1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Про матеріал

•• Вправа «Погода»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Без ніг біжить,

Без крил летить. (Вітер)

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря

Перегляд файлу

Природознавство

Урок 22

Тема. Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч?

Мета: розповісти дітям, як люди використовують властивості повітря; дослідити, чому підстрибує м'яч; викликати інтерес до пізнання природи, дослідницької діяльності , бажання зрозуміти сутність явищ.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Погода»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Без ніг біжить,

Без крил летить. (Вітер)

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як люди використовують властивості повітря

III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя

Дуже давно люди помітили, що вітер здатний рухати пред­мети, а легкі навіть піднімати і переносити на деяку відстань. «А чи можна приручити вітер?» - думали вони. Але минуло ще багато ві­ків, перш ніж люди навчилися використовувати силу вітру.

Щоб вам було зрозуміліше і цікавіше, я показуватиму до­сліди, а ви поясните, яка властивість повітря тут використана і як люди використовують цю властивість повітря.

2. Проведення дослідів

1) Відгадайте, що у мене в руках.

 (Апельсин, розрізаний і захова­ний від очей)

Чому ви відчули запах апельсина? Яка властивість повітря допомогла вам це зробити? (Повітря перебуває в постійному русі)

Де використовують цю властивість? (Прилади для відляку­вання комарів, освіжувачі повітря)

2) Погляньте, як підстрибує м'яч.

Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл) Спробу­ємо відчути повітря. Візьміть гумовий м'яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м'яч не порожній, у ньому щось є.)

Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м'язів руки.

Що станеться, якщо м'яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.)

Чому м'яч підстрибує? (Пружність повітря. Стиснуте пові­тря пружне, воно розширюється, і м'яч із силою відскакує від під­логи.)

Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосо­вувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.)

Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите ко­лесо?

3) Надуємо дві різні за формою кулі.

Чому вони збільшилися? Чому мають різні форми? (Повітря займає місце і набуває форми того предмета, у якому воно міс­титься.)

Чому водолаз певний час може перебувати на морському дні? Люди придумали закачувати повітря у балони, що використовують аквалангісти під водою і пожежники під час пожежі.

4) Покладемо кульку на воду.

Чому вона не тоне? (Повітря легше за воду, тому спливає.)

Де використовують цю властивість? (Надувний матрац, пон­тонний міст)

5) На долоні лежать дрібні папірці. Я подула на них. Що сталося?

Яка властивість повітря використана? (Рух і сила повітря)

Де ще застосували люди цю властивість? (Вітрила, вітряні млини)

Коли ви відчуваєте силу вітру? (Буран)

6) Я тримаю руку високо над свічкою.

- Чому мені гаряче? (Повітря під час нагрівання піднімається вгору.)

- Ця властивість повітря значно змінила життя людей.

Коли люди помітили, що гаряче повітря з труби піднімається вгору, вони вирішили використовувати цю властивість. У росій­ському місті Рязань жив чоловік на прізвище Крякутний. Він узяв мішок для зберігання одягу, наповнив його гарячим повітрям із піч­ної труби, а до нього приробив сидіння на вірьовках.

Що винайшов Крякутний? (Повітряну кулю)

Невідомо, чим завершилися ці спроби. Але значно пізніше у Франції брати Жозеф і Етьєн Монгольф'є спорудили повітряну кулю зі щільної тканини з отвором унизу.

Через цей отвір наповнили кулю гарячим повітрям. До кулі вони прив'язали кошик, у який посадили качку, півня і барана. Куля піднялася у повітря і благополучно приземлилася. Після цього вже через 5 місяців на повітряних кулях почали літати і люди. Так по­чалася ера повітроплавання.

Як ви вважаєте, для чого можна використовувати повітряну кулю? (Для подорожей, для складання плану місцевості, для спо­стережень за військовими діями та ін.)

Чи можна керувати повітряною кулею? Чому не можна?

Учені мріяли створити літальний апарат, яким можна керу­вати. Незабаром винайшли дирижабль. Він оснащений гребним кермом, що дає змогу змінювати напрямок польоту. Але дирижаблі були величезними, незграбними і тихохідними. Тому пізніше їх за­мінили літаки і вертольоти.

Яка властивість повітря використана для створення повітря­ної кулі?

••   Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

- Чому в люті морози птахи сидять настовбурчившись? (Вони роблять так, щоб між пір'ям містилося якомога більше повітря, щоб воно утримувало тепло тіла.)

- Чому кватирку роблять у верхній частині вікна, а батареї встановлюють під вікном , унизу? (Тепле повітря легше ніж холодне
і піднімається вгору, для цього відчиняють кватирки, щоб його охо­лодити. Батареї нагрівають холодне повітря, що міститься внизу приміщення.)

V. Підсумок уроку

- Про що нове ви дізналися сьогодні на уроці?

- Що вам сподобалося найбільше?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку