1. Складним безсполучниковим є речення
А) Ні шелесне лист, ані ворухнеться травинка.
Б) Усі чотири пори року прекрасні: весна, спочатку блакитна, потім зелена, у зеленому листі літо, плодоносна осінь, зима, із засніженими просторами і прикрашеними інеєм деревами.
В) Океан, небо переповнилося гомоном, у нього щоразу вплітали голос корабельні співучі снасті.
Г) Одне село зовсім запало в долину, красується в яблунях та черешнях проти сонця.
2. Безсполучникове складне речення утвориться, якщо до речення «Христина й поземлі не ходила, а наче літала…» додати
А) найбільше у світі бажаючи мати крила.
Б) так їй хотілося мати крила.
В) бо найбільше у світі їй хотілося мати крила.
Г) як птах на крилах.
Д) зачарована мрією про крила.
3. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
А) Переконатися пора зробивши зло не жди добра.
Б) Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.
В) У товаристві лад усяк тому радіє.
Г) Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості.
Д) Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю.
4. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А) Перемелеться лихо добро буде.
Б) Вовка боятися в ліс не ходити.
В) Раніше встанеш більше діла зробиш.
Г) Сказано велика птиця горобець.
Д) Любиш їздити люби й сани возити.
5. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
А) Мені відкрилась істина печальна життя зникає як ріка Почайна.
Б) Проси в тебе повчав тебе давно не смій губити часу дорогого.
В) Забудеш рідний край тоді твій корінь сохне.
Г) Духовно багатий може спати спокійно його не обікрадуть.
Д) Усім відомо і мені сади квітнуть навесні.
6. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
А) Я в давню істину увірував глибоко найвища мудрість в простоті високій.
Б) Людина йде до краси творить її цим і відрізняється вона від усього сущого.
В) Пригадаймо золота тиха осінь застеляла жовтим листям княжий Львів.
Г) Всі бджоли злетілись гудуть золотаві рої.
7. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
А) Не спіши язиком квапся ділом.
Б) Опеньки з’явились літо скінчилось.
В) Не кидай іскри в попіл і сама згорить і село спалить.
Г) Здобудеш освіту побачиш більше світу.
8. З’ясуйте, який смисловий зв'язок існує між частинами безсполучникових складних речень.
1) частини речення виражають одночасність подій
2) друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій
3) перша частина виражає умову, за якої можлива дія другої частини
4) друга частина доповнює або розкриває зміст першої
А) Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях.
Б) Не навчив батько – не навчив і дядько.
В) Далеко на сході стало червоніти небо: сонце сходило.
Г) Роса блищить на сонці – чисте срібло.
Д) Мені здається: твої очі світять з вишини.
9. З’ясуйте, який смисловий зв'язок існує між частинами безсполучникових складних речень.
1) перше речення вказує на умову, а друге – на наслідок.
2) перше речення вказує на причину, а друге – на наслідок
3) друге речення пояснює перше
4) друге речення вказує на причину дії в першому
А) Оксані радість: мати одрізала з полотна хустку.
Б) Сохне стерня, затихають лани.
В) Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.
Г) Здалося на мить: пливе у небі срібний човен.
Д) Була б охота – знайдеться робота.
10. Установіть відповідність
1) кома
2) крапка з комою
3) тире
4) двокрапка
А) Закурилась земля, задиміла (?) пішов дощ, дрібний та тихий, мов крізь сито засіяв.
Б) Роса парує синювато (?) іду травою навмання.
В) Край берега, у затишку, прив’язані човни (?) і три верби схилилися, мов журяться вони.
Г) Троянда більше не розквітне (?) її спалило сонце непривітне.
Д) Настане година (?) розквітне калина.
11. Безсполучникове складне речення утвориться, якщо до речення «Океан, небо переповнилися гомоном…» додати
А) та ще й корабельні співучі снасті вплітали до нього свій голос.
Б) і корабельні співучі снасті вплітали до нього свій голос.
В) до якого вплітали свій голос корабельні співучі снасті.
Г) до нього вплітали свій голос корабельні співучі снасті.
12. Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати
А) кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі.
Б) у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання.
В) час пробудження природи від тривалого зимового сну.
Г) ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів.
Д) коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.
13. Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущені)
А) Здобули волю відшукали долю.
Б) Посієш впору збереш зерна гору.
В) Гаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.
Г) Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.
14. Позначте речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення
А) Ні словечка не мовила – її сина вже кликала його доля.
Б) Під час зустрічі фаворита з Березовським Потьомкін кинув фразу: збирається віддати директорську посаду в академії композиторові.
В) Пізнаєш істину – увійде тоді у кров твою сонце.
Г) Рослина тягнеться до сонця, народи – до миру.
15. Позначте речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення
А) Це описать – зламається перо.
Б) Защебетав жайворонок, угору летючи; закувала зозуленька, на дубі сидячи.
В) Чи звернули ви увагу на таку деталь грузинського танцю: чоловіки притискають до грудей руки, потім розводять їх, ніби розчахуючи груди і протягаючи нам свої серця.
Г) Нема гірш нікому, як тій сиротині – ніхто не пригорне при лихій годині.
16. Позначте речення, в якому неправильно розставлені розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення
А) Цілісінький день у роботі: одно ще не скінчу, уже друге мене дожидає.
Б) Якось дяк сказав учням – скоро вони побачать затемнення сонця.
В) Небо скоро затяглося хмарами, стало мрячити.
Г) У товаристві лад – уссяк тому радіє.
17. З’ясуйте, який смисловий зв'язок існує між частинами безсполучникових складних речень.
1) частини речення виражають одночасність подій
2) друга частина вказує на причину
3) друга частина вказує на наслідок
4) друга частина з’ясовує зміст першої
А) Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові.
Б) Стіни й склепіння кафедрального собору в Сіоні обступили мене і накрили – я почувався тут зовсім безпечно, мов равлик у шкаралупці.
В) Не русалонька блукає – то дівчина ходить.
Г) Я подумав: і ми, блукаючі морські, теж схожі на цих птахів.
Д) Під ногами шурхотіло опале листя, в повітрі пахло далеким димком, духом оселі.