Підготувала
Цвинда З.І.
План
І. .Підготовка учнів до екскурсії.
- повторення правил поводження під час екскурсії.
ІІ. Проведення екскурсії.
-
Перша зупинка
-
Робота в групах.
-
Гра «Лисиця і миші».
-
Друга зупинка.
-
Пограємо у гру «Хто знає птахів найкраще».
-
Відгадування загадок про птахів.
-
Гра «Білки, жолуді, горіхи».
III. Підсумки екскурсії.
IV. Домашнє завдання.
Гема. Красуня-зима встапає в права.
Мета.Поглибити знання про ознаки зими; розвивати спостережливість і кмітливість, вміння спостерігати, аналізувати і робити висновки, доводити свою думку; формувати потребу в пізнанні природи, виховувати любов до природи.
Обладнання: лупа, гномон, термометр вуличний, лінійка, блокнот, олівець.
Форма проведення: екскурсія.
Місце проведення: шкільнй парк
Дата проведення:_______________
Коментар:Вчитель проводить екскурсію у парку , заздалегідь визначає , які об'єкти природи зможуть побачити учні.
Хід заходу
І. Підготовка учнів до екскурсії.
-
Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію у парк. І поспостерігаємо за змінами, які відбулися в природі взимку.
-
Але перш, ніж підемо, повторимо правила поведінки на ескурсії.
Правила
-
По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
-
Не відволікатися по дорозі на сторонні об'єкти, не відставати від товаришів.
-
У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду.
-
На зупинках уважно слухати вчителя.
-
Ходити у визначених учителем місцях.
-
Не ламати гілки дерев, кущів.
-
Не заглядати у дупла.
• Не лякати тварин, яких зустрінете.
ІІ, Проведення екскурсії.
Перша зупинка.
-
Погляньте навколо. Як красиво! Помилуйтеся природою.
-
Яка зараз пора року?
-
Після якої пори року приходить зима?
-
Які зимові місяці ви знаєте? Який зараз місяць?
- Поспостерігайте за Сонцем: високо чи низько воно над горизонтом?
- Чи так само гріє, як восени?
-
Придумайте слова для опису зимового сонця. (Ясне, але холодне, грізне.)
-
Виміряємо довжину тіні від гномона. Пригадайте, як це роблять, івняйте дані з вимірами, які робили минулого місяця. Чи змінись довжина тіні? Чому?
-
Поспостерігайте за небом: визначте, якого кольору небо; чи є хмаари.
-
-Що нагадують вам хмари?
-
Який стан неба - похмуро, хмарно чи ясно?
-
Чи є вітер? Який він? Результати спостережень позначте у блокноті.
-
Чи часто йшли опади протягом останніх днів?
-
Які опади ви стерігали?
-
Що взимку довше — день чи ніч?
-
Які звуки ми можемо почути взимку? (Виття вітру, рипіння у, потріскування дерев.)
-
Отже, які зимові явища ми спостерігали у неживій природі? Сонце над горизонтом стоїть низько. Воно світить, та не гріє. Небо часто вкрите важкими сірими хмарами, проте бувають ясні дні. Дмуть холодні вітри — на дворі холодно, морозно. Дні короткі, а ночі довгі. Падає сніг, дерева і кущі вкриті інеєм.)
-
А зараз виконаємо практичну роботу «Спостереження за формою сніжинок за допомогою лупи».
-
Поспостерігайте, як падають сніжинки — повільно чи швидко (Повільно.) - Впіймайте сніжинку на рукавичку і розгляньте її крізь лупу.
-
Яка сніжинка за формою?
-
На що вона схожа?
-
Порахуйте, скільки променів вона має.
-
Намалюйте сніжинку, яку побачили під лупою у блокнотику
-
Зловіть сніжинку і подихайте на неї.
-
Що сталося? (Сніжинка, розтанула.)
-
Чому? (Від тепла сніжинка перетворилась у воду.)
-
Пригадайте, як утворюються сніжинки.
-
Помилуйтеся красою природи.
-
Чи погоджуєтесь ви з твердженнями: «Земля вкрилась снігом, неначе білою скатертиною», «Сніг білий, наче цукор», «На сонці сніжинки іскряться, ніби маленькі зірочки».
-
Придумайте ласкаві слова для опису зими. (Чарівниця, білосні красуня, казкова.)
-
Послухайте вірш «Прийшла зима біловолоса» А. Бабенко.
Прийшла зима біловолоса...
Неначе білим полотном,
блискучим снігом одяглося
село і поле за селом.
Над полем синьою дугою
широке небо простяглось...
І, мов сльозою золотою,
блискуче сонце налилось.
Не так і дивиться,
як літом, не так і високо стоїть,
і не таким блискучим світом
його вінок ясний горить.
Замовкла річка під горою:
на зиму стала одпочить,
укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить...
Дрімають, стоячи, тополі,
і очерет сухий дріма...
Усе заснуло поневолі,
зачарувала все зима.
— Поміркуйте, чому зиму називають чарівницею.
Робота в групах.
-
Давайте за допомогою лінійки виміряємо товщину сніжного покриву біля дерев і кущів і на відкритому міці Кожна група отримує завдання виміряти товщину снігового покриву у певному місці.
-
Де він більший? (Біля дерев і кущів.)
-
Поміркуйте, чому.
-
Дерева і кущі затримують сніг. Якщо біля полів і доріг є посадкм дерев, то вони захищають дороги від заметів, а на полях затримують сніг, зберігаючи вологу.
«Лисиця і миші».
Учні за допомогою лічилки обирають лисицю, всі інші — миші. Вчитель каже: «Лисиця лягла спать». Лисиця присідає. Миші бігають навколо лисиці. Коли ведучий камеє: «Лисиця вийшла полювать», школярі тікають, а лисиця наздоганяє мишей. Кого упіймала лисиця, той стає лисицею.
Друга зупинка.
-
Погляньте на рослини.
-
Чи бачите ви трав'янисті рослини? (Ні)
-
Чому?
-Що з ними сталося взимку? (Однорічнірослини зав'яли, в ґрунтізимує їх насіння. В багаторічних рослин надземна частина відмерла, шв ґрунті зимує підземна частина.)
- Спостерігайте, які птахи прилетіли до годівниці.
-Як вони поводять
— Послухайте вірш «Біля годівниці» Марійки Підгірянки.
-
Горобчику, горобчику, чому ти сумний?
-
Бо лютий лютує.
-
Горобчику, горобчику, чом так дрібно скачеш?
-
Щоб лапки зігріти.
-
Горобчику, горобчику, поклюй крихти хліба.
-
Цінь-цвірінь, цвірінь...
-
Горобчику, горобчику, чом ти розцвірінькався?
-
Чекаю весни.
— Спостерігаючи за птахами, можна передбачити погоду,
-
Які прикмети, пов'язані з птахами ви знаєте?
-
Які з них перевіряли?
-
Ворони розкаркалися — на мороз, а влаштували в хоровод — на сніг.
-
Голуби воркують — тепло віщують.
-
Ворона заховала свого дзьоба під крило — дуже похо.
-
Снігурі прилетіли в грудні — зима буде суворою.
-
Граки в'ються високо зграями і стрілою спускаються щ землю — буде снігопад; кружляють над гніздами — і сядуть, то знову злетять — перед зміною погоди.
-
Галки збираються великими зграями й дуже кричать — я ясну погоду і мороз.
-
Синиці починають зранку пищати — вночі буде моро: ховаються під дах — на хуртовину.
— Пограємо у гру «Хто знає птахів найкраще».
Відгадування загадок про птахів.
-
Погляньте уважно. Сліди яких тварин є на снігу?
-
Сліди яких звірів не побачиш взимку? (їжака, ведмедя, борсука.) Чому?
-
Поспостерігайте за поведінкою білки.
-
Чим вона живитьа взимку?
-
Отже, як живуть тварини взимку? (Птахи перебралися ближче осель людей, щоб легше було знайти їжу. Одні тварини взимку спля інші бродять у пошуках їжі, треті — поїдають запаси, які зробі восени.)
— Пограємо в гру «Білки, жолуді, горіхи».
Дітей розподіляють на трійки. Вони беруться за руки і утворю кола. Кожен гравець у колі дістає назву: «Білка», «Жолудь», «Горіх» Одного з дітей вибирають ведучим. На виклик вчителя — «Горіхи!» «Білки!», або «Жолуді/» — діти швидко міняються місцями в різних групахах, а ведучий намагається зайняти місце в одній із груп, дістає назву гравця, який вибув. Учень, що залишився без місця, стає ведучим Перемагають діти, які жодного разу не були в ролі ведучого.
III. Підсумки екскурсії.
-
Які зміни відбулися в природі взимку?
-
Що вам сподобалося на екскурсії?
IV. Домашнє завдання.
— Розкажіть батькам, що ви бачили на екскурсії. Складіть разом з батьками
казку про зиму. Намалюйте ілюстрації до неї.