Тематичний день " Чи може вишиванка розмовляти?"

Про матеріал
Матеріал розрахований на три уроки (українська мова, математика, я досліджую світ). Рекомендований для використання під час проведення тематичного дня у 2 класі.
Перегляд файлу

ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ

« ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА РОЗМОВЛЯТИ?»

Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно - прикладного мистецтва; дати уявлення про види орнаментів та їх їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо – естетичного характеру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке почуття любові до своєї Батьківщини.

І. Ранкова зустріч (15 хв)

1. Вітання

Гра «Привіт – привіт!»

Інструкція. Кожен учень повинен за певний час ( 1- 3 хв) встигнути привітатися за руку з максимальною кількість людей. Обовязково  звернути увагу на те, що руку потрібно тиснути доброзичливо, дивлячись  в очі людині.

2. Групове заняття

Вишня: стоковые фото, изображения | Скачать Вишня картинки на Depositphotos Розгадування ребуса

   И В, 538 Малюнок

Вправа « Крісло автора»  (дівчинка декламує вірш)

Я – дівчина чепурненька,

                                            українка я гарненька,

                                            до барвистого віночка –

                                            вишиваночка – сорочка,

                                            фартушок і чобітки,

                                            й різноколірні стрічки…

 

Дидаткична гра «Добери словечко»

 

Доберіть відповідні слова – ознаки.

  • Україна яка? ( Калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна…)
  • Український віночок який?  (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий…)
  • Українська сорочка яка? ( Вишита, тоненька, лляна, біла…)

 

Вправа «Кошик запитань»

 

Діти із кошика по черзі витягують запитання. Кожна дитина читає запитання і дає на нього відповіді, а потім називає імя дитини, яка продовжує гру.

  • Чи є  у тебе вишиванка? Якщо є, то хто тобі її купив чи подарував?
  • Які кольори наявні на вишиванках?
  • Який орнамент зображений на вишиванках?
  • У які дні одягають вишиванку?
  • Чи вважаєш ти, що вишиванка – модний одяг? Чому?
  • Чи хотів (хотіла) би ти, що вишиванка входила до шкільної форми? Чому?

 

Щоденні новини

 

     Україна здавна славилася своїми вишиванками. Вишивка так міцно ввійшла в наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.

     Колись українських дівчат навчали вишивати ще  з дитинства. Моя бабуся  розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходилися до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої доросла донька, вихвалялась своїми вишиванками – напередодні свят вивішувала «провітрити» на подвіря, щоб усі бачили.

     Коли господині приходили одна до одної, то обовязково показували свої вишиванки, вчилися одна в одної та передавали свою майстерність онукам.

ІІ. Ознайомлення учнів із темою та метою дня

-         Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність, - це найдорожчий скарб, що є не лише памяттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послухати уривок вірша:

 

   « З вечора пригожого аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

      Чорну і червоную нитки брала…»

 

Можна запропонувати дітям перегляд відео або світлин про те, як прикрашені вишивкою різні речі в давній українській хаті.

 

Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.

 

 

 

 

        ІІІ. Робота над темою дня

              Легенда про вишиванку-оберіг – символ любові та щасливої долі

Колись давним-давно серед мальовничої природи жили чоловік та жінка. Усе було б добре, та діток у них не було. Нарешті, через багато років у хаті з’явилося двоє дівчаток: одна білявенька з русявим волоссячком, а друга — чорнявенька з волоссям чорним, як смола.                                                                                            Збігали роки. Виросли дівчата справжніми красунями, були серцем добрі, усім допомагали, батьків радували та шанували. Припали до вподоби двом юнакам за свою вроду і працьовитість. Ніщо не віщувало біди, але горе прийшло несподівано.

      Оселився серед цієї мальовничої природи страшний Змій. Якось пролітав він над долиною, де дівчата вибілювали на сонці полотно, побачив їх і вирішив узяти у полон. Перетворившись на чудового метелика, він сів на травичку, а потім, перелітаючи з квітки на квітку, з кущика на кущик, усе далі й далі заманював дівчат. Опинилися сестри у непролазних хащах, де ані звір не проходить, ані пташка не пролітає. Метелика враз не стало. Усе почорніло, закрутилося, заревіло. Перед ними став страшний Змій. Схопив дівчат і поніс у своє царство. Плачуть дівчата, а він регоче, реве, жалю їм завдає. Бо не любить слуга злого духу, щоб щастя ходило між людьми, щоб добро панувало.

      Плачуть дівчата і кидають по одній волосині чорного і русявого волосся. Можливо, за цими волосинами їх знайдуть юнаки і вони повернуться додому. І сталося диво-дивне: добрий лісовий дух перетворив ті волосини на чорні та червоні ниточки. Прилетів Змій у своє царство, замкнув на важкі залізні замки полонянок і ліг відпочивати.

      Тим часом юнаки дізналися, що дівчат украв Змій і вирушили в дорогу їх рятувати та з неволі визволяти. Довго йшли вони полями, лісами. Раптом побачили у траві чорні та червоні ниточки. Здогадались вони, що це дівчата їм слід залишили. Почали змотувати вони нитки у клубочки та так і підійшли до Змієвого палацу.

     Викликали Змія на бій. Він вилетів розлючений, страшний, із ніздрів вогонь палає. Не було у хлопців зброї, лише ниточки схрестили. І сталося диво: вони перетворились на міцні мечі, що відразу відрубали по дві голови. Розправилися відважні юнаки зі Змієм, упав палац — і лише купка попелу залишилася від нього. Визволили хлопці полонянок й віддали їм решту чорних і червоних ниток. Цими нитками хрестиками вишили дівчата чудо-сорочки. З вдячністю одягли їх юнаки. Ще кращими і сильнішими стали.

       Дівчата всім рідним теж повишивали сорочки. На візерунках вишиванок були добрі обереги від усього злого, подаровані добрим лісовим духом дівчатам-полонянкам. Відтоді, кажуть старі люди, повелось вишивання. І де у хаті є вишиванки, там рід живе добре і щасливо.

 

-         Про що розповідається у легенді?

-         Розкажи три важливі епізоди твору.

-         Як дівчата віддячили своїм рятівникам?

-         Що символізує вишивання?

  Робота в групах.

 Діти в групах виконують завдання.

  • «Збери сорочку» (складання пазлів заготівок)
  • «Прикрась сорочку вишивкою» (аплікація із використанням заготівок)
  • «Склади рушник з вишивкою» ( складання пазлів заготівок)

( Спочатку діти презентують рушники.  Потім сорочку, яку прикрашали орнаментом.)

 

  1. Детальне розглядання та аналіз вишиванки

-         Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)

-         Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)

-         Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)

-         Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки  червоного та чорного кольорів.)

-         Що означають ці кольори? (Червоний – це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, чорний – символ нашої землі – годувальниці.)

-         Який орнамент на сорочках? Що він символізує? (Українська вишивка символізує силу, здоровя, красу, щасливу долю, родову память, порядність, чесність, любов, святковість.)

 

  1. Гра «Магазин»

Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що потрібно для вишивання.

 Заготовка для вишиванки- 570 грн.,

Нитки чорні – 58 грн., 

Нитки червоні – 62 грн.,

Бісер – 5 пакетиків по 20 грн.,

Набір голок – 30 грн.

Чи вистачить 1000 гривень для виготовлення сорочки?

  1. Вправа «Продовж речення»
  • Вишиванка – це … (вишита сорочка)
  • Вишиванку називають … (оберегом)
  • На вишиванках найчастіше зображували … (геометричні фігури, рослинні форми та тварин)
  • Уважалося, що вишиті на  сорочках символи можуть … (відганяти злих духів, захищати від нечистої сили)
  • Вишиванка була невідємною складовою … (національного вбрання українців)
  • Вишиванки зберігали і передавали як реліквії … (дітям, онукам, правнукам).

 

Динамічна пауза ( руханка під якусь жваву українську народну пісню)

 

 

 

  1. Вправа «Віднови прислівя»

-         У народі, крім пісень про сорочки – вишиванки, є й прислівя та приказки.

 

 

Вишиванка –                                                       така і дівчина.

 

 

Своя сорочка                                                      бо народився в сорочці.

 

Йому пощастило,                                                ближче до тіла.

 

Яка вишиванка,                                                 це книга життя вишивальниці.

 

  1. Робота з  текстом  - міркуванням.

 

Тема « Чому я ношу вишиванку?»

 

ІV. Підсумок дня

     Складання сенкану

Наприклад

  1. Вишиванка.
  2. Красива, чарівна.
  3. Милує, захищає, прикрашає.
  4. Ми любимо українську вишивку.
  5. Оберіг.



 

doc
Додано
13 жовтня 2023
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку