· формальна, яка торкається пізнавально-інформаційного пристосування до нового оточення, структури навчального закладу, змісту навчання в ній, її традицій, своїх обов'язків. Для студентів-першокурсників характерний стан маргінальності між уже не школярем, але й ще не студентом. Саме цим пояснюються розтягнені строки адаптації студентів-першокурсників до нової системи навчання, до нового способу життя, утворення нового динамічного стереотипу, і є однією із причин низької успішності студентів першого курсу під час зимової сесії.
· соціально-психологічна (суспільна) адаптація відображає процес внутрішньої інтеграції (об'єднання) групи студентів-першокурсників та інтеграцію цієї групи зі студентським оточенням в цілому. У цьому контексті основною функцією адаптації є прийняття індивідуумом норм і цінностей нового соціального середовища, форм соціальної взаємодії, які
в ньому склалися, формальних і неформальних зв'язків, а також форм навчальної діяльності.
· дидактична форма адаптації торкається проблеми підготовки до нових форм і методів навчальної роботи у навчальному закладі і відображає, в першу чергу, інтелектуальні можливості студентів-першокурсників.