Урок 46/17. Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.
Освітня . Сформувати в учнів уявлення про тиск і навчати розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску». Показати практичне значення тиску.
Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Виховна . Виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.
Прилади та матеріали: гиря масою 500 г,пісок, скляна посудина широкого діаметру, дощинка з цвяхами, різці, стамески.
Презентація Урок 46.17
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Аналіз контрольної роботи.
Вчитель аналізує результати контрольної роботи.
3.Актуалізація опорних знань.
Метод «Мікрофон»
1. Наведіть приклади дії одного тіла на інші.
2. Яка фізична величина характеризує цю дію?
3. Яка основна одиниця вимірювання сили?
4. Що означає, що сила – векторна величина?
5. Які напрямки може мати сила? Наведіть приклади.
6. Що називають вагою тіла?
7. У яких вона одиницях вимірюється ?
8. Як можна визначити вагу тіла ?
4.Мотивація навчальної діяльності.
Запитання до учнів класу:
Як ви думаєте, чи може результат дії сили залежати ще від чогось?
Тема: Тиск твердих тіл на поверхню.Сила тиску.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Запитання учням класу.
Якому хлопчикові легше йти по снігу?
Висновок: дія сили різна і залежить не тільки від її значення, а й від площі поверхні, на яку вона діє.
Наприклад, площа поверхні лижі в середньому майже в 20 разів більша за
площу підошви черевика. Стоячи на лижах, людина на кожен квадратний
сантиметр площі поверхні снігу діє силою, що в 20 разів менша, ніж стоячи
на снігу без лиж.
Дослід 1.Зробимо столик, ніжками якого будуть цвяхи. Поставимо столик шляпками цвяхів до низу і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже не вгрузає в пісок.
Дослід 2. Поставимо столик шляпками цвяхів вгору і на нього гирю – масою 500 г. Результат – столик майже повністю вгрузає в пісок.
У розглянутих прикладах значення мала сила, що діє перпендикулярно до поверхні тіла. Таку силу називають силою тиску.
Величину, що визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє, називають тиском.
Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:
Одиницею тиску є 1 Паскаль
У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні
способи, щоб зменшити або збільшити тиск.
При зведенні будинку його фундамент роблять ширшим, ніж сам будинок,
для зменшення тиску на грунт. Шини вантажних автомобілів роблять
набагато ширшими, ніж у легкових автомобілях.
З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі
поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів
(зубило, свердло, різець й т. п.).
Відомості з уроку ОБЖ „Безпека на льоду. Допомога потерпілому ”
Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести
руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього.
Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи
переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через
мокрий одяг.
Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця
подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски,
шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою,
лігши на лижі або дошку й обережно просуваючись до ополонки.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
7.Підсумок уроку.
Учні працюють за технологією «Мікрофон» відповідаючи на запитання:
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.