Урок "Атмосферний тиск. Пояси атмосферного тиску на Землі".

Про матеріал
Інтегрований урок з географії та фізики з використанням сучасних методів та прийомів навчання. Дана розробка уроку створена вчителем географії і фізики й апробована на практиці серед учнів.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Атмосферний тиск.

   Пояси атмосферного тиску на Землі.

Мета: Сформувати знання про атмосферний тиск і причини його зміни, розвивати вміння спостерігати й аналізувати результати спостережень, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до вивчення природничих наук

Тип уроку: урок-дослідження. 

 

Обладнання: фізична картасвіту, таблиця „Зміна атмосферного тиску з висотою”, обладнання для фізичних дослідів: склянка з водою, барометр.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Вчитель географії:  Дорогі діти! Посміхніться гостям, один одному, зберіться з думками; будьте уважні, активно працюйте, не бійтесь помилитись, висловлюючи свої думки.

 

Вчитель географії:  Сьогодні у нас незвичайний урок географії. Ми спробуємо поєднати географію з фізикою, щоб разом пізнавати світ, що нас оточує.

 

Вчитель фізики: І перевірити, як на практиці ви вмієте застосовувати знання, отримані на уроці. Певні етапи нашого уроку будуть також своєрідною підготовкою до вивчення фізики в старших класах.

 Ми бажаємо вам гарного настрою, результативної роботи, успіхів.

 

 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

 

Вчитель географії:  По-перше, ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, давайте дещо згадаємо.

 

Бесіда.

  1. Що таке атмосфера?
  2. Склад атмосфери.
  3. Яка будова атмосфери?
  4. Як нагрівається повітря?
  5. Чи вірете ви...
    • що атмосферу називають „кухнею погоди”?
    • що озоновий шар міститься в тропосфері на висоті 45 км?
    • що з висотою, на кожний км підняття tْ  повітря знижується на 6º?
    • що лінії на карті, які сполучають точки з однаковою tْ  повітря називають ізотермами?
    • що територія України розташована в холодному тепловому поясі Землі?

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель географії: Ми продовжуємо знайомство з атмосферою - повітряною оболонкою Землі, і тема нашого уроку звучить так: Атмосферний тиск. Пояси атмосферного тиску на Землі. Запишіть тему уроку в зошити.

 А зараз, дізнавшись тему, давайте визначемо мету нашого уроку. (Учні самостійно визначають мету уроку).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Вчитель географії:

  1. Поняття „атмосферний тиск”

Давайте переконаємося, що повітря існує. Для цього досить взяти зошит і помахати ним перед обличчям... Ось ви відчули дотик повітря, яке прийшло в рух в результаті ваших дій.

    В народі існує такий вислів: „Легенький, як повітря”. Проте чи справді це так?

 

„Проблемне питання”

Дослід 1Якщо налити повну склянку води, накрити її аркушем паперу та швидко перевернути, то вода з неї виливається ? Чому?

Виявляється, що повітря теж має вагу, і навіть колосальну. Біля поверхні Землі воно тисне на всі предмети, у тому числі й на тіло людини. На 1 см2  цей тиск становить 1 кг33г.

Атмосферний тиск - сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.

 На людину діє тиск силою близько 15 т. Чому ж ми його не відчуваємо? Чому така маса не роздавлює людину?Тому, що тиск  усередині нашого організму відповідає атмосферному.

 

Дослід 2: Зі спіраллю, нагрівання колби.

  Нагріваючись повітря розширюється, його об’єм збільшується і воно стає легким. Атмосферний тиск знижується. У разі охолодження повітря стає більш важким - тиск підвищується.

 

Дослід 3:

 

Вчитель фізики: Проте, що повітря має вагу, не знали до XVІІ ст.  У 1643 році герцог Тосканський вирішив побудувати фонтан на терасі свого палацу, а вода для фонтану мала накачуватися насосом з озера. Але оскільки озеро лежало нижче рівня тераси, вода піднімалася лише на 10,5м над рівнем озера і фонтан не працював. Це завдання було розв’язане учнем Г.Галілея - Є.Торрічеллі. Він припустив, що вода в насосі зазнає дії ваги повітря, що урівноважується на висоті 10,5 м.

 

  1. Вимірювання атмосферного тиску

Вчитель географії: „Трубка Торрічеллі” стала прототипом ртутного барометра, але його незручно носити із собою. Зараз в експедиціях застосовують барометр - анероїд (з грец. „анероїд” - безрідинний), який являє собою металеву коробочку, з якої викачали повітря. Коли атмосферний тиск збільшується -дно коробочки стискається, якщо зменшується - дно випрямляється. Ці зміни передаються стрілці, яка показує величину атмосферного тиску.

 За допомогою барометра можна не тільки визначити атмосферний тиск, але й обчислити висоту та передбачити стан погоди на найближчу добу. Підвищення атмосферного тиску передвіщає суху, сонячну погоду; зниження - хмарну із можливими атмосферними опадами.

 Встановлено, що висота стовпчика ртуті при tْ  0ْ С на широті 45ْ  на рівні моря становить 760 мм рт.ст. - це і є нормальний атмосферний тиск.

Це цікаво! Найнижчий тиск зареєстрований у тайфуні над Тихим океаном, на заході від острова Шам, <658 мм рт. ст. На пн.Зх Сибіру взимку 1968 року було зафіксовано найвищий тиск - 812,4 мм рт.ст.

Вчитель фізики: Учені вимірюють тиск повітря у мілібарах (мбар), гектопаскалях (гПа) та міліметрах рт.ст. 1мм рт.ст.= 133,3Па

Норм. АТ 760 мм рт.ст. становить у середньому 1013,2 мбар (гПа)

 

? У Києві на висоті 120м над рівнем моря тиск дорівнює 748 мм рт.ст. Чому?

 

  1. Зміна атмосферного тиску з висотою

 

Таблиця „Зміна атмосферного тиску з висотою”

 

Завдання 1:Зробіть висновок про кількісні зміни атмосферного тиску на одиницю висоти, наприклад на кожні 10м, 100м

 

На висоті 0м АТ =760 мм рт.ст.

  10м АТ =759 мм рт.ст.

  100м АТ=750 мм рт.ст

  1000м АТ =660 мм рт.ст.

 

Завдання 2: Обчисліть на яку висоту піднялись альпіністи, якщо біля підніжжя гори тиск становить 740 мм рт.ст., а на вершині - 420 мм рт.ст.

 

 Пілот піднявся на висоту 2 км. Який тиск повітря на цій висоті, якщо біля поверхні Землі він дорівнює 750 мм?      (550 мм рт.ст)

 

  1. Атмосферний тиск і самопочуття людини

 

Тиск повітря змінюється з висотою. На висоті 3 км людина починає відчувати себе погано, з’являються ознаки гірської хвороби: задишка, слабкість, запаморочення. На висоті 4 км людина може знепритомніти. Це відбувається тому, що з висотою в повітрі зменшується кількість кисню і знижується тиск. Людина потрапляє в умови, до яких її органзім не пристосований. Тому вже на висоті 5 км потрібно застосовувати кисневі маски. А в літаках кабіни зачиняють наглухо, герметично. У них штучно підтримують такий самий тиск повітря, як біля земної поверхні.

 З підняттям угору на кожні 100м тиск зменшується на 10мм рт.ст.

5. Планетарні „пояси” атмосферного тиску

 

Вчитель географії На Землі виділяють кілька основних смуг, що тягнуться вздовж паралелей, з переважанням високого чи низького тиску. Їх називають поясами атмосферного тиску.

 

Уважно переглянувши відеофрагмент, ви повинні дати відповіді на такі запитання

  • Ск. на земній кулі основних поясів атмосферного тиску
  • Де знаходяться пояси низького АТ

     високого АТ

  • Від чого залежить розподіл атмосферного тиску на Землі.

 

?! Робота з підручниками

    с.123 мал.95, мал.96

 

Розподіл атмосферного тиску на географічній карті показують за допомогою ліній.

  • Як їх називають?
  • Що таке ізобари?
  • Що можна побачити за картою ізобар?
  • Пригадайте, що на картах показують ізотермами?

 

V. Закріплення вивченого

1. Вікторина

  • Що є проявом дії на поверхню Землі? (АТ)
  • Якими дослідами можна підтвердити існування АТ.
  • Які географічні явища зумовлені зміною атмосферного тиску (вітри, опади).
  • Хто вперше виміряв АТ за допомогою ртутного барометра?
  • Які одиниці вимірювання АТ.
  • Учень стверджує, що показання барометра за вікном кімнати мають бути більшими, ніж у кімнаті, оскільки на вулиці нанього діє значно більший стовп повітря. Чи правильно це? 
  • Для чого систематично і в різних місцях земної кулі вимірюють атмосферний тиск?
  • Спробуйте завбачити погоду на найближчий час за показаннями барометра.
  • Розшифруйте ребус і ви отримаєте назву вимірювального приладу. Для чого служить цей прилад.

2. Заповнити схему розподілу атмосферного тиску на земній кулі

        90ْ

 

     60ْ

 

    30ْ

     0ْ

     30ْ

     60ْ

 

 

              

90ْ

 

 

3. Побудова логічного ланцюжка

нерівномірне нагрівання земної поверхні       нерівномірне прогрівання повітря    

 утворення областей В та А тиску          рух повітря        вітер  (наступна тема уроку).

 

VІ. Підсумок уроку

Оцінювання учнів на уроці

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §34, скласти задачі з даними про атмосферний тиск

 

doc
Додано
14 січня 2021
Переглядів
1979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку