Тема уроку: Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці.
Мета: сформувати в учнів знання про виникнення тертя, силу тертя. Дізнаємося причини виникнення сили тертя; вимірювання сил тертя за допомогою динамометра; способи збільшення і зменшення сили тертя ковзання. “Кефіцієнт тертя”. Сприяти розвитку вміння аналізувати результати експериментів, робити висновки з отриманих експериментальних даних. Сприяти вихованню в учнів бажання вміння працювати в колективі та вміння висловлювати і відстоювати свою думку та прислухатися до думок інших. Розвинути логічне мислення.
Тип уроку: комбінований урок
Демонстрації: тертя спокою та тертя ковзання, тертя кочення, залежність тертя від шороховатості поверхонь, способи збільшення та зменшення тертя.
Очікувані результати:
Сьогодні ми визначимо:
Обладнання: візок, дерев’яна поверхня, набір скляних пластинок, лінійка, динамометр, роздатковий матеріал, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
ІІI. Актуалізація опорних знань
1. учнів розв’язують задачі усно.
1. Якою є вага тіла масою 200грам? (2 Н)
2. Якою є маса тіла вагою 100Н? (10кг)
3. Рівнодійна двох сил 3 Η і 5 Η становить: 10 Н, 7 Н, 5 Н, 2 Н, 3 Н, 8 Н. Які з цих відповідей можуть бути правильними? (2Н і 8 Н)
4. Рівнодійна трьох сил 2 Η , 5Н і 3Н становить…?(4Н, 0, 6Н)
5. Що таке сила пружності? (Сила пружності — це сила, яка виникає під час деформації тіла і напрямлена протилежно напрямку зміщення частин цього тіла в ході деформації.)
6. Чому виникає сила пружності? (Ми добре знаємо, що всі тіла складаються з частинок (атомів, молекул, йонів). У твердих тілах частинки коливаються біля положень рівноваги і взаємодіють міжмолекулярними силами притягання та відштовхування. У положеннях рівноваги ці сили зрівноважені.
У разі деформації тіла у взаємному розташуванні його частинок виникають певні зміни. Якщо відстань між частинками зростає, то міжмолекулярні сили притягання стають сильнішими за сили відштовхування. Якщо ж частинки зближуються, то сильнішими стають міжмолекулярні сили відштовхування. Іншими словами: у разі деформації частинки «прагнуть» відновити положення рівноваги. Сили, що виникають у разі зміни положення однієї частинки, дуже малі. Однак коли ми деформуємо тіло, то змінюється взаємне розташування величезної кількості частинок. У результаті додавання сил стає суттєвою їх рівнодійна, яка протидіє деформації тіла. Це і є сила пружності.
Отже, сила пружності — прояв дії міжмолекулярних сил.)
7. Кросворд
https://learningapps.org/display?v=pfbugvot323
IV. Вивчення нового матеріалу
Подумайте і дайте відповіді на такі запитання:
Напевно тому що є якась сила, що тримає всі ці тіла. Не дає їм розпастися, тримає їх разом. І ця сила називається силою тертя.
Давайте подивимось на природу виникнення сили тертя:
Природа сили тертя є подвійною. Першою причиною тертя може бути нерівність контактуючих поверхонь (шераховатість поверхні). Справа в тому, що навіть поверхні, які нам здаються на дотик гладенькими, при збільшеному розгляді (рис 1 а) є нерівними. Під час руху одного тіла по поверхні іншого ці нерівності зчіплюються між собою, вдаряються одна об одну, що чинить опір рухові. Другою причиною тертя є міжмолекулярні електричні сили притягання які діють між деякими частинками (атомами чи молекулами) поверхонь обох тіл (рис 1 б). Про ці сили вже згадувалось, коли ми розглядали природу сили пружності. Тому природа тертя двояка: шераховатість поверхонь та електрична взаємодія атомів контактуючих поверхонь.
а) причина тертя - нерівність поверхонь |
б) причина тертя - електрична взаємодія частинок тіл |
||
рис. 1 На перший погляд здається, що якщо взяти дві абсолютно гладенькі поверхні то тертя має зменшитись, однак тертя зростає. Чому? Якщо поверхні невідшліфовані, то основною причиною тертя є нерівність поверхонь тіл (рис 2 а), оскільки кількість частинок, між якими існуватиме міжатомна електрична взаємодія, буде дуже незначна. Якщо ж поверхні добре відшліфувати, то шераховатість зменшиться, але кількість частинок, які наблизяться на відстань міжатомної взаємодії, значно зросте, тому сила тертя зросте (рис 2 б).
|
Рис.2
Ісчнують такі види тертя?
а) тертя ковзання |
б) тертя кочення |
в) тертя спокою |
Розраховуємо силу тертя ковзання:
де N — сила нормальної реакції опори
µ— коефіцієнт пропорційності, який називають коефіцієнт тертя ковзання.
Коефіцієнт тертя може приймати різні додатні значення: бути меншим за одиницю, рівним одиниці та більшим за одиницю, оскільки цей коефіцієнт залежить від:
1) матеріалу взаємодіючих рухомих поверхонь;
2) стану обробки взаємодіючих поверхонь;
3) наявності мастила (мастило заповнює нерівності взаємодіючих поверхонь, в результаті тертя зменшується);
Зверніть увагу, що коефіцієнт тертя не залежить від площі взаємодіючих поверхонь
Сила тертя в техніці
Ще одним способом зменшити тертя є застосування кулькових і роликових підшипників. Внутрішнє кільце підшипника одягається на вал будь-якого механізму, а зовнішнє кільце закріплюють у корпусі машини або верстата. І коли вал починає обертатися, то він не ковзає, а котиться на кульках або роликах між кільцями підшипника.
А ми знаємо, що сила тертя кочення значно менша тертя ковзання.
Тому обертові частини зношуються набагато повільніше. Застосовують також повітряну подушку, зменшення площі дотичних тіл, а також шліфовку.
Наприклад, щоб зменшити силу тертя між льодом і ковзанами, ковзани гострять, роблячи поверхню зіткнення менше, а лід шліфують, роблячи його максимально гладким. Так само зменшують тертя при різанні чого-небудь в побуті та на виробництві, заточуючи ножі якомога гостріше.
Роль сили тертя в техніці не завжди негативна, як могло здатися.
Адже, наприклад, коли ми замінюємо силу тертя ковзання тертям кочення, щоб зменшити взаємодію тертьових поверхонь, то слід пам’ятати, що якби тертя було відсутнє зовсім, то колеса або кульки в підшипниках просто-напросто прокручувалися б, не приводячи тіло в рух.
Ще приклади сили тертя у техніці:
Щоб зменшити силу тертя:
Для більшості поверхонь сила тертя кочення значно менша за силу тертя ковзання. Тому широко практикується заміна тертя ковзання тертям кочення (кулькові та роликові підшипники).
У техніці для зменшення впливу сил сухого тертя між поверхнями вводять мастило - в'язку рідину, яка створює тонкий шар між твердими поверхнями. Вплив мастила полягає у тому, що між тертьові поверхні вводиться шар в'язкої рідини, яка заповнює всі нерівності поверхонь і, прилипаючи до них, утворює два тертьових шари рідини. В результаті тертя ковзання замінюється рідким тертям, яке набагато менше за тертя ковзання. Застосування мастил зменшує тертя в 8-10 разів.
Хоча мастило між тертьовими поверхнями використовували з самого початку зародження техніки, лише в 1886 році завдяки О. Рейнольдсу з'явилася струнка теорія, присвячена мастилам.
При дуже великих швидкостях сухе тертя (тертя ковзання, тертя кочення) переходить у в’язке, оскільки між поверхнями утворюється прошарок повітря. В даний час широко застосовується такий спосіб зменшення тертя при русі транспортних засобів.
Повітряна подушка - це шар стиснутого повітря під транспортним засобом, який піднімає його над поверхнею води або землі. Шар стисненого повітря створюється вентиляторами. Відсутність тертя об поверхню дозволяє знизити опір руху. Від висоти підйому залежить здатність такого судна рухатися над різними перешкодами на суші або над хвилями на воді. Першим ідею подібної машини на повітряній подушці висловив К.Е. Ціолковський в 1927 році, в роботі «Опір повітря і швидкий поїзд».
Щоб збільшити силу тертя:
Використати віртуальну лабораторію
https://phet.colorado.edu/sims/html/friction/latest/friction_uk.html
https://phet.colorado.edu/sims/html/forces-and-motion-basics/latest/forces-and-motion-basics_uk.html
V. Закріплення виченого матеріалу
Розв’язування задач
Маса тіла |
Об’єм тіла |
Середня густина тіла |
Вага тіла |
7,8 |
0,001 |
|
|
|
0,5 |
600 |
|
|
|
2500 |
50 |
А)
Б)
В)
VI. Домашнє завдання: параграф 21, вправи: 15.13, 15.25.