Методика проведення заняття з використанням методу проектів з предмета «Охорона праці»
(для учнів ПТНЗ)
Тема заняття: «Життєвий цикл сміття й способи його утилізації/перероблення/повторного використання».
Мета заняття: ознайомити учнів з проектним методом навчання, вимогами до процесу виконання проектування, вироблення навичок критичного оцінювання різних точок зору, здійснення самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, підвищення зацікавленості учнів в освоєнні навчального матеріалу, створення умов для розкриття їх внутрішнього інтелектуального потенціалу.
Організаційна структура заняття. У занятті бере участь академічна група. Зі складу учасників формуються робочі підгрупи (команди). Команди формує викладач, можна також запропонувати учням поділитися на команди за власним бажанням.
Функції учасників заняття. У кожній команді обираються відповідальні, які організовують і координують роботу групи. Відповідальні звітують перед викладачем про хід виконання етапів проекту, отримують консультації, в разі необхідності – підказки або додаткову інформацію. Викладач керує ходом виконання проекту.
Методика проведення заняття з використанням методу проектів з предмета «Охорона праці»
(для учнів ПТНЗ)
Тема заняття: «Життєвий цикл сміття й способи його утилізації/перероблення/повторного використання».
Мета заняття: ознайомити учнів з проектним методом навчання, вимогами до процесу виконання проектування, вироблення навичок критичного оцінювання різних точок зору, здійснення самоаналізу, самоконтролю, самооцінки, підвищення зацікавленості учнів в освоєнні навчального матеріалу, створення умов для розкриття їх внутрішнього інтелектуального потенціалу.
Організаційна структура заняття. У занятті бере участь академічна група. Зі складу учасників формуються робочі підгрупи (команди). Команди формує викладач, можна також запропонувати учням поділитися на команди за власним бажанням.
Функції учасників заняття. У кожній команді обираються відповідальні, які організовують і координують роботу групи. Відповідальні звітують перед викладачем про хід виконання етапів проекту, отримують консультації, в разі необхідності – підказки або додаткову інформацію. Викладач керує ходом виконання проекту.
Етап початку виконання проекту.
Проблема:«Необхідно підібрати такі способи утилізації, перероблення, повторного використання сміття, які здійснюють позитивний вплив на навколишнє середовище».
Викладач (керівник проекту) пропонує учням розробити проект щодо життєвого циклу сміття й способів його утилізації/перероблення/повторного використання.
Учні уточнюють інформацію, обговорюють завдання, організовуються на його виконання.
Викладач інформує про функції учнів, часовий термін, про принципи роботи:
Етап планування роботи.
Аналізуючи проблему, учні звертаються до джерел інформації. Вибирають і обґрунтовують критерії свого успіху. Розподіляють «ролі» у команді: хто йде у бібліотеку, хто займається пошуком інформації в Інтернеті тощо. Викладач спостерігає, робить замітки щодо активності учнів, правильності спрямування їхньої роботи.
Аналітичний етап (прийняття рішення).
Учні вивчають відповідний теоретичний матеріал, виписують значення необхідних термінів. З’ясовують, що в процесі своєї життєдіяльності, людина навіть не бажаючи, та все ж є причиною того, що кількість сміття збільшується. Згідно із статистикою, на 1 люте 2017 року кількість населення України становила 42 мільйони 602 тисячі жителів. Якщо розділити 35 мільярдів тонн сміття (яке знаходиться лише на полігонах) на приблизно 46 мільйонів — вийде по 760 тонн на одного українця.
Люди, не замислюючись, залишають сміття в місцях відпочинку - на берегах озер або річок, на пляжах; у лісі поблизу свого будинку або дачі і т.д. Майже 50% того, що ми викидаємо (папір, скло, метал та інші матеріали), є придатним для повторного використання. На жаль, велика частина відходів все ще відправляється на звалища.
