Матеріали для проведення уроків в 1 класі в рамках одного тематичного дня "Тварини рідного краю".
Розробки чотирьох уроків: Я досліджую світ, математика та навчання грамоти (мова і читання).
Тематичний день
Тема: Тваринний світ рідного краю
Мета дня: розширити уявлення учнів про природу рідного краю; формувати уявлення про тварин рідного краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, висловлювати судження, описувати та розпізнавати тварин; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до тварин рідного краю.
Предмети: «Я досліджую світ», математика, навчання грамоти (читання), навчання грамоти (письмо).
Час проведення: 8 тиждень
«Я досліджую світ» |
Математика |
Навчання грамоти (читання) |
Навчання грамоти (письмо) |
Тема |
|||
Тварини рідного краю |
Число і цифра 9. Порівняння чисел у межах 9. Написання цифри 9. Складання виразів на додавання і віднімання. Геометричний матеріал |
Закріплення знань про звуки [с], [с′], букви «С», «с» (ес). . |
Письмо великої букви С(ес), буквосполучень, складів з нею. Списування буквосполучень, поданих друкованим шрифтом |
Мета |
|||
Розширити уявлення про тварин рідного краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин. |
Ознайомити учнів з числом і цифрою 9. Формувати уявлення про утворення чисел натурального ряду. Вчити писати цифру 9. Закріпити вміння розрізнювати геометричні фігури.
|
Закріплювати вміння учнів виділяти у словах звуки [с], [с′], виконувати звуковий аналіз; формувати навички читання; вчити викладати слова з літер розрізної азбуки; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення |
Вчити учнів писати велику букву С (ес), склади та слова з нею; з’єднувати її з іншими буквами у словах; закріплювати вміння робити звуковий аналіз слів. |
Розвивати кругозір, образне мислення, м’язи пальців рук, цікавість.. Виховувати уважність, акуратність, чіткість в роботі, взаємодопомогу, любов до природи.
Орієнтовні матеріали до уроків
«Я досліджую світ»
Тема: Тварини рідного краю
І. Вправи на привітання
(Діти сидять в колі на коврику).
Вчитель: Доброго ранку, доброго дня!
Говорите ви і говорю вам я.
Всі разом: Доброго ранку, доброго дня!
Хай плескають ручки,
Хай топають ніжки,
Працюють голівки
І сяють усмішки (діти роблять рухи відповідно до слів привітання).
Вчитель та діти тримають в руках м’які іграшки тварин та птахів. За годинниковою стрілкою (починає вчитель) учні передають іграшку дітям, що стоять поруч, зі словами «Дарую тобі свою улюблену тваринку, щоб день сьогодні пройшов …». По закінченню вправи, іграшки поселяються в класний міні-зоопарк.
(Міні-зоопарк буде поповнюватися картинками нових тварин протягом дня).
ІІ. Робота з календарем
(Діти відповідають на запитання, а один учень, помічник вчителя, вносить зміни до календаря природи картинками з умовними позначеннями).
ІІІ. Сьогодні, протягом дня, ми продовжимо подорожувати рідним краєм і знайомитися із його природою. Щоб дізнатися, про що йтиметься на уроці, вам потрібно відгадати загадки.
1. Вправа «Відгадай загадку»
(Діти відгадують загадки, а вчитель демонструє на екрані зображення тварин, про яких йдеться мова у загадках).
1.Хто з хвостиком і з вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує,
Тихо крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від... (Кішки)
2. I мала, і кучерява,
I тихенька, і ласкава.
Песик її стереже,
Баба доїть і стриже.
Має брата баранця,
Називається ... (Вівця)
3. Він стояв хвостом махав.
- Хто такий? - питаю.
- Гав!
І відтоді, всім скажу,
Я із ГАВОМ тим дружу! (Собака)
4. Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
5. Біла латка, чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
6. Не літає і не ходить,
Має рота, не говорить.
І велика й невеличка,
Живе там, де є водичка. (Риба)
7. Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок)
8. Хоч годинника не має,
Вранці він нас піднімає.
Кожен прокидається –
З сонечком вітається. (Півень)
9. Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі навкруги –
Скрізь у мене вороги. (Заєць)
10. Пухнастий клубочок
Виліз на дубочок,
Жолуді зриває
І в дупло ховає. (Білка)
(Діти роблять висновок, що мова йтиме про тварин).
2. Гра «Тварини рідного краю»
(Діти розділені на групи за кольорами: жовтий, червоний, голубий, зелений. У кожної групи на столах лежить плакат і набір картинок з зображеннями тварин. І група - комахи; ІІ група – звірі; ІІІ група – птахи; ІV група – риби. На екрані демонструється зображення різних тварин: дятел, їжак, щука, слон, лев, заєць, кит, кіт, собака, корова і т.д.. Діти наклеюють на плакат картинки з зображеннями тих тварин, які проживають в нашій місцевості. Потім кожна група демонструє свій плакат і відповідають на запитання: Як називаються тварини на їх плакаті? Де живуть ці тварини? Чим вони корисні?Де вони знаходять собі їжу?. Висновок, що тварини, яких люди розводять і використовують у своєму господарстві, називають свійськими. Самі вони не можуть знайти у природі їжу і житло. Тому їх годують люди, будують для них житло, піклуються про потомство. А тварини, які живуть у природі і самі собі шукають їжу, влаштовують житло, виводять потомство, називають дикими).
3. Гра «Мисливець і пастух»
(Діти діляться на дві команди: пастухи і мисливці. На дошці праворуч плакат – уявні луки, де пасуться свійські тварини; ліворуч – уявний ліс, у якому водяться дикі звірі. За командою учителя «Шукайте!» пастухи і мисливці відбирають малюнки із зображенням тварин: пастухи – свійських, мисливці – диких і розміщують іх на дошці.)
(Якщо діти впізнають тваринку, що живе саме на нашій території, то плескають в долоні.
Метелики, вовк, тигр, слон, лисиця, лелека, гіпопотам, папуга, кит, коник, щука, кріт, плиска, окунь, білка і т.д..
5. Робота в групах.
(По класі розвішані листки із символами: цифра 6 – комахи, пір’ячко – птахи, луска – риби, шерсть – звірі. Діти отримують малюнки із зображенням тварин. Кожен має підійти до символа, який відповідає його малюнку. Група дітей, яка зібралася коло певного символу має обґрунтувати свій вибір.)
6. Гра «Продовж речення»
(Учень починає речення «У лісі я бачив зайчика». Другий учень повторює те саме речення і продовжує його, додаючи ще одне слово – назву тварини: «У лісі я бачив зайчика, білочку». Третій продовжує аналогічно).
8. Дидактична гра "Лисиці, їжачки, зайчики"
(Кожна група вибирає тварину, яку вони будуть зображувати за допомогою жестів та міміки. Одна дитина з кожної групи показує цю тварину. Діти відгадують яка це тварина).
9. Робота з міні-зоопарком.
(Діти з міні-зоопарку, який був створений на початку уроку, обирають в одну групу свійських тварин, в другу-диких тварин, які проживають в нашій місцевості.)
Математика
Тема. Число і цифра 9. Порівняння чисел у межах 9. Написання цифри 9. Складання виразів на додавання і віднімання. Геометричний матеріал
1. Гра «Розминка»
(Робота в парах. На фліп-чарті прикріплені малюночки лісових мешканців, які проживають в нашій місцевості, з відповідями до виразів.
В лісі пожежа. Гинуть тварини. Негайно треба допомогти нашим лісовим друзям погасити вогонь. А для цього кожна пара обчислить по одному виразу на додавання і віднімання в межах 8. Діти прикріплюють вирази біля картинок лісових мешканців з певними відповідями Кожна відповідь вказує скільки тваринок даного виду спасли діти).
2. Гра «Знайомство з цифрою 9»
(На екрані комаха Сонечко та Коник-стрибунець. Сонечко пропонує Конику-стрибунцю разом з учнями порахувати всіх зайчиків та скільки грибочків насушила білочка і дізнатися, яку цифру сьогодні будемо вивчати. Всі дії висвітлюються на екрані).
1.Вісім сірих зайчиків сиділи під кущем. Прийшов у цю компанію один зайчисько ще. Скільки зайчиків усіх? Як їх полічити всіх?
2.Білка, щира трудівниця, наша добра мандрівниця На зиму собі насушила грибів. Білий гриб на гілці. Бач? Він товстий, як той калач. А над ним один маслюк, доброзичливий малюк. Три опеньки, тонкі ніжки, Груздь і ще три сироїжки. Як багато в неї їх? |
На карнизі котик спить, Хвіст пухнастий вниз висить. Дуже-дуже, кошенятко, Ти нагадуєш дев’ятку
(Цифра 9 схожа на домашнього улюбленця) |
3. Гра «Засели качаток до будиночка з числом 9»
(Робота в групах. Завдання на засвоєння складу числа 9. На кожному поверсі живуть по 9 каченят. Кожній групі треба заселити у пусте віконце таку кількість каченят, щоб разом стало 9.
І група – 1 поверх; ІІ група – 2 поверх; ІІІ група – 3 поверх; ІV група - 4 поверх)
4. Навчання написання цифри 9.
(На екрані «Лісова школа». Мудра сова навчає лісових звіряток писати цифру 9. Відео з You tyb.
Разом із звірятками і учні навчаються писати цифру 9).
Розглянемо цифру 9. Із яких елементів вона складається? Пропишіть цифру 9 у повітрі, називаючи її елементи.
Використовуємо «цифри-шершавчики».Учні називають елементи цифри 9 і прописують її.
(На екрані зображення Червоної книги України і віршик)
Ніколи не зробимо шкоди
Тваринам у ріднім краю,
Хай бігають в лісі і плавають в водах,
Співають для нас у гаю!
(Вчитель розповідає учням, що на території Харківської області мешкають 141 вид звірів, 9 видів птахів, 4 види риб, яких занесено до Червоної книги України. Це такі тварини: джміль, вухатий їжак, сірий лелека та інші.
Далі проводиться робота на складання виразів на додавання і віднімання в межах 9.)
5. Їжачок-хитрячок
Із голок та шпичок. Пошив собі піджачок
І у тому піджачку він гуляє по садку.
Натикає на голки: груші, яблука, сливки.
І до себе на обід, він скликає цілий рід.
Їжачок зібрав фрукти: 3 груші і 2 яблука. Скільки всього фруктів зібрав їжачок? Яку дію будемо виконувати? (3 + 2 = 5).
6. Робота в командах. Гра «Лісова галявина»
(Діти розділені на 2 команди. У кожної команди по чотири картки з виразами на додавання та віднімання в межах 9. На килимку розкидані картинки з квітами, травами. Між ними картинки з комахами і равликами.
Перед нами галявина. На ній багато комах та равликів. Треба перейти через галявину так, щоб не наступати на жодну комашку. Перша команда іде через доріжку комах, друга – через доріжку равликів. Яка з команд правильно обчислить вирази і не пошкодить жодної тваринки).
Ідіть, мої любі, під ноги дивіться,
Комахам і равликам ніжно всміхніться!
Несіть же їм ласку у кожній долоні
Разом з промінням веселого сонця
Хай же мандрівка казкою стане,
Про неї розкажете татові й мамі.
(Діти проходять через “галявину”).
7. Робота в групах. Гра “Визволити півника, який попав у небезпеку”.
(Його лисичка кинула у клітку і зв’язала лапки. Лапки зв’язані стрічками, на яких написані нерівності. Розв’язавши нерівності – розв’яжем лапки, визволимо півника. Представники кожної групи відривають по дві стрічки і порівнюють числа в межах 9).
(Продовжуємо заняття в лісовій школі. Лісові мешканці подарували нам свої портрети.
Діти розглядають малюнки, на яких зображено кабана, вовка, зайця, лисицю
З чого викладено цих звірів? З яких геометричний фігур.
На столі у кожної групи лежать геометричні фігури з яких вони повинні скласти лісового мешканця. І група - вовчика; ІІ група – собачку; ІІІ група – зайчика; ІV група – лисичку. Геометричні фігури наклеюються на плакат. Виставка плакатів).
Зараз в школі перерва. Підемо в шкільний садочок, там подивимося, які пташки живуть у нашому садочку і порахуємо їх.
Навчання грамоти (читання)
Тема. Закріплення знань про звуки [с], [с′], букви «С», «с» (ес).
1. Мовна розминка
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
В ямі не спиться вусатому сому.
Сому вусатому сумно самому.
(Який звук повторювався найчастіше? Виконавши це завдання діти добавляють картинки цих тварин в класний міні-зоопарк).
2. Гра «Я тваринок добре знаю, метаграми розгадаю»
(Після кожної відповіді діти розповідають, що вони знають про певну тварину та створюють плакат)
•Не цвірінькає – співає,
Жовто-чорне пір’я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «и»
Букву «у» напишем ми,
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну. (Синиця-суниця)
•До мене можна з річки допливти.
Мене дівчина може заплести,
Дід як знаряддя – на плечі нести,
«К» спереду відкинеш – полечу,
Почуєш тільки, як я задзижчу. (Коса-оса)
• «К» відняти, «соб» додати –
Стане гавкати, скакати.
«Соб» на «к» як замінити –
Буде на водоймах жити. (Собачка-качка)
•В цифрі «сім» його змініть,
Тоді в воді його ловіть. (Сім-сом)
3. Робота в парах.
(Робота з картками. Хитра сорока розповіла всім у лісі, що вона вміє складати схеми до слів, а сама заплуталась і просить вашої допомоги).
Сич, собока, сурок, свинка, сова, суслик
4. Народна творчість! Вона пронизана мотивами невмирущої краси світу природи. Тут і вишиванки, і різьблення, і розпис посуду, і задушевні пісні. А скільки прислів’їв та приказок! Гра «Плутанина»
(Робота в групах. Відновити прислів’я, приказку, прикмету, у яких переплутані слова. Зробити звуко-буквений аналіз слів: соловейко, сорока, синиця)
• І, коли, соловейко, їсти, не співає, не має
(І соловейко не співає, коли їсти не має)
• Мало, і, розказує, та. Сорока, толку
(І сорока розказує, та толку мало)
• Що, хвалилася, запалить, синиця, море
(Хвалилася синиця, що море запалить)
5.. Робота в командах. Розгадування ребусів
У назвах яких тварин є звуки [с], [с']?
(Рись, сорока). Які з цих тварин не можна зустріти у нашій місцевості?
6. Розвиток мовлення. Робота в парах
(На екрані текст «Лісовий концерт»)
(Робота в парах. Які лісові артисти брали участь у концерті? Зробіть їм незвичайні подарунки. Назва кожного подарунка має починатися з того звука, з якого починається назва тваринок. Наприклад: сова – сопілка. Кожна пара обирає собі розмальовку тваринки з тексту, розмальовує її та домальовує подарунок. Виставка робіт)
7. Робота з «Стіною слів».
( Добавляють слова для запам’ятовування: скрипка, суслик)
Навчання грамоти (письмо)
Тема. Письмо великої букви С(ес), буквосполучень, складів з нею. Списування буквосполучень, поданих друкованим шрифтом
(Який звук повторювався найчастіше? Який це звук? Як ви гадаєте з якою буквою ми сьогодні будемо працювати?)
2. Гра «На букву «С» тваринку знаю і її вам називаю
(Діти по черзі відривають пелюстки і виконують завдання. Вчитель наголошує, що треба називати тварин, які живуть в рідному краї.)
3. Робота в групах. Гра «Зберіть слова»
(Діти поділені на 3 групи. Кожна група отримує картку на якій треба утворити по три слова. Вчитель запитує, які з утворених слів пишуться з великої букви і чому. До останнього слова скласти звукову модель.)
м Со ва нька |
рко Сі к мка |
вка Си н мба
|
4. Написання букви «С»
Діти, а на що схожа буква «С»? Спробуйте показати цю букву за допомогою частин тіла. (Діти показують букву за допомогою пальців, рук і т.д.)
Вчитель демонструє написання великої букви С.
5. Вправа «Відгадай тваринку»
Діти відгадують загадки. На екрані з’являються картинки-відгадки зі словами. Коли всі відгадки на екрані, вчитель пропонує записати буквосполучення з буквою «с» із слів відгадок.
Спереду - п'ятачок,
Ззаду - гачок,
Посередині - спинка,
На спинці - щетинка. (Свиня)
Здивувалась дітвора:
„Це тварина чи гора?
Як же їсть він, як він п’є?”
А для цього хобот є! (Слон)
Вночі руда дівчина
Залізла тихо в двір,
Курей перелічила
Та й понесла у бір.(Лисиця)
Ходить - бродить по двору
І лякає дітвору.
Заелоче, зашумить,
Наче зараз полетить.
Розбігайтеся, малята,
Бо почне він вас щипати! (Гусак)
І ввечорі і зранку
Вартую я на ґанку.
І кусаю, і гарчу-
В дім чужих не пропущу. (Собака)
Відкриваються щоночі
Величезні її очі.
Землю темрява вкрива-
Полювать летить _ _ _ _. (Сова)
(Вчитель запитує в дітей, яке слово зайве. Чому?)
6. Робота з міні-зоопарком
Діти дають клички тваринкам, які є у створеному міні-зоопарку на початку дня, бажано на букву «С» або щоб у назві була присутня буква «С». Вчитель підводить до того, щоб діти назвали клички, які надруковані на дошці.
7. Написання слів на букву «С»
(Діти записують дві клички тваринок, які надруковані на дошці. А потім усно складають речення з ними. )
8. Вправа на рефлексію. Робота в групах
(Дана вправа для закріплення теми дня. Кожна група створює лепбук. І група – свійські тварини; ІІ група – звірі; ІІІ група – птахи; ІV група – риби. Матеріали для лепбуків підготовлені заздалегідь).