Завдання №1
На рисунку зображено три біологічні об’єкти, позначені цифрами.
Проаналізуйте твердження щодо їхніх рівнів організації.
І. Об’єкти 1 та 2 перебувають на різних рівнях організації живого.
ІІ. Об’єкт 2 порівняно з об’єктом 3 перебуває на вищому рівні організації.
Чи є поміж них правильні?
А правильне лише І
Б правильне лише ІІ
В обидва правильні
Г немає правильних
Завдання №2
Біологічно активні речовини, які утворюються в певних клітинах вищих рослин і грибів називаються
А фітогормони
Б антибіотики
В нейрогормони
Г вітаміни
Завдання №3
Катіони якого хімічного елемента зумовлюють блакитне забарвлення крові головоногих молюсків?
А Купруму
Б Магнію
В Мангану
Г Феруму
Завдання №4
Два учні на уроці біології, розглядаючи рисунок, вивчали роботу натрій-калієвого насосу. Перший учень дійшов висновку, що наслідком роботи натрій-калієвого насосу є зниження концентрації йонів Натрію й збільшення концентрації йонів Калію в цитоплазмі. Другий учень зауважив, що натрій-калієвий насос є одним із механізмів активного мембранного транспорту. Хто з них має рацію?
А лише перший
Б лише другий
В обидва мають рацію
Г обидва помиляються
Завдання №5
Яка амінокислота містить у своєму складі Сульфур та є ініціаторною під час синтезу білка?
А гліцин
Б аланін
В метіонін
Г тирозин
Завдання №6
Поясніть, з чим пов'язано те, що більш ніж 85 % злоякісних пухлин виникають в епітеліальних тканинах. Це пов'язано з:
А високою здатністю до регенерації шляхом поділу клітин;
Б поверхневим розташуванням;
В активністю залозистого епітелію;
Г багатошаровістю.
Завдання №7
Рослинна клітина, на відміну від тваринної, має
А вакуолю з клітинним соком
Б комплекс Гольджі
В ендоплазматичну сітку
Г мітохондрії
Завдання №8
Уперше це вірусне захворювання описав Гіппократ. Наразі відомо, що його перебіг супроводжується ураженням центральної нервової системи та виникненням паралічів. Укажіть це захворювання.
А туберкульоз
Б поліомієліт
В ботулізм
Г грип
Завдання №9
Укажіть представника Прокаріот:
А амеба дизентерійна;
Б евглена;
В сальмонела;
Г дріжджі.
Завдання №10
Німецький учений Теодор Вільгельм Енгельман помістив у краплю води на предметному склі шматочок водорості спірогіри й добавив невелику кількість аеробних бактерій. За допомогою мікроскопа він спостерігав, що після освітлення білим світлом бактерії рівномірно розподілилися навколо водорості. Затим, пропустивши світло крізь призму, дослідник побачив, що воно внаслідок дисперсії розклалося на спектр, а бактерії незабаром сконцентрувалися на ділянках, освітлених червоним та синім світлом.
Чи є поміж наведених висновків ті, які відповідають результатам експерименту?
Перший висновок: «Бактерії сконцентрувалися на ділянках найінтенсивнішого виділення кисню».
Другий висновок: «Інтенсивність фотосинтезу в спірогіри найбільша за освітлення синіми та червоними променями».
А лише перший висновок
Б лише другий висновок
В обидва висновки
Г таких висновків немає
Завдання №11
Визначте групу організмів, які здатні до хемосинтезу:
А ціанобактерії, гриби;
Б сіркобактерії, бактерії-паразити;
В сіркобактерії, нітрифікуючі бактерії;
Г нітрифікуючі бактерії, гриби.
Завдання №12
Яке вірусне захворювання важко діагностувати на початковій стадії через відсутність видимих симптомів?
А віспу
Б ящур
B паротит
Г СНІД
Завдання №13
Вкажіть відділ вищих спорових рослин, у представників якого в життєвому циклі переважає гаметофіт:
А Мохоподібні;
Б Плауноподібні;
В Хвощеподібні;
Г Папоротеподібні.
Завдання №14
Укажіть ознаки, що характерні для водоростей, які належать до нижчих спорових рослин:
А малі за розмірами, розмножуються спорами;
Б розмножуються спорами, їхні тіла почленовані на органи;
В розмножуються спорами, їхні тіла мають корені та стебла;
Г розмножуються спорами, їхні тіла не почленовані на стебла, корені та листки.
Завдання №15
Прочитайте текст і виконайте завдання
Представники цієї групи організмів здебільшого трапляються у вологих місцинах. Іноді переважають поміж інших організмів у приполярних областях земної кулі та на кам’янистих схилах гір, деякі оселяються в пустелях. У лісах помірних кліматичних поясів багато видів цих організмів є епіфітами – рослинами, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади.
У місцях з надмірними викидами шкідливих речовин в атмосферу представників цієї групи, зазвичай, немає або вони представлені невеликою кількістю видів.
У життєвому циклі переважає гаметофіт, спорофіт розвивається на гаметофіті й живиться за його рахунок. Спори утворюються в спорангіях унаслідок мейозу (див. схему).
Яку групу організмів описано?
А лишайники
Б мохоподібні
В папоротеподібні
Г покритонасінні
Завдання №16
Яка характерна особливість голонасінних надала їм перевагу над вищими споровими рослинами?
А наявність стрижневої кореневої системи
Б ріст стебла в товщину за рахунок кори
В наявність насінних зачатків
Г залежність запліднення від наявності води
Завдання №17
Для птахів характерне подвійне дихання, яке відрізняється від механізму дихання ссавців. Наявність яких структур у птахів зумовлює цю різницю?
А трахей
Б повітряних мішків
В легень
Г двох бронхів
Завдання №18
Укажіть представника ссавців із ряду Комахоїдні.
Завдання №19
З допомогою яких органел спеціального призначення пересувається інфузорія-туфелька?
А одного джгутика
Б багатьох джгутиків
В псевдоподій
Г війок
Завдання №20
Коралові поліпи – це колонія
А плоских червів.
Б кишковопорожнинних.
В червоних водоростей.
Г джгутикових.
Завдання №21
Найбільшу концентрацію отруйних речовин у забрудненому біогеоценозі можна виявити в організмі
А травоїдних тварин.
Б дерев’янистих рослин.
В хижих тварин.
Г трав’янистих рослин.
Завдання №22
Деякі види мурашок живляться цукристими виділеннями попелиць і захищають їх від хижаків. Який тип взаємозв’язків між цими організмами?
А паразитизм
Б мутуалізм
В коменсалізм
Г хижацтво
Завдання №23
Проаналізуйте схему біогеохімічного циклу та виконайте завдання
Організми, які забезпечують азотфіксацію, належать до
А ссавців
Б бактерій
В покритонасінних
Г кільчастих червів
Завдання №24
Яка послідовність правильно відображає передавання енергії в ланцюгу живлення?
А сосна → дятел → сокіл → короїд
Б короїд → сосна → дятел → сокіл
В сосна → короїд → дятел → сокіл
Г сокіл → дятел → короїд → сосна
Завдання №25
У 1898 р. американський орнітолог Г. Байпас після сильних вітрів і снігопаду виявив 136 оглушених і напівживих хатніх горобців. Після відігрівання 72 з них вижили, а 64 птахи загинули. Виявилося, що останні мали або дуже довгі, або дуже короткі крила. Особини із середніми за довжиною крилами виявилися витривалішими. Дію якої форми природного добору ілюструє наведений приклад?
А рушійного добору
Б стабілізуючого добору
В дизруптивного добору
Г розриваючого добору
У завданнях 26-29 до кожного з чотирьох рядків у лівій колонці виберіть, на Вашу думку, один правильний варіант у правій колонці. Поставте позначки в таблиці«Відповідь до завдання» на перетині відповідних рядків і колонок.
Завдання №26
Установіть відповідність між методами біологічних досліджень та явищами, які вони дозволяють вивчати.
1 порівняльно-описовий
2 польові експерименти
3 лабораторні експерименти
4 моделювання
А визначення зв’язків між чисельністю рослиноїдних тварин та хижаків
Б визначення вмісту глюкози в крові
В дослідження впливу нового пестициду
Г дослідження еволюційного положення певного виду
Д дослідження вірогідності одержаних результатів
Завдання №27
Установіть відповідність між наведеними прикладами структур та рівнями їхньої організації
1 листяний ліс
2 конвалія травнева
3 хлорофіл
4 листок
А молекулярний
Б клітинний
В органний
Г організмовий
Д біогеоценотичний
Завдання №28
Установіть відповідність між біологічними явищами та рівнями організації живого.
1 спороутворення
2 дрейф генів
3 реплікація
4 слиновиділення
А екосистемний
Б популяційно-видовий
В організмовий
Г тканинний
Д клітинний
Завдання №29
Установіть відповідність між наведеними прикладами структур та рівнями їхньої організації
1 листяний ліс
2 конвалія травнева
3 хлорофіл
4 листок
А молекулярний
Б клітинний
В органний
Г організмовий
Д біогеоценотичний
У завданні 30 розташуйте події, дії, об’єкти у правильній, на Ваш погляд, послідовності. Поставте позначки у таблиці «Відповідь до завдання» на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Цифрі 1 має відповідати обрана Вами перша подія, дія, об’єкт, цифрі 2 – друга, цифрі 3 – третя, цифрі 4 – четверта.
Завдання №30
Установіть послідовність етапів енергетичного обміну вуглеводів.
А цикл Кребса
Б гліколіз
В окисне фосфорилювання
Г утворення піровиноградної кислоти