19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "Яке значення мають гриби у природі та житті людей. Їстівні та отруйні гриби. Робота з пластиліном. Вироби об’ємної форми"

Про матеріал

Інтегрований урок у 3 класі (природознавство і трудове навчання). Тип уроку комбінований. На уроці використані різні інноваційні методи роботи. На протязі усього часу діти відкладали у свої "Інтелектуальні кошики" всі здобуті знання. Урок виховує у дітей ціннісне ставлення до природи, до себе.

Перегляд файлу

Тема: Яке значення мають гриби у природі та житті людей. Їстівні та отруйні гриби. Робота з пластиліном. Вироби об’ємної форми.

Мета: поглибити знання школярів про гриби як царство живих організмів, ознайомити зі значенням грибів у природі та житті людини; формувати поняття їстівні гриби, отруйні гриби; розвивати вміння виявляти ознаки грибів, вміння їх розрізняти, уміння аналізувати ілюстрації та інформацію у підручнику, порівнювати гриби, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, розширити знання школярів про правила збирання грибів; удосконалювати навички роботи з пластиліном; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, уміння передавати пропорційні особливості будови різних грибів;виховувати у дітей ціннісне ставлення до природи, до себе.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, шапочки із малюнками грибів, картки з буквами, пластилін, дощечки для пластиліну.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Продзвенів і стих дзвінок,

Починається урок.

Будьте активні і уважні всі,

Сядьте рівненько на місця свої.

 

Створення ситуації успіху.

- Дайте відповідь на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку ви бачите на дошці.

(У – уважним, С – старанним, П – працьовитим, І – інформованим, Х - хорошим)

У

С

П

І

Х

- Яке слово вийшло? (УСПІХ.)

 

- Що необхідно аби досягти успіхів? (Вчитися)

- Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!

 

Синоптична хвилинка.

 - Як завжди розпочнемо урок з календаря спостережень за погодою та явищами природи. В цьому нам допоможе черговий синоптик.

  Яка пора року? Який зараз місяць?

  Які зміни сталися в неживій природі?

  • А в живій природі?

Птахи…       Дерева…       Комахи…

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Індивідуальні картки №1

Запишіть чим гриби подібні до тварин?

Картка №2.

Позначте на малюнку будову шапинкового гриба.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

З давніх-давен людина подорожує. Сьогодні ми з вами також відправимося у подорож. А от куди помандруємо-спробуйте дізнатися із загадки:

Навесні веселить, влітку холодить,

Восени живить, взимку зігріває. (Ліс).

1.Розгадування кросворда

  1. Тварини пов’язані між собою і з рослинами … (ланцюгами живлення).
  2. Розмножуються гриби грибницею і … (спорами).
  3. Гриби, які ми зустрічаємо в лісі, - це … (шапинкові)
  4. Головна частина гриба… (грибниця)
  5. Гриби, так як і дерева, ведуть … спосіб життя. (прикріплений)

1

 

 

 

 

г

 

 

 

   2        

 

 

р

 

 

 

3

 

 

и

 

 

 

 

 

 

4

 

 

б

 

 

 

 

5

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Створення проблемної ситуації

-Подивіться уважно на кросворд. Яке у нас слово вийшло? (Гриби)

3. Робота над загадкою

І великі, і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс –  улюблений їх край.

А як звуться, відгадай! (Гриби)

 Які слова допомогли назвати відгадку? (брилі, одноніжки, дощу не бояться, ліс)

 Звісно, багато хто з вас знає не лише назви грибів, але й може відрізнити

різні гриби один від одного.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

   Земля – колиска людини. Людство дивується мудрості природи, досконалості. На планеті є безліч живих організмів, серед них і гриби, які в природі і житті людини відіграють важливе значення.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

На сьогоднішньому уроці ми з вами поглибимо наші знання про царство грибів.

Завдання:

  •      Роль грибів у природі та житті людей.
  •      Їстівні та отруйні гриби.
  •      Негативний вплив отруйних грибів, грибів-паразитів на живі організми.

Ми самі з цією темою не справимось, то нам допоможуть Їжачок-лісовичок, лікар Айболить, еколог.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

-Що ви знаєте про гриби? (Гриби ростуть у лісі, біля дерев та пеньків, є їстівні та отруйні, гриби є їжею для деяких тварин, люди теж використовують їх в їжу).

