Тема уроку. Службові слова, їх роль у реченні.

Про матеріал
Мета уроку: 1) дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях; 2) вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів; 3) вчити узгоджувати слова в реченні за допомогою службових слів і питань; 4) формувати навички правильного вживання службових слів в мовленні; 5) закріплювати знання про частини мови; 6)розвивати уміння ставити до слів питання; 7) розвивати зв’язне мовлення учнів; 8) виховувати інтерес до навчання, любов до рідної мови та цікавість до її вивчення, культуру мовлення, любов до праці, старанність та охайність.
Перегляд файлу

Українська мова 2 клас

 

Тема уроку. Службові слова, їх роль у реченні.

Мета уроку: 1) дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях;

2) вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів;

3) вчити узгоджувати слова в реченні за допомогою службових слів і питань;

4) формувати навички правильного вживання службових слів в мовленні;

5) закріплювати знання про частини мови;

6)розвивати уміння ставити до слів питання;

7) розвивати зв’язне мовлення учнів;

8) виховувати інтерес до навчання, любов до рідної мови та цікавість до її вивчення, культуру мовлення, любов до праці, старанність та охайність.

Обладнання: підручники, робочі зошити, малюнки квітів, написи частин мови, слова на картках, картки для групової роботи, картки для індивідуальної роботи.

Хід уроку

І. Організація класу

Стали, дітки, підтягнулись.

Одне одному всміхнулись.

Сіли всі рівненько,

Попрацюємо гарненько.

 

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

– Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати слова: згадаємо іменники, прикметники та дієслова, ознайомимося із новою групою слів.

– Але спочатку відгадайте загадку.

У лісах струмки пустила,

Землю травами встелила.

Перші квіти принесла

Наша чарівна

                    (весна)

– От і до нас прийшла весна!

– Весна приготувала нам у подарунок квіти. Чим більше виконаємо правильно завдань, тим більше буде у нас квітів.

 

ІІІ. Робота за темою

1. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.

– З чого складається наше мовлення? (З речень.)

– Що виражають речення?

– З чого складаються речення?

– Назвіть «кругле слово». (М’яч, обруч, сонечко.)

– Як такі слова називаються? (Іменники.)

– Що ми знаємо про іменники?

– Назвіть «рухливе слово» (Стрибати, бігати.)

– Як такі слова називаються? (Дієслова.)

– Що ми знаємо про дієслова?

– Яку ще групу слів ми знаємо? (Прикметники.)

– Що ми знаємо про прикметники?

– Молодці, ви виконали перше завдання і отримуєте першу квітку. (1)

2. Хвилинка каліграфії.

– Як називається квітка, яку ми отримали? (Пролісок.)

– Назвіть перший склад у слові. (про) Запишіть його.

– Запишіть перші склади назв квітів: підсніжник, іриси, анемона,  Запишіть ці склади.

– Молодці, ви виконали друге завдання і отримуєте ще одну квітку. (2)

3. Словникова робота.

– В царстві Граматики в одному будинку жили слова: дивлюся, у, вікно, забіг, за, дерево, яскраве, сонечко, глибока, річка, від, понеділка, до четверга. Жили вони дружно, разом працювали та відпочивали.

– Якось для гри їм треба було поділитися на 3 групи. Як ви вважаєте, за якою ознакою вони це зробили? (За питаннями, на які відповідають.)

(Діти записують слова у 3 стовпчики.)

– Ви виконали ще одне завдання і отримуєте наступну квітку. (3)

4. Ознайомлення із службовими словами та їх роллю.

– Першу групу утворили іменники, другу – прикметники, третю – дієслова. А на які питання відповідають слова, що залишилися? (Вони без питання.)

– Здивувалися спочатку іменники, прикметники та дієслова, а потім вирішили прогнати ці слова, бо вони маленькі і не мають питання.

– Прикро стало маленьким словам, але вони змушені були піти.

– Залишилися іменники, прикметники та дієслова у будинку самі. Вони продовжували разом працювати та відпочивати. Одного разу слова вирішили пограти у свою улюблену гру – утворювати словосполучення.

– Які словосполучення вони утворили? (Яскраве сонце, глибока річка.)

– Чому інші слова не змогли утворити словосполучення? (Їм потрібні слова-помічники.)

– Згадали тоді іменники, прикметники та дієслова про те, як образили маленькі слова, знайшли їх, вибачилися та повернули у будинок. Які ще словосполучення змогли утворити слова? (Дивлюся у вікно, забіг за дерево, від понеділка до четверга.)

– Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового «зросту» і мають питання.

– Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Вони використовуються для поєднання великих слів. Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись.

– Найменші слова в українській мові, наприклад, у, в, з, о, і, й, а, ж. Ці слова складаються з одного звука.

– Трохи більші слова: на, до, по, об. В мові такі слова називають службовими словами.

Фізкультхвилинка

Сильний вітер до землі

гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

 

5. Робота над правилом (с.139).

– На які питання відповідають службові слова?

– Що вони означають?

– Ви правильно відповіли на запитання і отримуєте наступну квітку. (4)

6. Вправа 366. Робота у парах.

– Прочитайте речення, знайдіть у них службові слова. До яких слів у реченні вони відносяться?

– Запишіть речення, підкресліть службові слова.

– За правильне виконання завдання ви отримуєте наступну квітку. (5)

7. Сприймання службових слів на слух.

– Уважно послухайте вірш Тамари Коломієць та порахуйте в ньому службові слова. (6)

Світлий ранок в темний ліс

на сніданок роси ніс.

По бадиллі, по корчах

у барилі на плечах.

(Тамара Коломієць)

– За правильне виконання завдання ви отримуєте наступну квітку. (6)

8. Робота у групах.

– Впишіть потрібні за змістом службові слова.

1 група

сяє … сонці

квіти … лісі

прийшов … хати

2 група

річка … горою

приїхав … Києва

посадив … клумбі

3 група

дружить … Катрусею

пролетів … селом

купатись … річці

4 група

сідають …гілки

розмовляти … сестрою

писати … зошиті

5 група

спати … подушці

сховатись … дерево

прийти … бабусі

6 група

живе … дуплі

йти … школи

яблука … столі

– За правильне виконання завдання ви отримуєте наступну квітку. (7)

9. Самостійна робота із деформованим текстом.

– Квіти, які нам подарувала весна непрості, вони заховали службові слова.

від     до     за     і     на     під     над

та     в     у     перед     біля     через

але     а     або     що     щоб     із

– Скористайтеся подарунком весни та запишіть правильно текст, вставляючи службові слова.

Діти пішли … ліс. Вони побачили … дереві білочку.   … повітрі кружляли сніжинки.   … деревом видні сліди зайчика.

 

ІV. Підсумок уроку

– З якими новими словами ви ознайомились на уроці?

– Які службові слова ви запам’ятали?

– Як пишуться службові слова з наступним словом?

– Для чого потрібні службові слова?

 

V. Домашнє завдання

с.139 вправа 367 (списати речення, підкреслити службові слова)

 

 

docx
Додано
18 травня 2020
Переглядів
1852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку