В. Сухомлинський «Прогаяний день»
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й сказала:
— Сьогодні в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота на сьогодні: посади біля хати дерево й прочитай книгу про Далекі Сині Гори.
Мама показала, де посадити дерево, поклала на стіл книжку про Далекі Сині Гори й пішла на роботу. Петрик подумав: «Посплю ще трохи». Ліг, задрімав, потім заснув міцно-міцно і снилося йому: біля хати виросло дерево, яке він посадив, а Далекі Сині Гори стали зовсім недалекі й стоять над самісіньким ставком. Прокинувся Петрик — ой, лишенько! Сонце вже серед неба. Хотів зараз же до роботи взятися, та подумав: «Ще встигну...»
Сів під грушею. Думає: «Ось посиджу трохи та й почну».
Потім пішов у садок, ягоди їв, за метеликом ганявся, потім знову під грушею сидів. Прийшла мати ввечері й каже:
— Показуй, що зробив, сину.
А Петрикові нічого показати. Соромно йому й матері у вічі дивитися.
— Ходімо, сину, покажу тобі, що люди зробили за той день, що ти прогаяв.
Узяла мама сина за руку й повела. Підводить до одного поля й показує:
— Учора тут була стерня, а сьогодні рілля. Тут працював тракторист. А ти байдики бив.
Підвела до колгоспного двору, показує багато-багато ящиків із помідорами й каже:
— Ці помідори вранці були на полі, а тепер у ящиках. Завтра їх повезуть у місто. Це робила я з жінками. А ти байдики бив.
Підвела до великої-великої купи зерна.
— Це зерно вранці було в колосках. Хліб скосили й змолотили, зерно привезли на тік. А ти байдики бив.
Підвела до стінки, вимуруваної із цегли.
— Тут вранці був тільки гранітний фундамент, а тепер мур стоїть. Це муляри працювали. А ти байдики бив.
Підвела до великого кам'яного будинку, зайшла із сином. На полицях — паляниці, калачі. Усе пахло хлібом.
— Це пекарня,— сказала мама,— Ці хлібини вранці були ще борошном, а тепер сам бачиш. Цілий день трудилися пекарі. А ти байдики бив.
От що таке прогаяний день. ( 326 слів)
Обери жанр прочитаного твору
Що повинен був зробити Петрик?
Чому Петрик не виконав доручень матусі?
Що означає вислів «байдики бити»?
Яке прислів’я найточніше виражає головну думку твору?
Коли мати прийшла з роботи?
Встанови послідовність подій у творі В.Сухомлинського «Прогаяний день».
Обери перший пункт плану. (Першу подію)
Встанови послідовність подій у творі В.Сухомлинського «Прогаяний день».
Обери перший пункт плану. (Другу подію)
Встанови послідовність подій у творі В.Сухомлинського «Прогаяний день».
Обери перший пункт плану. (Третю подію)
Встанови послідовність подій у творі В.Сухомлинського «Прогаяний день».
Обери перший пункт плану. (Четверту подію)
Встанови послідовність подій у творі В.Сухомлинського «Прогаяний день».
Обери перший пункт плану. (останню подію)
Визнач головну думку твору.
Дай пораду Петрикові.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома