Тематика засідань методичного об`єднання
вчителів початкових класів
на 2018-2019 навчальний рік
Засідання 1
Тема. Нова українська школа – новий зміст освіти
Якщо ми навчатимемо сьогодні так, як навчали вчора, ми вкрадемо в дитини завтра
Конфуцій
-
Аналіз роботи шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів і вихователів ГПД за попередній навчальний рік.
-
Актуальний діалог.
-
Закон України «Про освіту» у контексті проблем реформування початкової школи.
-
Нова початкова школа: на які моделі орієнтується Україна.
-
Модернізація змісту освіти у вимірі сьогодення:
-
Державний стандарт початкової освіти;
-
Базовий навчальний план. Типова освітня програма. Типовий навчальний план. Робочі навчальні плани. Модельні навчальні програми;
-
Інтеграція та інтегроване навчання;
-
Планування тематичного навчання;
-
Організація ефективного і безпечного освітнього середовища.
-
Актуальний інструктаж.
-
Особливості організації освітнього процесу в початкових класах у 2018-2019 навчальному році;
-
Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів.
-
Інклюзивна освіта – соціальна модель устрою суспільства. Особливості організації освітнього процесу в інклюзивному середовищі.
-
Сучасний учитель як провідник змін в контексті Концепції Нової української школи.
-
Практична робота. Складання портрета сучасного педагога.
-
Психологічна служба «Моя професія - вчитель». Засоби профілактики та подолання професійного вигорання педагогів.
-
Обговорення і коригування річного плану роботи школи на 2018-2019 н.р.
-
Обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів на 2018-2019 н.р.
Завдання для самоосвітньої роботи між засіданнями:
-
знати основні положення Концепції «Нова українська школа», затвердженої Кабінетом Міністрів України від 14.12.2016 р. № 988;
-
ознайомитися з наказом МОН України від 13.07.2017р. № 1021 «Про організаційні питання запровадження Концепції Нової української школи у ЗНЗ І ступеня»;
-
ознайомитися з Законом України «Про освіту», прийнятого Верховною Радою України 05.09.2017р., підписаного Президентом України 25.09.2017р.;
-
ознайомитися з Листом МОН України №1/9-554 від 13.10.2017 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту»;
-
ознайомитися з Державним стандартом початкової освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №87;
-
опрацювати наказ МОН України від 20.04.2018р. №407 «Про затвердження Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня» (стосується 2-4 класів);
-
опрацювати наказ МОН України від 21.03.2018 № 268 «Про затвердження Типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» (стосується 1 класів);
-
опрацювати посібник «Нова українська школа: порадник для вчителя» під заг. ред. Бібік Н.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017;
-
ознайомитися з наказом МОН України №137 від 13.02.2018 «Про затвердження Примірного переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи»;
-
опрацювати наказ МОН України №283 від 23.03.2018 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього простору Нової української школи»;
-
опрацювати Лист МОН України від 03.07.2018р. №1/9-415 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти навчальних предметів та організації освітнього процесу у 2018-2019 н. р.»
-
опрацювати Інструкцію щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджену наказом Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015 № 412, зареєстровану в Міністерстві юстиції України 27.04.2015 за № 472/26917 та методичні рекомендації щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 21.09.2015 № 2/2-14-1907-15 та лист МОН від 22.05.2018 № 1/9-332);
-
взяти до уваги Інформаційне повідомлення Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України б/н від 05.03.2018р. «Перелік навчальних програм. Варіативний складник. Початкова школа»;
-
взяти до уваги наказ МОН України № 948 від 05.08.2016 р. «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів ЗНЗ» (стосується 2-4 класів);
-
опрацювати «Опис ключових змін в оновлених програмах початкової школи», затверджені рішенням Колегії МОН України від 04.08.2016 р. та оприлюднені на сайті МОН 11.08.2016 р. (стосується 2-4 класів);
-
опрацювати додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 р. № 1009 «Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів»;
-
ознайомитися з Листом Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України від 21.05.2018р.№2.2-1255 «Формувальне оцінювання учнів 1 класу» та Листом Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України від 18.05.2018р. №2.2-1250 «Методичні рекомендації щодо формувального оцінювання учнів 1 класу»;
-
ознайомитись з публікаціями на порталі «Нова українська школа»:
-
Як по-новому оцінюватимуть учнів перших класів
-
Оцінювання по-новому: як закордонний досвід оцінювання в початкових класах можна використати в Україні
-
взяти до уваги Лист МОН України від 15.09.2015 р. «Щодо дистанційної форми навчання в ЗНЗ»;
-
опрацювати Концепцію національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затверджену наказом МОН України № 641 від 16.06.2015 р.;
-
опрацювати додаток до наказу МОН України № 641 від 16.06.2015 р. «Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у ЗНЗ»;
-
взяти до уваги постанову Кабінету міністрів України від 15.08.2011 №872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» зі змінами згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 588 від 09.08.2017р.;
-
взяти до уваги Лист Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти від 05.02.2018р. №2.5-281 «Роз´яснення щодо тривалості уроку в інклюзивних класах та функціональних обов’язків асистента учителя»;
-
взяти до уваги матеріали статей про інклюзивну освіту на сайтах «Освіторія. Медіа», «НУШ», «На Урок» тощо:
-
опрацювати літературу з питань самоосвіти вчителя А.Я.Айзенберга, Г.І.Вергелеса, І.Р.Калмикова, А.А.Колесникова, Л.М.Мітіна, С.Лебедєва, Т.М.Левашової, М.М.Лобанова, Л.М.Логутенко, В.Д.Луганського, Б.І.Любімова;
-
опановувати новітні практики, технології, методики, спираючись на знання набуті у ході дистанційного навчання на сайті студії онлайн-освіти EdEra, вебінарах, інтернет-марафонах;
-
скоригувати індивідуальні педагогічні проблеми, над якими вчителі будуть працювати протягом навчального року;
-
спланувати навчально-виховну роботу 1-4 класів на рік, взявши до уваги тематичний підхід до організації навчання;
-
спланувати роботу щодо реалізації шкільної програми "Ключі до успіху";
-
спланувати та взяти участь у Тижні початкової школи;
-
організувати участь учнів 1-4 класів у шкільному марафоні "Інтелект. Талант. Духовність";
-
підготовка, презентація та розповсюдження продуктів педагогічної діяльності членами ШМО;
-
взяти до уваги поради для вчителя «Управління часом»: https://naurok.com.ua/post/sekreti-upravlinnya-chasom-dlya-vchitelya
https://naurok.com.ua/post/zvichki-yaki-zavazhayut-uchitelevi-lyubiti-svoyu-robotu
Засідання 2
Тема. Системно-діяльнісний підхід як філософія освіти початкової школи. Мовно-літературна освітня галузь
Якщо знання – це новий капітал, то інновації – нова валюта.
Кевін Келлі
-
Вивчаємо Державний стандарт початкової освіти. Планування навчальних видів діяльності для досягнення очікуваних результатів в мовно-літературній освітній галузі.
-
Інтеграція навичок «Щоденні 5»: читання для себе, читання для когось, слухання, робота зі словами, письмо для себе.
-
Карусель інновацій. Використання інтерактивних технологій для досягнення очікуваних результатів навчальної діяльності на уроках української мови і літературного читання:
-
технологія «кластера» на уроках літературного читання;
-
квестова технологія у навчанні мови і літератури;
-
метод проектів на уроках літературного читання.
-
технологія ЧПКМ (читання і письмо для розвитку критичного мислення).
-
Презентація конспектів інтегрованого навчального дня з використанням інноваційних методів та прийомів роботи.
Завдання для самоосвітньої роботи між засіданнями:
-
взяти до уваги рекомендації «Як створити і провести квест-урок»:
-
опрацювати статтю «Інтегровані уроки : від теорії до практики»: https://naurok.com.ua/post/integrovani-uroki-vid-teori-do-praktiki
-
розробити та провести Тиждень української мови та писемності в початкових класах;
-
організувати участь молодших школярів у Всеукраїнських іграх «Соняшник», «Sunflower», інтернет-олімпіаді «На урок», творчих конкурсах юних мовознавців;
-
підготовка, презентація та розповсюдження інноваційного досвіду щодо впровадження Державного стандарту початкової освіти в мовно-літературній освітній галузі.
Засідання 3
Тема. Педагогіка партнерства як ключовий компонент Нової української школи. Математична освітня галузь
Якщо ти хочеш зміну в майбутньому – стань цією зміною в сьогоденні.
Магатма Ганді
-
Тренінг. Педагогіка партнерства як продуктивна форма взаємодії вчителя та учнів.
-
Інтеграція у навчанні молодших школярів математики.
-
Аукціон методичних ідей. Інтерактивні форми організації навчальної діяльності молодших школярів на уроках математики:
-
кейс-технологія;
-
«перевернуте навчання»;
-
сторітелінг;
-
технологія «боншо»;
-
технологія квестів;
-
технологія «кольорові капелюхи» (6 капелюхів мислення Едварда Де Боно);
-
Шляхи розвитку критичного мислення молодших школярів на уроках математики.
-
Вивчення математичних понять і закономірностей у проектній діяльності.
-
Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України.
-
Групові методи роботи на уроках у початковій школі.
-
Гра по-новому – навчання по-іншому з LEGO.
Практикум. Метод компетентнісного навчання «Шість цеглинок»
Завдання для самоосвітньої роботи між засіданнями:
-
ознайомитися з добіркою матеріалів, які допоможуть запровадити принципи STEM-освіти у навчальний процес:
-
взяти до уваги статтю «Чому LEGO у школі – це круто»:
3) ознайомитися з відео-матеріалом «Шість капелюхів: прийом-гра для розвитку критичного мислення»: https://naurok.com.ua/post/shist-kapelyuhiv-priyom-gra-dlya-rozvitku-kritichnogo-mislennya
4) ознайомитися з літературою по впровадженню групових методів навчання:
-
Лійметс Т.В. Групова робота на уроці. – К., 2005
-
Галіцина Л. Ігри для дорослих. Інтерактивні методи навчання. – К., 2005
-
Методичний порадник: форми і методи навчання / укладач Б.О.Житник. – Х.: А.С.К., 2014
-
Уваров А.Ю. Кооперація в навчанні: групова робота. – К., 2011
-
розробити і провести Тиждень математики в початкових класах;
-
організувати участь молодших школярів у Всеукраїнській грі «Кенгуру», інтернет-олімпіаді «На урок»;
-
переглянути інтегровані уроки учасників конкурсу «Учитель року-2017» в номінації «Початкова освіта»;
-
підготувати матеріали «На допомогу вчителю: схеми аналізу та самоаналізу уроку»;
-
взаємовідвідування та аналіз уроків членами методоб’єднання;
-
участь вчителів у міському тижні педмайстерності.
Засідання 4
Тема. Модернізація змісту освіти в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти. Природнича освітня галузь
Немає прагнення більш природного, ніж прагнення до знань.
М. де Монтель
-
Організаційно-педагогічні умови формування екологічної грамотності молодших школярів.
-
Інтеграція змісту кількох навчальних предметів навколо природничої теми.
-
Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодших школярів на уроках природознавства.
-
Скрайбінг – сучасний засіб візуалізації мислення учнів.
-
Аукціон методичних ідей. Інтерактивні прийоми роботи на уроках природознавства:
-
активізація пізнавальної діяльності учнів на уроці природознавства засобами технології «перевернутий клас»;
-
прийом фішбоун;
-
прийом «Кубик Блума»;
-
використання задач екологічного змісту на уроках математики як засобу формування екологічної культури учнів.
-
Творчі проекти – засіб виховання соціально активної особистості.
-
Створення дидактичної картотеки. Екологічні проекти.
-
Актуальний діалог. Секрети успішної адаптації до навчання дітей в основній школі.
-
Актуальний коментар: ДПА-2019.
Завдання для самоосвітньої роботи між засіданнями:
-
опрацювати літературу з проблеми формування екологічних умінь молодших школярів:
-
Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових класах. – К.: Веселка,1998
-
Пустовіт Г.П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1-9 класів у позашкільних навчальних закладах. – Луганськ: Альма-матер, 2004
-
Вербицький В.В. Проведення екологічних експериментів, походів, польових практик. – К.: СМП «Аверс», 2003
-
Жаркова І. Технологія формування у молодших школярів природничих знань дієво-практичного характеру. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2001
-
Коваль Н.С. Самостійна робота учнів на уроках природознавства: посібник для вчителів. – К.: радянська школа, 1982
-
підготувати і провести шкільний Тиждень екологічного виховання;
-
організувати участь молодших школярів у Всеукраїнській грі «Геліантус», інтернет-олімпіаді «На урок», Всеукраїнській інтернет-олімпіаді «Крок до знань», творчих конкурсах юних екологів;
-
опрацювати літературу з питання розвитку критичного мислення молодших школярів:
-
Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням критичного мислення / упор.Г.О. Ярош, Н.М. Седова. – Х.:Вид.гр. «Основа», 2005
-
Вукіна Н.В., Дементієвська Н.Л., Суізієнко І.М. Критичне мислення: як цього навчити. – Х., 2007
-
Дичківська І.М.Інноваційні педагогічні технології. – К.: Академвидав., 2004
-
Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій в початкових класах. – Вид.гр. «Основа», 2007
-
Матоніна Р.Д. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів. – Х.: Вид.гр. «Основа», 2013
-
підготовка, презентація та розповсюдження інноваційного досвіду щодо екологічного виховання молодших школярів;
-
опрацювати наказ МОН України від 30.12.2014 р. № 1547 «Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» та нормативні документи щодо проведення ДПА учнів у 2019 році;
-
ознайомитися з Інструкцією про звільнення від проходження від проходження ДПА за станом здоров'я (Наказ МОН України, Міністерства охорони здоров'я України від 01.02.2013 р. № 72/78);
-
учителям 4 класів розробити завдання на державну підсумкову атестацію;
-
опрацювати наказ МОН України від 14.07.2015 р. № 762 «Порядок переведення учнів (вихованців) ЗНЗ до наступного класу» та нормативні документи щодо закінчення 2018-2019 н.р.
Засідання 5
Тема. Підсумок роботи методичного об’єднання за рік
Ніщо так не возвеличує і не дає право відчути себе людиною, в найвищому розумінні цього слова, як праця, в яку віриш і любиш.
Олександр Білаш
-
Звіт керівника ШМО про підсумки роботи за рік.
-
Виставка «Творчі сходинки». Досягнення членів ШМО (портфоліо вчителів, що вміщує серію розроблених уроків, виховних заходів; методичні матеріали; свідоцтва про закінчення курсів підвищення кваліфікації; сертифікати, подяки, грамоти та портфоліо учнів).
-
Звіт членів ШМО про результативність їх участі в роботі міських семінарів-практикумів, творчих груп, тижні педмайстерності.
-
Звіт членів ШМО про навчання на курсах підвищення кваліфікації вчителів, онлайн-курсах освітньої платформи EdEra, вебінарах, інтернет-марафонах.
-
Аналіз результатів контрольних зрізів знань учнів 1-4 класів та ДПА учнів 4-х класів, їх участі у шкільних, міських олімпіадах, Всеукраїнських та міжнародних конкурсах і інтернет-олімпіадах.
-
Педагогічний тренінг «Сходинки успіху в роботі вчителя».