Тема: Вибір об’єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Проектування виробу методом фантазування.
Мета:
освітня: забезпечити засвоєння знань про етапи конструювання, метод фантазування як засіб створення об’єктів технологічної діяльності, показники якості виробу; ескіз, макет, формувати вміння застосовувати метод фантазування, виконувати ескізне конструювання об’єкта проектування;
розвиваюча: розвивати просторову уяву, мислення, окомір, точність під час виконання графічних зображень; сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості;
виховна: виховувати відповідальність, працелюбність, акуратність, основи культури праці та роботи у команді;
Обладнання та пристрої: робочий стіл, ручний лобзик, шаблони, канцелярські зажими, копіювальний папір, фанера, брошури з технології випилювання лобзиком, інструкційні картки, зразки технологічної карти, роздатковий матеріал, алгоритм виконання практичної частини (роздруківка для кожного учня).
Тип заняття: комбіноване
Форма проведення: урок
Методи навчання: традиційні - словесні (розповідь, пояснення, інструктаж), наочні (демонстрування), практичні (практична робота);
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань заняття
V. Вивчення нового матеріалу
VI. Практична робота учнів: «Застосування методу фантазування у створенні технологічного проекту»
VІІ. Підведення підсумків заняття, оцінювання результатів роботи
VІІІ. Домашнє завдання
ІХ. Прибирання робочих місць і майстерні
ХІД ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
Перевірка готовності учнів до уроку;
Наявність робочого одягу;
Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань заняття
Отже, тема нашого уроку «Вибір об’єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Проектування виробу методом фантазування.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Методи створення нових об’єктів технологічної діяльності
2. Етапи проектування виробу
3. Види проектної документації: ескіз, технічний опис, технічний рисунок, кресленик, модель, макет, шаблон
Створення будь-якого нового об’єкту (виробу) починається із творчого задуму. Є багато методів створення нових об’єктів технологічної діяльності. Найцікавішим серед них є метод фантазування.
Метод фантазування застосовують для створення нової форми виробу. Суть методу полягає в тому, що конструктор уявляє образ виробу, який будуть виготовляти, якщо навіть конструкція виробу невідома. Цей образ переносять на папір у вигляді малюнка. Дизайнер (художник-конструктор) на початковій стадії проектування (ескізне проектування) застосовує свою творчу уяву для того, щоби створити нову форму об’єкта. Фантазуючи, дизайнер тимчасово не враховує ті вимоги, що ставлять до виробу, і може вигадувати будь-яку форму майбутнього літака, автомобіля, трактора, меблів тощо. Для цього форму виробу порівнюють із контурами птаха чи будь-якої іншої тварини, рослини, геометричної фігури, зірки або вже наявного літака, корабля, автомобіля (запозичують окремі елементи) тощо.
2. Етапи проектування виробу
У виробничих умовах процес конструювання виробів, як правило, відбувається чотирма стадіями.
Перша стадія - визначення проблеми, формулювання завдання. Конструювання починають із певних вимог, яким повинна відповідати конструкція в експлуатації. Ці вимоги оформляють як технічне завдання, в якому вказують призначення і сферу застосування об’єкта.
Друга стадія - розробка ескізного проекту. Його часто називають ескізним пошуком. Дизайнер (художник-конструктор) часто застосовує метод фантазування, виконуючи декілька ескізних замальовок майбутнього виробу.
Третя стадія - технічний проект. Технічний проект містить більш конкретну технічну характеристику виробу і коротку пояснювальну записку, в якій наводяться дані розрахунку і техніко-економічні показники виробу.
Четверта стадія - так зване робоче проектування, в якому розробляють креслення деталей і робочі складальні креслення. Для виготовлення більш простих моделей в умовах шкільної майстерні ми будемо спиратись у нашій роботі на чотири етапи проектування:
• конструкторський;
• технологічний;
• заключний.
На першому підготовчому ми з’ясуємо завдання, над яким будемо працювати. На другому (конструкторському) розв’яжемо це завдання (застосовуючи ескізне або художнє конструювання) і розробимо конструкцію виробу. На третьому виготовлятимемо спроектований виріб відповідно до розробленого ескізу або креслення. І нарешті заключний етап - це остаточне випробування об’єкту та його демонстрування.
3. Види проектної документації: ескіз, технічний опис, креслення, модель, макет, шаблон
Графічним називають зображення, яке складається з ліній, штрихів, точок і виконується олівцем або кульковою ручкою. Основними графічними зображеннями є креслення, ескіз.
Креслення деталі - це документ, що містить графічне зображення деталі, виготовлене за допомогою креслярських інструментів на папері, та відомості, необхідні для її виготовлення та контролю.
На практиці використовують і графічні зображення, що виконані спрощено - від руки, без застосування креслярських інструментів, але з дотриманням пропорцій між частинами зображуваної деталі . їх називають ескізами.
Ескізи застосовують при проектуванні нових та вдосконаленні існуючих виробів. Саме за допомогою ескізу втілює на папері свою ідею, свій творчий задум архітектор, проектувальник, конструктор, раціоналізатор. Ескізи виконують і тоді, коли виникає термінова потреба виготовити деталь замість тієї, що вийшла з ладу, а її креслення відсутнє.
Для полегшення виконання ескізу та дотримання пропорційності між окремими елементами деталі при виконанні графічного зображення краще використовувати папір у клітинку.
Перш ніж приступати до виконання ескізу виробу, потрібно дотриматися двох етапів.
Етап перший:
Етап другий:
VІ. Практична робота учнів «Застосування методу фантазування у створенні технологічного проекту».
Розмітити та вирізати вироби.
Для цього вам знадобиться:
Обладнання та пристрої: робочий стіл, пристрій для кріплення пилочки на ручному лобзику, шаблони, канцелярські зажими.
Матеріали: креслярський папір, копіювальний папір, фанера (А5).
Інструменти: прості та кольорові олівці, креслярський інструмент, лобзик, шило.
VІІ. Підведення підсумків заняття, оцінювання результатів роботи
Усі учні класу після завершення практичної роботи демонструють свої ескізи. Учитель аналізує їхні
VІІІ. Домашнє завдання