1. "Інтелектуальний кошик"

  А зараз відкладіть у свій інтелектуальний кошик те, що я вам розповім про гриби.

Гриби здавна вважають цінним продуктом харчування. У них білків більше, ніж у м’ясі. Кількість мінеральних речовин приблизно така сама, як у фруктах, а фосфору в них стільки ж, як і в рибі.

   Гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства, воно має багато видів.

2. Розповідь з елементами бесіди.

 

Як людина використовує гриби? (Шапинкові гриби людина вживає їх у їжу, а дріжджі використовує для виготовлення квасу, випікання хліба. З багатьох цвілевих грибів виробляють ліки. Є певні види цвілевих грибів, які використовують для виготовлення відомих сортів твердих сирів зі специфічним смаком.)

- Окрім корисного для людини значення, гриби мають і шкідливе. Зокрема цвілеві гриби спричиняють псування харчових продуктів, тому вживати продукти, заражені цвіллю, - небезпечно. Гриби руйнують фанеру, шпалери, дерев'яні будівлі, книги тощо. Деякі види грибів спричиняють захворювання рослин, тварин, людей, а також отруєння.

Висновок. Людина використовує гриби в їжу, для виготовлення різних ліків, продуктів харчування. Проте є гриби, які викликають захворювання рослин, тварин і людей, псують продукти та різні речі.

2. Робота за підручником (с. 124 - 125)
  Пригадайте! Якими бувають гриби?

3. Робота в групах
  Роздивіться фотографії на с. 124 і розкажіть, що виготовляють за допомогою грибів? (За допомогою грибів виготовляють хлібні вироби, квас, ліки).
  Яку роль виконують гриби у природі? (У природі гриби виконують роль санітарів, беруть участь у перетравленні опалого листя, ґрунтоутворенні).
  Які гриби найбільше цікавлять людей? (Людей цікавлять їстівні гриби)

  Надамо слово лікарю!

В лісі гарно ти сліди,

Щоб не трапилось біди!

Бо не всі гриби одні:

Є отруйні й їстівні.

  Погляньте на таблицю "Їстівні і отруйні гриби"

Таблиця.

Їстівні

Отруйні

білий гриб

опеньки

маслюк

печериця

сироїжка

мухомор

бліда поганка

опеньки несправжні

сатанинський гриб

 

 

Найотруйніший гриб – бліда поганка!

  Даю вам кілька цінних порад!

  1.                  Ніколи не їжте гриби, якщо їх не перевірили дорослі.
  2.                  Симптоми отруєння грибами:
  •                      головний біль;
  •                      нудота, рвота;
  •                      блювання;
  •                      висока температура.
  1. Терміново телефонуйте 103 та викликайте швидку допомогу.

Вчитель.

  У нашій країні трапляється близько 300 видів їстівних грибів, однак грибники найчастіше збирають близько десяти. Багато їстівних та отруйних грибів дуже схожі між собою, тому важливо вміти їх розрізняти. Діти мають збирати гриби разом з дорослими.
  Розгляньте картини О. Шумзкової «Гриби» та Івана Шишкіна «У лісі».
  На якій із картин зображені їстівні гриби, а на якій –  отруйні? (На картині О. Шумакової зображено їстівні гриби, а на іншій – отруйні.)
  Візьміть собі за правило: не знаєте гриба –  не беріть до кошика. Не збирайте гриби поблизу автомобільних трас: там вони накопичують шкідливі речовини із вихлопних газів.
  Збирайте тільки ті гриби,–  які добре знаєте. Адже серед грибів багато отруйних. Щоб не пошкодити грибницю, гриби зрізайте ножем. Можна обережно викрутити гриб з грибниці. Ямку, що утворилася, слід присипати листками.
Не можна збивати гриби. Не хочете їх брати,–  залишіть, вони знадобляться лісовим звірам і птахам.
Висновки      Багато їстівних та отруйних грибів дуже схожі між собою.

Є гриби-двійники.


 

опеньок несправжній.jpg

 

 
  Збираючи гриби, треба бути дуже уважним, щоб їх не переплутати.

Фізкультхвилинка.

"Збираємо гриби"

Ми йдемо до лісу.          (Крокують)

В руках у кожного о-о-о-отакий кошик.       ( Розводять руки в сторони)

Над головами шумлять висо-о-о-о-окі дерева.  ( На носочках, руки догори)

Між деревами стрибають зайчата.      (Стрибають)

Ось побачили грибочка. Нахилились і зірвали.  (Нахили)

А он іще один. Зірвемо й його.             ( Нахили)

Ой, ми заблукали. Погукаємо друзів.       ( - Ау!)

А ось і знайома стежка. І друзі.

Помахаємо їм рукою.                  (Помахали руками.)

VІІ. Узагальнення та систематизація знань.

  •                   Діти, чи знаєте ви як зберегти гриби?

А грибниця – як рослина,

І гриби –її плоди,

Ніби, вишеньки на вишні,

Пам’ятай про це завжди,

А якщо якийсь незграба

Гриб зірве якось не так,

То загине вся грибниця,

Не залишить навіть знак.

І грибочків на цім місті

Вже не буде! Вже не буде! Ну хоч плач!.

Отож, думай, любий друже,

Чи грибник ти, чи палач.

  Слова попросив Їжачок-лісовичок.

Я – веселий Їжачок,

Повна спина колючок,

А животик мій гладенький,

Я люблю діток маленьких.

Тих, хто любить маму й тата.

Серед вас таких багато?

Хто уроки добре учить,

Хто малих звірят не мучить,

Отаких діток люблю я,

Отаких діток хвалю я.

Я із лісу йшов та йшов,

На урок до вас прийшов.

Розказати про грибочки,

Любі донечки й синочки!

Гриби треба вміти збирати! Не виривати з корінням, а зрізати ніжку, щоб не пошкодити грибницю. Бо на тому місці більше не виросте гриб.

Гриби можна варити, смажити, сушити і солити.

Гриби – це корм для мешканців лісу (білочка за літо може насушити 1,5-2 тисячі грибів). А лосі лікуються мухоморами від червів-паразитів.

Із грибів виготовляють пеніцилін – сильний антибіотик, який лікує від багатьох тяжких хвороб.

Робота в групах.

  •         Діти, давайте об’єднаємось у групки і складемо свої правила, як зберегти гриби в природі. (Діти складають правила. Потім презентують.)

 Дотримуйтеся цих правил, коли будете у лісі збирати гриби.

 Їжачок-лісовичок.

  •         Візьміть собі за правило: не знаєш гриба –  не бери до кошика. Не збирайте гриби поблизу автомобільних трас: там вони накопичують шкідливі речовини із вихлопних газів.

  Робота в зошиті з друкованою основою (індивідуально): завдання 1, 2

(с. 46-47) .

VІІІ . Робота з пластиліном.

- А зараз ми з вами будемо ліпити гриби з пластиліну. Робота в групах.

1. Перегляд демонстраційного матеріалу.

- Подивіться уважно на зображення грибів. (Показ грибів). Одні з них - стрункі, мають досить тендітні ніжки та розлоги, наче парасольки чи тарілочки, капелюшки. У деяких - на ніжках спіднички. Інші, як, наприклад, білий гриб, виглядають міцними. Ніжки в них товсті, шапки круглі, схожі на половинку кулі. У третіх-капелюшки немов хвилясті. І, певна річ, у всіх шапочки і капелюшки різного кольору. Тому ми ліпитимемо грибочки з кольорового пластиліну. Отже, почнемо.

- Перед тим, як будемо ліпити грибочки в групах, давайте правила роботи з пластиліном.

2. Послідовність трудових дій.

- Для кожного гриба, який ви захочете зліпити, приготуйте шматок пластиліну, користуйтеся при цьому стекою. Перед роботою завжди зігрівайте шматочок у долонях та розминайте його. Тоді він буде м’яким. Ніжки грибів сточуйте спочатку у вигляді стовпчиків (думайте, які вони мають бути за товщиною). Далі працюйте пальцями, аби уточнити їх форму: подивіться, де ніжка вужча, а де ширша; де вона має заокруглення. Для капелюха скатайте кулю. А тепер з’єднаємо обидві частини гриба. Для цього знизу в капелюсі зробіть виїмку. Вставте туди ніжку і добре притисніть обидві частини одна до одної.

3. Виставка дитячих робіт.

4. Декламування віршів у шапочках та зі зліпленими грибочками.


 У стороні лісистій,

 Ген біля стежини,

 Заховалась дружна

 Грибочків родина.

      А про що іде розмова

      Там поміж грибами,– 

      Ось про це дізнаємось

      Зараз ми із вами.


Боровик 

Я, гриб-боровик,

 Маскуватися звик

 Мусиш ліс обійти,

 Щоб мене знайти!

 Хто не вміє нас шукати,

 Тим адресу можу дати;

 Ми і в лісі, й на галяві:

 Корінь білий, верх смаглявий!

Печериця

По-нашому я –  печериця,

      А по-французьки –  шампіньйон,

      Хоч куцонога, блідолиця,

      Але витримую фасон.

      Засмажите мене в сметані,

       Й куди тому боровику!

      Мене шукайте на світанні,

       У лісі, полі, у садку.

     Сироїжка

Я –  сироїжка, біла ніжка,

     У різний колір чепурюсь.

      Така тендітна, така ніжна,

       У руки візьмеш –  і кришусь.

      Хоча кришусь, хоча тендітна,

       А кажуть, дуже апетитна!

       Хто куштував хоч раз мене,

       Забачить в лісі –  не мине.

Лисички

      Ми лисички, жовтні личка,

      Ростом зовсім невеличкі,

      Не червиві, дуже чисті,

      Не ховаємося в листі.

         Хто на слід наш натрапляє

         Повен кошик назбирає

        Ростемо ж не поодинці,– 

         Нас шукайте у низинці.

     Мухомор

  Я –  мухомор, я –  мухомор,

    Червоний, наче помідор.

     Кашкет цяцьковий розлогий,

     А сам –  стрункий і довгоногий.

    Серед урочища грибного

     Не знайдеш красеня такого.

     Та я отруйний, пам'ятай!

     Мене побачиш –  обминай!

Маслюк

 Слизьку шапку одягнув,

І під деревом заснув...

З задоволенням збирають

І на зиму закривають. 

Опеньки

Обліпили всі пеньочки

Мами, тата, сини й дочки:

Наче нитки всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі. 

Поганка

А це – ПОГАНКА блідолиця 

Ще й препогана, як годиться. 

Вона вам, дітки, не подружка, 

Бо препогана з неї юшка. 

  Запрошуємо до розмови еколога.

Ти природу бережи,

Завжди їй допоможи!

І рослинку, і гриба

Кожен хай оберіга!

5.Робота в групах. Гра «Значення грибів».

 

 

 

 

 

 

 

  •  
  • Бережіть гриби! Вони теж є частинкою живої природи!

ІХ . Рефлексія.

Вправа «Сенкан» (Діти працюють в групах)

Іменник: «Гриби»

Прикметники (два): їстівні, отруйні.

Три дієслова: ростуть, лікують, дають.

Фраза-висновок з чотирьох слів: гриби мають важливе значення.(Гриби – краса наших лісів…)

Іменник-синонім до теми: користь, обережність, краса…

  •                   Що вам сподобалось на уроці?

(Розпізнавати гриби, ліпити їх,мандрувати лісом, розповідати віршики)

Наша мандрівка грибним лісом збігла до кінця. Я сподіваюся, що ви були уважними, спостережливими, і коли підете до осіннього лісу по гриби, то неодмінно використаєте ті знання, які ви отримали під час нашого уроку і привів нас до грибного урочища!

Хай ліс дарує вам свої плоди,

 Хай сонечко всміхається усюди,

 І хай ростуть лиш їстівні гриби,

Щоб радість і поживу мали люди!

http://img-fotki.yandex.ru/get/5907/38620350.7/0_6eb98_9dd20b8b_L.png

Х. Домашнє завдання.

- Прочитайте статті на с. 124-125. Дайте відповіді на запитання. Виконайте завдання 3, 4 в робочому зошиті. Придумайте (підготуйте) загадки про гриби.

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
5955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку