Комунальний заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
комбінованого типу №176 Криворізької міської ради
ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ ВВІЧЛИВОСТІ
тематичне заняття
подорож-форум мовленнєвого етикету
Вихователь спеціальної групи
для дітей з затримкою
мовленнєвого розвитку:
Чапак Олександра Борисівна
Кривий Ріг
Мета: створювати умови для систематизації знань мовленнєвого етикету, вчити володіти різними його формами. Формувати поняття про мовлення, як засіб впливу на думки, почуття, поведінку. Вправляти в прояві творчого ставлення до виконання практичних та розумових завдань, у дотриманні правил мовленнєвого спілкування.
Розвивати:
- найкращі моральні якості: співчуття, доброзичливість, емпатію, готовність прийти на допомогу, уміння висловлювати і пояснювати свою думку;
- артикуляційну моторику;
- мовленнєве дихання та силу голосу;
- фонематичний слух;
- психічні процеси, логічне мислення, збагачувати словник дітей формами мовленнєвого етикету.
Виховувати культуру спілкування, прагнення до правильності мовлення, інтерес
до малознайомих слів.
Обладнання: посилка для сюрпризного моменту, диктофон, мобільний телефон, штучна ялинка, смайлики-завдання.
Попередня робота: міні-ранки «наша країна на глобусі», «Поздоровлення з днем народження», «За що я люблю матусю». Ігрові мовленнєві ситуації «Давайте пограємо у знайомство», «Обережно, двері зачиняються», «Зустріч друзів», «Довідкова служба». Фототерапія «Перегляд світлин».
Хід заняття
Методичні прийоми:
Презентація-привітання:
Доброго ранку сонечку в небі! (діти показують сонце широко розкритими пальцями, дивляться на нього, прикривши очі рукою)
Доброго рану хмаринці легкій! (привітання хмаринці, здувають її з долоні)
Доброго ранку пташці на гілці! (діти стоять на одній нозі)
Доброго ранку берізці стрункій! (діти стоять на носочках, руки догори)
Доброго ранку, всім добрії люди! (уклін гостям)
Доброго ранку і гарного дня, (пальці в кулаці, знак великим пальцем)
Хай тільки усмішки будуть повсюди! (діти усміхаються)
Від щирого серця (з’єднаними пальцями показують сердечко)
Бажаю вам Я! (руку кладуть на серце)
Вступна бесіда.
- Діти, ви так гарно з усіма привіталися. Такі добрі, лагідні слова сказали, що у всіх піднявся гарний настрій. Добре слово може підняти настрій людині, втішити її, а погане, зле – може навпаки образити. А скажіть, який настрій був у вас зранку?
- Чому?
- Хто і як вам його підняв?
Міні-вікторина «Як мене матуся зранку будила».
Інсценування оповідання «Теплі слова». Будить мама вранці свого синочка і ласкаво промовляє:
- Вставай, сонечко, ти такий у мене гарненький, розумненький, добренький…і скупенький.
- А чого це я скупенький? – здивувався хлопчик.
- Бо не сказав своїй матуся у відповідь жодного теплого, привітного слова.
- Але ж, мамо, мені було так приємно тебе слухати, що я не встиг і слівця у відповідь вимовити. Та ти не ображайся, я знаю багато теплих слів. Це і кожух, і шуба, і светр, і шапка, і чобітки, і рукавички…
Словесна гра «Теплі слова».
Вихователь повідомляє дітей про надходження СМС-повідомлення:
- Доброго дня, любі українські малята, дитсадочку «Росинка», що у місті Кривому Розі. Вас турбує хлопчик з міста… країни Африка. (Діти розглядають фото у комп’ютері). Я узнав з Інтернету, що у вас скоро свято – Новий рік. На це свято дід Мороз приносить ялинку, ви її прикрашаєте і біля неї дуже весело святкуєте свято – це пісні, танці, хороводи, іграшки, подарунки. А у нас, в Африці, не ростуть ялинки і ми з моїми друзями не можемо відсвяткувати це свято. І тому у мене до вас велике прохання. Будь ласка, хороші мої, я вас дуже прошу – пришліть мені ялинку новорічну. А я вам висилаю посилку зі смаколиками. Гарного вам настрою і чудових зимових свят. Р.S.Працівники нової пошти люб’язно погодились доставити вам посилку без грошової оплати а за смайлики, які ви отримаєте, коли виконаєте завдання – відповісте на запитання моїх друзів африканських звірят. бажаю успіхів та щасливої подорожі у країну Ввічливості.
Перша задачка етикету.
- Коли настає новий день чи вечір, думаю, що ви завжди вітаєтесь рідними, сусідами. Поміркуйте: хто першим повинен привітатися, молодший зі старшим чи навпаки. Чи усім можна говорити слово «привіт» та з яким обличчям найкраще вітати один одного.
Вірші-привітання.
Посмішку вранці я мамі дарую.
«Доброго ранку» - завжди говорю я.
Не лінь промовити удень
Усім знайомим: «Добрий день».
При зустрічі увечері
Скажу я: «Добрий вечір».
Я Настю знаю з малих літ.
Їй весело скажу: «Привіт!».
«Здорові були» - це чарівні слова.
Ви людям даруйте їх знову і знову.
Чарівні слова
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко:
Маленькі ключики твої:
«Спасибі» і «Будь ласка».
Мовленнєва гра-привітання «Все буде добре».
Діти шикуються у колону. Повертаючись по черзі один до одного, вони називають слова привітання, даруючи усмішку і тепло своїх долонь.
Привіт
Здрастуйте
Доброго здоров’я
Здоровенькі були
Доброго дня
Вітаю
Доброго вечора
Дозвольте вас привітати
В кінці діти промовляють разом:
«І у вас, і у нас все буде гаразд!»
Повороти у зворотний бік:
Як ти живеш?
Як твоє життя?
Як ідуть твої справи?
Як успіхи?
Як твоє здоров’я?
Як твої рідні?
Що нового чути?
Друга задачка етикету.
- Як ви гадаєте, чи повинні ввічливі люди мати охайний вигляд?
Нагаданочка для дівчаток.
Кожна дівчинка з дитинства знає –
Акуратність її тільки прикрашає.
(дівчатка промовляють голосно і тихо)
Нагаданочка для хлопчиків.
Якщо всі хлопчики стануть охайними,
Дівчаткам буде дуже приємно.
(хлопчики промовляють голосно і тихо)
Прислів’я і приказки.
- Хто охайний, той і людям приємний.
- Охайність людину прикрашає.
- Чисті чоботи швидше ходять.
- Чистота – запорука здоров’я.
- Де акуратність, там охайність.
Гра по колу «Ситуація компліменту».
Передаючи смайлик по колу, діти говорять один одному компліменти:
- Ти маєш чудовий, прекрасний… вигляд.
- Ти дуже гарний, красивий, розумний, чуйний…
- Тобі личить цей светр, костюм, наряд…
- У тебе гарні очі, усмішка, зачіска…
- Ти добрий, уважний, лагідний…
Третя задачка етикету.
Правила поведінки у транспорті.
- Для того, щоб не поступитися місцем у транспорті, деякі люди часто вдають, ніби вони роблять дуже важливу справу: читають книжку, дивляться у вікно, солодко дрімають, розв’язують кросворд, розмовляють по телефону… А як робите ви?
Пісенька-підказка.
І куплет: Ось потяг швидко мчиться,
Чу-чух, чу-чух, чу-чух.
У наших пасажирів
Захоплює він дух.
Та перша ось зупинка
І двері відчиняються.
В вагоні на зупинці
Бабусенька з’являється.
Приспів: Як же бути? Що робить?
Що ми маємо вчинить?
Підказка: Потрібно бабусі поступитися місцем і сказати:
«Сідайте, будь ласка»
ІІ куплет: Та знову ось зупинка
І двері відчиняються.
І жіночка з дитиною
В вагоні враз зявляються.
Приспів: Як же бути? Що робить?
Що ми маємо вчинить?
Підказка: Треба жінці з дитиною також місцем поступитися і сказати:
«Прошу вас, сідайте».
ІІІ куплет: Та ось нова зупинка
І двері відчиняються.
З морозивом дівчинонька
В вагоні враз з’являється.
Приспів: Як же бути? Що робить?
Що ми маємо вчинить?
Підказка: Ми їй скажемо: «Дивна річ! Чи знаєш де ти?
Ти не знаєш етикету?
Тут не їдять морозиво.
Це знають, навіть, діти.
Костюми пасажирів
Ти можеш забруднити.
Четверта задачка етикету.
- Чи треба дарувати подарунки друзям, рідним?
- Як потрібно це робити? (вихователь використовує мікрофон)
Міркувалки.
- Дарувати подарунки дуже приємно, а робити це потрібно від щирого серця.
- Подарунок потрібно гарно оформити, упакувати.
- Даруючи подарунок, потрібно не мовчати, а обов’язково сказати декілька добрих слів побажання.
Підготовка подарунка африканському хлопчику. Оформлення посилки.
Запис побажання на диктофон. Селфі-фото.
Отримання посилки. (посилка з апельсинами)
Вихователь пропонує для підняття настрою перетворити апельсин у веселі смайлики.
Етикетна гра «Поділись».
Діти діляться елементами аплікації, використовуючи ввічливі слова.
Весела дискотека.
Вигадай разом з друзями і станцюй.
- Танок інопланетян.
- Танок страху.
- Танок диких мавп.
- Танок веселих клоунів.
- Танок у невагомості.
- Танок непосидючок.
Концепція нової української школи визначила пріоритетним напрямком у роботі з дітьми дошкільного віку розвиток мовленнєвого спілкування, а невідмінною частиною спілкування є етикет. Тому я і вирішила взяти таку тему заняття.
Заняття будувала з використанням продуктивних видів діяльності: КТ, елементи квесту, бестінг, методику «Розкажи вірш руками», контактні об’єднуючі ігри.
Елементи театралізації створюють емоційний комфорт, забезпечують краще засвоєння матеріалу на хвилі позитиву. Вважаю, що мовленнєвий фон був насичений, використовувала багато мовленнєвих завдань та вправ.
Принципи доступності, свідомості, стійкості засвоєних знань сприяли засвоєнню основ етикету.
Організовуючи навчальну діяльність, звертала увагу на мовну культуру дітей, підтримувала позитивний емоційний стан.
Спонукала до активності кожну дитину.
Вважаю, що робота дітей була достатньо позитивною.