Температура повітря

Про матеріал
Урок на тему "Температура повітря", мета якого розширити і поглибити знання про температуру повітря, отримані в курсі «природознавства»; сформувати уявлення про фактори, що впливають на температуру повітря
Перегляд файлу

Тема: Температура повітря

Мета:

- узагальнити знання про атмосферу, її будову та склад;

- розширити і поглибити знання про температуру повітря, отримані в курсі «природознавства»; сформувати уявлення про фактори, що впливають на температуру повітря; ознайомити з поняттям «амплітуда температур», «середня температура», «ізотерми»;

 - розвивати вміння роботи з картами, дидактичним матеріалом; вміння логічно мислити; аналізувати, систематизувати отриману інформацію та робити висновки;

- навчити визначати температуру повітря за кліматичними картами, вирішувати завдання на знаходження «амплітуди температур», «середньодобової температури»;

- сприяти вихованню природоохоронного та екологічного свідомості.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник з географії, демонстраційний  матеріал, «Кліматична карта світу»,  географічний  атлас  6кл., комп'ютер.

Очікувані результати. Після уроку учні повинні:

    знати: фактори, що впливають на показник температури повітря.

    вміти: вирішувати завдання на зміну температури з висотою, визначати амплітуду температур, середню температуру; використовуючи карти визначати температуру повітря різних ділянок Землі; пояснювати залежність температури повітря від географічної широти; працювати з текстами.

 

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

Прийом «Цифри я вас знаю»

Поясніть цифри, написані на дошці

2000 км            товщина атмосфери

78%                  азот

60 С                   зниження t на кожен км

21%                  кисень

1%                    інші гази

10 - 18 км        товщина тропосфери

50-55 км         верхня межа стратосфери

"Кодове слово"

Поясніть слова і словосполучення

Атмосфера              повітряна оболонка Землі

Повітря                   суміш газів (азот, кисень, інші гази)

"Кухня погоди"      тропосфера

Озоновий шар        захисний шар (концентрація газу озону)

Броня планети        оберігає від перегріву, переохолодження, метеоритів

Метеоролог           учений,  що вивчає властивості атмосфери, погоду

«Про який шар атмосфери  йдеться мова»

Запишіть в зошиті назви шарів атмосфери та розподіліть запропоновані мною ствердження:

  1. Утворюються хмари
  2. Є озоновий шар
  3. Спостерігаються полярні сяйва
  4. Випадають опади
  5. Тут зосереджено 80% повітря
  6. Повітря сухе і розріджене
  7. Тут згоряють метеорити
  8. Літають реактивні літаки
  9. Цей шар «відповідає» за далекий зв’язок
  10. Утворюються сріблясті хмари
  11.  Цей шар називають «кухня погоди»

тропосфера: 1,4,5,11

стратосфера: 2,6, 8

мезосфера: 9,10

термосфера: 3

III. Мотивація навчальної діяльності.

Найнижча температура зареєстровано 21 липня 1983 року на станції «Восток»  -89,20 в   Антарктиді ( у 2013 р. на станції «Фудзі» була зареєстрована температура -910 )

Найвища температура зареєстровано 13 вересня 1922 року в Лівії +57,80 С.

Найхолоднішим місцем на Землі вважається Полюс недоступності (78 пн.ш. 96 с.д.) в Антарктиді.

Найхолоднішим постійно населеним місцем є селище Оймякон, розташоване на висоті 700 м над рівнем моря в Оймяконській улоговині Якутії, Росія. У 1933 р температура тут опустилася до - 67,70 С.

Чим же можна пояснити ці показники? Що впливає на температуру повітря? Поговоримо про це сьогодні на уроці

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Температура - основний показник погоди, який показує ступінь нагрівання повітря.

- Чим можна вимірювати температуру повітря?

- Чому термометр розташовують завжди в тіні?

2. Залежність температури від географічної широти місцевості.

- Від чого нагрівається повітря? (Часто учні стверджують, що від Сонця).

Насправді повітря нагрівається від земної поверхні. Повітря як скло пропускає сонячні промені, і вони нагрівають земну поверхню, а та в свою чергу віддає тепло нижнім шарам атмосфери (це як розтопити піч в холодному будинку, спочатку нагріється пічка, а потім від неї повітря в будинку)

«Чомучка» (актуалізація опорних знань)

- Чому ми можемо спостерігати різну температуру повітря?

Відповідь: по-різному нагрівається земна поверхня.

- Чому по-різному нагрівається земна поверхня?

Відповідь: різну кількість сонячної радіації.

- Чому різну кількість сонячної радіації?

Відповідь: різна висота Сонця, кут падіння променів.

- Чому різний кут падіння сонячних променів?

Відповідь: різне розташування територій.

(По ходу відповідей учнів вчитель на дошці створює смислове ланцюжок)

 

                                                t0

 

                            t0   земної поверхні

 

                       кількість сонячної радіації

 

                          кут падіння сонячних променів

 

                               географічна широта

 

Питання: - Які чинники, на вашу думку, ми можемо назвати головними? Чому?

Нам відомо, що на екваторі тепло, на полюсах – холодно. Значить змінюється кут падіння сонячних променів.

Завдання: у кожного з вас така картинка

Заповніть її,  враховуючи  знання про зміну кута падіння променів та  наслідків цього.

 

3. Фактори, що впливають на температуру повітря

Робота в групах

     Місто Львів та місто Харків знаходяться майже на одній широті, значить і показники температури повинні бути однакові (отримують однакову кількість тепла), але  влітку жаркіше в Харкові, а у Львові взимку тепліше. Чому так?

Є й інші чинники, що впливають на показники температури. Їх ви зможете визначити, якщо уважно прочитаєте розповідь (діти об'єднуються в групи по 4 і виконують завдання)

«Останнім часом в нашій місцевості спостерігається мінлива погода. Як - то на днях повіяв північний вітер, і стало занадто холодно. Потім вітер різко змінив свій напрямок - і о диво! стало тепліше. У понеділок з ранку було тепло +25, але тут налетіли хмари, і температура знизилася до + 22. Ще ми помітили, що восени, коли день коротше, земля нагрівається менше, і температура повітря нижче, ніж влітку, коли день довший. Подейкують, що Антарктида, в певну пору року отримує сонячної радіації більше, ніж Африка, але там все одно дуже холодно. Винуватцями цього вважаються лід і сніг, які відображають всі сонячне тепло. А ще, ми читали казку про злого троля, який, щоб зігрітися, вирішив побудувати свій замок ближче до Сонця, і заліз на найвищу гору. Але там його чекало розчарування - холод ».

Складається схема з коментарями учнів.

прозорість повітря                                                хмарність

                                                                t0

 

висота місцевості                                               тривалість світлового  дня

                                                    напрямок вітру

4. Робота з картою.

(Пояснення вчителя, як визначати температуру  повітря за  картами)

Ізотерми – лінії на карті, які з’єднують  точки з однаковою  середньою температурою повітря. 

Визначимо разом середня температури повітря в м. Каїр (л. +32, с.  +16)

Завдання

А тепер самостійно визначте показники середньої температури для м. Делі, м. Ліма

Амплітуда температури – різниця між найбільшою та найменшою температурою повітря.

Наприклад

Найвища температура

+16

+10

-10

Найменша температура

-16

+5

-5

Амплітуда

32

5

5

 

VI. Підсумки уроку

Підіб'ємо підсумок уроку.

- з яким показником погоди ми познайомилися (температура повітря)

- головна причина відмінностей в температурі повітря (кут падіння променів)

- чому з висотою температура знижується (видалення від джерела тепла - земної поверхні)

Подивиться на малюнок – в якому випадку буде тепліше? Чому?

 Домашнє завдання.

docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
1857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку