Розробка уроку
з трудового навчання
на тему:
«Виготовлення іграшки»
Вчитель трудового навчання
Харківського ліцею №8
Безлюда Лідія Іванівна
Варіативний модуль « Технологія виготовлення м’якої іграшки»
Тема: М’яка іграшка в сучасному декоративно-ужитковому мистецтві.
Виготовлення іграшки
Мета:
Методичне забезпечення:
Обладнання, матеріали: голка, нитки, шпильки, ножиці, олівці, швацька крейда (мило), тканина, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний етап
Перевірка присутності учнів та їх готовності до уроку
- Доброго дня! Подивилися на мене, усміхнулися усі:
Всі готові до роботи. Всі бадьорі. Молодці!
Я рада вітати вас на уроці трудового навчання, який буде незвичайний
ІІ. Актуалізація опорних знань
Пригадайте!
1.Чи пам’ятаєте ви свою першу іграшку?
2. Які іграшки у вас є зараз?
3. Із яких матеріалів виготовлені ваші іграшки?
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
На столах у кожної з груп знаходяться конверти з картками-літерами. Кожній групі необхідно скласти з них слово.( І гр. –допоможу, бо це велике слово … починається з літери В…)
І група – ВИГОТОВЛЕННЯ
2 група – М’ЯКОЇ
3 група – ІГРАШКИ
Я називаю перше слово , а ви продовжуєте…отже тема нашого уроку: «Технологія виготовлення м’якої іграшки»
Запис нової теми у зошитах.
Свою відповідь почніть одним з таких речень:
На сьогоднішньому уроці я хочу …
Дізнатися -…
/Напр. про історію виникнення м’якої іграшки; які матеріали та інструменти потрібні для виготовлення м’якої іграшки;/
Зрозуміти -…
/ як вони виготовляються своїми руками;/
Навчитися -…
/ напр. виготовляти м’яку іграшку; техніці розкрою іграшки;/
А в кінці уроку перевіримо, чи досягли ми поставленої мети.
Отже, сьогодні на уроці ми повинні з вами з’ясувати:
- назви м’яких іграшок та розрізняти їх види;
- характеризувати матеріали, які використовуються для виготовлення іграшки;
- вміти добирати матеріали, інструменти та пристосування для роботи;
- дотримуючись правил безпеки праці, виконувати технологічно правильне розкроювання деталей м’якої іграшки з економним використанням тканини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розглядаючи будь-який вид мистецтва, а саме рукоділля, нам завжди цікаво дізнатися, де вперше воно з’явилося, наскільки великими були досягнення людства в ньому. Ви отримали випереджальне домашнє завдання: знайти інформацію про історію виникнення іграшки.
Учні: Історія іграшки – це історія часу, історія техніки, історія досягнень. Це дорослий світ у мініатюрі. Перші іграшки почали робити ще первісні люди. Тоді вони мали вигляд кам'яних, глиняних або металевих фігурок, які виготовлялися з художньою і релігійною метою. В Україні були знайдені фігурки людини і коня, виконані з глини, які датуються 4-3 тисячоліттям до нашої ери. У 16 столітті виникло ремесло з виготовлення ляльок на замовлення. М’яка іграшка – сама нова із всіх іграшок, їй трохи більше 100 років. Перші м’які іграшки з’явились на початку двадцятого століття в Німеччині.
2. Робота в групах «Теоретичний пошук»:
пригадайте та запишіть на отриманих аркушах паперу:
ножиці, нитки, голки і шпильки, клей, пінцет, кілочок, наперсток, олівець
3. Учні:
Музеї – «храм муз» - це науково-дослідні і науково-освітні заклади, які збирають, вивчають, зберігають і популяризують пам’ятки історії, матеріальної і духовної культури. Музеї бувають різні і серед них є музеї іграшок. Перший у світі Німецький музей іграшок було відкрито у 1901 році в Зонненберзі. В Україні діє понад 380 музеїв. Державний музей іграшки у Києві почав працювати з 1 січня 2005 року, хоча ідея створення була висунута ще в 1933 році. В колекції музею понад 15 тисяч експонатів.
4. Фізкультхвилинка «Весела рухавка»
5. Іграшка в сучасному декоративно-ужитковому мистецтві
Іграшка споконвіку була невід’ємною складовою життя людини – в історичних музеях усього світу демонструють глиняні, металеві, дерев’яні іграшки різних часів та народностей, за ними вивчають культуру й побут людей.
М’яка іграшка, як і інші види іграшок, призначена перш за все для гри, але також може бути і прикрасою інтер’єру. Для багатьох дітей іграшки – це набагато більше, ніж засіб для гри, це їх справжні друзі зі своїм характером і історією. Найголовніше призначення м’якої іграшки – дарувати ніжність і утішати малят.
За призначенням іграшки бувають: саморобки, технічні, музикальні, навчальні, настільні, ялинкові, будівельні. За матеріалом виготовлення іграшки бувають: дерев’яні, пластмасові, металеві, керамічні, гумові, з тканини та хутра.
6. Матеріали для виготовлення м’якої іграшки та їх властивості
Перші м’які іграшки повинні були максимально точно відтворювати зовнішність тваринки чи людини, тому майстри обирали матеріали відповідного кольору та фактури. У сучасних мультиках та на прилавках магазинів безліч іграшок фантазійних кольорів – зелені, рожеві, жовті коти, песики, ведмедики. Тож, колір тваринки залежить від наявних матеріалів та вашої фантазії.
Для виготовлення м’якої іграшки знадобляться такі матеріали:
хутро: штучне або натуральне;
тканини: бавовняні, шерстяні, трикотажні, валяні;
набивні матеріали: синтепон, синтепух, обрізки з тканин;
оздоблювальні матеріали: тасьма, стрічки, нитки для вишивання;
фурнітура: ґудзики, очі, носики, намистинки;
з’єднувальні матеріали: нитки швейні, клей.
Обираючи матеріали для конкретної іграшки, потрібно визначити вимоги до виробу та обрати матеріали з відповідними властивостями. Іграшки для маленьких дітей повинні, у першу чергу, бути безпечними – міцними, екологічно чистими, також естетичними й недорогими.
Зараз ви дізнаєтесь, яку іграшку буде виготовляти кожна із груп. Ви повинні швиденько скласти всі деталі і сказати, яка іграшка у вас вийшла.
7. Перед тим як приступити до практичної роботи, ми повинні пригадати правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт.
Зробимо це за допомогою гри «Чарівний кошик». У кошику є багато карточок –завдань. Кожен з вас повинен відповісти на одне запитання і передати кошик наступному, і так по черзі всі відповідають на запитання, які самі обрали.
V. Формування вмінь і навичок учнів.
Практична робота « Виготовлення м’якої іграшки»
Перед тим як розпочати роботу над іграшкою, пригадаємо, які ви знаєте ручні шви.
За допомогою QR- кода повторити види ручних швів ( додаток 1)
Учитель зачитує технологічну послідовність виготовлення іграшки, демонструє та пояснює кожен етап
1. Виконання ескізу іграшки.
2. Добір матеріалів.
3. Виготовлення викрійки-лекало.
4. Розкроювання деталей крою виробу.
5 З’єднання деталей виробу.
6. Наповнення наповнювачем.
7. Оформлення іграшки.
Учні виконують роботу, дотримуючись рекомендацій. Учитель контролює правильність виконання роботи та дотримання правил безпеки праці.
VІ. Рефлексія
Вправа «Закінчити речення»
Прийшов час перевірити чи досягли ми очікуваних результатів:
VІІ. Підсумки уроку
1. Огляд виконаних учнями іграшок, відзначення якісних робіт. Виявлення можливих недоліків, шляхів їх усунення.
2. Самооцінка практичної діяльності учнів
На дошці заздалегідь намальовано дерево, на якому під час рефлексії учні прикріпляють стікери у вигляді яблук різних кольорів: червоні яблуко – працювала відмінно; зелене – добре; синє – посередньо.
VІІІ. Домашнє завдання
- Шиття м`яких іграшок – це дуже цікаве заняття, воно може з часом стати, для вас улюбленим хобі. Бажаю вам творчості та успіхів у створенні майбутніх шедеврів!
Види ручних швів (Додаток 1)