Біологія як наука (розділ програми з підготовки до ЗНО). Тест створено для діагностики готовності випускника до ЗНО з відповідної теми. Також він може бути використаний для тематичного контролю у 10 класі.

Додано: 3 грудня 2021
Предмет: Біологія, 11 клас
Тест виконано: 234 рази
48 запитань
Запитання 1

    1. Виберіть ряд учених, які запропонували термін «біологія»:

варіанти відповідей

Жан-Батіст Ламарк, Карл Лінней

Карл Лінней, Готфрід Тревіранус;

Жан-Батіст Ламарк, Готфрід Тревіранус;

Теодор Шванн, Матіас Шлейден.

Запитання 2

Позначте рік, в який було оприлюднено термін «біологія»:

варіанти відповідей

1702;

1802;

1722;

1822.

Запитання 3

Позначте науку, що вивчає явища спадковості та мінливості організмів:


варіанти відповідей

цитологія;

гістологія;

селекція;

генетика.

Запитання 4

Позначте науку, яка на практиці займається створенням сортів рослин і породи тварин із потрібними для людини властивостями:


варіанти відповідей

цитологія

гістологія;

селекція;

генетика.

Запитання 5

Позначте науку, досягнення якої дають змогу виявити патологічні ембріональні відхилення:

варіанти відповідей

ембріологія

генетика

селекція;

гістологія.

Запитання 6

Виберіть ученого, якого називають «батьком ботаніки»:

варіанти відповідей

Гален

Леонардо да Вінчі;

Теофраст;

В.Гарвей.

Запитання 7

Виберіть прізвище ученого, який заклав основи еволюційного вчення:


варіанти відповідей

Чарльз Дарвін;

Карл Лінней

Жорж Кюв’є;

Ж.Б.Ламарк.

Запитання 8

Виберіть прізвище ученого, який заклав основи генетики:


варіанти відповідей

Рудольф Вірхов.

Грегор Мендель

Томас Хант Морган;

Луї Пастер;

Запитання 9

Виберіть прізвище ученого, який заклав основи учення про біосферу:


варіанти відповідей

С.Г.Навашин.

І.Д.Чистяков;

В.І.Вернадський;

Д.Й.Івановський;

Запитання 10

Виберіть ученого, який оформив клітинну теорію:

варіанти відповідей

Роберт Гук.

Роберт Броун;

Теодор Шванн;

Рудольф Вірхов;

Запитання 11

Позначте метод, за допомогою якого вивчають зовнішню будову скелета й органів у різних тварин:

варіанти відповідей

порівняльний;

описовий;

експериментальний

статистичний.

Запитання 12

Позначте метод вивчення певного процесу або явища шляхом відтворення його самого або його істотних властивостей у вигляді моделі:


варіанти відповідей

описовий

експериментальний

статистичний

моделювання.

Запитання 13

Позначте метод, який застосовується під час опрацювання результатів дослідження:


варіанти відповідей

порівняльний

описовий

статистичний;

експериментальний.

Запитання 14

Позначте найдавніший метод біологічних досліджень:


варіанти відповідей

порівняльно-описовий;

моделювання

експериментальний;

моніторинг.

Запитання 15

Позначте метод, застосування якого дає можливість з’ясувати закономірності розвитку окремих систем органів, їхні структури, функції тощо:

варіанти відповідей

описовий

порівняльний

історичний

експериментальний

Запитання 16

Вкажіть властивість живої системи, що зумовлює відтворення собі подібних: 


варіанти відповідей

рівневість;

розмноження;

подразливість;

обмін речовин.

Запитання 17

Вкажіть властивість живої системи, яка автоматично підтримує гомеостаз:

варіанти відповідей

самореалізація;

самовідновлення; 

самовідтворення; 

саморегуляція.

Запитання 18

Позначте ряд рівнів організації життя:

варіанти відповідей

автотрофний, гетеротрофний

молекулярно-клітинний, ембріональний;

прокаріотичний, еукаріотичний;

популяційно-видовий, екосистемний.

Запитання 19

Вкажіть рівень організації живих систем, на якому спостерігається їх однотипність:


варіанти відповідей

молекулярний;

клітинний

тканинний;

органний.

Запитання 20

Позначте ряд рівнів лише надорганізмової організації життя:


варіанти відповідей

молекулярний, популяційно-видовий, біосферний;

клітинний, популяційно-видовий, екосистемний;

популяційно-видовий, екосистемний, біосферний;

клітинний, тканинно-органний, екосистемний. 

Запитання 21

Позначте рівень організації життя, який виник з появою багатоклітинних організмів:


варіанти відповідей

молекулярний;

клітинний;

тканинний;

органний.

Запитання 22

Позначте рівень організації життя, який є його структурною одиницею

варіанти відповідей

клітинний;

тканинний;  

органний;

організмовий.

Запитання 23

означте рівень організації життя, якому властивий глобальний біологічний колообіг речовин і єдиний потік енергії:


варіанти відповідей

клітинний

організмовий

популяційно-видовий

біосферний

Запитання 24

Укажіть, на якому рівні організації живої матерії здійснюється кругообіг речовин між біотичною та абіотичною частинами природної системи:

варіанти відповідей

організменому

популяційно-видовому

біогеоценотичному;

клітинному

Запитання 25

. До якого рівня організації життя належить об’єкт, зображений на рисунку?

варіанти відповідей

молекулярного

клітинного 

організмового

екосистемного

Запитання 26

Який рівень організації живої матерії забезпечується взаємодією різних органів, які об’єднуються у системи органів?


варіанти відповідей

популяційно-видовий  

організмовий

клітинний

біогеоценотичний

Запитання 27

На якому рівні організації живої матерії здійснюється вільний обмін спадковою інформацією між різними представниками певного виду та передача її нащадкам?


варіанти відповідей

організмовому

біогеоценотичному

клітинному

популяційно-видовому

Запитання 28

Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод.


варіанти відповідей

моніторинг

моделювання

порівняльно-описовий

експериментальний

Запитання 29

На рисунку зображено різні біологічні об'єкти. Укажіть усі правильні твердження щодо їхніх рівнів організації.

І. Об'єкти 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи.

ІІ. Об'єкт 3 займає нижчий рівень організації порівняно з об'єктами 1 і 2.

 ІІІ. Об'єкти 4 і 5 можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи.

варіанти відповідей

лише І і II

лише І і III 

лише II і III

І, II і III

Запитання 30

Розв’язування проблеми нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров’я та навколишнього середовища пов’язують з розвитком науки, яка виникла на стику біологічних, хімічних, технічних дисциплін, і дає змогу використовувати організми для потреб виробництва.

Ця наука –

варіанти відповідей

біохімія

біоніка 

біотехнологія 

біоінформатика

Запитання 31

На якому рівні організації живого перебуває біологічний об’єкт, зображений на рисунку?

варіанти відповідей

молекулярному

клітинному

організмовому

популяційно-видовому

Запитання 32

Розвиток біології у ХХ столітті уможливив розв’язання багатьох проблем людства. Відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило

варіанти відповідей

якісне діагностування серцево-судинних захворювань

зниження смертності від інфекційних захворювань

 розроблення заходів профілактики спадкових захворювань

успішне лікування порушень обміну речовин

Запитання 33

На сьогодні встановлено послідовність нуклеотидів молекул ДНК багатьох видів організмів. Порівнянням нуклеотидної послідовності гомологічних генів у різних видів учені з’ясовують ступінь їхньої спорідненості. Ідеться про дослідження в галузі

варіанти відповідей

генетичної інженерії

біоінформатики

біотехнології

біоніки

Запитання 34

На рисунку зображено три біологічні об’єкти, позначені цифрами.

Проаналізуйте твердження щодо рівнів організації об’єктів.

І. Об’єкти 1 і 2 перебувають на одному рівні організації живої природи.

ІІ. Об’єкт З можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи.

Чи є поміж них правильні?

варіанти відповідей

лише І

лише II

обидва правильні 

немає правильних

Запитання 35

На схемах І, ІІ наведено об’єкти різних рівнів організації живої природи та деякі їхні складники. Укажіть правильну комбінацію слів для заповнення пропусків на схемах.

варіанти відповідей

1 - листок, 2 – хлоропласт

1 - вакуоля, 2 - рибосома

1 - хлоропласт, 2 – листок 

1 - пагін, 2 – квітка

Запитання 36

Місце та перебіг біохімічних процесів у клітині вивчають за допомогою методу

варіанти відповідей

світлової мікроскопії 

мічених атомів

центрифугування

електронної мікроскопії

Запитання 37

Рослини, бактерії та мікроскопічні гриби виділяють антибіотики і фітонциди, які негативно впливають на життєдіяльність інших рослин, мікроорганізмів. Людина використовує ці біологічно активні речовини для

варіанти відповідей

створення раціональних сівозмін

діагностування генетичних захворювань

лікування бактеріальних захворювань

боротьби з комахами - шкідниками сільськогосподарських культур

Запитання 38

Учені змінюють спадковий матеріал бактеріальних клітин та використовують їх для отримання гормону росту, білків-інтерферонів, вакцин проти збудників гепатиту В. Це стало можливим унаслідок сучасних досліджень у галузі

варіанти відповідей

екології та біохімії 

анатомії та біоніки

екології та кібернетики 

молекулярної біології та генетики

Запитання 39

На рисунку зображено чотири біологічні об’єкти.

Які об’єкти знаходяться на одному рівні організації живої природи?

варіанти відповідей

перший та другий 

перший та третій

другий та третій 

третій та четвертий

Запитання 40

На рисунку зображено об’єкти живої природи попарно.

Які пари утворені об’єктами, що знаходяться на одному рівні організації живої природи?

варіанти відповідей

перша й третя  

перша й четверта

друга й четверта

третя й четверта

Запитання 41

Який рівень організації життя зображено на рисунку?

варіанти відповідей

молекулярний

клітинний

організмовий

популяційно-видовий

Запитання 42

На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років.

Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,


варіанти відповідей

моніторинг 

експериментальний 

моделювання

порівняльно-описовий

Запитання 43

На рисунку наведено графіки залежності швидкості ферментативної реакції (v) від рН середовища.

Метод досліджень, який застосовано для отримання наведених даних,

варіанти відповідей

експериментальний 

порівняльно-описовий 

моделювання

моніторинг

Запитання 44

У 1928 році англійський учений Ф. Гриффіт змішав культуру живих нехвороботворних стрептококів із мертвими хвороботворними і цією сумішшю інфікував мишей. Миші захворіли на пневмонію й померли, а в їхній крові дослідник виявив багато живих хвороботворних бактерій. Відкрите явище було названо трансформацією бактерій. Який метод біологічних досліджень застосував Гриффіт?


варіанти відповідей

порівняльно-описовий 

моделювання 

експериментальний

моніторинг

Запитання 45

На схемі наведено об'єкти різних рівнів організації живої природи та їхні складові. Укажіть правильну комбінацію для заповнення пропусків.

варіанти відповідей

1 - міоцит, 2 - ендокард, 3 - аорта

1 - ендокард, 2 - міоцит, 3 - аорта

1 - аорта, 2 - ендокард, 3 - міоцит

1 - аорта, 2 - міоцит, 3 – ендокард

Запитання 46

Знайдіть відповідність між назвою науки та її призначенням:

1 – Цитологія            А – наука про будову та функції тканин;

2 – Гістологія                 Б – наука про будову органів та систем органів;

3 – Палеонтологія     В – наука про будову та функції клітин;

4 – Ембріологія         Г – наука про живий світ геологічного минулого

                                   Д – наука про індивідуальний розвиток організмів   у зародковий період

варіанти відповідей

1-Б 2-Г 3-А 4-В

1-В; 2-А; 3-Г; 4-Д

1-А 2-Б 3-В 4-Г

1-Г 2-В 3-Б 4-А

Запитання 47

Знайдіть відповідність між методом та його характеристикою:

1 –Описовий  2 –Порівняльний  3 –Експериментальний

4 –Статистичний

А – вивчення подібності й відмінності живих систем шляхом

зіставлення;

Б – з’ясування закономірності появи й розвитку біологічних систем, становлення їхньої структури й функції в процесі розвитку;

В – математична обробка результатів спостережень, експериментів;

Г – втручання дослідника у процеси, що вивчаються;

Д – постійне спостереження за станом біологічних об’єктів у природі чи в експерименті

варіанти відповідей

1-Б 2-Г 3-Д 4-А

1-А 2-В 3-Д 4-Г

1-Д 2- А 3-Г 4-В

1-Г 2-Д 3-В 4-А

Запитання 48

Установіть відповідність між рівнями організації живої природи та їх ознаками:

1 – молекулярний   2 – клітинний   3 – біосферний

А – передача спадкової інформації від одного покоління іншому;

Б – передача спадкової інформації потомству в межах виду;

В – реакції перетворення речовин і енергії в живих системах;

Г – біологічний колообіг речовин і єдиний потік енергії

варіанти відповідей

1- В 2 -А 3 - Г

1- А 2 - Б 3 - В

1-Б 2 -В 3 - Г

1- В 2 - Б 3 - А

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест