Тема: Запорізька Січ

Про матеріал
Заочна екскурсія по Запорізькій Січі.Козаки-це вільні люди ! Козаки-безстрашні люди! Козаки -борці за волю, За народну щасну дою!
Перегляд файлу

Тема:виникнення  Запорізької Січі.


Мета. Повторити, закріпити й узагаль­нити матеріал теми в ігровій формі; з’ясувати ,як і чому виникла Запорізька січ.  Формувати в учнів уміння                               аналізувати, співвідносити, узагальню­вати матеріал, який вивчається, мето­дом історичного дослідження, знаходити закономірний зв'язок між конкретними історичними подіями. Виховувати ціннісне ставлення до історичного минулого.

 

Тип уроку :урок засвоєння навичок і вмінь.

 

Форма уроку:заочна екскурсія.

 

Обладнання. Мультимедійна дошка, карта, роздатковий матеріал, таблички з надписами, підручник.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні:

    ~    з’ясують причини   виникнення козацтва та Запорізької січі;

~   вмітимуть визначати роль історичної особи в історії на прикладі Дмитра Вишневецького;

~   будуть показувати на карті місця Запорозьких Січей-фортець та володінь Запорозької січі; 

~  навчаться працювати з різними історичними джерелами;

~  вдосконалять вміння аналізувати історичні документи;

  ~  зможуть визначати історичне значення Зопорізької Січі.

 

                                                           -1-

                                                     

 

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку.

Вступне слово вчителя.

        «Погода була тиха і ясна.  Надворі був ранній теплий ранок. Вода в Дніпрі стояла тиха й гладенька, як скло. А там десь, далеко внизу, вже стогнав, неначе під землею, перший поріг – Кодацький. І гребці шамнули, а байдак полетів, неначе на крилах. Поріг був вже недалечко. І раптом... зашуміла вода і заревла. ».

Цей уривок з ... (казки І.Нечуя-Левицького «Запорожці»)

 

— Спинімося, затамуймо подих. Чуєте, як дихає історія, як вкарбовується в наші серця її голос? Варто лиш підняти завісу, і нам відкриється героїчний літопис минувшини.

   Сьогоднішній урок присвячений одній із сторінок нашого минулого –Запорозькій Січі.

Початок XV століття... Важкі часи наста­ли для України. З усіх боків її рвали на частини польські, литовські, угорські па­ни. Лилася українська кров від рук татар і  турків,  які  перетворили  українські землі на об'єкт грабіжницьких нападів. І тоді наш волелюбний багатостраждаль­ний народ створив для захисту своєї Вітчизни власні збройні сили - козацтво. За словами М. Грушевського: «Козацтво в Україні набуло широкого розвитку і, склавшись зрештою у певний суспіль­ний клас, з побутового явища, по суті руйнівного, навіть антикультурного ста­ло представником національних інте­ресів свого народу і взяло на себе дер­жавне будівництво України...»

  1. Повідомлення теми та мети заняття.

 

                                                                 -2-

 

­Яка тема нашого сьогоднішнього заняття?

Темою сьогоднішнього заняття є Виникнення українського козацтва та Запорізької Січі.

На цьому занятті ми з вами спробуємо провести дослідження і вирішити проб­лему: «Поява українського козацтва: ви­падковість чи закономірність?Чи була Запорізька Січ -державою»

На партах «очікувані результати»

-Як ви думаєте ,а що ще ми повинні зробити на уроці?Щоб ви хотіли пізнати на уроці?

Сьогодні ми здійснимо подорож до Запорізької січі.Учні вашого класу поділилися на курені.

I-ий  курінь розкажіть,що ж то за люди козаки ?Як з’явилися на Україні?

Козак - вільна людина, прикордонник.Перша згадка про козаків датована 1492 роком.Козаками називали вільних людей, що ходили в степи на лови й билися з та­тарами.Життя в степу було сповнене численних небезпек. Захищаючись, козаки будували земляні укріплення та укріплення з січених дерев'яних колод - січі. Попервах невеликі січі існували, напевно, в багатьох місцях, і лише згодом утворилась одна головна Запорізька Січ-фортеця. Ймовірно, першою такою Січчю була та, що її звели 1556 р. на острові Малій Хортиці козаки під проводом українського православного князя Дмитра Вишневецького.

Учитель.Якими побачили козаків європейці?

Пізнавальна цікавинка

«Запорозькі козаки очима європейців»

А Посол австрійського імператора Еріх Лясота.

«…Не вважав за слушне втрачати таких хоробрих і відчайдушних людей,які з молодих років вправляються в бойовому мистецтві і знають ворога»

                                             -3-

Б Англійський історик Кнолленз

«..це загартована і відважна порода людей ,яка вважає почесним жити тільки за рахунок ворога та яка над усе в житті цінує бойового коня і спис.»

В Французький історик Бартенон

«Ці люди виросли в труді ,як скіфи ;загартовані всілякими злигоднями ,як гуни ;здатні до війни ,як готи ,засмаглі на сонці ,як індійці ,і жорстокі ,як сармати

Леви у переслідуванні ворога ,схожі на турків у підступності ,подібні до скіфів у люті ,вони християни за своєю вірою…»

 

II-ий курінь Яким же чином ми туди можемо дістатися?

Учні мають на контурній карті та біля стінної карти прокласти всі можливі маршрути до Запорізької Січі.

     А) У якій частині України були розташовані землі запорізьких козаків?

           Б) Знайдіть на карті Дніпро та його притоки, Дніпрові пороги, Хортицьку та інші Січі-столиці. 

В) З якими державами межували володіння запорізьких козаків?

 Учень біля дошки за допомогою карти характеризує становище українських  земель на час виникнення козацтва. XVI ст. українські землі зустріли розділеними між сусідніми державами: Чернігово-сіверські землі опинилися в складі Московського князівства, Волинь, Київщину, Східне Поділля утримувала Литва, Галичину і Східне Поділля захопила Польща, Закарпаттям володіла Угорщина, Буковина належала Молдові. Постійні напади здійснювали на українські землі турки і татари.

Саме тому територія Дикого Поля стала буфером між Європейським та Азіатським світами. Козаки змушені були боронити Україну від постійних нападів ворогів.

--Чим займалися на Січі?

 

 

                                                              -4-

З «Опису України» Гійома Левасера де Боплана (1660 р.)

Таке рабство і призводить до того, що ба­гато хто тікає, а найвідважніші з ук­раїнців подаються на Запорожжя, яке є місцем притулку козаків. Протягом ба­гатьох літ вони заселяють різні місця по Борисфену і довкола; ще й тепер їх кількість сягає до 120 тисяч чоловік. Серед цього народу зустрічаються люди, досвідчені у всіх взагалі необхідних для жител ремеслах: теслі, стельмахи, ко­валі, зброярі, кожум'яки, римарі, шевці, бондарі, кравці. Вони дуже вмілі у виготовленні селітри і виготовляють прекрасний гарматний порох. Всі уміють добре обробляти землю, сіяти, жати, випікати хліб, готувати різні м'ясні страви, варити пиво, мед. Одне слово, всі вони досить розумні, але зосе­реджуються лише на корисному і не­обхідному, головним чином на тому, що пов'язане з селянським життям. Аналіз учнями історичного документа:

  •                      Землеробство, скотарство, садівництво
  •                      Ремесла
  •                      Рибальство
  •                      Бджільництво
  •                      Торгівля
  •                      Зброярство, військове мистецтво. Покозачення - спроба мирним шляхом звільнитися від панщини й отримати право  вільно  працювати  на  власній землі.

III-ій курінь розкажіть ,як будували козаки укріплення?

Постійна загроза нападу ворогів змушу­вала козаків будувати укріплення - січі. Найчастіше січ розташовували на річко­вому острові. Січ являла собою фортецю. Природні укріплення підсилювалися 10-13-мєтровим валом і ровом. Вал зміцнювався частоколом із баштами, де містилися бійниці. Всередині січі стояли великі довгі будинки - курені, де жили січовики; склади, арсенали, ремісничі майстерні, торгові лавки. В центрі січі знаходилася православна церква. Постійно в січі перебувала військова залога (2-3 тисячі), а основна маса козаків жила поза її межами у зимівниках.

 

                                                     -5-

Перша Січ була зведена 1556 року на о. Мала Хортиця. З часом назва

 За­порізька Січ починає вживатися щодо величезних територій степової України, де формувався особливий козацький військово-адміністративний устрій і діяли козацькі порядки. Відомо 8 за­порізьких січей. Після Хортицької Січі, 5 інших розташовувалися на Дніпропет­ровщині - Нікопольський район, 2 - в Херсонській області.

Адміністративно-територіальний поділ Запорізької Січі складав 38 куренів.

 

Учитель. Ось нарешті за високим валом засіка - закопані в землю і загострені до гори товстенні дубові колоди. Так ось яка вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді і міцні, як леви! Ось звідки розливається воля і козацтво на всю Україну.

Тепер пропонуємо нашим хлопцям стати козаками. Учні розігрують сцену «Посвячення в козаки».

Рольова гра

 

Дійові особи:кошовий,писар,священник,новоприбулі.

Писар.Почнемо з Богом ,друзі ,мерщій ,бо сонце вже високо .Свята водиця ,якою вас будуть причащати ,стане тепла і несмачна

Кошовий.В Отця і Сина і Святого Духа віруєте.

Новоприбулі .Віруємо.

Кошовий .А ну перехрестіться.(хрестяться)

Священник.Гарні хлопці православнії .Годяться.Треба записувати їх до куренів .

Писар.Підходь он ти самий крайній .Як прізвисько?

Кошовий.А чого це в тебе ніс догори задертий ?

 Новоприбулий.Та в матері такий був.

Писар.Запишемо –Задериніс.

Кошовий.А ти якого роду,юначе?

Новоприбулий.Не знаю .Сирота я.

                                                        -6-

Писар.Запишемо-Безрідний.

Кошовий.Ого-ого.Який велетень ,мабуть ,своїми руками і вовка зможеш задушити.

Новоприбулий .Та зможу.

Писар.Запишемо-Вовкодав.

Кошовий.Та ступайте до своїх куренів.добрі козаки прийшли до нашого товариства.

 

IV-ий курінь

Учитель. Минувши браму, ми потрап­ляємо до фортеці, в якій і живуть запо­рожці. Всі разом козаки називалися «лицарством», товариством і становили Кіш.

Влада в козацькій державі.

Зараз ми розг­лянемо питання про владу в козацькій державі.

- Якими питаннями займалася Козаць­ка рада?

Козацька рада керувала всіма важливи­ми справами в Запорізькій Січі: прово­дила внутрішню та зовнішню політику, укладала мир чи оголошувала війну, приймала чи надсилала посольства, чи­нила суд.

  • Коли збирали Козацьку раду?

Козацьку раду збирали двічі-тричі на рік: на початку січня, другого або треть­ого дня після великодня, а також на свя­то Покрови. На раді козаки обирали собі керманичів - козацьку старшину - кошового отамана (або гетьмана), суддю, писаря, осавула, обозного. Козацькими старшинами ставали найзаслуженіші, найгідніші козаки, які показали себе в битвах чи походах. Обрані на посаду, вони отримували відзнаки, що символізували їхню владу. Такі символи-відзнаки козацької влади називали

 клейнодами. До них належали корогва, бунчук, булава та печатка з гербом, згодом за клейноди мали також перначі, литаври, палиці тощо. Булава була символом гетьманської влади. Коли запорожці обирали

                                                              -7-

гетьмана, то вручали йому булаву; якщо його скидали, то відбирали й булаву. Символом влади судді була військова печатка, символом влади військового писаря - срібний каламар (чорнильниця), символом влади довбиша - литаври. Тільки один клейнод, головна корогва Січі - прапор, уважався символом усього козацького війська, а тому не належав комусь одному із старшини на час його обрання. Клейноди були святинею Січі, втрату їх вважали великою ганьбою.

Хто збирався на Козацьку раду?

На Раду сходилися всі запорожці

  • Якими питаннями займався кіш?

Кіш займався адміністративними, військо­вими, фінансовими, судовими справами.

  • Хто очолював козацький уряд?

Кіш очолював кошовий отаман.

- Де обирався уряд?

Уряд обирався на Козацькій раді.

- Хто входив до козацької адміністрації?

Козацьку адміністрацію складали: військові начальники - це кошовий ота­ман, військовий суддя, військовий ота­ман, військові чиновники - булавничий, хо­рунжий, довбиш, пушкар, гармаш, кан­целяристи, похідні та паланкові начальники - пол­ковник, писар, осавул.

- Хто виконував функції кошового ота­мана за його відсутності?

Функції кошового отамана за його відсутності виконував військовий суддя, якого в цей період називали наказним кошовим отаманом.

  • Хто був помічником кошового отамана?

                                                            -8-

 

 

 

 

Помічниками кошового отамана були військовий суддя (він був охоронцем юридичних норм на Січі); військовий писар, який очолював канцелярію. Помічником кошового з військових та адміністративних справ був осавул.

 

Військовий суддя

 

Козацька рада

 

Військовий осавул

 

 

 

 

 

Військовий писар

 

Кіш — уряд, очолюваний

 

Курінні отамани

 

кошовим отаманом

 

 

 

V-ий курінь приготував слайд-презентацію «Козацькі клейноди» Військове мистецво

Учні готували історичний портрет  Дмитра Вишневецького.

 

Вчитель. Стихло все навкруги. Ніч опустила свої крила. У вогнищі догора­ють останні вуглі. Мирно сплять стом­лені денною працею козаки під відкри­тим небом. Тихо дивляться на них зорі. Не сплять тільки вартові. Як тільки по­бачать вони біля кордонів ворога, то за­палять смолу. А нам час повертатися додому

 

Встановлення причин виникнення ко­зацтва (використання структурних етапів методу «Прес» ). Історія козацтва є однією з найваж­ливіших і найлегендарніших сторінок історичного минулого нашої країни. То­му кожен з вас вже має загальне уявлен­ня про нього.

За яких умов зароджувалося козацтво ми з вами розглянули. Поштовхом до його формування був ряд причин: соціальних, економічних, зовнішньо­політичних.

 

                                                        -9-

Спираючись на ті знання, що у вас вже є, спробуймо разом визначити ці

      причи­ни. Свої думки висловіть у такій формі: «Позиція - обґрунтування».

  • Думки дітей

   Я вважаю, що причиною виникнення козацтва стали набіги кримських татар, які забирали українців в полон і прода­вали на невільничих ринках.

    Я вважаю, що причиною виникнення козацтва стала панщина і поширення кріпосної системи, з чим селяни мирити­ся не хотіли.

 Я вважаю, що причиною виникнення козацтва стало бажання козаків захища­ти свій народ від ворогів.

    Я вважаю, що причиною виникнення козацтва був релігійний гніт, коли приг­ноблювалося православне населення.

 

- Класифікація причин на три групи.

Причини виникнення українського коза­цтва :

  •                      Соціальні (посилення феодального та релігійно-національного гноблення ук­раїнського народу ).
  •                      Економічні (захоплення польськими та литовськими феодалами українсь­ких земель, нестача власної землі, пере­селення селян та міщан на нові землі для подальшого господарського ос­воєння).
  •                      Зовнішньополітичні (необхідність за­хищати свій народ від зовнішніх во­рогів ).

Учитель.Таким чином, на сьогоднішньому за­нятті ми вивчили виникнення українсь­кого козацтва та Запорізької Січі. Спро­буємо всю отриману інформацію підсу­мувати за допомогою таблиці(разом з учнями записуєм).

 

 

 

                                                                   -10-


 

 

Виникнення українського козацтва

 

 

 

 

 

 

 

 

      Шляхтичі

 

Інтереси людей

 

     Селяни                        

 

 

 

 

 

       Міщани

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Причини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Історичні події

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наслідки

 

 

 

 

 

 


Виникнення українського козацтва

 

 

 

 

 

 

 

Шляхтичі: бажання помститися за відібрані землі, в знак протесту проти Люблінської та

Берестейської уній

Інтереси людей

 

Селяни: бажання втекти від панщини

 

 

 

Міщани: бажання вирватися з міських злиднів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Причини

 

Соціальні

 

Економічні

 

Зовнішньополітичні

 

 

 

 

 

 

 

 

Історичні події

 

Покозачення

 

Поява перших січей

 

Утворення козацької держави

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наслідки

 

Колонізація степової зони

 

Запорізька Січ — військовий, політичний центр

 

Зростання національної свідомості народу

8. Вирішення проблеми заняття.

Отримавши знання на сьогоднішньому занятті, спробуємо вирішити проблему: «Поява українського козацтва:  випад­ковість чи закономірність?Чи була Запорізька Січ –державою?».Учні методом «Прес» дають відповіді.

 - Відповіді учнів:

• Українське козацтво виникло зако­номірно, коли постала необхідність боро­нити рідну землю від чужинців.

• Закономірність появи козацтва можна побачити і в тому, що територія Дикого Поля була неосвоєною, а українці завж­ди були волелюбними і хотіли працюва­ти на власній землі.

         Випадковість виникнення козацтва бу­ла спочатку, коли козаки не мали ніякої організації, займалися полюванням і скотарством.

• Утворення сильної державної ор­ганізації, якою стала Запорізька Січ, це закономірний процес, адже тільки так можна було дати відсіч всім ворогам, яких в українців у той період було багато.

IV Підсумки уроку.

  Сьогодні у генах українського народу відроджується козацька слава ,дух лицарства .

Одвіку жили у народі

Не фраза красива ,не жест,

Але ідеали свободи

І честь України ,і честь…

За них під козацькі клейноди

Йшли люди ,і ліку  їм не счесть

В серцях –ідеали свободи ,

І честь України ,і честь.

 

Козак –це людина чесна і смілива.

Найдорожче йому –Батьківщина

-12-

Козаки-це вільні люди !

Козаки-безстрашні люди!

Козаки -борці за волю,

За народну щасну дою!

Усі курені  виконують уривок пісні на козацьку тематику.

Рефлексія «Сьогодні на уроці»

1 Найбільше мене сьогодні вразило …

2 Раніше я дувала…,а тепер вірю.

3 Я хотіла б почути про…

4 З того ,що ми сьогодні вивчили ,мені справді допомогло…

 

  Повідомлення домашнього завдання.

Відтворення таблиці «при­чини і наслідки виникнення українсько­го  козацтва», історичний портрет Петра –Конашевича  Сагайдачного, намалювати малюнок на тему козацтва. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        -13-

 


 

 


 

doc
Додано
13 січня 2021
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку