Мета: дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів
Природознавство
Урок 17
Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече)
Мета: дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
Хід уроку
I . Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
— Сьогодні грудня, день тижня Надворі погода Опади Вітер
— Як змінилася погода за цей тиждень?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Робота над загадкою
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка й тверда —
Звичайна, підкажіть... (вода).
— Сьогодні ми дослідимо властивості води.
III. Вивчення нового матеріалу
•• Демонстрація властивостей води
— Проведемо дослід. Візьміть склянку з водою. Насипте сіль і розмішайте її. Що відбувається з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)
— Але чи зникла сіль? (Ні, вона розчинилася.)
— Проведемо аналогічний дослід із цукром. Що сталося? (Цукор теж розчинився у воді.)
— Наступний дослід проведемо з річковим піском. Візьмемо склянку з водою і додамо річковий пісок. Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)
— Запишіть результати ваших спостережень у зошит.
Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.
— Скуштуйте воду. (Вона не має смаку.) Увага! Якщо ви сумніваєтеся у чистоті джерела, пити з нього воду заборонено!
— Як очистити воду від нерозчинних речовин? (За допомогою фільтру)
— Що таке фільтрування? (Очищення води від нерозчинних домішок.)
— Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску, очищується.)
— Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? Їх можна взяти до рук, кинути на підлогу? (Вода рідка, її не можна взяти до рук.)
— Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)
— Чи має вода певну форму? (Не має)
— Чи можна її покласти на стіл? Що станеться?
— Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форми склянки)
— Наллємо воду в глек. Якої форми вона набула? (Форми глека)
— Що таке вода? (Рідина)
Висновок. Вода — рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається.
— Які рідини вам відомі? (Вода, молоко, сік, бензин)
— Чим рідина відрізняється від твердих тіл? (Не має форми, розтікається.)
— Погляньте на акваріум із рибками. Що можна сказати про воду? Що ви там бачите?
— Як довести, що вода прозора? Проведемо дослід. На столі — дві склянки. В одну наливаємо воду, в іншу — молоко. В обидві опускаємо ложки. Що ви бачите? Що можна сказати про воду і про молоко? (Молоко — біле, а вода — прозора.)
— Ви були на річці або озері? Спостерігали за мешканцями водойм? Чи завжди видно дно водойми? (У багатьох річках або озерах вода така чиста і прозора, що ясного літнього дня ми можемо спостерігати риб, які плавають на глибині. У каламутній воді під час весняної повені риб не видно. Каламутна вода не прозора.)
— Отже, якого кольору вода? (Прозора)
— Погляньте на наші склянки з водою і молоком. Якого кольору рідина в склянках? (Молоко — біле, а вода — безбарвна)
— Як визначити запах рідини? (Понюхати)
— Як правильно визначити запах? (На відстані 20-30 см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)
— Чому необхідно робити саме так, а заборонено наближати ніс до ємностей, щоб понюхати? (Можна різким запахом обпалити носову порожнину.)
— Дізнаймося, чи має вода запах. (Вода без запаху.)
— Який смак у води? (Не має смаку.)
— Чому говорять, що вода «солодка»? (Коли дуже хочеться пити.)
•• Фізкультхвилинка
IV. узагальнення й систематизація з н а н ь та вмінь у ч н і в
1 Відповіді на запитання
— Які властивості води ви знаєте?
• Є розчинником солі й цукру;
• не розчиняє річковий пісок;
• не має смаку;
• тече;
• набуває форми посудини;
• не має запаху;
• прозора;
• безбарвна;
• випаровується.
— Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску й очищується.)
— Чи замерзає джерело взимку? (Ні, оскільки вода постійно рухається.)
2. Робота в парах
— Спробуйте скласти вірш про воду за поданими римами:
• в'ється — сміється;
• чиста — промениста.
V. Підсумок у р о к у
— Про які дивні властивості води ви дізналися? (Вода — рідина: без кольору, без смаку, без запаху, тече, прозора, не має форми, випаровується. Вода розчиняє сіль і цукор, але не розчиняє річковий пісок.)
1