Науково-методична проблема, над якою працює методичне об’єднання вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання (асистентів вчителів) :
«Організація освітнього середовища в умовах інклюзивного навчання»
І. Вступ
Питання щодо впровадження інклюзивної освіти стає дедалі актуальнішим, адже в Україні, як свідчить статистика, з кожним роком збільшується кількість дітей з особливими потребами. Інклюзивна освіта — це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобуття її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна освіта ґрунтується на 8 основних принципах:
1. Цінність дитини не залежить від її здібностей та досягнень.
2. Кожна дитина здатна відчувати і думати.
3. Кожна дитина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим.
4. Усі діти мають потребу один в одному.
5. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних
взаємин.
6. Усі діти потребують підтримки і дружби ровесників.
7. Для всіх дітей досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони
можуть робити, ніж у тому, що не можуть.
8. Різноманітність посилює всі сторони життя дитини.
Реалізація інклюзивної моделі освіти потребує розв’язання низки завдань:
- організувати навчально-виховний процес, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей;
- розробити систему надання спеціальних освітніх і фахових послуг
для дітей з особливими освітніми потребами;
- створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його
межами.
Сутністю інклюзивної освіти є навчання учнів з особливими потребами за умови пристосування освітнього простору до індивідуальних особливостей дітей, надання якісних освітніх послуг таким учням. Навчання зазначеної категорії учнів передбачає використання особистісно орієнтованих підходів у навчально-виховному процесі, застосування індивідуальних, групових форм роботи, враховуючи вплив різних видів розладів і хвороб на процес навчання.
Пріоритетними напрямами роботи є сприяння соціальному, емоційному та
когнітивному розвитку кожного з учнів із тим, щоб вони відчували себе
неповторними, повноцінними учасниками суспільного життя. Іншими словами, зміст інклюзії полягає в тому, що система навчання і виховання
підлаштовується під дитину, а не дитина під систему.
Інклюзивна школа - заклад освіти, який забезпечує інклюзивну модель
освіти як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та
плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат в шкільному середовищі.
Завдання методичного об’єднання
вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання (асистентів вчителів)
1. Удосконалення розвитку інклюзивної освіти з метою створення сприятливого середовища для здобуття освіти по місцю проживання учнів з особливими освітніми потребами ;
2. Сприяння кваліфікаційному, творчому, науковому зростання особистості асистентів педагогів, що працюють з дітьми , які мають особливості у психофізичному розвитку; підвищення їх творчого потенціалу шляхом проведення науково - практичних конференцій , семінарів і тренінгів з метою ефективної та продуктивної діяльності в умовах сьогодення;
3. Інтенсивне застосування інноваційних технологій навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
4. Оновлення власної навчально-методичної та інформаційної бази;
5. Підготовка та збір матеріалів для проведення самооцінювання членів методичного об’єднання в загальноосвітніх навчальних закладах .
ІІІ. Тематика засідань методичного об`єднання вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання (асистентів вчителів)
І засідання
28 серпня 2020 року
Місце проведення: опорний заклад Балашівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Теоретичний семінар.
Організація інклюзивного середовища в закладах освіти.
Модуль 1. Теоретико- інтерактивний
1. Обговорення і погодження плану роботи МО вчителів та асистентів вчителів інклюзивного навчання на 2020 - 2021 навчальний рік.
Члени методичного об’єднання
2. Розподіл доручень між членами методичного об’єднання.
Члени методичного об’єднання
3. Вивчення нормативних документів про інклюзивне навчання в Україні.
Ціпан О.О., керівник методичного об’єднання
4. Обговорення і погодження календарного планування корекційних занять.
Члени методичного об’єднання
5. Діагностика рівня методичної підготовки та професійних умінь і знань учителя (анкетування).
Модуль 2. Практично - рефлексивний
1. Практичне заняття. Особливості ведення документації асистента вчителя.
Члени методичного об’єднання
2. Педагогічний тренінг. Створення портфоліо для дітей з особливими освітніми потребами.
Члени методичного об’єднання
Модуль 3. Підсумковий
Рекомендовані джерела інформації
1) Концепція «Нова українська школа», затверджена Кабінетом Міністрів України від 14.12.2016 р. № 988;
3) Указ Президента України «Про заходи, спрямовані на забезпечення додержання прав осіб з інвалідністю» від 13.12.2016.
4) Постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах». http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF
5) Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2013 № 607 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами». http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/607-2013-%D0%BF
6) Наказ Держспоживстандарт від 28.07.2010 № 327 (доповнено Класифікатор професій посадою асистента вчителя інклюзивного навчання). https://hrliga.com/docs/327_KP.htm
7) Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання». http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/
8) Лист МОНмолодьспорту України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах». http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/
9) Лист МОНмолодьспорту України від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання». http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/30376/
10. Лист МОНмолодьспорту України від 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя». http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/32125/
ІІ засідання
19 листопада 2020 року
Місце проведення: опорний заклад Балашівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Тема: Актуальні питання організації роботи асистента вчителя.
Модуль 1. Теоретико - інтерактивний
Ціпан О.О., керівник методичного об’єднання
Прохонюк О.М.
Попач О.М.
Модуль 2. Практично - рефлексивний
1. Практична робота. Демонстрування ігор за методикою Монтессорі.
Пражмовська О.В.
2. Логопедична хвилинка. Вправи для подолання фонематичної дислексії .
Ладецька С.М.
Модуль 3. Підсумковий
Рекомендований список джерел
1) Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. – К., 2016. – 68 с.
2) Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник /Н.М.Дятленко, Н.З.Софій., О.В.Мартинчук, Ю.М.Найда, під заг. ред. М.Ф.Войцехівського. – К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015.— 172с.
3) Колупаєва А.А., Савчук Л.О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук, К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.
4) Дмитренко К.А. Працюємо з «особливою» дитиною у «звичайній» школі/ К.А. Дмитренко, М.В. Коновалова, О.П. Семиволос. – Х.: ВГ «Основа», 2018. -120 с.: табл., схеми, рис. – (Серія «Нові формати освіти»)
5) Організаційні засади діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі : метод. посіб. / уклад. : О. В. Коган та ін. Харків : «Друкарня Мадрид», 2019. 110 с
ІІІ засідання
18 лютого 2021 року
Місце проведення: філія Яцьковицька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Тема : Діти із порушеннями опорно – рухового апарату в інклюзивному класі.
Модуль 1. Теоретико- інтерактивний
1. Вступ. Особливості розвитку та навчання дітей із ОРА.
Прохонюк Я.В.
2. Новинки освіти. Універсальний дизайн в освіті.
Боровець О.Ф.
Боровець О.В.
Модуль 2. Практично - рефлексивний
1. Практичне заняття. Демонстрування кінезіологічних вправ.
Пилипака І. А.
2. Логопедичне заняття. Логопедичні ігри та вправи для збагачення словникового запасу дитини.
Ладецька С.М.
Модуль 3. Підсумковий
Рекомендований список джерел
1) Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник : у 9 кн. Кн. 2 : Дитина із затримкою психічного розвитку/А. А. Колупаєва, О. М. Таранченко, Т. В. Сак [та ін.] ; за заг. ред. А. А. Колупаєвої. – К. : Літопис–XX, 2010. – 40 с. – (Інклюзивна освіта).
2) Гурська, О. Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання / Олена Гурська // Директор школи. Шкільний світ. – 2014. – № 10. – С. 16–33.
3) Сак Т. В. Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. Навчальний курс та науково-методичний посібник, 2011.
4) Коць В. В. Модель корекційної роботи з дітьми молодшого шкільного віку / В. В. Коць // Інформаційно-методичний вісник «Освітні горизонти». — Луцьк, 2009.
IV засідання
22 квітня 2021 року
Місце проведення: опорний заклад Балашівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Тема : Діти з порушеннями інтелектуального розвитку. Підведення підсумків роботи методичного об’єднання вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання.
Модуль 1. Теоретико- інтерактивний
1. Виступ. Методи навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Прокопчук В.Г.
2. Доповідь. Особливості оцінювання навчальних досягнень учнів 5 – 11 класів з порушеннями інтелектуального розвитку.
Іванова Л.О.
3. Діагностика утруднень педагогічних працівників під час організації методичної діяльності (анкетування).
3. Аналіз роботи МО вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання (асистентів вчителів) у 2020 - 2021 навчальний рік.
Члени методичного об’єднання
Модуль 2. Практично – рефлексивний
Ярмольчук М.А.
2. Обмін досвідом. Навчання читання за методикою Зайцева М.І.
Ладецька С.М.
методичного об’єднання вчителів інклюзивної та індивідуальної форм навчання (асистентів вчителів) на 2020 – 2021 навчального року.
Члени методичного об’єднання
Модуль 3. Підсумковий
Рекомендований список джерел
1) Дидактичні основи навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку./Укл: Л.О. Прядко, О.О. Фурман/ Методичний посібник. – Суми : РВВ СОІППО. – 2015. – 114 с.
1) Інклюзивна освіта/ Г. Ю. Кравченко, Г. О. Сіліна. — Х.: Вид-во «Ранок», 2014. — 144 с. — (Серія «Наша школа»)
2) Коць В. В. Корекція порушення читання та письма школярів 2-х — 3-х класів : метод. збірник / В. В. Коць. — Луцьк, 2012.
3) Мозгова, Т. І. Діагностика порушень читання: з досвіду роботи логопеда [Текст] / Т. І. Мозгова // Початкове навчання та виховання. – 2008. – № 14. – С. 28-31.
4) Сак Т. В. Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. Навчальний курс та науково-методичний посібник, 2011.