Методичні рекомендації щодо використання тестових завдань ЗНО на уроках хімії в умовах розбудови Нової Української школи містять розв'язки тестових завдань ЗНО 2009 - 2018 рр. з теми масова частка.
Методичні рекомендації щодо використання тестових завдань ЗНО на уроках хімії в умовах розбудови Нової Української Школи
С.Я. Мілевська, к.б.н., учитель вищої категорії,учитель-методист Нижньоберезівської ЗОШ, Косівський р-н, Івано-Франківська обл..
Самостійність є основою будь-якого плідного учня.
К. Д. Ушинський
Шкільна хімічна освіта модернізується в умовах стандартизації, виокремлення інваріантного і варіативного компонентів, диференціації та профілізації, гуманізації навчання, посилення уваги до соціалізації особистості та її самовираження.
Об’єктивно існуючи в техносфері, людина оточує себе штучно створеними речовинами і матеріалами — продуктами хімічного виробництва. Використання цих продуктів потребує певної хімічної культури. Більше того, предметна компетентність стає чинником виживання в реальних умовах екологічних ризиків, оскільки останні мають переважно хімічний характер.
На формування компетентної особистості орієнтує вчителя сучасний зміст хімічної освіти, що є провідником таких наукових і світоглядних ідей, як загальнокультурний, гуманістичний характер хімічних знань; пізнаваність матеріального світу; матеріальна єдність речовин у природі, генетичні зв’язки між речовинами; багатоманітність речовин, їх форм і взаємозв’язків; ієрархія рівнів структурної організації речовин; причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями речовин, зумовленість їх застосування. Реалізувати провідні ідеї курсу, досягти мети навчання хімії в сучасних умовах неможливо лише завдяки використанню традиційних методичних підходів, спрямованих на нагромадження учнями знань, монологічної форми викладання, обмеження активності учня роллю споглядача, а не учасника процесу. Навчання має спиратися на використання прийомів дослідження, інтерактивної методики, сучасних інформаційних технологій, які створюють учневі умови для усвідомлення власних дій, самооцінювання. Перспективною, хоч і не повністю реалізованою, залишається групова форма навчальної діяльності учнів. Формування функціональних знань має відбуватися в умовах спеціально організованої діяльності учнів, що включає: мотивацію навчання, яка дає змогу оцінити особистісне значення знань; використання прикладів, вправ і завдань практичного характеру та самостійний пошук учнями таких прикладів, у яких реалізується зв’язок теорії і практики; самостійна робота, самоконтроль, самокорекція, самооцінювання, що дає змогу керувати власного навчальною діяльністю, сприяє пошуку нестандартних шляхів розв’язання навчальних завдань. Безумовно, успіх у виконанні тестових завдань ЗНО на уроках хімії в умовах розбудови Нової Української Школи значною мірою залежить від ретельної попередньої роботи. Оскільки особистісно орієнтована освіта вибудовується на діагностичній основі, то спершу вчитель має з’ясувати рівень, на якому перебуває учень, а потім — як підвищити цей рівень. Тобто спершу діагностика, потім засоби впливу, а наприкінці — визначення рівня досягнень в однакових для всіх умовах. Різнорівневі завдання більше придатні для тренування. Сьогоднішній день потребує від людини не тільки певної суми знань, умінь і навичок, але, що найголовніше, уміння самостійно одержувати й використовувати на практиці нові знання, адаптуватися до нових обставин, знаходити способи розв’язання життєвих проблем. Таким чином, метою стає максимальний розвиток компетентності особистості, що стосується саморегулювання, самовдосконалення й почуття постійної потреби в цьому. Одна з ключових компетентностей розвитку особистості дитини — самоосвітня компетентність. Вона ґрунтується на сформованих уміннях і навичках самостійної роботи, наукової організації праці, роботи в бібліотеці, Інтернеті, науково-дослідної роботи МАН та ін. Доведено, що самостійна робота відіграє велику роль у активізації розумової діяльності, формуванні й розвитку навчальних умінь, вихованні волі, пізнавального інтересу, навичок колективної роботи. У ній проявляється індивідуальність кожного учня, формуються його інтелект і характер. Процес становлення повноцінного характеру можливий лише за умов високого рівня самостійної життєдіяльності людини. Тому одне з головних завдань навчання — забезпечити розвиток особистісних якостей дитини, збагатити її досвід, підвищити природний потенціал. У зв’язку з цим орієнтація на творчу самостійну діяльність, на мою думку, стає головною вимогою всієї системи освіти, зокрема навчальної діяльності. Самостійна робота відіграє велику роль у активізації розумової діяльності, формуванні й розвитку навчальних умінь, вихованні волі, пізнавального інтересу, навичок і колективної праці. У ній проявляється індивідуальність кожного учня, формується його інтелект і характер. Усе це сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань. Реалізація форм і методів проведення самостійних робіт на уроках хімії забезпечує розвиток і саморозвиток особистості, сприяє формуванню її організаційних, інформаційних та комунікативних здібностей. Самостійна робота є чи не єдиним способом формування самостійності в набутті знань. У цьому аспекті знання проявляються лише завдяки власній діяльності з появою внутрішньої потреби в них, пізнавальних інтересів, захопленості. У цьому розумінні самостійності насправді неможливо навчитися, її можна лише виховувати. У процесі самостійної роботи в учнів формується внутрішня пізнавальна потреба, уміння доказово міркувати та вдосконалювати розумові операції, професійне теоретичне мислення. Ефективний методичний вплив на процес засвоєння знань пов’язують із розумінням учителем динаміки цього процесу, його еволюції, важливості зворотних зв’язків між педагогом і учнем, створенням умов для самонавчання і саморозвитку. Проблема формування в учнів здатності самостійно вчитися — одна з основних у контексті гуманізації освіти, оскільки стосується адаптації учня до життя в умовах швидкоплинних змін інформаційного суспільства. У своїй практичній роботі я надаю велике значення розвитку в учнів самостійності та логічного мислення. Саме тому на уроках багато часу приділяю виконанню різних тренувальних вправ, тестових завдань, хімічних диктантів, підготовки доповідей про досягнення в галузі хімічної науки. Із початку вивчення хімії привчаю учнів до того, що шкільпий підручник для них — головне джерело наукових хімічних знань. З перших кроків вивчення складного теоретичного матеріалу, оволодіння хімічною мовою в учнів формуються вміння відбирати з підручника максимальний обсяг наукової інформації, аналізувати його, зіставляти дані. Для успішної підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання на уроках хімії в умовах розбудови Нової Української Школи вчителю рекомендовано забезпечити в навчальному процесі розвиток в учнів умінь аналізувати інформацію, осмислювати й виявляти правильні та неправильні судження. Для досягнення позитивних результатів доцільно збільшити частку самостійної діяльності учнів як на уроці, так і в позаурочній роботі; акцентувати увагу на виконання творчих завдань. Сертифікаційна робота з хімії складається із завдань чотирьох форм. Четверта форма - завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Під час виконання цих завдань потрібно вписати отриманий числовий результат тієї розмірності, яка вказана в умові завдання, до бланка відповідей. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю оцінюють 0 або 2 тестовими балами: 2 бали, якщо зазначено правильну відповідь; 0 балів, якщо зазначено неправильну відповідь або завдання взагалі не виконано. Готуючись до зовнішнього незалежного оцінювання на уроках хімії в умовах розбудови Нової Української Школи, майбутній абітурієнт повинен опанувати шкільний курс хімії. Він повинен чітко розуміти основні теоретичні положення хімії, зв’язок різних хімічних понять між собою, природу хімічних явищ, уміти практично застосовувати засвоєні в школі теоретичні положення під час вивчення різних класів неорганічних та органічних сполук, розкривати залежність хімічних властивостей речовин від їхньої будови та взаємозв’язок речовин, знати властивості речовин, що дістали застосування в побуті, народному господарстві. Значну частку завдань четвертої форми становлять задачі на визначення масової частки. Методика розв’язування хімічних задач залежить від багатьох факторів: її змісту, мети, яку ставить учитель, рівня підготовки учнів тощо. Одне з важливих завдань для учня — навчитися самостійно розв’язувати задачі різних типів. Проаналізувавши зміст завдань ЗНО 2009 – 2018 рр. четвертої форми, які стосуються теми масової частки та розрахунків на її основі, учням необхідно звернути увагу на такі основні поняття, визначення та формули. Для кількісної характеристики розчину використовують фізичну величину - масова частка. Масова частка розчиненої речовини - це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
ω (р.р.) - масова частка речовини у розчині,
m(р.р.) - маса розчиненої речовини,
m(р-ну) - маса розчину.
Оскільки m(р.р.) < m(р-ну), то ω(р.р.)< 1. Отже, масова частка виражається в частках від одиниці і є величиною безрозмірною, тому що маси розчиненої речовини і розчину вимірюються в грамах (кілограмах). Масову частку речовини у розчині найчастіше виражають у відсотках. Якщо обчислення масової частки є проміжною дією, то краще користуватись значенням масової частки, вираженої в частках від одиниці.
При роботі з розчинами часто користуються не їхніми масами, а об’ємами. Щоб перерахувати об’єм розчину в одиниці маси або навпаки користуються поняттям густини розчину. Густина - це фізична величина, яка дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму:
ρ(р-ни) = m(р-ни) / V(р-ни)
ρ(р-ни) - густина,
m(р-ни) - маса тіла,
V(р-ни)- об’єм речовини.
Густина вимірюється в кілограмах на метр кубічний (кг/м3) або в позасистемних одиницях: г/см3, г/мл.
Розчини бувають концентрованими і розведеними. Якщо масова частка розчиненої речовини близька (або дорівнює) до масової частки насиченого при даній температурі розчину, то такий розчин називають концентрованим. Якщо ж розчин далекий до насичення, то його вважають розведеним.
При приготуванні розведених розчинів тих чи інших речовин часто користуються більш концентрованими розчинами, які змішують між собою, отримуючи розчин із заданим значенням масової частки. Іншим способом приготування таких розчинів є розведення його дистильованою водою.
Наприклад, є два розчини однієї й тієї ж речовини, що мають різні маси та різні масові частки, і потрібно визначити масову частку розчину, що утвориться при змішуванні вихідних розчинів.
Для розв’язку такої задачі, щоб уникнути громіздкого запису формул, вводимо умовні позначення у вигляді цифрових індексів, які проставляємо справа внизу біля відповідних буквених виразів. Початкові, вихідні системи позначаються меншим числом, а кінцеві - більшим. У наведеному прикладі це виглядатиме так:
m1 - маса першого розчину,
m2 - маса другого розчину,
ω1 - масова частка розчиненої речовини у першому розчині,
ω2 - масова частка розчиненої речовини у другому розчині,
m3 - маса добутого розчину,
ω3 - масова частка розчиненої речовини в добутому розчині.
Подібні або інші умовності бажано використовувати при розв’язуванні наступних задач, де потрібно характеризувати декілька систем або робити записи об’ємних хімічних формул (наприклад, органічних речовин).
Знаходимо масу добутого розчину: m3 = m1 + m2
Визначаємо масу розчиненої речовини в кожному розчині:
m1= ω1 ∙ m1
m2= ω2 ∙ m2
Визначаємо масу речовини в добутому розчині:
m3 (реч.) = m1 (реч.) + m2 (реч.) = ω1 ∙ m1 + ω2 ∙ m2.
Визначаємо масову частку речовини в добутому розчині:
ω3 = (ω1 ∙ m1 + ω2 ∙ m2) / m3
Цю формулу можна використовувати для розв’язування задач на випаровування, змішування і розведення розчинів, на виготовлення розчинів з кристалогідратів.
Наприклад, якщо потрібно знайти m1, коли відомі: ω1; m2; ω2 для приготування розчину масою m3 із значенням масової частки ω3, то формула набуде вигляду:
m1 = (ω3 ∙ m3 - ω2 ∙ m2) / ω1
У випадку, коли концентрований розчин, що має масу m1, і масову частку розчиненої речовини ω1, необхідно розвести дистильованою водою до певного значення масової частки, використовують відому вже формулу:
ω3 = (ω1 ∙ m1 + ω2 ∙ m2) / m3
Оскільки речовина m2 - вода, то ω2 = 0 і добуток ω2 ∙ m2 = 0, а m3 = m1 + m (Н2O), то формула набуває вигляду:
ω3 = ω1 ∙ m1 / m3
Розчинення - це не лише рівномірний розподіл молекул або іонів розчиненої речовини між молекулами розчинника. Згідно гідратної теорії розчинів Д. Менделєєва (якщо брати до уваги водні розчини) та електролітичної дисоціації С. Арреніуса при розчиненні речовин у воді утворюються нестійкі хімічні сполуки, які називаються гідратами. Під час розчинення кристалічних речовин утворюються кристалогідрати. Кристалічні речовини, до складу яких входить певне число молекул води, називають кристалогідратами.
Наприклад:
CuSO4 ∙ 5Н2O - мідний купорос,
FeSO4 ∙ 7Н2O - залізний купорос,
CaSO4 ∙ 2Н2O - гіпс,
Na2SO4 ∙ 10Н2O - глауберова сіль.
Вода, яка входить до складу кристалогідратів, називається кристалізаційною водою. Розрахункові задачі на виготовлення розчинів з кристалогідратів можна умовно розглядати як розчини, що містять певну масову частку безводної речовини.
На практиці часто доводиться мати справу із сумішами, компоненти яких реагують між собою або всі компоненти суміші взаємодіють з іншою вихідною речовиною, утворивши нову суміш продуктів реакції.
Розрахункові задачі на встановлення складу таких сумішей, твердих чи газоподібних компонентів, розв’язуються шляхом складання алгебраїчних рівнянь. Алгебраїчні рівняння складаються на основі рівнянь хімічних реакцій, які в свою чергу дають уявлення про мольні співвідношення реагуючих речовин та продуктів реакції. Часто алгебраїчні рівняння складають, враховуючи кількості речовин сполук, які беруть участь у реакції, і використовуючи залежність
n = m / Mr
Інколи алгебраїчні рівняння записують у вигляді рівності мас певного хімічного елемента у вихідній речовині і продукті реакції.
У задачах, де розглядаються гази, які при змішуванні реагують між собою, утворюючи газоподібні продукти реакції, алгебраїчні рівняння складають, враховуючи, що об’єми газів, які беруть участь у реакції, відносяться як коефіцієнти перед формулами сполук у рівнянні хімічної реакції. Інколи зручно заміняти об’єми газів співвідношенням кількості речовини газів. Характеризуючи газові суміші, потрібно брати об’єми газів при однаковій температурі та тиску.
Для однозначного розв’язку задач на встановлення кількісного складу сумішей число алгебраїчних рівнянь повинно дорівнювати числу невідомих величин, введених при розв’язку.
Інколи при розв’язуванні розрахункових задач на отримання розчину із заданою масовою часткою розчиненої речовини шляхом змішування двох розчинів з відомою масовою часткою (%) користуються правилом діагоналей. Суть цього прийому полягає в тому, що спочатку записується значення масової частки розчину, який потрібно приготувати, зліва вгорі від нього - більше значення масової частки вихідного розчину, зліва внизу - менше значення масової частки другого вихідного розчину. Потім в напрямку діагоналей знаходять різниці цих чисел, які записують справа, внизу і вверху від центрального числа. Отримані числа показують, у якому співвідношенні потрібно змішувати вихідні розчини.
Практична частина
ЗНО 2009
Задача 1
Визначте масу розчину (г) з масовою часткою 50 % ортофосфатної кислоти, який потрібно додати до розчину масою 200 г з масовою часткою 10 % розчиненої ортофосфатної кислоти, щоб отримати розчин з масовою часткою 30 %.
Коментар до тестового завдання
Дано:
H3PO4
ω1 = 50 %
ω2 = 10 %
m2(р-ну) = 200 г
ω3 = 30 %
m1(р-ну) - ?
Розв’язання
1. За правилом діагоналей визначаємо масові співвідношення вихідних розчинів:
50 20 - 1
30
10 20 - 1
2. Обчислюємо скільки частин становить маса розчину: 1 + 1 = 2
3. Обчислюємо масу добутого розчину:
m1(р-ну) + m2(р-ну) = m3(р-ну)
200 г + 200 г = 400 г
4. Обчислюємо масу, що припадає на одну частину:
400 г / 2 = 200 г
5. Обчислюємо масу розчину з масовою часткою 50 % ортофосфатної кислоти, який потрібно додати до розчину масою 200 г з масовою часткою 10 % розчиненої ортофосфатної кислоти:
200 г ∙ 1 = 200 г
Відповідь: 200.
ЗНО 2010
Задача 1
Обчисліть масову частку лугу (%) в розчині, для виготовлення якого було взято натрій гідроксид кількістю 0,2 моль і воду об’ємом 152 мл.
Коментар до тестового завдання
Дано:
n (NаОН) = 0,2 моль
V(Н20) = 152 мл
ω(NаОН) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу натрій гідроксиду, що міститься в розчині:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
Mr (NаОН) = Ar (Nа) + Ar (О) + Ar (Н)
Mr (NаОН) = 23 + 16 + 1 = 40
m(NаОН) = n(NаОН) ∙ Mr (NаОН)
m(NаОН) = 0,2 моль ∙ 40 г/моль = 8 г
2.Обчислюємо масу води, що міститься в розчині:
ρ(р-ни) =m(р-ни) / V(р-ни)
m(р-ни) = V(р-ни) ∙ ρ(р-ни)
m (н2о) = V (Н2O) ∙ ρ(Н2O)
m (н2о) = 152 мл ∙ 1 г/мл = 152 г
3. Обчислюємо масову частку натрій гідроксиду в розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) + m(р-ка)
ω (р.р.)= m(р.р.) / ( m(р.р.) + m(р-ка))
ω (NаОН) = m (NаОН) / (m(NаОН) + m(н2о))
ω (NаОН) = 8 г / (8 г + 152 г) = 0,05 або 5 %
Відповідь: 5.
Задача 2
Мідний купорос − кристалогідрат використовується для оміднення сталевих дротів, розмітки сталевих деталей, а також у малярській справі. Визначте масову частку (%) води в мідному купоросі
Коментар до тестового завдання
Дано:
CuSO4 ∙ 5Н2O
ω (Н2O) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо відносну молекулярну масу кристалогідрату:
Mr (CuSO4∙ 5Н2O) = Ar (Cu) + Ar (S) + 4 ∙ Ar (О) + 10 ∙ Ar (Н) + 5 ∙ Ar (О)
Mr (CuSO4∙ 5Н2O) = 64 + 32 + 4 ∙ 16 + 10 ∙ 1 + 5 ∙ 16 = 160 + 90 = 250
2. Обчислюємо відносну молекулярну масу води:
Mr (Н2O) = 2 ∙ Ar (Н) + Ar (О) = 2 ∙ 1 + 16 = 18
3. Обчислюємо масову частку води у кристалогідраті:
ω (речовини) = n (речовини) ∙ Mr(речовини) /Mr (кристалогідрату)
ω (Н2O) = n (Н2O) ∙ Mr(Н2O) /Mr (CuSO4∙ 5Н2O)
ω (Н2O) = 5 ∙ 18 / 250 = 0,36, або 36 %
Відповідь: 36.
ЗНО 2011
Задача 1
Обчисліть масову частку (%) лугу в розчині, для виготовлення якого було взято натрій гідроксид кількістю 0,25 моль і воду об'ємом 40 мл.
Коментар до тестового завдання
Дано:
n (NаОН) = 0,25 моль
V(Н20) = 40 мл
ω(NаОН) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу натрій гідроксиду, що міститься в розчині:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
Mr (NаОН) = Ar (Nа) + Ar (О) + Ar (Н)
Mr (NаОН) = 23 + 16 + 1 = 40
m(NаОН) = n(NаОН) ∙ Mr (NаОН)
m(NаОН) = 0,25 моль ∙ 40 г/моль = 10 г
2.Обчислюємо масу води, що міститься в розчині:
ρ(р-ни) =m(р-ни) / V(р-ни)
m(р-ни) = V(р-ни) ∙ ρ(р-ни)
m (н2о) = V(Н2O) ∙ ρ(Н2O)
m (н2о) = 40 мл ∙1 г/мл = 40 г
3. Обчислюємо масову частку натрій гідроксиду в розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) + m(р-ка)
ω (р.р.)= m(р.р.) / ( m(р.р.) + m(р-ка))
ω (NаОН) = m (NаОН) / ( m(NаОН) + m(н2о))
ω (NаОН) = 10 г / (10 г + 40 г) = 0,2 або 20 %
Відповідь: 20.
Задача 2
Суміш масою 200 г, що складається з кальцій карбонату і кальцій нітрату, обробили надлишком хлоридної кислоти. Внаслідок чого утворився газ об'ємом 8,96 л (н.у.). Обчисліть масову частку (%) кальцій нітрату у вихідній суміші.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m (CaCO3, Ca(NO3)2) = 200 г
V (газу) = 8,96 л (н.у.)
HCl
ω (Ca(NO3)2) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо кількість речовини газу, що виділився у результаті хімічної реакції:
n = V / Vm
n(газу) = 8,96 л / 22,4 л/моль = 0,4 моль
2. Обчислюємо кількість речовини кальцій карбонату, що містилася у вихідній суміші. Якщо подіяти на суміш кальцій карбонату і кальцій нітрату надлишком хлоридної кислоти, то з виділенням газу буде реагувати тільки кальцій карбонат:
CaCO3 +2HCl = CaCl2 + CO2 + H2O
Згідно з рівнянням реакції, 1 моль CaCO3 вступило в реакцію і 1 моль CO2 виділилось в результаті реакції, а в нас за умовою задачі виділилось 0,4 моль CO2, тому обчислюємо кількість моль CaCO3, яка вступила в реакцію
n (CaCO3) = 0,4 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,4 моль.
