I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
vЯка зараз пора року?
vЯкий місяць?
vЯке число?
vТепло чи холодно надворі
vЯкий стан неба?
vЯка температура повітря?
vЧи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
üУ кого з вас є хатні тварини?
üЯк за ними доглядати?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
- Тварини, які живуть
Природознавство
Урок 41
Тема. Запитання до природи. За що нам удячні хатні улюбленці (рослини, тварини)?
Мета: сприяти засвоєнню учнями правил догляду за хатніми улюбленцями; виховувати відповідальність за виховання тварин, які живуть удома.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
II. Повідомлення теми і мети уроку
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
- Тварини, які живуть поруч із людиною, дають їй радість. Вони звикли до людей. Чи достатньо уваги ми їм приділяємо? Чи комфортно їм поряд із нами? Чи здогадуємося ми про їх бажання?
«Ми відповідаємо за тих, кого приручили», - сказав французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері у своїй повісті «Маленький принц» про тих слабких і незахищених які були поряд із ним.
2. Аналіз ситуацій
- Хатні тварини створюють у будинках затишок. Людина годує своїх улюбленців, піклується про них. Важливо правильно обрати хатнього улюбленця. Багатьом хатнім тваринам потрібно зовсім мало місця, а іншим потрібна велика територія.
Ганна хоче мати хвилясту папужку, а Ваня - хом'яка.
- Про що вони повинні подумати?
- Що потрібне для цих хатніх тваринок?
- Як за ними слід доглядати?
— Розкажіть про тварин, які зазвичай мешкають у міських квартирах, як вони виглядають. Як слід за ними доглядати?
3. Робота в групах. Складання правил догляду за хатніми улюбленцями
Учні класу об'єднуються у 3 групи. Кожна група отримує аркуш із запитаннями. Користуючись ілюстраціями на дошці та власним досвідом, діти відповідають на них.
Запитання для 1-ї групи
- Чи потрібний вихованець у будинку?
- Як його годувати?
Запитання для 2-ї групи
- Як стежити за здоров'ям, як лікувати?
- Як вигулювати вихованця?
Запитання для 3-ї групи
- Як обладнати місце в кімнаті?
- Як навчати вихованця?
— Нагадайте, як ми повинні вислуховувати одне одного? (Уважно, не перебиваючи, вислухати точку зору однокласника. Шанувати думку одне одного, не сваритися. Доповнювати відповіді тільки після виступу однокласників.)
Групи захищають свої проекти (використовують різні форми захисту проектів: можна обрати представника від групи або надати можливість усій групі озвучити колективно складені правила, головне — створити максимально комфортні умови для вираження думок учнів).
Висловлювання учня коригують, згодом вивішують узагальнені, уточнені правила.
•• Фізкультхвилинка
Уявіть, що кожний із вас кішка або собака. Покажіть тварину так, щоб можна було її впізнати за характерними звичками.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Цікаве - про мову тварин
Ви побували в ролі хатніх тварин. Як ви вважаєте, у собак і кішок є своя мова? Напевно, що так.
Я хочу, щоб ти зі мною був завжди,
Мене годував,
Мене поїв,
Дав куточок затишний мені,
Де б відпочивав я в солодкому сні,
І рази тричі на день
На повітря виводив мене.
За усе я щедро відплачу:
Тебе бути добрим навчу.
2. Чи знаєте ви?
— Багато тисячоліть тому люди почали приручати потрібних їм тварин — коней, корів, кіз, собак тощо. Приручення тварин полегшило життя людини.
У Давньому Єгипті хатні вихованці з'явилися 4000 років тому. Це були кішки, гієни і навіть леви.
3. Гра «Так буває чи ні»?
У грі беруть участь усі діти класу. їх завдання: уважно слухати вірш, а якщо в ньому прозвучить якось неточність (або те, чого насправді не буває), вони повинні подати знак — плеснути в долоні.
Собака сідає грати на гармошці. Пірнають в акваріум руді кішки. Шкарпетки починають в'язати канарки. Квіти малюки поливають з лійки. Дідусь на віконці лежить, загорає, А внучка й бабуся в ляльки грають. А риби читають веселі книжки, Віднявши тихенько їх у хлопчаків.
4. Створення книги «Клички тварин»
Учитель пояснює, що для створення іменної книжки тварин потрібно зробити фотографії або намалювати своїх улюбленців (корів, телят, лошат, котів, собак, хом'яків, папуг, черепах, рибок). Розмістити фотографії чи малюнки в альбомі. Підписати їх, зазначити клички.
5. Читання вірша
На шибках малює квіти
Нам мороз свої зимові,
А в кімнаті є у діток
Квіти справжні і чудові.
Любо глянути на них —
Зеленавих та живих.
За віконцем — хуртовина,
Заметіль гуде-кружляє,
А в теплі у нас рослини
І ростуть, ще й розцвітають.
До маляток тягнуть віти,
Мов нагадують малятам,
Щоб не забували діти
Своїх друзів поливати.
Учитель розповідає, як доглядати за кімнатними рослинами.
- Кімнатні рослини потрібно ставити на добре освітлені місця, поливати. Воду для поливання слід брати не холодну, а таку, що стояла 3-4 години в приміщенні. Від холодної води рослина може загинути. Не слід наливати багато води. Час від часу потрібно протирати листочки.
V. Підсумок уроку
- Що ви запам'ятали?
- Яка думка була головною на уроці?
Узагальнюючи відповіді дітей, учитель говорить: «На відміну від диких тварин, хатні улюбленці потребують нашої турботи й любові. Пам'ятайте про це, коли берете тварину у дім».
- За що нам удячні хатні улюбленці (рослини, тварини)?
1