Варіант 2
1. Основна причина піднесення економіки під час восьмої («золотої») п’ятирічки:
А ножиці цін.
Б зростання експорту.
В економічна реформа.
Г науково-технічна революція.
2. Причини усунення Петра Шелеста з посади першого секретаря ЦК КПУ:
А звинувачення у місництві та потуранні націоналізмові, викликане його критикою політики центру щодо обмеженні автономізму України в питаннях економіки.
Б звинувачення у протекціонізмі вихідцям з Харківщини, висування їх на високі партійні посади без належного обґрунтування.
В звинувачення у непотизмі (кумівстві), висуванні на високі партійні посади своїх родичів і друзів.
Г погіршення стану здоров’я, тривалі хвороби, неможливість повноцінно виконувати свої обов’язки.
3. Прочитайте уривок з шостих статей конституцій СРСР (1977 р.) та УРСР (1978 р.) і вкажіть наслідок цього.
«КПРС є керівною і спрямовуючою силою радянського суспільства, ядром його політичної системи».
А демократизація суспільного життя, зростання ролі рад народних депутатів, вплив партії лише в ідеологічній галузі
Б значний крок до побудови комунізму в СРСР, оскільки держава відмирала, її функції переходили до органів громадського самоврядування
В зростання тоталітарних тенденцій у житті радянського суспільства, підконтрольність усіх його сфер комуністичній ідеології та вказівкам партійних органів
Г подальша демократизація громадського життя, можливість виникнення інших партій поруч із КПРС, розвиток конкуренції, участь величезної кількості громадян у політичному житті
4. Завдання економічної реформи 1965 р.:
А повернення до сталінських методів управління народним господарством жорсткого централізму, воєнізованої дисципліни.
Б подолання волюнтаризму та суб’єктивізму, зупинення падіння життєвого рівня населення, сприяння зростанню авторитету комуністичної партії.
В продовження економічних реформ Микити Хрущова, розширення сфери товарно-грошових відносин, сприяння зростанню економічної самостійності республік.
Г утвердження ринкових принципів економіки, створення дрібних приватних підприємств, вільних економічних зон, структурна перебудова економіки.
5. Укажіть правильне твердження.
А останню Конституцію УРСР ухвалено в 1976 р.
Б після Петра Шелеста першим секретарем ЦК КПУ став Олексій Ватченко
В в Україні в 60-80-х рр. було збудовано або будувалося вісім атомних електростанцій
Г уперше смертність перевищила народжуваність у сільській місцевості в 1969 р.
6. Стан української науки в 70-х рр.:
А відставання у теоретичних, фундаментальних дослідженнях, гуманітарні дисципліни перебували на рівні світових вимог.
Б криза через залишковий принцип фінансування, низький рівень активності АН УРСР, виїзд багатьох визначних учених за межі України.
В провінційність, низька ефективність наукових розробок, їх повільне впровадження, світовому рівню відповідали лише поодинокі дослідження природознавчого та прикладного характеру, гуманітарні ж предмети перебували під повним контролем комуністичної ідеології.
Г світовий рівень розвитку, висока ефективність наукових розробок, що швидко впроваджувались, перевага прикладних досліджень, звільнення гуманітарних дисциплін від впливу марксистської ідеології.
7. Укажіть правильне твердження.
А друга хвиля репресій проти української інтелігенції відбулася в 1965 р.
Б кількість членів української правозахисної групи на під тримку міжнародних угод нараховувала понад 100 осіб
В понад 900 членів Спілки письменників України захищали інтереси національної мови і культури
Г Україна в 70-80-х рр. забезпечувала 60 % союзного виробництва цукру
8. Політики, які підписали домовленості у Біловезькій Пущі:
А Михайло Горбачов, Борис Єльцин, Леонід Кравчук.
Б Борис Єльцин, Леонід Кравчук, Станіслав Шушкевич.
В Леонід Кравчук, Станіслав Шушкевич, Михайло Горбачов.
Г Станіслав Шушкевич, Михайло Горбачов, Борис Єльцин.
9. Рішення щодо сільського господарства, прийняті в 1989 р.:
А «Про поширення різних форм оренди», «Про розвиток фермерських господарств», «Про розпуск колгоспів».
Б «Про розвиток фермерських господарств», «Про розпуск колгоспів», «Про утворення кооперативних колективів».
В «Про розпуск колгоспів», «Про утворення кооперативних колективів», «Про поширення різних форм оренди».
Г «Про утворення кооперативних колективів», «Про поширення різних форм оренди», «Про розвиток фермерських господарств».
10. Вимога студентів, яку було виконано майже відразу:
А вибори на багатопартійній основі.
Б відмова від підписання союзного договору.
В відставка голови уряду.
Г передача майна КПРС місцевим органам влади.
11. Посада, на яку був обраний Леонід Кравчук 1 грудня 1991 р.
А Голова Верховної Ради УРСР Б Голова Ради Міністрів УРСР
В перший секретар ЦК КПУ Г Президент України
12. У який період розгорнувся процес, відображений в уривку з документа:
«...Рада Міністрів УРСР зобов’язала виконкоми місцевих Рад народних депутатів Кримської області вжити додаткових заходів для своєчасного надання в установленому порядку кримським татарам, які повертаються, земельних ділянок для будівництва житлових будинків...»?
А «відбудови» Б «відлиги» В «застою» Г «перебудови»
13. Прочитайте визначення й укажіть поняття, яке відповідає його змісту.
«Спроба реформувати комуністичну систему в 1985-91 рр.; реформи, розпочаті М. Горбачовим у СРСР, мали на меті модернізацію господарства, збільшення громадянських свобод; спричинила радикалізацію суспільних і національних настроїв, призвівши до розпаду СРСР».
А «відлига» Б «застій» В «перебудова» Г «реформація»
14. Категорії населення, що чинили активний опір політиці радикальних реформ у СРСР в роки «перебудови»:
А військовослужбовці, інтелігенція, колгоспники.
Б інтелігенція, колгоспники, робітники.
В колгоспники, робітники, парт номенклатура.
Г партноменклатура, працівники державного апарату, офіцери-військовослужбовці.
15. Мета діяльносте Української Гельсінської спілки, яку вона задекларувала (1988 р.):
А боротьба за дотримання конституційних прав українців, інформування міжнародної громадськості про порушення прав людини в УРСР.
Б боротьба за перебудову СРСР на федеративних засадах, дотримання прав і свобод громадян, що мешкають в УРСР.
В необхідність створення суверенної України, захист громадянських прав особистості.
Г підтримка «перебудови» в СРСР, демократизація, дотримання конституційних прав українців, зміна керівництва КПУ.
Завдання ІІ рівня
16. Установіть відповідність.
1 дефіцит
2 номенклатура
3 правозахисник
4 самвидав
А брак, недостача якісних товарів
Б одна з форм діяльності дисидентів
В особа, що перебувала в легальній опозиції до влади
Г панівний клас радянського суспільства
Д період поглиблення кризи радянського суспільства
17. Установіть відповідність.
1 багатопартійність
2 незалежність
3 перебудова
4 ринкові відносини
А відносини на основі приватної власності та товарно-грошових принципах
Б заява від імені парламенту, партії, уряду, урочисте проголошення принципів
В непідлеглість, самостійність, суверенітет
Г наявність у суспільстві ряду політичних організацій, що конкурують між собою
Д політика перетворень у СРСР упродовж 1985-1991 рр., спрямована на оновлення
Завдання ІІІ рівня
18. Установіть послідовність подій.
А друга хвиля масових арештів дисидентів
Б поява роману у віршах «Маруся Чурай» Ліни Костенко
В реформи в сільському господарстві та промисловості («косигінська реформа»)
Г ухвалення останньої конституції УРСР.
19. Установіть послідовність подій.
А Всеукраїнський референдум і вибори Президента України
Б перші вибори до Верховної Ради УРСР на альтернативній основі
В початок «перебудови»
Г «революція на граніті»
Завдання IV рівня
20. Укажіть риси, властиві розвиткові УРСР у 1964-85 рр.
1 домінування важкої індустрії, остаточне формування військово-промислового комплексу
2 загострення продовольчої та житлової проблем
3 криза колгоспно-радгоспної системи, низький рівень техніки й агрокультури
4 пріоритетний розвиток виробництва на основі досягнень НТР
5 розвиток індивідуального підприємництва у сфері надання послуг населенню
6 розквіт колгоспно-радгоспної системи, її вдосконалення шляхом оптимізації управління, впровадження нових технологій і агрокультур
7 широке залучення іноземного капіталу
21. Укажіть явища, які супроводжували Чорнобильську катастрофу.
1 відсутність уваги щодо екологічної катастрофи з боку світової громадськосте
2 завдання шкоди мільйонам людей у різних країнах
3 масове переселення жителів із забруднених земель в інші регіон України
4 небачене забруднення біосфери, радіоактивне опромінення тисяч людей
5 негайне повідомлення людей про страшні розміри і жахливі наслідки аварії
6 незначне тимчасове відселення людей із зони аварії
7 поява на території України 30-кілометрової «зони відчуження»