1.Вставне слово, що вказує на послідовність і зв’язок думок, ужито в реченні
А Отже, сполучники поділяємо на сурядні й підрядні.
Б Кожна наукова теза, безперечно, вимагає доказів.
В Такі експерименти, очевидно, необхідно продовжувати.
Г Зміст цього поняття, на мою думку, треба уточнити.
Д Вирішити проблему допоміг би, мабуть, такий експеримент. (ЗНО 2008)
2. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня й невтримно поманила в замріяний гай. (2)А в гаю синіми вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски. (3)Схожі вони на бірюзові намистинки розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці. (4)Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу?
Вставне слово є в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г четвертому (ЗНО 2009)
3. Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1)Здавна люди налічували в дощовій веселці сім кольорів червоний, жовто-гарячий, жовтий, зелений, голубий, синій і фіолетовий. (2)Можливо, у цій сімці наші предки вбачали щось таємничо-магічне. (3)Недарма ж тиждень складався з семи днів, а на небі налічували тоді сім планет. (4)Придивляючись до веселки уважніше, не можна не помітити різні відтінки, що поступово переходять один в один. (5)Цих відтінків безліч.
Вставне слово є в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г п'ятому (ЗНО 2009)
4. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
Вставне слово вжито в реченні
А першому
Б третьому
В четвертому
Г п’ятому (ЗНО 2010)
5. Прочитайте текст і виконайте завдання .
(1) У моїй батьківщині на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.
Вставне слово є в реченні
А другому
Б третьому
В четвертому
Г п’ятому (ЗНО 2010)
6. Звертання є в реченні
А Усе, чим я щасливий і багатий, я мушу рідним словом оспівати.
Б Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим.
В Я люблю твоє майво зелене, і Донбас, і Каховку ясну.
Г На берегах Дніпра крутих, весь помережений садами, стоїть у сяйві днів нових наш рідний Київ перед нами.
Д «Роби добро, — мені казала мати, — і чисту совість не віддай за шмати!».
(ЗНО 2010)
7. Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3) А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки — ніде не видно, тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити, увібрати всю його терпку свіжість бо за/малі. (7) Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на світ народжуєшся.
Вставне слово вжито в реченні
А другому
Б четвертому
В п'ятому
Г шостому (ЗНО 2010)
8. Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.
Вставне слово є в реченні
А першому
Б другому
В третьому
Г п'ятому (ЗНО 2011)
9. Розділові знаки при звертанні правильно вжито в реченні
А Зійди дощику, дрібнесенький, Скропи травицю-муравицю, Нехай я вийду на вулицю.
Б Пусти мене, мати погуляти, Бо вже челядоньки не видати.
В Ой куди ви, голубоньки, та й полетите, Куди моє дівування та й занесете?
Г Прочини господарю, ворота, Занесем тобі віночка з золота.
Д Зеленая, дібровонько, Чого так рано спустошена, Трава на сіно покошена?
(ЗНО 2011)
10. Слово «здавалося» є вставним (окремі розділові знаки пропущено) у реченні
А Усе довколишнє здавалося їй перевитим піснями, веселими чи сумними, як буває пройнятий сяєвом сонця простір.
Б Багатьом здавалося що й увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди не глянь — звідусіль шугає вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний.
В Кущ здавалося і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом.
Г Широкі промені вдарялися об кам’яні плити, курилися золотим димом, від чого здавалося що все тут пливе, рухається, злітає в просторі.
Д Уже придивилася до його очей і побачила: те, що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю й глибоко захованим стражданням. (ЗНО 2012)
11. Доберіть приклад до кожної з груп вставних слів за значенням.
Група вставних слів за значенням
1вказівка на джерело повідомлення
2зв’язок з попередньою думкою
3невпевненість, припущення
4емоційне ставлення до змісту висловленого
Приклад
А Весна, на диво, була рання.
Б Навпаки, у рухах спортсмена почувається впевненість.
В Тихі води, кажуть, найглибші.
Г Погодьтесь, вам зробили слушне зауваження.
Д Здається, сама ця тиша ночі повинна врівноважувати душу.
(ЗНО 2013)
12. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.
Вставне слово є в реченні
А другому
Б третьому
В четвертому
Г п’ятому (ЗНО 2013)
13. Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Ще над/вечір землю оповив холодний туман. (2) Значить, чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив памороззю засохлі дерева. (4) У/ранці листя без/упину опадало на землю, лягало покорченими долоньками до/гори наче все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху. (6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що проливається чорно-зелений сумний водограй.
Вставне слово є в реченні
А другому
Б четвертому
В п’ятому
Г сьомому (ЗНО 2013)
14. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!
Вставне слово є в реченні
А другому
Б третьому
В четвертому
Г п’ятому (ЗНО 2014)
15. Прочитайте текст і виконайте завдання .
(1) Бувало, у найтемнішу ніч, коли темрява билась у вікна, як хвилі безмежного моря, під вікном несподівано закрутиться веремія, у шибках процвіте цілий рій синіх, сірих, карих очей. (2) Здається, що підпливали вони на чорних хвилях як черідка цікавих рибок до самотнього в морі темряви вогника у вікні. (З) Нашумлять, наговорять і знову в темряву одлинуть. (4) Випаде сніг - зіб'є бучу: їхати на санях; гуртом їдемо в сусіднє село до старого вчителя в гості. (5) Метелиця, гребні, а з нами мов мара якась весела починає загравати: вигукуємо, сміємося, співаємо, підскакуємо на кожному гребні й, хапаючись одне за одного, перекидаємося в сніг. (6) Дядько чухає голову: невпокійна це й клопітна справа - од села до села перевезти в хуртовину хуру реготу. (7) Навмисне ми ніколи не шукали собі веселощів, ми їх одкладали на далі, «на колись».
Вставне слово є в реченні
А першому
Б третьому
В четвертому
Г сьомому (ЗНО 2015)
16. Вставного слова НЕМАЄ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Буває часом перебіжить дорогу листя.
Б Завтра поїдемо мабуть твоїм човном.
В Кажуть легше повалити ніж збудувати.
Г Наша мандрівка сподіваюсь буде цікавою.
Д Становище здавалося не таким скрутним. (ЗНО 2015)
17. Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.
Вставним словосполученням ускладнено речення
А перше
Б друге
В четверте
Г шосте (ЗНО 2018)
18. Вставним словосполученням ускладнено речення (розділові знаки пропущено)
А За теорією Ч. Дарвіна було знято кілька цікавих науково-популярних фільмів.
Б За теорією Ч. Дарвіна тривалий час уважно слідкували науковці в Кембриджі.
В За теорією Ч. Дарвіна головною рушійною силою еволюції є природний добір.
Г За теорією Ч. Дарвіна з’явилися й інші пояснення чинників еволюції видів.
(ЗНО 2019)
19. Вставного слова НЕМАЄ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Невідомий автор вислову «Швидкий як електровіник» либонь уважав цей прилад витвором багатої фантазії.
Б Для інженерів-мрійників уявіть немає нічого неможливого тому в ХХІ столітті всі охочі можуть узяти до рук електровіник!
В Продумана конструкція дає змогу підмітати навіть упритул до стін а півгодинного заряду акумулятора з надлишком вистачить для швидкого прибирання.
Г Телескопічне руків’я цього приладу дає змогу під час прибирання дістатися до всіх куточків скажімо під ліжком чи далеко під столом.
Д До речі потрібний електровіник і в боротьбі з шерстю домашніх улюбленців бо має для цього спеціальну щітку. (ЗНО 2019)
20. Прочитайте текст і виконайте завдання
1)У життєвому круговороті народжуються неповторні людські світи. (2)Вдивляючись щороку в очі юнаків і дівчат, яких проводжаю в самостійну дорогу життя, я не можу бути спокійним. (3)Що ж є найголовнішим у людині яку ми творимо? (4)У ту коротку червневу ніч, коли разом з ними ми виходимо в поле зустрічати перше сонце їх нового життя, в моє серце стукають болючі питання: де, в чому людська сердцевина? (5)Як її, зрештою, створити?
Вставним словом ускладнене речення
А перше
Б друге
В третє
Г п’яте (ЗНО 2007)
Відповіді
Вставні слова
1а
2г
3б
4в
5в
6б
7б
8г
9в
10в
11. 1в, 2б, 3д, 4а
12в
13а
14а
15а
16д
17в
18в
19в
20г