В Україні немає жодного сучасного сміттєпереробного заводу. 3% сміття переробляється. 97% сміття-викидається і накопичується.
Сміття — обов’язковий продукт життєдіяльності людини. У середньому мешканець великого міста щодня викидає його 1—2 кг. В Європі рекордними показниками організованості можуть похвалитися швейцарці й німці, які не лінуються віднести електричні елементи в одне місце, скляні пляшки вкинути в один контейнер, пластикові - в другий, папір - в третій, органічні рештки - в четвертий... У нас справи зі сміттям набагато гірші. Охорона довкілля та створення безпечних умов для життєдіяльності населення країни — одне з головних завдань, які офіційно поставила перед собою Україна.
Термін “ утилізація ” означає використання чогось для переробки:
1.Захоронення на сміттєзвалищах
2.Спалювання: в результаті можна отримати теплову або електричну енергію; теплоутворення від спалювання 2 т. пластикових відходів дорівнює теплоутворенню від спалювання 1 т. нафти.
3.Вторинна переробка.
Проблема утилізації сміття стосується абсолютно всіх типів відходів: від побутових до хімічних. Більш того, багато з них мають небезпечні продукти розпаду, що істотно ускладнює способи переробки. Сміття, розкладаючись, виділяє спирти і альдегіди, які потім просочуються в грунт, житлові будинки і потрапляють у повітря. І без того забруднена довкілля терпить ще одне вторгнення токсичних речовин. І це ж відбувається не раз на рік, а щодня і в багатьох місцях. Екологічна проблема сміття набуває лякають масштаби, адже з кожним днем кількість неперероблених відходів тільки зростає, і ніхто не може дати чітких вказівок для боротьби з цією проблемою. В Італії, наприклад, вже кілька міст просто завалені неутилізованими відходами. Проблема сміття дає про себе знати найбільш гостро в таких містах, як Неаполь і Палермо. Щоб хоч якось звільнити для себе житлове природний простір, жителі спалюють сміття прямо на центральних площах міста. Страшно сказати, що діється на околицях цих міст. Смердючі пари клубочаться в повітрі і забруднюють і без того жахливий повітря.
Проблема забруднення сміттям часто не має рішення через погано налагодженої системи вивозу, відсутності належного місця або заводів для утилізації, а також компаній, що здійснюють таку брудну роботу. Найбільш дієвий, але в той же час трудомісткий процес - перерозподіл сміття на вторинну переробку або для використання в якості добрив. Особливо актуальний метод для країн, що мають розвинену промисловість. Деякий сміття, згідно такій політиці, спалюється в печах для вироблення енергії. Крім того, переробка відхідного матеріалу в подібні нові продукти в підсумку знижує витрати держави на виробництво і заодно вирішує проблему забруднення сміттям. Наприклад, виробництво паперу з макулатури вимагає набагато менше витрат енергії та води. Завдяки такому рішенню стає можливим вирішити не тільки проблему забруднення сміттям, але й позбавити атмосферу від зайвих парникових газів.
Заключний етап.
Учні готують презентацію захисту своїх проектів. Викладачі підсумовують бали активності учнів у проектній роботі, беруть участь у колективному аналізі та оцінці результатів проекту.
Запитання для обговорення:
1. Що було найважчим під час проектування?
2. Які пропозиції ви хотіли б внести у цей процес?
Оцінювання проектної діяльності
Прізвище учасника _______________________
Критерії оцінювання презентації проекту |
Оцінка роботи команд (за 5-бальною шкалою) |
Оцінка власної роботи |
Оцінка роботи відповідального |
|
1-ша команда |
2-га команда |
|||
Актуальність дослідження |
|
|
|
|
Кількість використаних наочних засобів |
|
|
|
|
Оригінальність |
|
|
|
|
Активність учасників |
|
|
|
|
Чіткість представлення матеріалу |
|
|
|
|
Загальна оцінка |
|
|
|
|