Тема. Властивості ниток: товщина (товсті, тонкі, міцні) Т.О. Відривання ниток. О.В. Китиці скатертинок.
Мета: ознайомити учнів із загальними поняттями про прядиво, нитки, тканину та ткацтво; навчити скручувати закладку з двох різнокольорових товстих ниток; розвивати увагу, спостережливість, уміння слухати вчителя, навички самостійної роботи; виховувати інтерес до професії ткалі.
Обладнання: таблиця, види ниток, зразок закладки.
Хід уроку
I. Організація класу до роботи
Учитель
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень,
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Учитель.
Тоді починаємо наш урок трудового навчання!
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Діти, сьогодні на уроці ми дізнаємось багато нового — що таке прядиво, звідки беруться нитки і тканина, а також навчимося скріплювати закладку з двох товстих ниток.
III. Вивчення нового матеріалу
— Діти, що це за торбинка у мене на столі? Ніхто з вас не губив її? Чия це може бути торбинка? Може, подивимось, що тут?
У торбинці цій білій — пушинки,
Але зовсім вони не прості.
Треба виконать, діти, завдання,
І ми будем тоді молодці!
Багато сотень років тому з волокон бавовни нитки виготовляли руками.
Нитки, з яких виготовляють тканину, називають прядиво. Тепер прядиво виробляють на прядильних фабриках, оснащених сучасним устаткуванням. На прядильних фабриках працюють прядильниці, рівничниці, крутильниці.
Зелен-зелен льон у полі,
Буде Лялі з льону льоля,
Білим-білим білована,
Мов лілея мальована!
Тканина складається з ниток, що переплітаються між собою. Одні нитки йдуть уздовж тканини, інші — впоперек.
З давніх часів людина займалась ткацтвом. Багато століть тканини робили вручну. Тепер тканини виготовляють на ткацьких фабриках, оснащених сучасними механізованими й автоматизованими верстатами. На ткацьких фабриках, як і на прядильних, працюють в основному жінки. Ткаля регулює натяг ниток, ліквідує обриви. Ця професія потребує уважності, акуратності, обережності.
IV. Демонстрація різних видів тканини
V. Практична робота
Входить Королева Рукоділля.
Королева Рукоділля
Я, Королева Рукоділля,
Вітаю всіх, присутніх тут.
День турботою почнеться,
Все довкола усміхнеться,
Проганяй мерщій дрімоту
І давай рукам роботу.
І роби невтомно, вміло
Хоч мале, та добре діло.
Сьогодні ми з вами зробимо закладку способом скручування двох товстих ниток.
1. Пояснення і демонстрація способу виконання роботи.
2. Самостійна робота учнів в парах.
Учитель стежить і допомагає учням правильно виконати скручування і зав’язування вузликів.
VI. Підсумок уроку
1. Аналіз учнівських робіт, заохочування кращих.
2. Закріпляюча бесіда.
— Як називають з’єднані між собою в процесі прядіння волокна? (Нитки)
— Як називається матеріал, який складається з тонких, переплетених між собою на ткацьких верстатах ниток? (Тканина)