Тематика і різновиди народних казок. Казка «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці, зав’язок з міфами.

Про матеріал
ознайомити учнів із таким жанром фольклору, як народна казка, з’ясувати її різновиди та побудову; зацікавити учнів казкою, спонукати їх до креативної твор¬чості; розвивати грамотне мовлення та логічне мислення; опрацювати ідейно-художній зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку; вчити розпізнавати добро і зло як у казках, так і в сучасному житті; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Перегляд файлу

Тема:  Тематика і різновиди народних казок.  Казка «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці, зав’язок з міфами.

Мета: ознайомити учнів із таким жанром фольклору, як народна казка, з’ясувати її різновиди та побудову; зацікавити учнів казкою, спонукати їх до креативної твор­чості; розвивати грамотне мовлення та логічне мислення; опрацювати ідейно-художній зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку; вчити розпізнавати добро і зло як у казках, так і в сучасному житті; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

  1. Вступне слово вчителя

— Чи є на Землі людина, яка не любила б казок? Напевно, немає. Адже змалку казка навчала вас уявляти та мріяти, радіти й сумувати. Розглянувши ближче українські народні казки, можна побачити, що вони уславлюють любов українців до волі, сміливість, мудрість, прагнення до справедливості, працьовитість, а засуджу­ють рабство, брехню, жорстокість, ледарювання. За такими неписа­ними моральними законами, відображеними в казках, віками жив наш народ, сподіваючись на остаточну перемогу сил Добра.

Казка — це різновид художньої прози, що походить від народ­них переказів, коротка й захоплива розповідь про вигадані події та явища, які сприймаються і переживаються як реальні. Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів світу. Це один з основних жанрів народної творчості, чарівного, авантюрного чи побутового характеру усного походження з настановою на вигадку. Саме слово казка походить від слова «казати» — розповідати. У казковому світі живуть персонажі, створені народною уявою, наділені характер­ними національними рисами, тому вони й перемагають сили зла. Зазвичай у казковому світі торжествує Добро й Правда, усе закін­чується щасливо.

У Європі існувала усна традиція, пов’язана з казкою, тому що чимало авторів збирали традиційні казки чи створювали нові казки на основі традиційних — письменників Шарль Перро (Франція), браття Грімм (Німеччина), Олександр Афанасьєв (Росія).

  1.               Тематика і різновиди народних казок

За змістом казки поділяються на кілька різновидів:

казки про тварин є найдавнішими, пов’язані з тотемічними уяв­леннями. Головними героями тут виступають звірі. Згодом казки втрачають міфологічний і магічний сенс і набувають повчально-виховного характеру;

фантастичні казки первісно також мали магічне призначення, яке невдовзі утратилося; в них органічно поєднується міфічне, фан­тастичне і героїчне начала. Провідні мотиви: змієборство, добування і використання чудодійних предметів (цілюща вода, жар-птиця, меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи) та ін. Герої фантастичних казок, як правило, наділені надзвичайною силою, здібностями, винахідливістю, які допомагають їм подолати усі ви­пробування на шляху до мети.

у побутових казках переважають мотиви повсякденного життя. Героями виступають бідний селянин, кмітливий наймит чи солдат, бурлака, вередлива жінка тощо. Часто у цих казках зустрічаються персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда;

найдавніші казки у всьому світі — це народні казки. їхньою особливістю є відсутність особи автора. Народні казки — це витвір усього суспільства. Звичайно, що кожна казка в основі має розпо­відь, яку розповіла певна людина, але відтоді цю казку зазвичай переказує велика кількість людей.

Українські народні казки також мають свої особливості. На­приклад, їхні герої нерідко потерпають від космічних сил (сонце, місяць, вітер, мороз, град). Особливо популярні два мотиви: до­ходження знищеного урожаю і розшукування жінки, котру хапає сонце, вітер або інша сила. Також у казках присутні фантастичні надприродні земні єства: дух землі, лісовик, мавка, Баба-Яга, Змій, Кощій.

  1.               Побудова та функції казки

Для казки характерні традиційність структури і композиційних елементів, контрастне групування дійових осіб, відсутність розгор­нутих описів природи і побуту. Її сюжет багатоепізодний, із драма­тичним розвитком подій, зосередженням дії на героєві і щасливим закінченням. Казка відзначається «замкнутим часом» і заверше­ністю, пов’язаною з досягненнями героєм мети і перемогою добра над злом. Функціональна палітра казки надзвичайно розмаїта: її естетичні функції доповнюються і взаємопереплітаються з пізна­вальними, морально-етичними, соціально-виховними, розважаль­ними та ін. У казок народів світу багато спільного, що пояснюється подібністю культурно-історичних умов їхнього життя. Водночас казки відзначаються національними особливостями, відображають спосіб життя народу, його працю і побут, природні умови, а також індивідуальні риси виконавця-оповідача (казкаря).

Казка має своєрідну побудову: вона складається із зачину, основ­ної частини та кінцівки: «Жив собі…», «Був собі…», «Це було за царя Панька, як була земля тонка…» — так традиційно розпочинається багато казок. Це і є зачин.

В основній частині розповідається про дійових осіб, події роз­гортаються як ланцюжок пригод. Характерною ознакою казок є ви­користання чисел 3, 7, 12. Змії мають три голови, живуть три брати, сходяться три дороги тощо.

Кінцівка — це характерний вислів, яким традиційно закінчуєть­ся казка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші.

Примітка: казка обов’язково має мати зачин, основну частину та кінцівку.

ІІІ Теорія літератури

Народна казка — популярний фольклорний жанр, у якому пере­дається з покоління в покоління мудрість народу, усе, що є вартим уваги нащадків, життєвий досвід, мрії народу, його почуття.

  1.               Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1

  1. Вгадайте різновид казок за елементами: заєць, вовк, ліс, озеро. (Казки про тварин)
  2. Назвіть п’ять добрих персонажів-людей із казок, які ви знаєте.
  3. Казкова дівчинка, яка страждала від нерідної матері та загубила черевичок на найважливішому заході в житті, це … (Попелюшка).

Картка № 2

  1. Вгадайте різновид казок за елементами: меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи. (Фантастичні казки)
  2. Назвіть п’ять лихих персонажів-людей із казок, які ви знаєте.
  3. Казкова дівчинка, яка вирушила в небезпечну подорож до своєї ро­дички з метою передати їй печені вироби, це … (Червона Шапочка).

Картка № З

  1. Вгадайте різновид казок за елементами: Щастя, Горе, Правда, Кривда (побутові казки).
  2. Назвіть п’ять добрих персонажів-тварин із казок, які ви знаєте.
  3. Казкова дівчинка, яка вимушена була піти з дому та оселитись із півдюжиною чарівних істот в очікуванні свого кохання, це … (Білосніжна).

Картка № 4

  1. Вгадайте різновид казок за елементами: відсутність автора, пере­повідання із уст в уста. (Народні казки).
  2. Назвіть п’ять злих персонажів-тварин із казок, які ви знаєте.
  3. Казкова морська істота, яку кохання змусило обміняти голос на іншу частину тіла задля подорожі у пошуках нареченого, це … (Русалонька).

Картка № 5

  1. Вгадайте різновид казок за елементами: цілюща вода, жар-птиця, літаючий килим. (Фантастичні казки)
  2. Назвіть п’ять магічних речей із казок, які ви знаєте.
  3. Казковий персонаж, зроблений із тіста, який втік із дому без попе­редження та став жертвою хитрої лісової тварини, — це… (Колобок).

 

      Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками казки «Яйце-райце», яку  ви прочитали вже вдома.

IV. Формування нових знань, умінь та навичок.

1.     Міфологічні уявлення наших предків, пов’язані з яйцем. 

Яйце — символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.

У слов'ян яйце було символом сонячного культу, зародження життя, символ бога сонця. Також яйце посідало важливе місце у ритуалах родючості. Звідси писанка на Великдень є символом родючості. В давнину воно символізувало — добро, радість, щастя, любов, достаток.

Яйце — не тільки джерело родючості землі, але й різних щедрот. Воно дає людині не лише необхідність, а й багатство.

2. Аналіз казки «ЯЙЦЕ - РАЙЦЕ»

Тема: повчальна розповідь про те, як маленьке зернятко стало причиною великої війни між царем-жайворонком та царицею-мишею, що привело до негараздів і тривалого пошуку гармонії в протистоянні добра та зла.

Головна думка: від зла усі негаразди, тільки добро дає гармонію.

Композиція:

Зачин: «Колись була …»

Головна частина: «Цар на це діло не згодився … »

Кінцівка: «Тоді парубок згадав …»

3


. Прийом «Сенкан»:

  1.     Іменник (тема)
  2.     Два прикметники (яке воно?)
  3.     Три дієслова (що воно робить?)
  4.     Фраза-висновок з 4-ох слів
  5.     Іменник-синонім до теми

 

Казка.

Народна, цікава.

Навчає, розважає, допомагає.

Витвір людської фантазії.

Твір.


 

V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.

Бесіда

  1. Хто є автором цих казок? (Народ)
  2. Які існують різновиди казок? (побутові, про тварин, фантастичні)
  3. Хто є головним героєм казок про тварин? (дикі звірі та домашні тварини)
  4. Соціально-побутових казок? (пани, бідні селяни  тощо)
  5. Фантастичних (чарівних) казок? (чарівні предмети,істоти)

 

 Прийом «літературний диктант» до казки «Яйце-райце»

  1. Що  не  могли  поділити  миша  і  жайворонок?
  2. Хто  повідкушував  птиці  пір’я  коло  крил?
  3. Скільки  років  стрілець  відгодовував  орла?
  4. Хто  дав  чоловікові  яйце – райце?
  5. Хто  допоміг  загнати  скот  у  яйце – райце?
  6. На  кого   перекинулася  зміїна  дочка?
  7. Кого  відправила  в  погоню  змія?
  8. На  кого  перекинулася  змія,  коли  підбігла  до  річки?
  9. Чому  парубок забув  дівчину?

    10.Кого  зліпила  дівка  з  тіста?

    11.Чи  згадав  парубок  дівку?

    12.За  жанром  «Яйце – райце»…

VI. Підсумок уроку

Продовжіть речення

-         «Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…»

-         «Для мене було новим…»

-         «Найцікавішим відкриттям для мене сьогодні стала інформація про…»

VІI. Домашнє завдання

  1. Поділіть казку на частини, до кожної частини доберіть заголовок.
  2. Намалювати яйце-райце.
  3. Напишіть власну казку (7-10 речень).

 

 

docx
Додано
22 вересня
Переглядів
814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку