Завдання для тематичного контролю охоплюють теоретичні питання, поняття, формули, які учні повинні знати та задачі, які учні повинні вміти розв'язувати в процесі вивчення кожної теми згідно діючої навчальної програми.
Зміст
Передмова…………………………………………………………………………………………………………..…….4
Тематична контрольна робота №1 з теми «Кінематика»…………………………………..……5
Тематична контрольна робота №2 з теми «Кінематика»……………………………………..…8
Тематична контрольна робота № 3 з теми «Динаміка»………………………………………....11
Тематична контрольна робота № 4 з теми «Динаміка»………………………………………....14
Тематична контрольна робота № 5 з теми «Закони збереження в механіці»………..16
Тематична контрольна робота № 6 з теми «Механічні коливання і хвилі»…………...18
Тематична контрольна робота № 7 з теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл».20
Тематична контрольна робота № 8 з теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл».23
Тематична контрольна робота № 9 з теми «Основи термодинаміки»……………………26
Література………………………………………………………………………………………………………………..…29
3
Передмова
Даний посібник покликаний допомогти вчителеві фізики у доборі завдань для тематичного контролю знань учнів.
У посібнику вміщено контрольні роботи, якими охоплено всі розділи фізики 10 класу профільного рівня. Кожна робота подана у двох варіантах і містить завдання чотирьох рівнів, що дає можливість забезпечити індивідуально-диференційований підхід до навчання.
Початковий рівень містить тестове завдання закритого типу з однією правильною відповіддю та завдання на встановлення відповідності. Для їх виконання необхідно мати елементарні знання з теорії, знати основні формули, позначення фізичних величин та одиниць їх вимірювання. Тестове завдання оцінюється в 1 бал, а завдання на встановлення відповідності у 2 бали.
Середній рівень містить два завдання – типові розрахункові задачі. Перша – із варіантами відповіді, друга – відкритого типу. Оцінюються у 1 бал та 2 бали відповідно.
Достатній рівень – дві розрахункові задачі відкритого типу, кожне з яких оцінюється у 2 бали.
Високий рівень містить дві комбіновані задачі, в яких фігурує зв’язок між різними фізичними величинами та одиницями їхнього вимірювання. Кожна задача даного рівня оцінюється у 3 бали.
Для того щоб отримати найвищий бал за контрольну роботу потрібно виконати всі завдання початкового та середнього рівнів і по одній задачі (на вибір) із достатнього та високого рівнів.
4
Тематична контрольна робота №1 з теми «Кінематика»
Варіант – 1
Початковий рівень
А) форми самого тіла;
Б) маси тіла;
В) обраної системи відліку;
Г) напрямку руху.
2. Встановити відповідність між формулою для розрахунку фізичної величини та символом для її позначення.
1. А.
2. Б.
3. В.
4. Г. t
Д.
Середній рівень
А) 10с, 50м; Б) 5с, 15 м; В) 5с, 100 м;
Г) 20с, 40 м; Д) 10с, 150 м.
2. Скільки метрів магнітної плівки в касеті, якщо за швидкості 19 см/с музика звучала 30 хв.
Достатній рівень
5
Високий рівень
Варіант – 2
Початковий рівень
А) розрахунок тривалості сонячного затемнення;
Б) вибір місця посадки на Місяць космічного корабля;
В) визначення гравітаційної сили, що діє між Місяцем і Сонцем;
Г) вивчення рельєфу Місяця.
2. Встановіть відповідність між назвою фізичної величини та її позначенням:
1. переміщення А.
2. шлях Б.
3. швидкість В.
4. час Г. t
Д.
Середній рівень
А) -20 м, 40 м; Б) -20 м, -40 м; В) 40 м, 10 м;
Г) 14,4 м, 20 м; Д) 20,8м, 40 м.
2. При рівномірному русі пішохід проходить шлях 15 м за 10 с. Який шлях пройде за 4 с, рухаючись із тією ж швидкістю?
Достатній рівень
6
Високий рівень
7
Тематична контрольна робота №2 з теми «Кінематика»
Варіант – 1
Початковий рівень
А) швидкість на середині траєкторії;
Б) швидкість в даній точці траєкторії;
В) середнє арифметичне швидкостей на початку та в кінці руху тіла;
Г) швидкість на початку руху тіла.
2. Встановити відповідність між назвою фізичної величини та виразом для її розрахунку:
1. переміщення; А. х0+
2. прискорення; Б.
3. швидкість; В.
4. координата. Г.
Д.
Середній рівень
А) 12 м/с; Б) 15 м/с; В) 10 м/с;
Г) 23 м/с; Д) 16 м/с.
2. Обточувальний на токарному верстаті вал діаметром 8 см обертається з частотою 600 об/хв.. Визначити швидкість різання.
Достатній рівень
Високий рівень
8
Перше тіло рухається зі стану спокою із прискоренням 0,2 м/с2. Друге тіло
рухається слідом за першим, маючи початкову швидкість 2 м/с і прискорення 0,4 м/с2. Визначити місце та час, коли друге тіло наздожене перше, вважаючи початкову координату другого тіла рівною нулю.
Варіант – 2
Початковий рівень
А) швидкість на середині траєкторії;
Б) швидкість тіла на середині пройденого шляху;
В) півсума початкової та кінцевої швидкостей руху;
Г) відношення пройденого шляху до часу руху тіла;
Д) різниця між кінцевою і початковою швидкостями.
2. Встановити відповідність між назвою фізичної величини та виразом для її розрахунку:
1. період обертання; А.
2. лінійна швидкість; Б.
3. доцентрове прискорення; В.
4. кутова швидкість. Г.
Д.
Середній рівень
А) 2,53 м/с; Б) 6,28 м/с; В) 3,12 м/с;
Г) 8,35 м/с; Д) 5,25 м/с.
2. Літак зменшив свою швидкість з 720 км/год до 180 км/год, рухаючись із прискоренням 2,5 м/с2. Скільки часу тривало гальмування?
Достатній рівень
9
Високий рівень
10
Тематична контрольна робота № 3 з теми «Динаміка»
І варіант
Початковий рівень
А. момент сили, 1) безрозмірна величина,
Б. жорсткість, 2) кг·м2 ,
В. коефіцієнт тертя ковзання, 3) Н·м,
Г. момент інерції 4) ,
5) .
А. взаємного розміщення тіл,
Б. відносної швидкості руху тіл,
В. площі стикових поверхонь, що труться,
Г. стану поверхонь, що труться,
Д. форми тіл.
Середній рівень
А. 1, Б. 2, В. 3, Г. 4, Д. 5.
2. До кінців пружини, жорсткість якої 40 Н/м, приклали силу 2 Н. На скільки при цьому видовжилася пружина? Відповідь записати у сантиметрах.
Достатній рівень
1. На кінцях нитки, яка перекинута через нерухомий блок, підвішено гирі масою 11г і 13г. Коли гирі відпустили, система почала рухатися з прискоренням 81,8 м/с2. Визначте за цими даними прискорення вільного падіння.
2.До кінців горизонтального важеля прикладено напрямлені вниз сили 40 і 240 Н, довжина меншого плеча важеля дорівнює 6 см. Визначити довжину важеля, якщо він перебуває в рівновазі.
11
Високий рівень
ІІ варіант
Початковий рівень
А. момент сили, 1) μ,
Б. жорсткість, 2) J,
В. коефіцієнт тертя ковзання., 3) M,
Г. момент інерції. 4) ,
5) ɛ.
А. внаслідок взаємного притягання двох тіл,
Б. при ковзанні одного тіла по поверхні другого,
В. при деформації тіла під дією іншого тіла,
Г. внаслідок взаємного відштовхування двох тіл,
Д. в результаті рівноприскореного руху обох тіл.
Середній рівень
А. 1, Б. 2, В. 3, Г. 4, Д. 5.
2. Тіло масою 0,8 кг рівномірно пересувають по горизонтальній поверхні. Сила тертя, що виникає при цьому, дорівнює 3,2 Н. Знайдіть коефіцієнт тертя.
12
Достатній рівень
Високий рівень
13
Тематична контрольна робота № 4 з теми «Динаміка»
І варіант.
Початковий рівень
а) швидкість; 1) ;
б) прискорення; 2) ;
в) сила; 3) ;
г) маса; 4) t.
д) час.
Середній рівень
1. Знайти силу, що діє на тіло масою 500 кг, якщо тіло рухається прямолінійно і його координата змінюється за законом x = 20 – 10t + t2.
2.З яким прискоренням рухається під час розгону реактивний літак масою 60 т, якщо сила тяги двигунів 90 кН?
Достатній рівень
Високий рівень
ІІ варіант
Початковий рівень
а) ; б) ; в) ; г) .
14
а) висота; 1);
б) швидкість; 2) Н;
в) прискорення; 3) м;
г) маса; 4) .
д) вага.
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
15
Тематична контрольна робота № 5 з теми «Закони збереження в механіці»
І варіант
Початковий рівень
а) L=jω; б);
в) ;
г) .
а) імпульс, 1) Дж;
б) енергія, 2) кг·м2/с;
в) момент імпульсу, 3) кг · м/с;
г) момент інерції, 4) кг· м2;
5) кг · м/с2 .
Середній рівень
1. Чому дорівнює зміна імпульсу тіла, якщо на нього подіяла сила 15 Н протягом 5 с?
а) 3 кг·м/с; б) 5 кг·м/с;
в) 15 кг·м/с ; г) 75 кг·м/с.
2. З якою швидкістю має рухатися автомобіль масою 1,5 т, щоб його кінетична енергія становила 180 кДж?.
Достатній рівень
Високий рівень
1. Ракета, маса якої зі зарядом 250 г, злітає вертикально вгору і досягає висоти 150 м. з якою швидкістю викидаються гази з ракети? Вважати, що ракета містить заряд масою 50 г, який згорає миттєво.
2. Дві кульки маси яких 30 г і 15 г, рухаються зі швидкостями 2 м/с і 3 м/с відповідно назустріч одна одній. З якими швидкостями вони рухатимуться після їхнього непружного удару?
16
ІІ варіант
Початковий рівень
а) =; б);
в) ;
г) .
2. Установіть відповідність між назвою фізичної величини та її позначенням:
а) імпульс, 1) j;
б) енергія, 2) E;
в) момент імпульсу, 3) ω ;
г) момент інерції, 4) p;
5) L.
Середній рівень
1. Чому дорівнює зміна імпульсу тіла, якщо на нього подіяла сила 5 Н протягом 15 с?
а) 3 кг·м/с; б) 5 кг·м/с;
в) 15 кг·м/с ; г) 75 кг·м/с.
2. Визначте масу метеора, який рухається зі швидкістю 40 км/с і має кінетичну енергію 40 ГДж.
Достатній рівень
2. Рівняння руху матеріальної точки масою 2 кг задано рівнянням х=2t + 5t2. Визначте імпульс тіла, зміну імпульсу тіла, яка сталася за 2 с, і силу, що викликала цю зміну.
Високий рівень
17
Тематична контрольна робота № 6 з теми «Механічні коливання і хвилі»
Варіант – 1
Початковий рівень
4. Рівняння гармонічних коливань; Г.
Д. 2π
2. Що є основною ознакою коливального руху?
А) зміна швидкості руху тіла з часом;
Б) зміна прискорення руху тіла з часом;
В) періодична зміна швидкості і прискорення руху тіла;
Г) повторення руху тіла через однакові проміжки часу.
Середній рівень
А) А і Б;
Б) В і А;
В) Б і В;
Г) амплітуди всіх коливань однакові.
2.Визначте масу вантажу, який коливається на пружині жорсткістю 980 Н/м і робить 10 коливань за 4 с.
Достатній рівень
Високий рівень
18
описуються рівнянням x=15sin 20πt (см). Визначте період коливань і максимальне значення швидкості тягарця. Обчисліть, через який мінімальний проміжок часу після початку коливань зміщення тіла від положення рівноваги дорівнюватиме половині амплітуди, а також повну механічну енергію тягарця в цей момент часу. Маса тягарця 0,2 кг.
Варіант – 2
Початковий рівень
Д. визначається наявністю частот, кратних
основній частоті звуку.
А) падіння яблука з гілки на землю;
Б) рух Місяця навколо Землі;
В) рух голки швейної машинки під час роботи;
Г) продовження руху автомобіля після натиснення на тормоз.
Середній рівень
1. На яких малюнках періоди коливань однакові?
А) А і Б;
Б) Б і В;
В) В і А;
Г) періоди всіх коливань однакові.
Достатній рівень
Високий рівень
Тематична контрольна робота № 7 з теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл»
Варіант – 1
Початковий рівень
1. Установіть відповідність між фізичними поняттями та математичними виразами.
A) відносна молекулярна маса 1.
Б) молярна маса 2.
B) маса молекули 3. m·N
Г) маса тіла 4.
5. ρ·V
2. Як зміниться тиск газу, якщо температура зменшиться в 3 рази?
А) не зміниться Б) збільшиться в 3 рази В) збільшиться в 9 разів Г) зменшиться в 3 рази Д) зменшиться в 9 разів
Середній рівень
1. Визначте молярну масу вуглекислого газу СО2.
А) 14·10-3 кг/моль Б) 28·10-3 кг/моль В) 32·10-3 кг/моль
Г) 44·10-3 кг/моль Д) 56·10-3 кг/моль
21. Яка кількість речовини міститься в 0,8 кг кальцію?
31. Який вигляд має поданий на рисунку графік у координатах V, Т?
20
Достатній рівень
Високий рівень
Варіант – 2
Початковий рівень
1. Установіть відповідність між назвами законів та математичними виразами.
А) закон Бойля-Маріотта 1.
Б) закон Шарля 2. pV = const
В) закон Гей-Люссака 3. = const
Г) основне рівняння МКТ 4. p = p1+p2 + p3+…
5. = const
2. Як зміниться тиск газу, якщо концентрація молекул збільшиться в 3 рази?
А) не зміниться Б) збільшиться в 3 рази
В) збільшиться в 9 разів Г) зменшиться в 3 рази
Середній рівень
1. Визначте молярну масу азоту N2.
А) 14·10-3 кг/моль Б) 28·10-3 кг/моль В) 32·10-3 кг/моль
Г) 44·10-3 кг/моль Д) 56·10-3 кг/моль
21. Яка кількість речовини міститься в 2,7 кг алюмінію?
21
31. Який вигляд має поданий на рисунку графік у координатах р, Т ?
Достатній рівень
Високий рівень
22
Тематична контрольна робота № 8 з теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл»
Варіант – 1
Початковий рівень
1. Установіть відповідність між фізичними величинами та математичними виразами.
A) сила поверхневого натягу 1.E·ε
Б) механічна напруга 2. F·S
B) відносна вологість 3. σ·l
Г) жорсткість пружини 4.
5.
2. Для дослідження капілярних явищ взяли дві капілярні трубки, діаметр першої вдвічі менший за діаметр другої. Порівняйте коефіцієнти поверхневого натягу?
А) в першому більше вдвічі Б) в першому більше в 4 рази
В) в першому вдвічі менше Г) в першому менше в 4 рази Д) однакові значення
Середній рівень
1. Сухий термометр психрометра показує 20 °С. Знайдіть відносну вологість, якщо показання вологого термометра 15 °С.
А) 44% Б) 51% В) 59% Г) 74% Д) 83%
2. Визначте відносну вологість повітря при температурі 15 °С, якщо густина водяної пари дорівнює 8,53 г/м3.
Достатній рівень
Високий рівень
23
Варіант – 2
Початковий рівень
1. Установіть відповідність між фізичними величинами та математичними виразами.
A) коефіцієнт поверхневого натягу 1.
Б) поверхнева енергія 2.
B) висота підйому рідини по капіляру 3. σ·S
Г) додатковий тиск 4.
5.
2. Для дослідження капілярних явищ взяли дві капілярні трубки, діаметр першої вдвічі менший за діаметр другої. Порівняйте висоту рідини в капілярах?
А) в першому більше вдвічі Б) в першому більше в 4 рази
В) в першому вдвічі менше Г) в першому менше в 4 рази Д) однакові значення
Середній рівень
1. Сухий термометр психрометра показує 20 °С. Знайдіть відносну вологість, якщо показання вологого термометра 18 °С.
А) 44% Б) 51% В) 59% Г) 74% Д) 83%
2. Визначте відносну вологість повітря при температурі 15 °С, якщо парціальний тиск водяної пари 0,855 кПа.
Достатній рівень
24
Високий рівень
25
Тематична контрольна робота № 9 з теми «Основи термодинаміки»
Варіант 1
Початковий рівень
1. Під час якого процесу робота газу дорівнює нулю?
А) ізобарного Б) адіабатного В) механічного Г) ізотермічного Д) ізохорного
2. Установіть відповідність між фізичними поняттями та математичними виразами.
A) робота газу 1.
Б) ККД теплового двигуна 2. Q = c·m△t
B) ККД ідеальної теплової машини 3. Q = A + △U
Г) перший закон термодинаміки 4. p·△V
5.
Середній рівень
1. На рисунку показано замкнений цикл. Що можна сказати про зміну внутрішньої енергії та про роботу газу на ділянці 2-3?
A) △U >0; А > 0 Б) △U < 0; А > 0
В) А < 0; △U = 0 Г) А <0; △U > 0
Д) А = 0; △U < 0
2. При ізобарному розширенні газу здійснили роботу 120 Дж. Яким був тиск, якщо об'єм збільшився в 3 рази, початковий об'єм 0,2 м3?
Достатній рівень
Високий рівень
26
2. Для приготування ванни об’ємом 200л змішали холодну воду за температури 10 0С та гарячу воду за температури 60 0С. Які об’єми холодної і гарячої води необхідно взяти, щоб температура суміші була 40 0С?
Варіант – 2
Початковий рівень
1. Під час якого процесу теплообмін із зовнішнім середовищем не відбувається?
А) ізобарного Б) адіабатного В) механічного Г) ізотермічного Д) ізохорного
2. Установіть відповідність між фізичними поняттями та формулами.
A) кількість теплоти 1.
Б) внутрішня енергія ідеального газу 2. А = –△U
B) робота ідеального газу 3. P△V
Г) перший закон термодинаміки для 4. с·m△t
ізобарного процесу 5. Q = A + △U
Середній рівень
1. На рисунку показано замкнений цикл. Що можна сказати про зміну внутрішньої енергії та про роботу газу на ділянці 1-2?
A) △U >0; А > 0 Б) △U < 0; А > 0
В) А < 0; △U = 0 Г) А <0; △U > 0
Д) А = 0; △U < 0
2. При ізобарному розширенні газу здійснили роботу 120 Дж. Яким був тиск, якщо об’єм змінився на 0,2 м3?
Достатній рівень
27
Високий рівень
28
Література
29