Тематичний урок до Дня ЦЗ "Бережи здоров'я і життя"

Про матеріал
До Дня цивільного захисту пропоную провести тематичний урок з практичною частиною для учнів 5-8 класів з теми «Бережи здоров’я і життя» , де учні мають змогу ознайомитись із системою організаційних, санітарно-гігієнічних, протиепідемічних заходів, які здійснюються з метою запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, що загрожують життю та здоров’ю людей з урахуванням режиму воєнного стану. Таким чином, практична спрямованість уроку, спонукатиме учнів до поглиблення знань з ЦЗ та здобуття практичних навичок захисту від наслідків надзвичайних ситуацій.
Перегляд файлу

Тематичний урок « Бережи здоров’я і життя» ( для 5-8 класів)    

До Дня цивільного захисту
Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях; сформувати  в учнів поняття про цивільний захист ; узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій; розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях; виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.
Обладнання: фотографії та презентація, правила та інструкції для учнів, відеозапис, ватно - марлеві пов’язки , атрибути для гри.

Основні поняття: цивільна оборона, надзвичайні ситуації, захист населення.

Хід уроку 

 

І.Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя.
-Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поведемо мову про найцінніший скарб для кожної людини – життя.

Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя. Але, на жаль, життя, як бачимо, не завжди протікає спокійно. Кожного дня ми з вами слухаємо новини. Скільки серед них прикрих, про нещасні випадки, які зненацька спіткали мирних громадян. Як вижити? Яким буде наше майбутнє? Ці питання постають перед кожною людиною. Адже ніякі  блага цивілізації не замінять чистого повітря, прозорої води та нешкідливого харчування. Як важливо у таких ситуаціях, щоб людина не розгубилася, взяла себе в руки й пригадала, як поводитися за таких обставин, як урятуватися самій й як допомогти вижити іншим.

Сьогодні на уроці навчимося берегти й захищати себе в надзвичайних ситуаціях, правильно діяти під час стихійних лих та аварій.

Обговорення  ситуації

  • Щодня у світі фіксують тисячі подій, під час яких відбувається порушення нормальних умов життя і діяльності людей
  • Які ці події?

Розповідь учителя з елементами бесіди

В наш час аварії, катастрофи, стихійні лиха почастішали через активне використання продуктів науково-технічного прогресу. Але ще не всі люди, котрі обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обов’язків. Ці біди нерідко призводять до загибелі великої кількості людей. В ліквідації наслідків аварій, катастроф, стихійних лих беруть участь організовані й оснащені технікою групи людей, що називаються формуваннями ЦО. Вони рятують людей у мирний час. ЦО покликана рятувати людей і у воєнний час, якщо противник застосовує сучасні засоби нападу. Успішно вирішувати ці завдання ЦО може спільно з воїнами Українських Збройних Сил. Тому кожен учень повинен уміти діяти в таких умовах, знати і вміти використовувати засоби індивідуального захисту.

У Законі України ,,Про цивільну оборону України” від 3.02.1993р.” говориться, що:

,,Кожен громадянин має право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, пожеж, стихійного лиха та гарантування забезпечення реалізації цього права” .

Завдання цивільної оборони:

  • Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного походження і запровадження заходів щодо зменшення збитків та втрат  вразі аварій, катастроф, вибухів, великих пожеж та стихійного лиха;
  • Оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій у мирний і воєнний часи та постійне інформування його про наявну обстановку;
  • Захист населення від наслідків надзвичайних ситуацій;
  • Організація життєзабезпечення населення під час аварій, катастроф, стихійного лиха та у воєнний час;
  • Організація і проведення рятувальних та ін. невідкладних робіт у районах лиха і осередках ураження;
  • Створення систем аналізу і прогнозування, управління, оповіщення і зв’язку, спостереження і контролю за радіоактивним, хімічним і бактеріологічним зараженням, підтримання їх у готовності для сталого функціонування в надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часів.

 - Що ми називаємо надзвичайними ситуаціями (відповіді дітей)

 

 

2. Складання асоціативного куща
                                                                  Надзвичайна ситуація
                   стихія              лихо              страждання               руйнування               знищення   людей                  будівель               майна


1.Визначення поняття «надзвичайні ситуації».
( Перегляд презентації « Надзвичайні ситуації»)
.
- Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації»

Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а , іноді , до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей

Цивільний захист– це організація, яка має особливе призначення:

  • По - перше, про небезпеку попереджає;
  • По – друге, про населення у біді дбає;
  • По – третє, учить, як поводитися у скруті та використовувати знання набуті;

24 лютого 2022 року країна-агресор здійснила повномасштабне військове вторгнення в Україну. У зв'язку з цим , у нашій державі введено воєнний стан

УКАЗОМ ПРЕЗИДЕНТА №64/2022

Тобто, в даний час в нашій країні – надзвичайна ситуація!

За походженням надзвичайні ситуації класифікують наступним чином:

  1.                      НС природного характеру; (перегляд презентації, виконання завдання в парах, гра «Так – ні» з використанням різнокольорових кружечків, демонстрація індивідуальних засобів захисту – протигазу та ватно – марлевої пов΄язки)
  2.                      НС техногенного характеру;
  3.                      НС соціально-політичного характеру; (перегляд відео,демонстрація, як поводити себе у натовпі та захистити себе)
  4.                      НС воєнного характеру. (Звернути увагу на події АТО)

НС природного характеру – небезпечні геологічні, метеорологічні, гідрологічні морські та прісноводні явища, деградація ґрунтів чи надр, природні пожежі, зміна стану повітряного басейну, інфекційна захворюваність людей, сільськогосподарських тварин, масове ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками, зміна стану водних ресурсів та біосфери тощо

НС техногенного характеру транспортні аварії (катастрофи), пожежі, неспровоковані вибухи чи їх загроза аварії з викидом (загрозою викиду) небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин, раптове руйнування споруд та будівель, аварії на інженерних мережах і спорудах життєзабезпечення, гідродинамічні аварії на греблях тощо.

НС соціально-політичного характеру пов'язані з протиправними діями терористичного і антиконституційного спрямування: здійснення або реальна загроза терористичного акту (збройний напад, захоплення і затримання важливих об'єктів, ядерних установок і матеріалів, систем зв'язку та телекомунікацій, напад чи замах на екіпаж повітряного або морського судна), викрадення (спроба викрадення) чи знищення суден, захоплення заручників, встановлення вибухових пристроїв у громадських місцях, викрадення або захоплення зброї, виявлення застарілих боєприпасів тощо. 

НС військового характеру пов'язані з наслідками застосування зброї масового ураження або звичайних засобів ураження, під час яких виникають вторинні фактори ураження населення внаслідок руйнування атомних і гідроелектростанцій, складів і сховищ радіоактивних і токсичних речовин та відходів, нафтопродуктів, вибухівки, транспортних та інженерних комунікацій тощо.
— Якщо під час надзвичайної ситуації, що виникла, поруч із вами будуть дорослі, виконуйте їхні вказівки щодо того, як діяти. Проте, ви повинні самі добре знати основні правила поведінки в надзвичайних ситуаціях. Адже живим і неушкодженим зможе залишитися тільки той, хто знатиме, як діяти в даній ситуації.

Отже, головне наше завдання у даних ситуаціях – зберегти життя.

Вправа «Мікрофон»  «Що є життя?»  Скажи одним словом

 

Захист населення –  це створення необхідних умов для збереження життя людей у надзвичайних ситуаціях.

Головна мета захисних засобів – уникнути чи максимально знизити ураження населення .

Основні засоби захисту населення:

  •  попередження населення про можливу загрозу виникнення НС;
  •  оповіщення населення про НС;
  •  виявлення обстановки в осередку ураження і можливий вплив на населення вражаючих факторів;
  •  укриття людей в пристосованих для захисту населення приміщеннях виробничих, житлових і громадських будівлях, в спеціальних захисних спорудах ;
  •  використання засобів індивідуального захисту органів дихання і шкірних покривів;
  •  регламентування життєдіяльності населення в умовах зараження;
  •  проведення заходів медичного захисту;
  •  евакуація населення із зон НС;
  •  ліквідація наслідків НС.

Повторення номерів телефонів аварійних служб:   101,102,103,104,112.

Агресія, військові дії країни-агресора завдали великих втрат нашій країні, загинули тисячі українців…

Нажаль, військові дії продовжують відбуватися на території України і зараз. Саме тому, нам потрібно бути максимально обережними! Дотримуватися правил та норм суспільної поведінки в умовах військового стану!

Діти, будьте максимально обережними!

Спілкуючись в соціальних мережах, уникайте незнайомих людей.

Не фотографуйте місцевість та не публікуйте, не репостіть інформацію, яка містить фото з координатами інфраструктури, розташування ЗСУ тощо.

Не розповсюджуйте інформацію, яка несе загрозу для України!

Не ігноруйте сигналів, які повідомляють про повітряну тривогу!!!
Після отримання такого сигналу негайно прямуйте в укриття!!!
Ідучи на прогулянку, не перебувайте далеко від дому!!!
Знаходячись на вулиці, не підходьте та не торкайтесь до невідомих речей!

Ідучи на прогулянку,  не перебувайте далеко від дому!!!
         Знаходячись на вулиці, не підходьте та не торкайтесь до невідомих речей!

Прогулянки в лісі – заборонені!!!

Ні в якому разі не підпалюйте суху траву, очерети, чагарники тощо. В умовах військового стану такі дії прирівнюються до диверсії!!!

Так, у статті 113 «Диверсія» Кримінального кодексу України входить до переліку злочинів, вчинених з метою ослаблення держави або інших дій, спрямованих на знищення людей чи завдання шкоди їхньому здоров’ю, відтепер додано і навмисні підпали, зокрема й сухої рослинності.

Уникайте колон техніки, не стійте біля    військового транспорту!!!
    Не спостерігайте за ходом  військових дій,  ховайтесь одразу, як чуєте постріли чи вибухи!!!   
    Не підбирайте покинутої зброї!!!

Засоби захисту органів дихання та шкіри.

— Які ви знаєте засоби захисту органів дихання та шкіри? (Ватно-марлева пов'язка 100 на 50 см; протипилова маска з тканини; респіратор Р-2)

(Демонстрація зразків засобів захисту органів дихання та шкіри.)

 Практична робота з ватно-марлевою пов'язкою.

( Діти приміряють свої ватно-марлеві пов'язки )

-Правила поводження з електроприладами

-Правила допомоги при отруєнні газом

-Правила поведінки під час пожежі

-Правила поведінки на воді

-Про режим дня

Рефлексія

  Бесіда:

  1.                      Чому виникають надзвичайні ситуації? Чи можна їх попередити?
  2.                      Як можна захистити населення в умовах НС?
  3.                      Про які основні засоби населення ви дізналися?
  4.                      Що ми називаємо НС?
  5.                      Хто є причинами НС?
  6.                      Телефони номерів аварійних служб.
  7.                      Що ви пригадали та дізналися нового на цьому уроці?.

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА.

І конкурс. Вікторина.

ІІ конкурс. Відгадай слово.

ІІІ конкурс. Склади речення

ІУ конкурс. Відгадай НС

У конкурс. Дії при НС

Головне для людини – це знати, як поводитись у надзвичайних ситуаціях. Саме в цьому полягає основна мета ЦО і ЦЗ. Тому кожен школяр повинен  знати і вміти, як поводитись в таких умовах.

Будьте здорові і бережіть своє життя!

Лиха, діти стережіться,

та при цьому – не губіться.

Бо життя у нас одне, іншого не буде.

Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.

Хай всміхаються до вас і трави, і квіти.

Бережіть себе, любі мої діти!

Настане день і зацвіте калина,
І заспівають ніжно солов'ї,
Здобуде Перемогу Україна!
І знову настане Мир на нашій землі!

Підсумок уроку.
Бесіда.
-Що нового ви дізналися?
-Чи сподобався вам урок? Чому?

ДЯКУЄМО за увагу!

 

 

 

 

docx
Додано
21 квітня 2023
Переглядів
1936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку