1. З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.
1) …, проте ніколи не запізнюється.
2) Крізь сльози бачив я, …
3) Здоровенний дуб розлігся, …
4) …, люди тебе зневажатимуть.
А) обставинне наслідку.
Б) обставинне допустове.
В) означальне.
Г) обставинне умови.
Д) з’ясувальне.
2. Установіть відповідність.
1) означальне
2) з’ясувальне
3) обставинне причини
4) обставинне місця
А) Сюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.
Б) Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
В) Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
Г) Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
Д) Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
3. З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
1) Щоб гарно жити, …
2) Мені здалося, що…
3) …, могли б запам’ятати
4) Я чула пісню, що …
А) означальне
Б) мети
В) з’ясувальне
Г) умови
Д) часу
4. Визначте вид наведених речень.
1) з’ясувальне
2) обставинне умови
3) обставинне причини
4) обставинне допустове
А) Мені завжди здавалося, що в Греції навіть статуї теплі.
Б) Тому веселиками звуться журавлі, що прилітають до веселої землі.
В) Якби Данило був маляром, то змалював би дівчину із сонцем на плечі.
Г) Нехай будинок не дуже затишний, та теплішого в них немає.
Д) Візерунки, що густо заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.
5. Визначте вид наведених речень.
1) підрядне умови
2) підрядне мети
3) підрядне місця
4) підрядне ступеня і способу дії
А) Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки співів у серці моїм.
Б) Поміркуймо, що кличе людину до творчості.
В) Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
Г) Де Ярило ступить – ярина виростає.
Д) Я, щоб відновити в пам’яті берег дитинства, відвідав рідне село.
6. З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.
1) Ця подія сталася саме тоді, …
2) … однак студенти склали іспит.
3) Це не та зупинка, …
4) Журналістка повідомила, …
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) обставинне часу
Г) обставинне місця
Д) обставинне допустове
7. Установіть відповідність
1) означальне
2) з’ясувальне
3) обставинне причини
4) обставинне місця
А) Знай, що в світі найтяжче – це серце носити студене.
Б) Де рідний край, там і під ялиною рай.
В) Український хліб тому такий смачний, що він завжди замішаний на пісні.
Г) Людині інколи щастить саме тоді, коли вона вважає затіяну справу безнадійною.
Д) Простіть мене за смуток цих тирад, де чути звук струни лиш однієї.
8. З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.
1) минуло п’ять хвилин, як…
2) тішать око півонії, що їх…
3) цікаво слухати про те, як…
4) її пісня лилася, як…
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) часу
Г) порівняльне
Д) умови
9. Прочитайте речення
Як (1) радісно мені (2) що скоро (3) сніг розтане (4) й зелене убрання (5) одягнуть дерева.
Кома ставиться на місці цифри
А) 1
Б) 2
В) 3
Г) 4
Д) 5
10. Прочитайте речення
Для того (1) щоб мову (2) свою (3) рідну їх діти (4) не забули (5) їм літери виводять вірменки на піску.
Кома ставиться на місці цифри
А) 1
Б) 2
В) 3
Г) 4
Д) 5
11. Прочитайте речення
Здавалось (1) що він і зимою зеленіє (2) бо (3) коли танули сніги (4) то на світ пробивалося його цупке зелене листя (5) не змучене холодом.
Кома НЕ ставиться на місці цифри
А) 1
Б) 2
В) 3
Г) 4
Д) 5