3. Обчислюємо масу кальцій карбонату, що міститься у вихідній суміші:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (CaCO3) = n(CaCO3) ∙ Mr (CaCO3)
Mr (CaCO3) = Ar(Ca) + Ar(C) + 3 ∙ Ar (O) = 40 + 12 + 48 = 100
m (CaCO3) = 0,4 моль ∙ 100 г/моль = 40 г;
4. Обчислюємо масу кальцій нітрату, що міститься у вихідній суміші:
m (CaCO3) + m (Ca(NO3)2) = m (CaCO3, Ca(NO3)2)
m (Ca(NO3)2) = m (CaCO3, Ca(NO3)2) - m (CaCO3)
m (Ca(NO3)2) = 200 г – 40 г = 160 г
5. Обчислюємо масову частку кальцій нітрату у вихідній суміші:
ω (р-ни)= m(р-ни) / m(суміші)
ω (Ca(NO3)2) = m (Ca(NO3)2) / m (CaCO3, Ca(NO3)2)
ω (MgCO3) = 160 г / 200 г = 0,8, або 80%
Відповідь: 80.
ЗНО 2012
Задача 1
Обчисліть об’єм (мл) води для виготовлення розчину масою 200 г із масовою часткою натрій нітрату 0,25.
Коментар до тестового завдання
Дано:
NaNO3 — розчинена речовина
Н2O — розчинник
ω (NaNO3) = 0,25
m(р-ну)(NaNO3) = 200г
V(н2о) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу натрій нітрату, що міститься в розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.)= ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m(NaNO3) = m(р-ну) (NaNO3) ∙ ω (NaNO3) = 200 г ∙ 0,25 = 50 г.
2. Обчислюємо масу води, що необхідна для виготовлення розчину:
m(р-ну) = m(р.р.) + m(р-ка)
m(р-ка)= m(р-ну) - m(р.р.)
m (Н2O)= m(р-ну)(NaNO3) - m(NaNO3) = 200 г - 50 г = 150 г.
3.Обчислюємо об’єм води, що необхідний для виготовлення розчину:
ρ(р-ни) = m(р-ни) / V(р-ни)
V(р-ни) = m(р-ни) / ρ(р-ни)
V(н2о) = m(Н2O) / ρ(Н2O) = 150 г / 1г/мл = 150 мл
Відповідь: 150.
Задача 2
На суміш порошків магній сульфату й магній карбонату масою 100 г подіяли надлишком хлоридної кислоти. У результаті реакції виділився газ об'ємом 11,2 л (н.у.). Обчисліть масову частку (%) магній карбонату в суміші.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m (MgSO4, MgCO3) = 100 г
V (газу) = 11,2 л (н.у.)
HCl
ω (MgCO3) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо кількість речовини газу, що виділився у результаті хімічної реакції:
n = V / Vm
n(газу) = 11,2 л / 22,4 л/моль = 0,5 моль
2. Обчислюємо кількість речовини магній карбонату, що містилася у вихідній суміші. Якщо подіяти на суміш магній сульфату й магній карбонату надлишком хлоридної кислоти, то з виділенням газу буде реагувати тільки магній карбонат:
MgCO3 + 2HCl = MgCl2 + CO2 + H2O
Згідно з рівнянням реакції, 1 моль MgCO3 вступило в реакцію і 1 моль CO2 виділилось в результаті реакції, а в нас за умовою задачі виділилось 0,5 моль CO2, тому обчислюємо кількість моль MgCO3, яка вступила в реакцію
n (MgCO3) =0,5 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,5 моль
3. Обчислюємо масу магній карбонату, що міститься у вихідній суміші:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (MgCO3) = n(MgCO3) ∙ Mr (MgCO3)
Mr (MgCO3) = Ar(Mg) + Ar(C) + 3 ∙Ar (O) = 24 + 12 + 48 = 84
m (MgCO3) = 0,5 моль ∙ 84 г/моль = 42 г
4. Обчислюємо масову частку магній карбонату у вихідній суміші:
ω (р-ни) = m(р-ни) / m(суміші)
ω (MgCO3) = m (MgCO3) / m (MgSO4, MgCO3)
ω (MgCO3) = 42 г / 100 г = 0,42, або 42 %
Відповідь: 42.
ЗНО 2013
Задача 1
На підприємстві утворилися кислі стоки масою 10 т із середнім умістом сульфатної кислоти 0,98%. Обчисліть масу (кг) кальцій гідроксиду, який потрібно витратити на нейтралізацію кислоти.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m(р-ну) (H2SО4) = 10 т
ω (H2SО4) = 0,98 %, або 0,0098
m (Ca(ОH)2) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу сульфатної кислоти, що міститься у стоках:
ω (р.р.) = m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.)= ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m(H2SО4) = m(р-ну) (H2SО4) ∙ ω (H2SО4)
m(H2SО4) = 10т ∙ 0,0098 = 0,098 т = 98 кг = 98000 г.
2. Обчислюємо кількість речовини сульфатної кислоти, що міститься у стоках:
n = m / Mr
Mr (H2S04) = 2 ∙ Ar (Н) + Ar (S) + 4 ∙ Ar (О) = 2∙ 1 + 32 + 4∙ 16 = 2 + 32 + 64 = 98
n(H2S04 ) = m(H2SО4) / Mr (H2S04)
n(H2S04 ) = 98000 г / 98 г/моль = 1000 моль
3. Обчислюємо кількість речовини кальцій гідроксиду, що необхідно витратити на нейтралізацію сульфатної кислоти в стоках:
Ca(ОH)2 + H2SО4 = CaSО4 + 2Н2О
Згідно з рівнянням реакції 1 моль Ca(ОH)2 витрачається на нейтралізацію 1 моль H2SО4, а у нас за умовою у стоках міститься 1000 моль H2SО4, тому
n (Ca(ОH)2) = 1000 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 1000 моль
4. Обчислюємо масу кальцій гідроксиду, що необхідно витратити на нейтралізацію сульфатної кислоти в стоках:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
Mr (Ca(ОH)2) = Ar (Ca) + 2 ∙ Ar (О) + 2 ∙ Ar (Н)
Mr (Ca(ОH)2) = 40 + 2 ∙ 16 + 2 ∙ 1 = 40 + 32 + 2 = 74
m (Ca(ОH)2) = n (Ca(ОH)2) ∙ Mr (Ca(ОH)2)
m (Ca(ОH)2) = 1000 моль ∙ 74 г/моль = 74 000 г = 74 кг.
Відповідь: 74.
Задача 2
Натрій гідроксид кількістю речовини 0,5 моль розчинили у воді об’ємом 180 мл. Яка масова частка (%) розчиненої речовини?
Коментар до тестового завдання
Дано:
n (NаОН) = 0,5 моль
V(Н20) = 180 мл
ω(NаОН) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу натрій гідроксиду, що міститься в розчині:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
Mr (NаОН) = Ar (Nа) + Ar (О) + Ar (Н)
Mr (NаОН) = 23 + 16 + 1 = 40 г/моль
m(NаОН) = n(NаОН) ∙ Mr (NаОН)
m(NаОН) = 0,5 моль ∙ 40 г/моль = 20 г
2.Обчислюємо масу води, що міститься в розчині:
ρ(р-ни) = m(р-ни) / V(р-ни)
m(р-ни) = V(р-ни) ∙ ρ(р-ни)
m (н2о) = V(Н2O) ∙ ρ(Н2O)
m (н2о) = 180 мл ∙ 1 г/мл = 180 г
3. Обчислюємо масову частку натрій гідроксиду в розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) + m(р-ка)
ω (р.р.)= m(р.р.) / (m(р.р.) + m(р-ка))
ω (NаОН) = m (NаОН) / (m(NаОН) + m(н2о))
ω (NаОН) = 20 г / (20 г + 180 г) = 0,1 або 10 %
Відповідь: 10.
ЗНО 2014
Задача 1
Масова частка води в кристалогідраті натрій сульфіту становить 50 %. Укажіть число молекул води у формулі цього кристалогідрату.
Коментар до тестового завдання
Дано:
Na2SO3 ∙ хН2O
ω(Н2O) = 50 %, або 0,5
Визначити: число молекул води у кристалогідраті
Розв’язання
1. Обчислюємо масову частку безводної солі Na2SO3 у кристалогідраті:
ω(Na2SO3) = 100 % - ω (Н2O)
ω(Na2SO3) = 100 % - 50 % = 50 %, або 0,5
2. Обчислюємо відносну молекулярну масу кристалогідрату:
ω (речовини) = n (речовини) ∙ Mr(речовини) / Mr (кристалогідрату)
Mr (кристалогідрату) = n (речовини) ∙ Mr(речовини) / ω(речовини)
Mr (Na2SO3∙ хН2O) = n (Na2SO3) ∙ Mr(Na2SO3) / ω (Na2SO3)
Обчислюємо відносну молекулярну масу натрій сульфіту:
Mr (Na2SO3) = 2 ∙ Ar (Na) + Ar (S) + 3 ∙ Ar (О) = 2 ∙ 23 + 32 + 3 ∙ 16 =126
Mr (Na2SO3 ∙ хН2O) = 1∙ 126 / 0,5 = 252
3. Визначаємо число молекул води у формулі кристалогідрату:
ω (речовини) = n (речовини) ∙ Mr(речовини) / Mr (кристалогідрату)
n (речовини) = ω (речовини) ∙ Mr (кристалогідрату) / Mr(речовини)
n (Н2O) = ω (Н2O) ∙ Mr (Na2SO3∙ хН2O) / Mr(Н2O)
Обчислюємо відносну молекулярну масу води:
Mr (Н2O) = 2 ∙ Ar (Н) + Ar (О) = 2 ∙ 1 + 16 = 18
n (Н2O) = 252 ∙ 0,5 / 18 = 7
Відповідь: 7.
Задача 2
На суміш масою 10 г, що складається із заліза та міді, подіяли надлишком розбавленої сульфатної кислоти, унаслідок чого виділився газ об’ємом 2,8 л (н. у.) Обчисліть масову частку (%) заліза в суміші.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m (Fe, Cu) = 10 г
V(Н2) = 2,8 л
ω (Fe) -?
Розв’язання
1. Обчислюємо кількість речовини газу (водню), що виділився у результаті реакції:
n = V / Vm
n(Н2) = V(Н2) / Vm
n(Н2) = 2,8 л / 22,4 л/моль = 0,125 моль
2. Обчислюємо кількість речовини заліза, що вступила в хімічну реакцію з кислотою. Якщо подіяти на суміш, що складається із заліза та міді, розбавленим розчином сульфатної кислоти, то тільки залізо буде реагувати:
Fe + H2SO4 (p.) = FeSO4 + H2
Згідно з рівнянням реакції вступає у взаємодію 1 моль заліза і виділяється водень кількістю речовини 1 моль, а у нас за умовою задачі виділяється 0,125 моль газу водню, тому визначаємо кількість речовини заліза:
n (Fe) = 0,125 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,125 моль
3. Обчислюємо масу заліза, що прореагувала із розбавленим розчином сульфатної кислоти:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m(Fe) = n(Fe) ∙ Mr(Fe)
m(Fe) = 0,125 моль ∙ 56 г/моль = 7 г
4. Обчислюємо масову частку заліза у вихідний суміші:
ω (р-ни) = m(р-ни) / m(суміші)
ω (Fe) = m(Fe) / m(Fe, Cu)
ω (Fe) =7 г / 10 г = 0,7 або 70%
Відповідь: 70.
Задача 3
Обчислить масу (г) кухонної солі, яку потрібно взяти для приготування фізіологічного розчину масою 9 кг із масовою часткою солі 0,9 %.
Коментар до тестового завдання
Дано:
NaCl — розчинена речовина
m(р-ну) (NaCl) = 9 кг = 9000 г
ω (NaCl) = 0,9 %, або 0,009
m (NaCl) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу кухонної солі, яку потрібно взяти для приготування фізіологічного розчину:
ω (р.р.) = m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.) = ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m(NaCl) = ω (NaCl) ∙ m(р-ну) (NaCl)
m(NaCl) = 0,009 ∙ 9000 г = 81 г
Відповідь: 81.
ЗНО 2015
Задача 1
Аміачну селітру (амоній нітрат) використовують як азотне добриво. Обчисліть
масову частку (%) Нітрогену в цій сполуці.
Коментар до тестового завдання
Дано:
NH4NO3
ω (N) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масову частку нітрогену в амоній нітраті:
ω (Е) = n ∙ Ar (Е) / Mr(речовини)
ω (N) = n ∙ Ar (N) / Mr(NH4NO3)
2. Обчислюємо відносну молекулярну масу амоній нітрату
Mr(NH4NO3) = 2 ∙ Ar (N) + 4 ∙ Ar (Н) +3 ∙ Ar (О)= 2 ∙ 14 + 4 ∙ 1 + 3 ∙ 16 = 80
ω (N) = 2 ∙ 14 / 80 = 0,35, або 35 %
Відповідь: 35.
Задача 2
Обчисліть масу (г) води, яку необхідно добавити до літій оксиду масою 15 г, щоб одержати розчин літій гідроксиду з масовою часткою розчиненої речовини 40 %.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m (Li2O) = 15 г
ω(LiOH) = 40 %, або 0,4
m (Н2O) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу літій гідроксиду, який отримали при розчиненні літій оксиду у воді
Li2O + Н2O = 2 LiOH
Згідно з рівнянням реакції 1 моль літій оксиду взаємодіє з 1 моль води і утворюється 2 моль літій гідроксиду
n = m / Mr
n (Li2O) = m(Li2O) / Mr(Li2O)
Mr(Li2O) = 2 ∙ Ar (Li) + Ar (О) = 2 ∙ 7 + 16 = 30
n (Li2O) = 15 г / 30 г/моль = 0,5 моль
За умовою задачі вступає у взаємодію 0,5 моль літій оксиду, тому відповідно буде утворюватися 1 моль літій гідроксиду, бо
n (LiOH) = 2 ∙ n(Li2O)
n (LiOH) = 2 ∙ 0,5 моль = 1 моль
m = n ∙ Mr
m (LiOH) = n(LiOH) ∙ Mr(LiOH)
Mr(LiOH) = Ar (Li) + Ar (О) + Ar (Н) = 7 + 16 + 1 = 24
m (LiOH) = 1 моль ∙ 24 г/моль = 24 г
2. Обчислюємо масу розчину літій гідроксиду з масовою часткою розчиненої речовини 40 %, або 0,4
ω (р.р.) = m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) / ω (р.р.)
m(р-ну) (LiOH) = m(р.р.) (LiOH) / ω (р.р.) (LiOH)
m(р-ну) (LiOH) = 24 г / 0,4 = 60 г
3. Обчислюємо масу води, яку необхідно добавити до літій оксиду:
m(р-ну) = m(р.р.) + m(р-ка)
m(р-ка)= m(р-ну) - m(р.р.)
m (Н2O) = m(р-ну)(LiOH) - m(Li2O) = 60 г - 15 г = 45 г.
Відповідь: 45.
Задача 3
На зразок технічного магній гідроксиду масою 840 г, що містить домішки
магній карбонату, подіяли нітратною кислотою, узятою в надлишку. Унаслідок
цього виділився карбон(IV) оксид об’ємом 11,2 л (н. у.). Обчисліть масову
частку (%) магній карбонату в зразку.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m технічного (Mg (OH)2) = 840 г
V(CO2) = 11,2 л (н.у.)
HNO3
ω (MgCO3) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу магній карбонату, на який подіяли нітратною кислотою, узятою в надлишку
MgCO3 + 2HNO3 = Mg (NO3)2 + H2O + CO2
Згідно з рівнянням реакції 1 моль магній карбонату взаємодіє з надлишком 2 моль нітратної кислоти з виділенням 1 моль карбон (IV) оксиду за нормальних умов, тому
n = V/ Vm
n (CO2) = V(CO2) / Vm
n (CO2) = 11,2 л / 22,4 л/моль = 0,5 моль
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (MgCO3)= n(MgCO3)∙ Mr(MgCO3)
Mr(MgCO3) = Ar (Mg) +Ar (C) + 3 ∙ Ar (O) = 24 + 12 + 3 ∙ 16 = 84
Оскільки, n (CO2) = n (MgCO3) = 0,5 моль, то
m (MgCO3) = 0,5 моль ∙ 84 г/моль = 42 г
2. Обчислюємо масову частку магній карбонату в зразку технічного магній гідроксиду
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
ω (MgCO3) = m(MgCO3) / m технічного (Mg (OH)2)
ω (MgCO3) = 42 г / 840 г = 0,05 або 5 %
Відповідь: 5 .
ЗНО 2016
Задача 1
Для приготування столового оцту використовують оцтову есенцію, масова частка етанової кислоти в якій становить 80 %. Обчисліть об’єм (л) води, яку необхідно змішати з оцтовою есенцією масою 400 г для одержання столового оцту з масовою часткою етанової кислоти 5 %.
Коментар до тестового завдання
Дано:
ω1 (СН3СООН) = 80 % , або 0,8
m1(р-ну) (СН3СООН) = 400 г
ω2 (СН3СООН) = 5 %, або 0,05
V (Н2O) - ?
Розв’язування
1. Обчислюємо масу етанової кислоти в оцтовій есенції в першому розчині:
ω (р.р.) = m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.) = ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m1(СН3СООН) = m1(р-ну) (СН3СООН) ∙ ω1 (СН3СООН)
m1(СН3СООН) = 400 г ∙ 0,8 = 320 г.
Оскільки до оцтової есенції додають чисту воду, то маса етанової кислоти в есенції та новоутвореному другому розчині буде однакова:
m1(СН3СООН) = m2(СН3СООН) = 320 г.
2. Обчислюємо масу новоутвореного другого розчину:
ω (р.р.) = m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) / ω (р.р.)
m2(р-ну) (СН3СООН) = m2(СН3СООН) / ω2 (СН3СООН)
m2(р-ну) (СН3СООН) = 320 г / 0,05 = 6400 г
3. Обчислюємо масу води, яку необхідно додати до оцтової есенції першого розчину, щоб отримати необхідний новоутворений другий розчин:
m (н2о) = m2(СН3СООН) - m1(СН3СООН)
m (н2о) = 6400 – 400 = 6000 г
4. Обчислюємо об’єм води, яку необхідно додати до оцтової есенції першого розчину, щоб отримати необхідний новоутворений другий розчин:
ρ(н2о) = m(н2о) / V(н2о)
V(н2о) = m(Н2O) / ρ(Н2O)
V(н2о) = 6000 г / 1 г/мл = 6 л.
Відповідь: 6.
Задача 2
Суміш метану та етену пропустили крізь склянку з бромною водою, узятою в надлишку. Унаслідок цього маса склянки збільшилася на 2,8 г. У результаті повного окиснення такої самої порції вихідної суміші газів виділився карбон(ІV) оксид кількістю речовини 0,65 моль. Обчисліть масову частку (%) метану у вихідній суміші.
Коментар до тестового завдання
Дано:
газова суміш - метан СН4 і етен С2Н4
∆m (склянки) = 2,8 г
n загал.(С02) = 0,65 моль
Вг2
ω (СН4) — ?
Розв’язування
1. Якщо газову суміш, що складається з метану та етену, пропустити через бромну воду, то тільки етен вступить у хімічну реакцію з бромом за цих умов, а саме завдяки процесу приєднання маса склянки збільшується на 2,8 г:
С2Н4 + Вг2 = С2Н4Вг2
m (С2Н4) = ∆m (склянки) = 2,8 г
2. Обчислюємо кількість речовини етену, що вступає в реакцію з бромом
n = m / Mr
n (С2Н4) = m(С2Н4) / Mr(С2Н4)
Mr(С2Н4) = 2∙Ar (С) + 4 ∙ Ar (Н) = 2∙12 + 4∙1 = 28
n (С2Н4) = 2,8 г / 28 г/ моль = 0,1 моль.
3. Обчислюємо кількість речовини карбон (ІV) оксиду, що утворюється в результаті згорання 0,1 моль етену
С2Н4 + 3О2 = 2CO2 + 2H2O
Згідно з рівнянням реакції при згоранні 1 моль етену виділяється 2 моль карбон (ІV) оксиду, а за умовою задачі згорає 0,1моль етену, тому
n1 (CO2) = 0,1 моль ∙ 2 моль / 1 моль = 0,2 моль
4. Обчислюємо кількість речовини карбон (ІV) оксиду, що утворюється в результаті згоряння метану. Оскільки метан, так само як і етен, згоряє до карбон (ІV) оксиду та води
СН4 + 2О2 = CO2 + 2H2O
Тому обчислити кількість речовини карбон(ІV) оксиду можна за формулою:
n2 (CO2) = n загал.(С02) - n1 (CO2)
n2 (CO2) = 0,65 моль - 0,2 моль = 0,45 моль.
5. Обчислюємо кількість речовини метану, що згоріла.
Згідно з рівнянням реакції при згоранні 1 моль метану виділяється 1 моль карбон (ІV) оксиду, а за умовою задачі виділяється 0,45 моль карбон (ІV) оксиду, тому
n (СН4) = 0,45 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,45 моль
6. Обчислюємо масу метану, що згоріла.
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (СН4) = n(СН4) ∙ Mr(СН4)
Mr(СН4) = Ar (С) + 4 ∙ Ar (Н) = 12 + 4 ∙ 1 = 16
m (СН4) = 0,45 моль ∙ 16 г/моль = 7,2 г.
7. Обчислюємо масу вихідної газової суміші
m (газової суміші) = m (СН4) + m (С2Н4)
m (газової суміші) = 7,2 г + 2,8 г = 10 г.
8. Обчислюємо масову частку метану у вихідній газовій суміші
ω (газової суміші) = m (газу) / m (газової суміші)
ω (СН4) = m(СН4) / m(газової суміші)
ω (СН4) = 7,2 г / 10 = 0,72, або 72 %
Відповідь: 72.
ЗНО 2017
Задача 1
Олеум масою 200 г з масовою часткою сульфур (VІ) оксиду 20 % змішали з водою масою 218 г. Обчисліть масову частку (%) сульфатної кислоти в одержаному розчині.
Коментар до тестового завдання
Олеум — суміш сульфур (VІ) оксиду та безводної сульфатної кислоти. Додаванням олеуму до води можна добути сульфатну кислоту потрібної концентрації.
Дано:
m (олеуму) = 200 г
ω (SO3) = 20 %, або 0,2
m (Н2O) = 218 г
ω (H2SO4) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу сульфур (VІ) оксиду, що міститься в олеумі:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.)= ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m(SO3)= ω (SO3) ∙ m(олеуму)
m (SO3) = 0,2 ∙ 200 г = 40 г
2. Обчислюємо масу сульфатної кислоти, що була в олеумі:
m1 (H2SO4) = m(олеуму) - m(SO3)
m1 (H2SO4) = 200 г - 40 г = 160 г.
3. Обчислюємо кількість речовини сульфур (VІ) оксиду, що містився в олеумі
n = m / Mr
n (SO3)= m(SO3) / Mr(SO3)
Mr(SO3) = Ar (S) + 3∙Ar (О) = 32 + 3∙16 = 80
n (SO3) = 40 г / 80 г/моль = 0,5 моль.
4. Обчислюємо кількість речовини сульфатної кислоти, що утворюється у результаті взаємодії сульфур (VІ) оксиду з водою, а також кількість речовини води, що витратилася на цю реакцію
SO3 + Н2O = H2SO4
Згідно з рівнянням реакції взаємодіє 1 моль сульфур (VІ) оксиду з 1 моль води і утворюється 1 моль сульфатної кислоти, а за умовою задачі вступає в реакцію 0,5 моль сульфур (VІ) оксиду, тому
n (H2SO4) = 0,5 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,5 моль
n (H2O) = 0,5 моль ∙ 1 моль / 1 моль = 0,5 моль
Як видно з розрахунків, на реакцію із сульфур (VІ) оксидом необхідно лише 0,5 моль води, що становить 9 г. Тобто вода взята в надлишку. Частина води 9 г йде на реакцію, а інша частина буде виконувати роль розчинника
218 г - 9 г = 209 г
5. Обчислюємо масу сульфатної кислоти, що утворилась у результаті взаємодії сульфур (VІ) оксиду з водою:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m2 (H2SO4) = n (H2SO4) ∙ Mr (H2SO4)
Mr (H2SO4) = 2 ∙ Ar (Н) + Ar (S) + 4 ∙ Ar (О) = 2 ∙ 1 + 32 + 4 ∙ 16 = 98
m2 (H2SO4) = 0,5 моль ∙ 98 г/моль = 49 г.
6. Обчислюємо загальну масу сульфатної кислоти, що буде міститись у новоутвореному розчині:
m загал.(H2SO4) = m1 (H2SO4) + m2 (H2SO4)
m загал.(H2SO4) = 160 г + 49 г = 209 г.
7. Обчислюємо масу новоутвореного розчину:
m2 (H2SO4) = m (олеуму) + m (Н2O)
m2 (H2SO4) = 200 г + 218 г = 418 г
8. Обчислюємо масову частку сульфатної кислоти в новоутвореному розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
ω2(H2SO4) = m загал.(H2SO4) / m2 (H2SO4)
ω2(H2SO4) = 209 г / 418 г = 0,5, або 50 %
Відповідь: 50.
Задача 2.
У результаті випалювання руди масою 200 кг одержали купрум (ІІ) оксид масою 120 кг. Обчисліть масову частку (%) купрум (І) сульфіду в руді.
Коментар до тестового завдання
Одна зі стадій одержання міді в промисловості — випалювання збагаченої руди, головною складовою якої є купрум (І) сульфід. Цей процес відбувається за схемою Cu2S + 2О2 = 2CuO + SO2.
Дано:
m (руди) = 200 кг = 2∙ 105 г
m (CuO) =120 кг = 1,2∙ 105 г
ω (Cu2О) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо кількість речовини купрум (ІІ) оксиду, що утворилась у результаті спалювання купрум (І) сульфіду:
n = m / Mr
n(CuO) = m(CuO) / Mr(CuO)
Mr(CuO) = Ar (Cu) + Ar (О) = 64 + 16 = 80
n(CuO) = 1,2∙ 105 г / 80 г/моль = 1500 моль
2. Обчислюємо кількість речовини купрум (І) сульфіду, яку спалили:
Cu2S + 2О2 = 2CuO + SO2
Згідно з рівнянням реакції при спалюванні 1 моль купрум (І) сульфіду утворюється 2 моль купрум (ІІ) оксиду, а за умовою задачі утворюється 1500 моль купрум (ІІ) оксиду, тому
n(Cu2S) = 1500 моль ∙ 1 моль / 2 моль = 750 моль
3. Обчислюємо масу купрум (І) сульфіду, яку спалили:
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (Cu2S) = n(Cu2S) ∙ Mr(Cu2S)
Mr(Cu2S) = 2 ∙ Ar (Cu) + Ar (S) = 2 ∙ 64 + 32 = 160
m (Cu2S) = 750 моль ∙ 160 г/моль = 120 000 г = 120 кг.
4. Обчислюємо масову частку купрум (І) сульфіду в руді:
ω (речовини) = m(речовини) / m(руди)
ω (Cu2S) = m (Cu2S) / m(руди)
ω (Cu2S) = 120 кг / 200 кг = 0,6, або 60 %.
Відповідь: 60 .
ЗНО 2018
Задача 1
Розбавлені розчини кислот добувають змішуванням концентрованих їхніх розчинів і води. Обчисліть масу (г) розчину з масовою часткою сульфатної кислоти 70 %, необхідного для приготування розчину масою 350 г з масовою часткою кислоти 12 %.
Коментар до тестового завдання
Дано:
ω2 (H2SO4) = 70 % , або 0,7
m1 (р-ну) = 350 г
ω1 (H2SO4) = 12 % , або 0,12
m2 (р-ну) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу сульфатної кислоти в першому розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.)= ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m1(H2SO4) = m1(р-ну) (H2SO4) ∙ ω1 (H2SO4)
m1(H2SO4) = 350 г ∙ 0,12 = 42 г.
2. Оскільки до сульфатної кислоти додають сульфатну кислоту, то маса сульфатної кислоти в новоутвореному другому розчині буде однакова:
m1(H2SO4) = m2(H2SO4) = 42 г.
3. Обчислюємо масу новоутвореного другого розчину:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р-ну) = m(р.р.) / ω (р.р.)
m2(р-ну) (H2SO4) = m2(H2SO4) / ω2 (H2SO4)
m2(р-ну) (H2SO4) = 42 г / 0,7 = 60 г
Відповідь: 60.
Задача 2
До розчину масою 90 г з масовою часткою літій гідроксиду 5 % добавили літій оксид кількістю речовини 0,1 моль. Обчисліть масову частку (%) лугу в розчині, що утворився.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m1(р-ну) (LiOH) = 90 г
ω1 (LiOH) = 5 % , або 0,05
n(Li2O) = 0,1 моль
ω2 (LiOH) - ?
Розв’язання
1.Обчислюємо масу літій гідроксиду в першому розчині
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
m(р.р.)= ω (р.р.) ∙ m(р-ну)
m1(LiOH) = m1(р-ну) (LiOH) ∙ ω1 (LiOH)
m1(LiOH) = 90 г ∙ 0,12 = 4,5 г.
2. Обчислюємо масу літій гідроксиду, який отримали при розчиненні літій оксиду у воді
Li2O + Н2O = 2 LiOH
Згідно з рівнянням реакції 1 моль літій оксиду взаємодіє з 1 моль води і утворюється 2 моль літій гідроксиду
n = m / Mr
m(Li2O) = n (Li2O) ∙ Mr(Li2O)
Mr (Li2O) = 2 ∙ Ar (Li) + Ar (О) = 2 ∙ 7 + 16 = 30
m (Li2O) = 0,1 моль ∙ 30 г/моль = 3 г
За умовою задачі вступає у взаємодію 0,1 моль літій оксиду, тому відповідно буде утворюватися 0,2 моль літій гідроксиду, бо
n (LiOH) = 2 ∙ n(Li2O)
n (LiOH) = 2 ∙ 0,1 моль = 0,2 моль
m = n∙ Mr
m (LiOH) = n(LiOH) ∙ Mr(LiOH)
Mr (LiOH) = Ar (Li) + Ar (О) + Ar (Н) = 7 + 16 + 1 = 24
m (LiOH) = 0,2 моль ∙ 24 г/моль = 4,8 г
3. Обчислюємо масу літій гідроксиду в новоутвореному розчині:
m2 (LiOH) = m1 (LiOH) + m (LiOH)
m2 (LiOH) = 4,5 + 4,8 = 9,3 г
4. Обчислюємо масу новоутвореного розчину літій гідроксиду:
m2(р-ну) (LiOH) = m1(р-ну) (LiOH) + m(Li2O)
m2(р-ну) (LiOH) = 90 г + 3 г = 93 г
5.Обчислюємо масову частку літій гідроксиду в новоутвореному розчині:
ω (р.р.)= m(р.р.) / m(р-ну)
ω2 (LiOH) = m2 (LiOH) / m2(р-ну) (LiOH)
ω2 (LiOH) = 9,3 г / 93 г = 0,1, або 10 %
Відповідь:10.
Задача 3
Зразок кам'яного вугілля масою 5 г повністю спалили в кисні. Унаслідок цього утворився карбон (IV) оксид об'ємом 8,96 л (н.у.). Обчисліть масову частку (%) Карбону в зразку.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m(кам'яного вугілля) = 5 г
V(CO2) = 8,96 л
ω (С) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо масу Карбону, який згорів в кисні повітря з утворенням карбон (IV) оксиду
С + О2 = СО2
Згідно з рівнянням реакції 1 моль карбону згорає в 1 моль кисні повітря і утворюється 1 моль карбон (IV) оксиду за нормальних умов, тому
n = V / Vm
n (CO2) = V(CO2) / Vm
n (CO2) = 8,96 л / 22,4 л/моль = 0,4 моль
n = m / Mr
m = n ∙ Mr
m (C) = n(C) ∙ Аr(C)
За умовою задачі утворюється 0,4 моль карбон (IV) оксиду, тому відповідно буде вступати в реакцію 0,4 моль карбону, бо
n (CO2)= n(C) = 0,4 моль
m (C) = 0,4 моль∙ 12 г/моль = 4,8 г
2. Обчислюємо масову частку (%) Карбону в зразку кам'яного вугілля:
ω (речовини)= m(речовини) / m(руди)
ω (С)= m(С)/m(кам'яного вугілля)
ω (С) = 4,8 г / 5 г = 0,96, або 96 %
Відповідь:96.
Задача 4
На повне відновлення міді із суміші масою 40 г, що складалася з оксидів Купруму (І) та Купруму (ІІ), витратили водень кількістю речовини 0,3 моль. Обчисліть масову частку (%) купрум (І) оксиду в суміші.
Коментар до тестового завдання
Дано:
m(суміші) (Cu2O + CuO) = 40 г
n(H2) = 0,3 моль
ω(Cu2O) - ?
Розв’язання
1. Обчислюємо маси оксидів Купруму (І) та Купруму (ІІ), які витратили на повне відновлення міді воднем кількістю речовини 0,3 моль
Cu2O + H2 = 2Cu + H2О (1)
CuO + H2 = Cu + H2О (2)
Позначимо кількість речовини водню, який використали на відновлення міді з Купрум (І) оксиду через (у) моль. Тоді кількість речовини водню, який використали на відновлення міді з Купрум (ІІ) оксиду через (0,3 - у) моль. 2. Обчислюємо відносні молекулярні маси Купрум (І) та Купрум (ІІ) оксидів
Mr (Cu2O) = 2 ∙ Ar (Cu) + Ar (О) = 2 ∙ 64 + 16 = 144
Mr (CuO) = Ar (Cu) + Ar (О) = 64 + 16 = 80
Позначимо масу Купрум (І) оксиду через (х) г. Тоді маса Купрум (ІІ) оксиду буде становити відповідно (40 - х) г.
Згідно з рівняннями реакцій кількість речовини Купрум (І) та Купрум (ІІ) оксидів дорівнює 1 моль
n = m / Mr
n(Cu2O) = n(CuO)= 1 моль
3. Обчислюємо за рівняннями реакцій (1) і (2) маси Купрум (І) та Купрум (ІІ) оксидів
m = n ∙ Mr
m(Cu2O) = n(Cu2O) ∙ Mr(Cu2O)
m(Cu2O) = 1 моль ∙144 г/моль =144 г
m(CuO) = n(CuO) ∙ Mr(CuO)
m(CuO) = 1 моль ∙ 80 г/моль = 80 г
4. Складаємо систему рівнянь для визначення маси оксидів Купруму (І) та Купруму (ІІ), які витратили на повне відновлення міді воднем:
для (1) рівняння відповідно 1 ∙ х = 144 ∙ у;
для (2) рівняння відповідно 80 ∙(0,3 – у) = 1∙ (40 – х)
24 – 80 ∙ у = 40 – 144 ∙ у
- 80 ∙ у + 144 ∙ у = 40 – 24
64 ∙ у = 16
у = 0,25 моль (n(Cu2O))
1 ∙ х = 144 ∙ у
х = 144∙ 0,25 = 36 г (m(Cu2O))
5. Обчислюємо масову частку (%) купрум (І) оксиду в суміші:
ω (речовини)= m(речовини) / m(суміші)
ω(Cu2O) = m (Cu2O) / m (Cu2O + CuO)
ω(Cu2O) = 36 г / 40 г = 0,96 або 96 %.
Відповідь:96.