Перший урок 2018/2019
З УКРАЇНОЮ
В СЕРЦІ
з досвіду роботи Юнашевої В.А.,
заступника директора з виховної роботи
Слобожанського ліцею №1
Зміївської районної ради
Харківської області
Тема: З Україною в серці…
Клас: 6-7
Розділ програми: ціннісне ставлення до держави
Форма проведення: круглий стіл з інтерактивними вправами
Обладнання: стрічечки жовто-блакитні, ватман - посередині зображене жовто-блакитне серце, ватман - посередині зображена Україна, відео, пісні, стікери з квіточками жовто-блакитними, державні символи України, фото видатних особистостей, мікрофон, пазли з написами прислів’їв, сердечка з паперу, мультимедійний проектор.
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.
План підготовки:
1. Підбір інформації, визначення форм і методів роботи.
2. Підбір віршів, відео та аудіоматеріалів.
3. Підготовка роздаткових матеріалів.
4. Оформлення кабінету.
Хід уроку
І. Мотивація та емоційне налаштовування
- Відео «Україна за одну хвилину» (https://www.youtube.com/watch?v=jrI0OW4O51Q)
- Декламуванням вірша В. Сосюри «Любіть Україну» (Додаток 1)
ІІ. Оголошення теми уроку
ІІІ. Вправа «Очікування»
(плакат з жовто-блакитним серцем, поряд діти прикріплюють стікери у формі жовто-блакитних квіток з надписами)
-Діти, з чого для вас починається Україна?
(Для мене Україна – це …)
- Золотавий вечір впав на тихі верби,
Солов’їна пісня ллється вдалині,
І мрійлива річка між гаями в’ється –
Все це –Україна. Все це –я і ти!
(Відео «Моя країна - Україна») (https://www.youtube.com/watch?v=I4cH0hDAv2c)
Сьогодні ми з вами будемо говорити про нашу рідну Україну, згадаємо її багатостраждальну історію, символіку, доведемо, що ми гідні громадяни своєї Батьківщини. Наприкінці маємо відповісти на проблемне питання:
- Якою ви мрієте бачити Україну?
ІV. Інформаційна довідка. Сторінка історії України.
Україна – країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради. Довгої вікової героїчної боротьби за волю.
- Пригадаємо давню легенду про створення України (Додаток 2)
(учень розповідає легенду)
- Основні віхи становлення української державності:
Існування могутньої Київської держави Володимира Великого, Ярослава Мудрого.
Перша християнська республіка в Європі – Запорізька Січ на острові Хортиця.
Започаткування власної державності в Українській Народній Республіці.
1991 рік проголошення незалежності України.
2004 рік прояв громадської активності під час Помаранчевої революції.
2014 рік – Революція Гідності, що призвела до політичних та суспільних змін в Україні, подвигу українських військових та добровольців у боротьбі з російськими бойовиками, які тероризують східну Україну.
Наші серця навіки з героями Небесної сотні, воїнами у боротьбі за свободу та єдність України.
(Хвилина мовчання під звуки метроному)
V. Вправа «Ланцюжок». Мозковий штурм. Поняття “Україна”
- Україна як держава? (учні називають свої варіанти, вчитель записує на дошці)
ДЕРЖАВА=СУВЕРЕННА-ТЕРИТОРІЯ-НАРОД-ЗАКОНИ-ТРАДИЦІЇ-ЗВИЧАЇ-ДЕРЖАВНА МОВА-СИМВОЛИ-ДЕМОКРАТІЯ-НАЦІОНАЛЬНИЙ ДУХ
VІ. Вправа «Ланцюжок». Мозковий штурм. Поняття “народ”
- Що означає поняття « народ»?
НАРОД = Я-ДРУЗІ-УЧНІ КЛАСУ,ШКОЛИ-МОЯ СІМЯ-РОДИЧІ-ЗНАЙОМІ
VІІ. Вправа «Символи та сенкани» (Робота в групах)
Кожна держава має свою символіку, державну і народну. На кожній рідній Землі проживають визначні постаті свого народу.
(об’єднання в групи за кольором синій, жовтий, білий )
І група. Державні символи
ІІ група. Народні символи
ІІІ група. Культурні символи
- Пригадайте, які символи України ви знаєте, створіть сенкани.
(перегляд презентації «Символи України»)
VI. Рухлива вправа «Знайди пару»
(під супровід пісні Елеонори Скиданової «Країно моя»)
Кожен народ увіковічує свою батьківщину у піснях, прислів’ях. Пригадаємо і ми народні прислів’я про Україну.
Знайти продовження народним прислів’я про Україну. Кожен отримує частинку прислів’я. (Додаток 3)
Учитель. Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
(звучить пісня Катерини Бужинської «Україна – це ми»)
VII. Вправа «Мікрофон»
Учні формулюють відповідь на запитання
- Якою ви мрієте бачити Україну?
Учень читає вірш «Я хочу сказати простими словами» (Додаток 3)
Учитель. Правильно, діти, ви повинні цілеспрямовано йти до своєї мети і пам’ятати, що один в полі не воїн. Ми маємо бути єдині, спільно приносити нашій державі користь. Ви маєте будувати своє майбутнє. І тільки спільними зусиллями ми досягнемо того, що очікуємо для України. Тільки тоді сонечко буде посміхатися і лагідними промінчиками зігріватиме Україну.
VIII. Вправа «Коло заключних слів»
«Всім серцем любіть Україну свою, - І вічні ми будемо з нею!» - писав поет Володимир Сосюра. І кожен громадянин України прихиляється до цих слів, тому що у душі народу живе велика любов до його рідної і милої України.
- Тож і ми віддамо частинку свого серця Україні зі словами «Я віддаю частинку свого серця Україні, тому що…»
(пурпурові сердечка прикріплюємо до карти України)
Додаток 1
В.Сосюра
Любіть Україну
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всі ми своїми ділами.
Для нас вона в світі єдина, одна
в просторів солодкому чарі…
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,
у квітці, в пташині, в електровогнях,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячий усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі…
Як та купина, що горить — не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових,
в грому канонад, що розвіяли в прах
чужинців в зелених мундирах,
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
до весен і світлих, і щирих.
Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину…
Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!..
Дівчино! Як небо її голубе,
люби її кожну хвилину.
Коханий любить не захоче тебе,
коли ти не любиш Вкраїну…
Любіть у труді, у коханні, у бою,
як пісню, що лине зорею…
Всім серцем любіть Україну свою —
і вічні ми будемо з нею!
Додаток 2
Як тільки Господь Бог створив на Землі народи, вони відразу почали просити в нього найкращі землі для поселення. Не поспішали тільки українці. Вони були козаками, мандрували по землі, милувалися красою світу і нікому не заважали. Якось роззирнулись і побачили, що повсюдно снують люди, обживають займані місцини. Тоді пішли й вони до Господа. Побачив Сотворитель чубатих вояків і здивувався: - А чого вам треба, хлопці? - запитав.
- Та землі-материзни хочемо, Боже. - Буде вам земля. Ідіть і осідайте он на тому клаптику між морями, - показав пальцем униз. - Та там уже іспанці, Боже! - Ага, то біля них селіться. - Не можемо, Господи, там французи, а далі німці і ще якихось людей повно.
Подивився Бог згори і переконався, що все вже роздано. А козаки йому дуже сподобались - і не хотів Творець залишати їх без землі. - Гаразд, - сказав Господь. - Віддам я вам он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок - раїна. Земля там пахне медом, вода - як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня. На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба пильнувати та боронити. Якщо будете завжди такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете господарями, а як ні - то рабами нечестивців.
- Дякуємо, Господи! Буде так, як кажеш. Благослови в дорогу! Поблагословив їх Сотворитель і провів до райських воріт. Відтоді господарюють козаки в райській країні і захищають її від усякої нечисті. З того часу називають цей райський куточок Україною, а народ - українцями. (За С. Плачиндою)
Додаток 3
Всюди на світі добре, а вдома найкраще.
Людина без Вітчизни як соловей без пісні.
Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
Жити – Вітчизні служити.
Грудка рідної землі дорожча за золото.
З рідної землі і ворона мила.
Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.
Та земля мила, де мати родила.
У чужій сторонці не так світить і сонце.
В чужім краю і солов’ї не цвірінькають.
Де рідний край, там і під ялиною рай.
За рідний край життя віддай
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.
Додаток 4
Я хочу сказати простими словами
Про те, що турбує мене вечорами
Про те, як в думках я малюю картину,
Якою я бачу свою Україну.
В моїй Україні ніхто не стріляє,
Ніхто не калічить, ніхто не вбиває.
В моїй Україні ніхто не воює,
Своє і чуже життя кожен цінує.
В моєї країни чудові сусіди, -
Запрошують в гості і я до них їду.
Сусіди і самі в нас часто бувають,
Не брешуть, не крадуть, ніде не блукають.
В моїй Україні є чесная влада,-
Про неї в народі складають балади.
Працює й працює від ранку до ночі,
Щоб людям відкрито дивитись у очі.
В моїй Україні не плюють на підлогу,
Отримують і надають допомогу.
І молодь моя не п’є і не курить,
Займається спортом, співати так любить.
В моїй Україні чемні дівчата,
А хлопці їх вміють щиро кохати.
Навчаються жити, читають книжки,
І горді від того наші батьки.
В моєї країни немає кордонів –
І сонце, і море, Дніпро, терикони,
Карпати зимою в засніжених шапках…
Моя Україна! Люблю її! Крапка!