Учні на уроці продовжили ознайомлення з різними видами листівок, з витинанками як видом мистецтва; закріплювали навички роботи з папером; розвивали творчі здібності, уяву, фантазію; виховували в собі охайність під час роботи, терпіння, відчуття прекрасного.
Тема: Витинанка. Загальні відомості про техніку виготовлення витинанок. Інструменти та пристосування для виготовлення витинанок. Силуетна витинанка «Ажурний метелик».
Мета: продовжити ознайомлення учнів з різними видами листівок, з витинанками як видом мистецтва; закріплювати навички роботи з папером; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію; виховувати охайність під час роботи, терпіння, відчуття прекрасного.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Дзвоник вже сигнал нам дав —
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте —
Працювати починайте!
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Упорядкування робочого місця.
3.Вступна бесіда
– Сьогодні ми працюватимемо разом. Тому я розраховую на
вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас хочу побажати бути:
Усміхненим
Самостійним
Працьовитим
Ініціативним
Хоробрим
Уважним
Інакше кажучи, я бажаю вам успіху!
4. Девіз уроку:
«Руки твої – найкращій скарб
Коли умієш їм дати лад».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
1.. Вступна бесіда
— На уроках трудового навчання ми вже знайомилися з папером.
— Який буває папір?
— Які матеріали використовували для письма до появи паперу? (Відповіді учнів.)
— У наш час папір став універсальним матеріалом. Його використовують не лише для видання книжок, журналів і газет. На ньому друкують листівки й альбоми, малюють олівцем і аквареллю, з нього виготовляють учнівські зошити, використовують у медицині, у різних видах промисловості.
— Сьогодні ми продовжимо роботу з папером, а саме — будемо прикрашати листівку.
За допомогою чого ми будемо це робити, ви дізнаєтесь, якщо розгадаєте кросворд.2. Кросворд
1. Два пани наділи одні штани. (Ножиці)
2. Чорний Іван, дерев’яний каптан,
Де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)
4. Впаде з гори — не розіб’ється,
Пусти на воду — розпливеться. (Папір)
3. Якщо до чогось торкнувся, потім не відірветься. (Клей)
— Витинання — техніка обробки паперу, тканини, шкіри, що полягає в ажурному вирізуванні за допомогою ножиць або ножа.
3.Розповідь учителя.
Прослухайте казку про те, як з’явилася витинанка.
Казка про те, як з’явилася витинанка
Якось увечері, в одному українському селі, сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого коханого, який давно пішов у далеку країну і не повернувся. Минала хвилина за хвилиною та й настала ніч, але дівчина не помічала цього. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться в село. Дівчинадовго думала: “Яку б відповідь дати?” Потому зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж коханий повернувся додому, він мав цю витинанку з собою, і як заходив у села, то всім показував її. Люди дивувались чарівному узору. І там, де хлопець проходив, усі почали витинати таку ж.
ІІІ. Робота над формуванням навичок і вмінь.
1. Робота за підручником (с. 24-26).
2. Мультимедійна презентація
Типологія витинанок
За технікою виконання витинанки поділяють на:
ажурні (виготовляються з одного аркуша паперу, зображення міститься в прорізах);
силуетні (зображення виступає силуетом);
одинарні (виготовляються з одного аркуша паперу);
складні (аплікаційні з кількох аркушів паперу, тому завжди багатоко-лірні).
За формою витинанки можуть бути різноманітними й нагадувати кола, ромби, квадрати, овали, смужки.
Для виготовлення витинанок необхідні гострі ножиці різної довжини та форми: прямі, зігнуті, фігурні.
Для дрібних деталей використовують манікюрні ножиці та канцелярський ніж.
3. Робота в альбомах. С .10 1- 2 завдання (Індивідуальна робота)
3 завдання (Робота в парах)
4. Гра «домалюй симетричне зображення».( Групова робота)
Кожному ряду дітей дається завдання домалювати на аркуші симетричне зо-браження метелика. Учні по черзі домальовують, передаючи аркуш сусідові.
— Наведіть приклади інших симетричних природних форм
Фізкультхвилинка
Ми — метелики чудові (нахилити голову вліво, вправо),
маєм крильця кольорові (розвести руки в сторони),
над квітками літаємо (плавні рухи руками),
втоми ми не знаємо (руки покласти на голову).
Під квітку заховалися (присісти).
ІV. Інструктаж з техніки безпеки.
роботу розпочинайте з дозволу вчителя;
під час роботи не розмовляйте;
тримайте робоче місце в належному порядку, а після роботи акуратно приберіть його;
кладіть ножиці так, щоб вони не виступали за край парти;
не тримайте ножиці гострими кінцями догори;
передавайте ножиці кільцями вперед;
у процесі роботи тримайте матеріал так, щоб пальці були осторонь від леза;
із клеєм працюйте обережно, стежте, щоб він не потрапив на одяг.
V. Практична діяльність учнів.
1. Демонстрація та аналіз зразка.
— Відгадайте, яку витинанку ми виготовлятимемо?
• Навесні барвиста квітка На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,—
Враз знялась і полетіла. (Метелик)
Сьогодні на уроці ви навчитеся виготовляти силуетну витинанку «Ажурний метелик».
2.Інстуктаж. Робота за підручником. (с. 28–29)
1. Підберіть для витинанки картон-основу і кольоровий папір контрастних кольорів.
2. Складіть прямокутний аркуш кольорового паперу навпіл (а).
3. від лінії згину нанесіть на папір контур половинки метелика (б).
4. виріжте по контуру (в). а б в
5. Не розгортаючи силует, зігніть кожне крило навпіл і виріжте візерунок.
Не забудьте нанести візерунок на тулубі метелика та вирізати
6. Змастіть витинанку зі зворотного боку клеєм Пва та приклейте на кар-тон-основу, притискуючи серветкою.
— Найпоширенішим матеріалом для витинання є тонкий однотонний глянцевий папір, що має блискучу поверхню, яскраві насичені кольори, добре складається і легко піддається вирізуванню.
Для зручності вирізування можете використовувати ножиці різної довжини і форми, манікюрні ножиці, різноманітні штампики.
3. Практична діяльність учнів. Початок роботи.(Під музичний супровід «Вальсу квітів» П. Чайковського.)
— Пам’ятайте! вирізати елемент візерунка можна лише в тих місцях, де є лінія згину паперу.
— Наклеюючи витинанку, не потрібно поспішати. Змащуйте клеєм тільки поверхню самої витинанки, а не тло. Закінчивши приклеювання, рештки клею витріть серветкою.
Під час роботи вчитель зачитує цікаву інформацію про метеликів.
VІ. Виставка та оцінювання робіт учнів.
Немов відтворення серпанку
З паперу вирізані всі
Ось перед вами витинанки
Зразки чудової краси
VII. Підсумок уроку.
- Діти, який у вас настрій в кінці нашого уроку?
- Як ви думаєте, чи досягли ви бажаного успіху?
— Пригадайте, які форми називають симетричними.
— Для чого використовують витинанки?
— як класифікують витинанки за технікою виконання?
— Що зображують на витинанках?
— яке символічне значення мали витинанки?
— чи сподобалося вам виготовляти витинанки?