Тема: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру. Місцеві вітри.

Про матеріал
Розробка уроку за темою: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру. Місцеві вітри.
Перегляд файлу

Тема: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру. Місцеві вітри.

                                                Виконала:   учитель географії  Добропільської ЗОШ І–ІІ ст. №6

                                      Мостовенко Валентина Володимирівна

6 клас

Тема: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру. Місцеві вітри.

Мета: сформувати поняття «вітер» та визначити причини його утворення; з’ясувати причини виникнення постійних та змінних вітрів; ознайомити з будовою флюгера; формувати вміння будувати розу вітрів; удосконалити вміння спостерігати природні явища та аналізувати результати спостережень; розвивати інформаційно-цифрову компетентність при пошуку, обробці і зберіганні  інформації географічного характеру, комунікативну, творчі здібності дітей, розвивати інтерес до вивчення географії; виховувати екологічну компетентність, бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, зошити, атлас, календарі погоди, фізична карта світу, мультимедійний проектор, таблиця «Співвідношення сили і швидкості вітру».

Хід уроку

І. Організаційний момент

  •    перевірка присутності учнів;
  •    перевірка засобів навчання до уроку;
  •    психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.

Добрий день! Всі готові до уроку? А настрій який у вас? Давайте намалюємо в себе в зошиті смайлик, який відповідає вашому настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Атмосфера – це газова оболонка Землі.
  2. Вуглекислий газ необхідний усьому живому для дихання.
  3. Нагріте повітря легше за холодне.
  4. Повітря переміщається з областей низького тиску в область високого.
  5. Термометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску.
  6. Температура повітря вимірюється в мм рт ст.
  7. Температура повітря залежить від географічної широти.
  8. Барометр – це прилад для вимірювання атмосферного тиску.
  9. Ізотерми – це лінії, що з’єднують точки з однаковою температурою.
  10. Атмосфера не потребує охорони.
  11. Основне джерело атмосферного кисню – зелені рослини
  12. Найбільше озону зосереджено в тропосфері.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Добре, молодці!

А сьогодні ми поговоримо з вами про одне з явищ природи.

У 1608р. у Франції над містечком Прованс несподівано випав кривавий дощ, що вкрай налякало населення. Багатьом людям цей дощ забруднив одяг. Майже ніхто не сумнівався в тому, що з неба ллється справжня кров. Але незабаром дощ припинився, «криваві» краплі поступово випарувалися. В іншому місці раптом ні з того, ні з сього пішов дощ із золотих монет. Ось які дивні явища творяться в світі.

Сьогодні на уроці спробуємо з’ясувати, що цьому сприяло?А щоб дати правильну відповідь, необхідно з’ясувати що таке «вітер» та визначити особливості його утворення, розглянути причини виникнення постійних та змінних вітрів.

Отже, давайте запишемо в зошиті тему уроку «Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й на око (візуально). Місцеві вітри»

Сьогодні ми ближче познайомимось з причинами виникнення вітрів, їхніми різновидами, характеристиками і значенням, навчимося будувати розу вітрів і ознайомимося з флюгером.

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Мозковий штурм».

       Без ніг біжить, без крил летить. (Вітер)

Вчитель. Давайте згадаємо, що таке атмосфера? У якому стані вона перебуває? Чи завжди у спокійному?

       Повітряні маси постійні мандрівники. Вони постійно рухаються з однієї точки земної кулі до іншої. Хоч повітря й невидиме, ми завжди відчуваємо його рух – вітер (пропоную учням зошитом зробити рух повітря).

  • Що відбувається з повітрям?
  • В якому напрямку воно рухається?
  • Внаслідок чого відбувається рух повітря?
  • Користуючись схемою, спробуйте самостійно сказати, що таке вітер.

(Визначення учні записують у зошит)

ВІТЕР

 

горизонтальний рух повітря

з області високого тиску в область низького тиску

 

Вітер – це горизонтальний рух повітря з областей високого тиску в область низького тиску.

  • Скажіть, чи однаково нагріта наша земна поверхня? (Ні)

Головною причиною утворення вітру є нерівномірність атмосферного тиску на земній поверхні, причому чим більшою є різниця тисків, тим сильніший вітер, тобто тим більша сила і швидкість вітру.

Характеристики вітру. Сила і напрям вітру.

Хмари ганяє, дуба ламає…

Що це таке? Хто відгадає? (Вітер)

 

 

Робота з текстом підручника.

На с. 135 прочитати перший і другий абзац та дати відповіді.

  • Як визначають силу вітру? В яких одиницях її вимірюють? (За тиском рухомого повітря на предмети, вимірюється в кг/м²)
  • В яких одиницях вимірюється швидкість вітру? (м/с або км/год)
  • Як називають відсутність будь-яких ознак вітру? (штиль)

Найбільш точно напрям вітру визначають за допомогою флюгера. На екрані ви бачите декілька видів флюгера. А ось така будова флюгера.

 Стрілка флюгера (флюгарка) обертається на стержні показуючи гострим кінцем напрям, звідки дме вітер. Нижче від стрілки нерухомо прикріплені вісім стиржнів – покажчиків сторін горизонту. Сторони горизонту визначили назви вітрів.

Хвилинка-цікавинка

            Слово «флюгер» походить від голландського «флюгел» - крило. В Європі зазвичай флюгер прикрашали фігурою півня і називали «погодний півень» (weather cock). Цей звичай бере свій початок з IХ ст., коли за наказом Папи Римського шпиль кожної церкви мав бути прикрашений зображенням цього птаха.

 Наприклад, вітер, який дме з півдня, називається південним.

 А як називається вітер який дме з південного-заходу? (відповідь учня)

 За допомогою флюгера визначають також силу вітру. На флюгері прикріплена металічна пластина, за відхиленням якої можна визначити силу вітру.

Вітер завжди дме з області підвищеного тиску в область пониженого тиску

Діти , напрям вітру визначають за сторонами горизонту , звідки він дме, а які вам відомі напрямки вітру?

Для позначення напрямку вітру горизонт поділяють на 8 напрямків, з них 4 головні і 4 проміжні.

 

Визначення напрямку вітру

 

 Пн.

              Пн.зх. Пн.сх.

 

 

                    Зх.   Сх.

 

 

 

                       Пд.зх.          Пд.                 Пд.сх.

 

  • Силу вітру визначають за тиском рухомого повітря на предмети і вимірюють у кг/м2 або у балах по шкалі Бофорта.
  • Швидкість вітру вимірюють анемометром. Одиниці вимірювання швидкості вітру м/с, рідше км/год. Щоб перевести м/с в км/год слід значення швидкості в м/с помножити на 3,6.

 

Ознайомлення із таблицею.

Бали Бофорта

Словесне визначення сили вітру

Середня швидкість вітру, м/с (км/г)

Дія вітру на суші

0

Штиль

0-0,2 (< 1)

Затишшя. Дим піднімається вертикально, листя дерев нерухомі

1

Тихий

0,3-1,5 (1-5)

Напрям вітру помітний по віднесенню диму, але не по флюгеру

2

Легкий

1,6-3,3 (6-11)

Рух вітру відчувається обличчям, шелестить листя, приводиться в рух флюгер

3

Слабкий

3,4-5,4 (12-19)

Листя і тонкі гілки дерев весь час колишуться, вітер розвіває легкі прапори

4

Помірний

5,5-7,9 (20-28)

Вітер піднімає пил і сміття, приводить в рух тонкі гілки дерев

5

Свіжий (холоднуватий)

8,0-10,7 (29-38)

Гойдаються тонкі стволи дерев, рух вітру відчувається рукою

6

Сильний

10,8-13,8 (39-49)

Гойдаються товсті суччя дерев, гудуть телеграфні дроти

7

Міцний

13,9-17,1 (50-61)

Гойдаються стволи дерев

8

Дуже міцний

17,2-20,7 (62-74)

Вітер ламає суччя дерев, йти проти вітру дуже важко

9

Шторм

20,8-24,4 (75-88)

Невеликі пошкодження, вітер починає руйнувати дахи будинків

10

Сильний шторм

24,5-28,4 (89-102)

Значні руйнування будівель, вітер викоріняє дерева

11

Жорстокий шторм

28,5-32,6 (103-117)

Великі руйнування на значному просторі. Спостерігається дуже рідко.

12

Ураган

> 32,6 (> 117)

Учиняє спустошливу дію

 

А зараз я вам пропоную оцінити силу вітру за наведеними описами.

  1. ... Ліс ще дрімає ще дрімає в передранішній тиші ...

Непорушно стоять дерева,загорнені в сутінь,

Рясно вкриті краплистою росою.

Тихо навкруги,мертво..( 0 б)

  1. Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють (1- 2 б)

  1. Віють вітри, віють буйні,

Аж дерева гнуться...(7- 8 б)

  1. Реве та стогне Дніпр широкий ,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма. (9 - 10 б)

  1. Сильний шторм, що переходить в ураган. Вітер руйнує будівлі. Великі спустошення. (11-12 б)
  2. Сильний вітер. Хитаються великі гілки та верхівки дерев, стовбури. На воді піднімаються хвилі. (5- 6 б)

Фізкультхвилинка

Сильний вітер до землі

Гне дерева молоді,

А вони ростуть, міцніють,

Вгору тягнуться, радіють.

Віє вітер нам в лице,

Заховалось деревце

Вітерець все тихіш – тихіш,

Деревце все вище, вище.

Попереднє закріплення. Робота з таблицею.

А зараз дайте мені відповідь на питання використовуючи таблиці, які є у вас на екрані:

1. Як називається вітер з швидкістю 0 м/с і силою 0 балів? (штиль)

2. Яка швидкість і сила урагану? (більше 29 м/с, 12 балів)

3. Яку дію проводить сильний вітер? (хитаються середні стовбури дерев. Вітер свистить у вухах).

Типи вітрів

Так як вже було сказано, що в основі виникнення вітру лежить розходження в нагріванні земної поверхні, то утворення областей високого та низького атмосферного тиску є причиною виникнення різних типів вітрів.

Деякі з них є періодичними (змінні), деякі постійними.

Розглянемо схему на екрані, назвіть які вітри належать до періодичних? (бризи, мусони)

А які до постійних? (пасати, західні, стокові)

Періодичні вітри формуються на межі суходолу і водойм. Давайте розглянемо утворення вітру, який виникає на березі моря і називається бризом. Він змінює свій напрям двічі на добу. Формування бризів пов’язане з різною швидкістю нагрівання води і суходолу.

Уявіть, що ви знаходитесь на березі моря в спекотний літній день. Вдень суходіл нагрівається швидше від води і повітря над ним легше, воно швидше піднімається вгору, отже, і тиск менший. Біля поверхні Землі утворюється область низького тиску. Над водою повітря холодніше, отже тиск більший і формується область високого тиску. Тому дме вітер від водойми на берег. Формується денний бриз. Вночі все навпаки. Формується нічний бриз.

Суходіл  вночі охолоджується швидше, ніж вода. Холодне повітря над ним ущільнюється. Тут формується область високого тиску. А море віддає своє тепло повільніше. Повітря охолоджується не так швидко як над суходолом. Тут формується область низького тиску.

Як ви думаєте, що буде відбуватися з повітрям?

Правильно, повітря буде переміщуватися з області високого тиску в область низького тиску, тобто з суходолу на воду.

Давайте в зошитах запишемо визначення поняття  «бриз».

Бриз - змiнний вiтер, який дме з добовою перiодичнiстю на узбережжi морiв, великих озер i деяких великих рiчок. Змінює свій напрям двічі на день. Денний, або морський — бриз рухається з водної поверхні на суходіл, а нічний,  або береговий — з охолодженого узбережжя суходолу на водойму.

Крім розглянутих бризів є вітри, які змінюють свій напрямок двічі на рік. Такі вітри характерні для східного узбережжя Евразії.

Давайте з’ясуємо, як будуть дути вітри на узбережжі Японського моря влітку і взимку?

Вчитель.

  • Що більше підігріто влітку – суша або море? (Суша)

Значить тиск над сушею буде менше, ніж над морем.

  • Куди буде дути вітер? (З моря на сушу).
  • Що більше підігріто взимку суша або море? Що тепліше? (Море).

Значить на узбережжі окраїнних морів на сході Євразії вітри двічі на рік змінюють свій напрямок: влітку вони дмуть з моря на сушу і приносять дощі, вся природа оживає, розквітає, розливаються річки, а взимку навпаки. Колючий холодний вітер дме з суші на море. Настає сухий морозний період. Ці вітри називаються мусонами.

 «Мусон» в перекладі з арабської означає – сезон. Дійсно, мусон змінює свій напрямок двічі на рік.

Вчитель. Як було сказано раніше, крім змінних вітрів існують ще й постійні вітри, які пов’язані з існуванням на земній поверхні областей постійного атмосферного тиску. До таких вітрів належать пасати, західні і стокові.

Робота з підручником.

Зараз будь-ласка відкрийте підручник на сторінці 135 і прочитайте пункт про пасати. Визначте, де вони формуються і як змінюються протягом року.

 Вам допоможе схема на екрані.

Добре, з одним типом постійних вітрів ми розібралися, але є ще два.

Західні вітри помірних широт – постійні вітри, які дмуть від тропіків до помірних широт. Західні вітри дмуть цілий рік і посилюються взимку. У Північній півкулі це південно-західні вітри, в Південній — північно-західні.

У Південній півкулі через часту повторюваність західні вітри називають «браві вести», а широти, в яких вони дмуть, — «буремні сорокові» та «шалені п'ятдесяті». За допомогою цих вітрів вітрильні судна здійснювали кругосвітні подорожі.

Східні (стокові) вітри постійні вітри, які дмуть від полярних областей до помірних широт. У Північній півкулі вони північно-східні вітри, в Південній — південно-східні.

 

Вчитель.  Інформація про деякі місцеві вітри.

 Самум - спекотний, сухий, поривчастий і короткотривалий (до 20хв.) вітер найчастіше зустрічається у пустелях Північної Африки, 

 Хамсін - сухий, гарячий, насичений пилом місцевий вітер з Півдня, що дме у країнах Північної Африки та Аравійського півострова

 Ироко - сильний теплий  вітер, що дме з  Сахари  до країн  Середземномор'я (Північної Африки та Південної Європи). Цей вітер несе велику кількість пилу та може досягати ураганної швидкості.

в Андах існує сильний перевальний вітер  - хунта,

а в Аргентині - холодний памперо.

 В Середній Азії  дме по декілька днів поспіль пекучий, з пилом і піском- афганець.

Повітря дуже рідко буває в стані спокою і тому намагається ще й жартувати.

 Вам додому було задано випереджаюче домашнє завдання: з додаткової літератури підготувати жарти вітрів.

 Доповнення вчителя.

Одного дня в Данії впродовж 20 хвилин з піднебіння падали живі раки. Були дощі з павуків, жуків, жаб.

 У Норвегії, Іспанії, Данії, Шотландії і інших приморських країн жителі  не раз отримували дармову небесну їжу у вигляді дощу «з оселедців».

А в Марокко вітер зруйнував великі склади з пшеницею і, підхопивши її, висипав на побережжі Іспанії.

Попереднє закріплення.

Робота з атласами.

Отже, ознайомившись з різними типами вітрів. Прошу відкрити вас атласи на сторінці 30-31 і дати відповідь на запитання на екрані:

1. Як називається пасат в Північній півкулі? (північно-східний)

2. А у Південній півкулі? (південно-східний)

3. Назвіть зимові мусони. (північно-східний, північно-західний)

4. А тепер назвіть мусони які відповідають їм влітку?    (південно-західний і південно-східний).

5. Як у вашому атласі називаються стокові вітри? (східні полярні вітри)

Географічний практикум. Побудова рози вітрів.

Для того, щоб дати наочне уявлення про напрямки вітрів метеорологи створюють своєрідний графік на якому кожна вісь вказують напрями горизонту та відкладають таку кількість позначок, скільки вітрів було у відповідному напрямі. Такий графік називають - роза вітрів. Давайте ми з вами спробуємо побудувати такий графік.  За даними таблиці ми відкладаємо таку кількість поділок, яка вказана в таблиці навпроти сторони горизонту.

Наприклад, у жовтні. Після цього всі отримані точки з’єднати і отриману фігуру замалювати будь-яким кольором.

Побудуйте та проаналізуйте розу вітрів за даними, наведеними в таблиці.

Напрям вітру

 

 

Пн

 

 

Пд

 

Зх

 

Сх

 

Пн.-зх

 

Пн.-сх

 

Пд.-зх

 

Пд.-сх

Кількість днів

4

3

6

3

4

2

3

5

 

Значення переміщення повітря.

Вітер може виконувати корисну і шкідливу для людини роботу.

  • Якої шкоди може завдавати вітер людям? (руйнує житло, споруди та ін.)
  • А яку користь він може принести? (переміщує хмари, змінює погоду)
  • Чи можуть люди використовувати енергію вітру в своєму житті?

Людина  здавна  використовує  силу вітру для найрізноманітніших потреб.

   

 

 

 Наприклад:

  • В судноплавстві;
  • Створені вітродвигуни, їх використовували для розмелювання зерна, піднімання води та приведення в рух верстатів;
  • Для роботи вітряків, вітрових електростанцій.

Ось ми і дізналися сьогодні, що таке вітер, як він утворюється. Тепер і настав час розгадати загадкові явища з кривавого дощу і золотих монет.

Виявляється причиною таких дощів був вітер.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Експрес-тест».

Питання для проведення «Експрес-тесту».

1. Вітер це – рух повітря а) вертикальний б) горизонтальний

 2. Головні причини виникнення вітру є: а) температура повітря б) теплові пояси землі в) атмосферний тиск

3. Основними характеристиками вітру є: а) напрямок, сила, швидкість б) довжина, ширина, висота в) сили, агресивність, злість

4. Параметри вітру залежать від: а) кількості опадів б) температури повітря в) різниці атмосферного тиску

5. Постійними вітрами є: а) мусони б) пасати в) бризи г) західні вітри.

Повернемося до очікуваних результатів. Чи справдилися ваші очікування?

VІ. Підсумок уроку

Отже, головна причина утворення вітру – нерівномірне нагрівання земної поверхні, різниця в атмосферному тиску.

Спираючись на цю закономірність, спробуємо дати відповідь на поставлене на початку уроку питання.

Нагадую вам його: Чому випав «кривавий дощ»?

Чим більша різниця тиску, тим сильніший вітер.

 

Рефлексія

Прийом «Відкритий мікрофон».

Учні: Під час уроку я:

Дізнався…

Навчився…

Усвідомив…

Зрозумів…

Вивчив…

Розглянув…

Запам’ятав…

Прослідкував… 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 34 підручника, с.134 – 137.

     Творче завдання: Підготувати прислів’я та приказки про вітер.

За бажанням: Підготувати кросворд по темі «Вітер».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела інформації

  1. Географія: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.М. Бойко, С.В. Міхелі – Харків: СИЦИЯ, 2014
  2. Збірник задач з фізичної географії. Навчальний посібник для учнів 6-8 класів / О.В. Заставецька – Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.
  3. Географія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник / С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко – Видання друге, доповнене – К: Літера ЛТД, 2007.
docx
Додано
14 січня 2021
Переглядів
29391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку