1. Виберіть ряд учених, які запропонували термін «біологія»:
Позначте рік, в який було оприлюднено термін «біологія»:
Позначте науку, що вивчає явища спадковості та мінливості організмів:
Позначте науку, яка на практиці займається створенням сортів рослин і породи тварин із потрібними для людини властивостями:
Позначте науку, досягнення якої дають змогу виявити патологічні ембріональні відхилення:
Виберіть ученого, якого називають «батьком ботаніки»:
Виберіть прізвище ученого, який заклав основи еволюційного вчення:
Виберіть прізвище ученого, який заклав основи генетики:
Виберіть прізвище ученого, який заклав основи учення про біосферу:
Виберіть ученого, який оформив клітинну теорію:
Позначте метод, за допомогою якого вивчають зовнішню будову скелета й органів у різних тварин:
Позначте метод вивчення певного процесу або явища шляхом відтворення його самого або його істотних властивостей у вигляді моделі:
Позначте метод, який застосовується під час опрацювання результатів дослідження:
Позначте найдавніший метод біологічних досліджень:
Позначте метод, застосування якого дає можливість з’ясувати закономірності розвитку окремих систем органів, їхні структури, функції тощо:
Вкажіть властивість живої системи, що зумовлює відтворення собі подібних:
Вкажіть властивість живої системи, яка автоматично підтримує гомеостаз:
Позначте ряд рівнів організації життя:
Вкажіть рівень організації живих систем, на якому спостерігається їх однотипність:
Позначте ряд рівнів лише надорганізмової організації життя:
Позначте рівень організації життя, який виник з появою багатоклітинних організмів:
Позначте рівень організації життя, який є його структурною одиницею
означте рівень організації життя, якому властивий глобальний біологічний колообіг речовин і єдиний потік енергії:
Укажіть, на якому рівні організації живої матерії здійснюється кругообіг речовин між біотичною та абіотичною частинами природної системи:
. До якого рівня організації життя належить об’єкт, зображений на рисунку?
Який рівень організації живої матерії забезпечується взаємодією різних органів, які об’єднуються у системи органів?
На якому рівні організації живої матерії здійснюється вільний обмін спадковою інформацією між різними представниками певного виду та передача її нащадкам?
Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод.
На рисунку зображено різні біологічні об'єкти. Укажіть усі правильні твердження щодо їхніх рівнів організації.
І. Об'єкти 1 і 2 знаходяться на одному рівні організації живої природи.
ІІ. Об'єкт 3 займає нижчий рівень організації порівняно з об'єктами 1 і 2.
ІІІ. Об'єкти 4 і 5 можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи.
Розв’язування проблеми нестачі продовольства, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану охорони здоров’я та навколишнього середовища пов’язують з розвитком науки, яка виникла на стику біологічних, хімічних, технічних дисциплін, і дає змогу використовувати організми для потреб виробництва.
Ця наука –
На якому рівні організації живого перебуває біологічний об’єкт, зображений на рисунку?
Розвиток біології у ХХ столітті уможливив розв’язання багатьох проблем людства. Відкриття антибіотиків, зокрема, забезпечило
На сьогодні встановлено послідовність нуклеотидів молекул ДНК багатьох видів організмів. Порівнянням нуклеотидної послідовності гомологічних генів у різних видів учені з’ясовують ступінь їхньої спорідненості. Ідеться про дослідження в галузі
На рисунку зображено три біологічні об’єкти, позначені цифрами.
Проаналізуйте твердження щодо рівнів організації об’єктів.
І. Об’єкти 1 і 2 перебувають на одному рівні організації живої природи.
ІІ. Об’єкт З можна водночас розглядати на двох різних рівнях організації живої природи.
Чи є поміж них правильні?
На схемах І, ІІ наведено об’єкти різних рівнів організації живої природи та деякі їхні складники. Укажіть правильну комбінацію слів для заповнення пропусків на схемах.
Місце та перебіг біохімічних процесів у клітині вивчають за допомогою методу
Рослини, бактерії та мікроскопічні гриби виділяють антибіотики і фітонциди, які негативно впливають на життєдіяльність інших рослин, мікроорганізмів. Людина використовує ці біологічно активні речовини для
Учені змінюють спадковий матеріал бактеріальних клітин та використовують їх для отримання гормону росту, білків-інтерферонів, вакцин проти збудників гепатиту В. Це стало можливим унаслідок сучасних досліджень у галузі
На рисунку зображено чотири біологічні об’єкти.
Які об’єкти знаходяться на одному рівні організації живої природи?
На рисунку зображено об’єкти живої природи попарно.
Які пари утворені об’єктами, що знаходяться на одному рівні організації живої природи?
Який рівень організації життя зображено на рисунку?
На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років.
Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,
На рисунку наведено графіки залежності швидкості ферментативної реакції (v) від рН середовища.
Метод досліджень, який застосовано для отримання наведених даних,
У 1928 році англійський учений Ф. Гриффіт змішав культуру живих нехвороботворних стрептококів із мертвими хвороботворними і цією сумішшю інфікував мишей. Миші захворіли на пневмонію й померли, а в їхній крові дослідник виявив багато живих хвороботворних бактерій. Відкрите явище було названо трансформацією бактерій. Який метод біологічних досліджень застосував Гриффіт?
На схемі наведено об'єкти різних рівнів організації живої природи та їхні складові. Укажіть правильну комбінацію для заповнення пропусків.
Знайдіть відповідність між назвою науки та її призначенням:
1 – Цитологія А – наука про будову та функції тканин;
2 – Гістологія Б – наука про будову органів та систем органів;
3 – Палеонтологія В – наука про будову та функції клітин;
4 – Ембріологія Г – наука про живий світ геологічного минулого
Д – наука про індивідуальний розвиток організмів у зародковий період
Знайдіть відповідність між методом та його характеристикою:
1 –Описовий 2 –Порівняльний 3 –Експериментальний
4 –Статистичний
А – вивчення подібності й відмінності живих систем шляхом
зіставлення;
Б – з’ясування закономірності появи й розвитку біологічних систем, становлення їхньої структури й функції в процесі розвитку;
В – математична обробка результатів спостережень, експериментів;
Г – втручання дослідника у процеси, що вивчаються;
Д – постійне спостереження за станом біологічних об’єктів у природі чи в експерименті
Установіть відповідність між рівнями організації живої природи та їх ознаками:
1 – молекулярний 2 – клітинний 3 – біосферний
А – передача спадкової інформації від одного покоління іншому;
Б – передача спадкової інформації потомству в межах виду;
В – реакції перетворення речовин і енергії в живих системах;
Г – біологічний колообіг речовин і єдиний потік енергії
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома