

 

Наукова новизна: полягає у експериментальному дослідженні ефективності засвоєння нового матеріалу уроку учнями 9 класу з інформатики, шляхом мотивації їх до навчання, а саме: покрокового обговорення кожного нового ключового питання теми методом постановки спеціальних запитань до нього відразу після його викладу, й додатково - в кінці теми (методика подвійних питань). В результаті дослідження й апробації даної методики на уроці, рівень знань із засвоєння нового матеріалу значно зріс у учнів в порівнянні з тими, до яких ця методика не застосовувалась в середньому на 7 - 10 %, що підтверджується результатами підсумкового онлайн-тестування та опитування.

 

Програмно-технічне забезпечення уроку: засоби комунікації (ноутбук вчителя, ПК з камерою і мікрофоном/смартфони/ноутбуки/ планшети учнів), сервіс проведення онлайн-конференцій ZOOM, електронні версії підручників, сервіси  Classroom, learningapps.com, тест Google Form,  навчальна презентація Гугл Презентація.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок. 

 

Компетенції учнів на уроці:

 

Основні поняття

    Основні знання

    Основні вміння

призначення баз даних та дослідження етапів їх проектування; поділ баз даних за видами; об’єкти, ключі, атрибути, зв’язки баз даних

знати призначення баз даних;

етапів і учасників проектування БД;

види баз даних, ключів, атрибутів, зв’язків, модель сутність-зв’язок.

вміти наводити приклади БД; класифікувати БД, розрізняти атрибути, ключі, 4 зв'язки БД, пояснити модель сутність-зв’язок.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Вітаю Вас учні! Радий бачити вас сьогодні на нашому дистанційному уроці! Всі вже приєдналися? Мене всі чують добре і бачать? Давайте познайомимось! Мене звати Василь Васильович Роздобудько, я вчитель інформатики СЗШ № 126 м. Києва, що в Дніпровському районі. На Слайді № 2, справа внизу Ви бачите фото нашої школи. Також тут є деякі мої фото з учнями. Наприклад, 5-Б класу на уроці математики, 9-В класу на переврі після уроку інформатики. А це моє робоче місце. Після уроків я налаштовую ноутбуки, які ми одержали нещодавно в школі. Хто скаже, який з цих ноутбуків мій особистий? (Учні розглядають фото). Один учень каже: Ваш ноутбук, це той, що зверху, бо в нього інша модель! У всіх ноутбуків назва HP, а Ваш - ASUS, той, що зверху! Молодці! Як Ви змогли це помітити? Чудово! Ви просто розумники й дуже кмітливі учні! (3 хв).

Слайд № 2. 

 

Далі перейдемо до плану нашої квест-презентації уроку “6 перших кроків до БД” (Слайд № 3). - 1 хв.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Перш ніж перейти до викладу основного матеріалу, пройти всі 6 кроків до БД, давайте спробуємо актуалізувати наші знання, відповівши на кілька запитань, які Ви бачите на Слайді № 5. Хто бажає почати? (Учні відповідають) Дякую. Досить не погано! Отже, звідси сформулюємо висновок про необхідність проектування БД в сучасному житті й актуальність теми нашого уроку. Хто спробує? (Учні відповідають). Дякую. Чудово! - 5 хв.

 

Слайд № 5

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності й організація сприйняття та осмислення нової інформації;

 

Вчитель виводить на екран презентацію, коментує її та ставить учням запитання, які допомагають визначити проблемні питання теми нашого уроку. Учні відкривають презентацію за посиланням й визначають актуальність даної теми шляхом відповіді на запитання (Слайд № 1). - 1 хв.

 

Слайд № 1

 

ІV. Виклад основного матеріалу

 

Почнімо? Розглянемо сьогодні 6 ключових питань нашої теми.  Для цього перейдемо на Слайд № 4. Які ж ці 6 перших кроків до БД? (Учні дивляться слайди презентації, в той час як я коментую розміщену на них інформацію). - 1 хв.

 

Слайд № 4.

 

Отже, перейдемо до першого кроку… (Слайд № 6). - 3 хв.

 

Слайд № 6.

 

На наступному слайді № 7 зображено різні види БД. А які Ви можете навести приклади БД з життя? (Учні називають приклади). - 3 хв.

 

Слайд № 7.

Перейдемо до кроку № 2, для цього на слайді № 9 Ви бачите визначення БД, об’єкта БД та її предметної області. (Слайд № 9). А які ще об’єкти та їх параметри Ви можете назвати? (учні наводять приклади). Дякую. Молодці!

 

Слайд № 9.

 

Далі розглянемо переваги й недоліки СКБД. (Пояснюю учням, що таке СКБД), які є переваги її використання. А чи є недоліки в БД? (Учні намагаються відповісти, я їм допомагаю). Дякую! Молодці! Чудово! - 3 хв.

 

Слайд № 10.

Нарешті ми підійшли до кроку № 3, що на слайді № 11. Ви бачите тут що таке атрибут БД. Скажіть, будь ласка, чи буде атрибутом уроку дата його проведення? Буде! Звісно! Молодці! Йдемо далі. - 3 хв.

 

Слайд № 11.

 

На слайді № 12 ми бачимо види атрибутів. Розглянемо малюнок зверху справа. Бачимо, що розрізняють наступні види атрибутів в БД. Хто назве які саме? Дякую. Молодці! Йдемо далі. - 3 хв.

 

Слайд № 12.

Нарешті переходимо до 4 кроку до БД, що на слайді № 13. А саме, мова піде про ключ БД! Розглянемо картинки справа. Що ми тут бачимо? Дякую! Правильно! А що буде прикладом ключа в списку Вашої групи? Так! Порядковий номер кожного учня! Молодці! - 3 хв.

 

Слайд № 13.

 

Далі переходимо до кроку № 5 - Зв’язок БД! Ви бачите на малюнку справа 4 типи зв’язку. Хто може навести спочатку приклади із життя такого зв’язку? Чудово! А останній тип - це Ваш заклад освіти в цілому! - 5 хв.

 

Слайд № 14.

 

Останнім кроком нашої подорожі є 6-ий, що видно з слайду № 15. Це Модель Сутність-зв’язок в БД на прикладі Кінотеатру. (пояснюємо учням суть кроку). А може хтось може свій приклад навести аналогічного зв’язку? Наприклад, у Вас в ліцеї? (Учні відповідають). Молодці! Розумники! Ну що ж, важкою була наша подорож чи легкою? Все зрозуміло? Питання є? Тоді підведемо попередні підсумки? Які 6 кроків ми сьогодні пройшли з Вами на уроці? Які ключові 6 питань ми вивчили? Хто спробує? - 5 хв.

 

Слайд № 15.

 

V. Робота за ПК/ноутбуком

 

На слайді № 8 презентації потрібно перейти за посиланням, яке розміщено під ілюстрацією й, прочитавши відповідну статтю, назвати які є 11 типів сучасних баз даних: дати їх короткий опис, розглянути схеми і приклади БД, а також звернути увагу на переваги кожної з них та недоліки. (5 хв).

 

Слайд № 8

 

VI. Релаксація

 

Вправи для очей. Міцно заплющити очі на 5 секунд, потім відкрити на 5 секунд, повторити 6 разів. Далі швидко моргати протягом 30 секунд (1 хв).

 

VII. Оцінювання учнів

 

На слайді № 16 є посилання на онлайн форму тестування по даній темі. На це Вам дається 7 хв. (Учні проходять тестування). Дякую. Хто завершив? Всі успішно справилися із питаннями в тестах? Яке з питань викликає найбільшу складність?  - 7 хв.

 

VIII. Підсумки уроку

 

Таким чином ми з Вами успішно пройшли всі “6 кроків до БД” в квест-презентації. Отже, підведемо підсумки уроку (Слайд № 16). Дамо відповіді на ключові 6 питань нашого уроку. (Учні відповідають). Дякую. Дуже добре. Бачу, що Ви досить активні, розумники і гарно засвоїли весь матеріал теми нашого уроку! Про що свідчать успішні результати тестування й Ваші відповіді на поставлені запитання. На завершення прошу відповісти на питання: що Вам сподобалося? Чи досягли цілей уроку? Які є питання, можливо? Що Ви для себе нового зрозуміли? - 5 хв.

Слайд № 16

 

IX. Домашнє завдання та рекомендовані джерела

 

Опрацювати відповідний параграф з підручника. (1 хв). - Слайд № 17.

 

Слайд № 17

 

Література, електронні освітні ресурси:

 

Для вчителя

Для учнів

https://classroom.google.com/

https://classroom.google.com/

Google Презентації, Google Форми, ZOOM

Google Презентації, Google Форми, ZOOM

Електронні версії підручників (на вибір)

 

Інтерактивні підручники й курси з інформатики

  •  Інтерактивний підручник з інформатики Завадського . - ІТ-книга
  • Інтерактивний курс з інформатики Оксани Пасічник. - ДистОсвіта

Електронні версії підручників (на вибір)

 

Інтерактивні підручники й курси з інформатики

  •  Інтерактивний підручник з інформатики Завадського . - ІТ-книга
  • Інтерактивний курс з інформатики Оксани Пасічник. - ДистОсвіта

Презентація до уроку - https://docs.google.com/presentation/d/1OR8ETqn17FDx5frFzTjvwIi_-Lh3O86I/edit?usp=sharing&ouid=106197480514994302052&rtpof=true&sd=true

Презентація до уроку - https://docs.google.com/presentation/d/1OR8ETqn17FDx5frFzTjvwIi_-Lh3O86I/edit?usp=sharing&ouid=106197480514994302052&rtpof=true&sd=true

Онлайн тестування –

https://docs.google.com/forms/d/17vSiuVMo5EQAOB8fA8DN3VHjib6wfLWXSIJ0nDxIQR4/edit?usp=sharing

Онлайн тестування –

https://docs.google.com/forms/d/17vSiuVMo5EQAOB8fA8DN3VHjib6wfLWXSIJ0nDxIQR4/edit?usp=sharing

Зарубіжні джерела і презентації до теми уроку

 Проектування баз даних. Лекція 4. Концептуальне моделювання даних – додавання атрибутів - https://slideplayer.com/slide/13478651/

 Chapter12 designing databases. Chapter12 designing databases. -https://www.slideshare.net/emolagi/chapter12-designing-databases

Бази даних. Chap08. - https://www.slideshare.net/professorkarla/chap08-12946675

Модель сутність-зв'язок. - https://slideplayer.com/slide/9988381/

Системи баз даних. - https://www.slideserve.com/kevlyn/file-systems-and-databases

Поняття сутності баз даних - https://slideplayer.com/slide/6672924/

Пітер Роб і Карлос Коронел Файлова система і бази даних - https://slideplayer.com/slide/4969986/

Дані і управління базами даних. Лекція 9. - https://www.slideshare.net/welcometofacebook/lecture9-35513046

What is an Entity in a Database? - https://study.com/academy/lesson/what-is-an-entity-in-a-database.html

Зарубіжні джерела і презентації до теми уроку

 Проектування баз даних. Лекція 4. Концептуальне моделювання даних – додавання атрибутів - https://slideplayer.com/slide/13478651/

 Chapter12 designing databases. Chapter12 designing databases. -https://www.slideshare.net/emolagi/chapter12-designing-databases

Бази даних. Chap08. - https://www.slideshare.net/professorkarla/chap08-12946675

Модель сутність-зв'язок. - https://slideplayer.com/slide/9988381/

Системи баз даних. - https://www.slideserve.com/kevlyn/file-systems-and-databases

Поняття сутності баз даних - https://slideplayer.com/slide/6672924/

Пітер Роб і Карлос Коронел Файлова система і бази даних - https://slideplayer.com/slide/4969986/

Дані і управління базами даних. Лекція 9. - https://www.slideshare.net/welcometofacebook/lecture9-35513046

What is an Entity in a Database? - https://study.com/academy/lesson/what-is-an-entity-in-a-database.html

 

Інша інформація та завдання до асинхронного режиму роботи учнів розміщуються в кабінеті класу в ClassRoom.

* Посилання на ресурси, що використані на уроці (якщо посилання не відкривається безпосередньо з документа, його потрібно скопіювати і вставити в рядок браузера).

docx
До підручника
Інформатика (підручник для класів із поглибленим вивченням інформатики) 9 клас (Руденко В.Д., Речич Н.В., Потієнко В.О.)
Додано
15 грудня 2022
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку