1. Позначте речення, що потребує редагування:
А Сніжинки з інеєм ще більше закрутилися, стовпом здіймаючись угору.
Б Сидячи на березі річки, милуюся її повільною течією.
В Хтось кидає жарт, розсмішивши всіх навколо.
Г Прочитавши цікаву книжку, хочеться поділитися враженнями з іншими.
Д За таких обставин не будемо сидіти склавши руки. (ЗНО 2006)
2. Граматичну помилку допущено в реченні
А Листки, кружляючи й шарудячи, падають додолу.
Б Читаючи цей роман, у моїх очах з’явилися сльози.
В Дівчина йшла по дорозі, весело наспівуючи бадьору пісеньку.
Г Безмежно зрадівши, Оксана закружляла в танку.
Д Відшукавши в Інтернеті інформацію, я зміг підготувати доповідь. (ЗНО 2008)
3. Граматично правильне продовження речення «Обираючи стиль одягу,..» подано в рядку
А витрачається багато часу.
Б зважайте на певні норми.
В підкреслюється індивідуальність.
Г велике значення має колір.
Д ваш гардероб має залежати від погоди. (ЗНО 2009)
4. Граматичну помилку допущено в реченні
А Наполегливо тренуючись, нас не полишає віра в перемогу.
Б Ми наполегливо тренуємося, і нас не полишає віра в перемогу.
В Нас не полишає віра в перемогу, бо ми наполегливо тренуємося.
Г Ми наполегливо тренуємось, і тому нас не полишає віра в перемогу.
Д Якщо будемо наполегливо тренуватися, ми переможемо. (ЗНО 2010)
5. Не можна замінити дієприслівниковий зворот підрядним обставинним у реченні
А Вийшовши з густого соснового лісу, ми побачили велике поле маків.
Б Євген Черниш сидів на траві оддалік, спершись підборіддям на руки.
В Квіти згортали пелюстки, відчуваючи наближення нічної прохолоди.
Г Почувши про приїзд театру мініатюр, учні зібралися в актовому залі.
Д Працюючи в сучасних лабораторіях, потрібно мати глибокі знання.
(ЗНО 2010)
6. Граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …»
А деякі з них виявилися несподіваними.
Б у мене виникли сумніви.
В консультуйтеся з науковим керівником.
Г важливими є всі числові показники.
Д нарешті окреслюється подальший план роботи. (ЗНО 2010)
7. Граматично правильне закінчення речення «Читаючи «Зачаровану Десну» О. Довженка…»
А збагачується ваше мовлення.
Б ви збагачуєте своє мовлення.
В звертається увага на багатство мови.
Г вас зацікавлять багато епізодів.
Д перед нами постає світ дитинства. (ЗНО 2011)
8. Неправильно побудовано речення
А Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.
Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.
В Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.
Г Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п’єси.
(ЗНО 2012)
9. Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..»
А мене відразу захопив п’янкий аромат олеандрів.
Б перед вами раптово розпросториться лазурове море.
В дітлахи швидко засмагли під лагідним сонцем.
Г згадуються неперевершені поезії Адама Міцкевича.
Д усіх відпочивальників гостинно зустрічає Сімферополь. (ЗНО 2012)
10. Граматично правильне продовження речення «Купуючи мобільний телефон,..» наведено в рядку
А не забудьте уточнити термін гарантії.
Б нам запропонували три різні марки.
В у нас виникли великі сумніви.
Г до дівчат привітно усміхнувся продавець.
Д у мене несподівано з’явилась ідея. (ЗНО 2013)
11. Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.
Відокремленою обставиною ускладнено речення
А перше
Б друге
В третє
Г п’яте (ЗНО 2014)
12. Граматичну помилку допущено в реченні
А Будь ласка, перебуваючи на вокзалі, намагайтеся не смітити.
Б Перебуваючи на вокзалі, просимо вас не смітити.
В Не смітіть, перебуваючи на вокзалі.
Г Просимо вас не смітити на вокзалі.
Д Будь ласка, не смітіть, коли ви перебуваєте на вокзалі. (ЗНО 2015)
13. Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
А Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.
Б Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.
В Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.
Г Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.
Д Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається. (ЗНО 2015)
14. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Переглянувши фільм,..» додати
А проводиться обов'язковий аналіз гри акторів.
Б хлопці поділилися своїми враженнями з нами.
В він надзвичайно сподобався всім моїм друзям.
Г з радістю знову перечитується художній твір. (ЗНО 2016)
15. Відокремленою обставиною ускладнено речення
А Хлопець, упевнений у правильності своєї позиції, довго не міг змиритися з прикрою поразкою.
Б Як людина широкого світогляду, політик не має права на будь-які прояви нетерпимості й упередженості.
В Виконання всіх обов’язків, як і вчасне звітування про перебіг справ, є свідченням організованості й відповідальності.
Г Цьогорічний конкурс квіткових композицій став особливим, перетворив- шись на свято краси й добра.
ДСерце кожного може стати невичерпним джерелом добра, так потрібного для існування світу. (ЗНО 2016)
16. Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента
«Оглядаючи експозицію музею, …» додати
А екскурсоводом було наведено невідомі факти про неї.
Б усі експонати вразили нас своїм різноманіттям.
В уважно слухайте гіда, робіть короткі записи.
Г наші знання з історії були дуже доречними.
Д це чудова можливість поринути в минуле. (2018)
17. Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Мандруючи Олешківськими пісками, …» додати
А нас вражала неповторна краса степової природи.
Б стан нашого здоров’я значно покращився.
В було зроблено багато цікавих фотографій.
Г легенди й перекази зачаровували таємничістю.
Д ми ще раз упевнилися в неповторності України. (2018)
18. Граматично правильне продовження речення «Перебуваючи на екскурсії в Холодному Яру,..» наведено в рядку
А хлопців зацікавили розлогі столітні дуби.
Б сповнюєшся дивовижною силою козацького краю.
В запам’яталося місце освячення гайдамацької зброї.
Г нас здивував таємничий Мотронинський монастир.
Д нам розповіли про історію написання роману «Залишенець». (2019)
Відповіді
Дієрислівник
1г
2б
3б
4а
5б
6в
7б
8б
9в
10а
11в
12б
13в
14б
15г
16в
17д
18б