ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ
« ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА РОЗМОВЛЯТИ?»
Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно - прикладного мистецтва; дати уявлення про види орнаментів та їх їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо – естетичного характеру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке почуття любові до своєї Батьківщини.
І. Ранкова зустріч (15 хв)
1. Вітання
Гра «Привіт – привіт!»
Інструкція. Кожен учень повинен за певний час ( 1- 3 хв) встигнути привітатися за руку з максимальною кількість людей. Обовязково звернути увагу на те, що руку потрібно тиснути доброзичливо, дивлячись в очі людині.
2. Групове заняття
Розгадування ребуса
И В,
Вправа « Крісло автора» (дівчинка декламує вірш)
Я – дівчина чепурненька,
українка я гарненька,
до барвистого віночка –
вишиваночка – сорочка,
фартушок і чобітки,
й різноколірні стрічки…
Дидаткична гра «Добери словечко»
Доберіть відповідні слова – ознаки.
Вправа «Кошик запитань»
Діти із кошика по черзі витягують запитання. Кожна дитина читає запитання і дає на нього відповіді, а потім називає імя дитини, яка продовжує гру.
Щоденні новини
Україна здавна славилася своїми вишиванками. Вишивка так міцно ввійшла в наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.
Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходилися до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої доросла донька, вихвалялась своїми вишиванками – напередодні свят вивішувала «провітрити» на подвіря, щоб усі бачили.
Коли господині приходили одна до одної, то обовязково показували свої вишиванки, вчилися одна в одної та передавали свою майстерність онукам.
ІІ. Ознайомлення учнів із темою та метою дня
- Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність, - це найдорожчий скарб, що є не лише памяттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послухати уривок вірша:
« З вечора пригожого аж до ранку
Вишивала дівчина вишиванку.
Вишивала дівчина, вишивала,
Чорну і червоную нитки брала…»
Можна запропонувати дітям перегляд відео або світлин про те, як прикрашені вишивкою різні речі в давній українській хаті.
Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.
ІІІ. Робота над темою дня
Легенда про вишиванку-оберіг – символ любові та щасливої долі
Колись давним-давно серед мальовничої природи жили чоловік та жінка. Усе було б добре, та діток у них не було. Нарешті, через багато років у хаті з’явилося двоє дівчаток: одна білявенька з русявим волоссячком, а друга — чорнявенька з волоссям чорним, як смола. Збігали роки. Виросли дівчата справжніми красунями, були серцем добрі, усім допомагали, батьків радували та шанували. Припали до вподоби двом юнакам за свою вроду і працьовитість. Ніщо не віщувало біди, але горе прийшло несподівано.
Оселився серед цієї мальовничої природи страшний Змій. Якось пролітав він над долиною, де дівчата вибілювали на сонці полотно, побачив їх і вирішив узяти у полон. Перетворившись на чудового метелика, він сів на травичку, а потім, перелітаючи з квітки на квітку, з кущика на кущик, усе далі й далі заманював дівчат. Опинилися сестри у непролазних хащах, де ані звір не проходить, ані пташка не пролітає. Метелика враз не стало. Усе почорніло, закрутилося, заревіло. Перед ними став страшний Змій. Схопив дівчат і поніс у своє царство. Плачуть дівчата, а він регоче, реве, жалю їм завдає. Бо не любить слуга злого духу, щоб щастя ходило між людьми, щоб добро панувало.
Плачуть дівчата і кидають по одній волосині чорного і русявого волосся. Можливо, за цими волосинами їх знайдуть юнаки і вони повернуться додому. І сталося диво-дивне: добрий лісовий дух перетворив ті волосини на чорні та червоні ниточки. Прилетів Змій у своє царство, замкнув на важкі залізні замки полонянок і ліг відпочивати.
Тим часом юнаки дізналися, що дівчат украв Змій і вирушили в дорогу їх рятувати та з неволі визволяти. Довго йшли вони полями, лісами. Раптом побачили у траві чорні та червоні ниточки. Здогадались вони, що це дівчата їм слід залишили. Почали змотувати вони нитки у клубочки та так і підійшли до Змієвого палацу.
Викликали Змія на бій. Він вилетів розлючений, страшний, із ніздрів вогонь палає. Не було у хлопців зброї, лише ниточки схрестили. І сталося диво: вони перетворились на міцні мечі, що відразу відрубали по дві голови. Розправилися відважні юнаки зі Змієм, упав палац — і лише купка попелу залишилася від нього. Визволили хлопці полонянок й віддали їм решту чорних і червоних ниток. Цими нитками хрестиками вишили дівчата чудо-сорочки. З вдячністю одягли їх юнаки. Ще кращими і сильнішими стали.
Дівчата всім рідним теж повишивали сорочки. На візерунках вишиванок були добрі обереги від усього злого, подаровані добрим лісовим духом дівчатам-полонянкам. Відтоді, кажуть старі люди, повелось вишивання. І де у хаті є вишиванки, там рід живе добре і щасливо.
- Про що розповідається у легенді?
- Розкажи три важливі епізоди твору.
- Як дівчата віддячили своїм рятівникам?
- Що символізує вишивання?
Робота в групах.
Діти в групах виконують завдання.
( Спочатку діти презентують рушники. Потім сорочку, яку прикрашали орнаментом.)
- Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)
- Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)
- Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)
- Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки червоного та чорного кольорів.)
- Що означають ці кольори? (Червоний – це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, чорний – символ нашої землі – годувальниці.)
- Який орнамент на сорочках? Що він символізує? (Українська вишивка символізує силу, здоровя, красу, щасливу долю, родову память, порядність, чесність, любов, святковість.)
Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що потрібно для вишивання.
Заготовка для вишиванки- 570 грн.,
Нитки чорні – 58 грн.,
Нитки червоні – 62 грн.,
Бісер – 5 пакетиків по 20 грн.,
Набір голок – 30 грн.
Чи вистачить 1000 гривень для виготовлення сорочки?
Динамічна пауза ( руханка під якусь жваву українську народну пісню)
- У народі, крім пісень про сорочки – вишиванки, є й прислівя та приказки.
Вишиванка – така і дівчина.
Своя сорочка бо народився в сорочці.
Йому пощастило, ближче до тіла.
Яка вишиванка, це книга життя вишивальниці.
Тема « Чому я ношу вишиванку?»
ІV. Підсумок дня
Складання сенкану
Наприклад