Громадсько-політичне життя в Україні в 30-х pp. Масові репресії.(ЗНО)

Додано: 27 січня 2022
Предмет: Історія України, 10 клас
Тест виконано: 88 разів
52 запитання
Запитання 1

«Розстріляне відродження» — це умовна назва:


варіанти відповідей

групи українських «буржуазних спеціалістів», розстріляних під час боротьби зі «шкідництвом» у 1920—1930-х рр.

літературно-мистецької генерації України 1920—1930-х рр., репресованої сталінським режимом

покоління українських політичних діячів часів Української революції, знищених під час терору 1930-х рр.

плеяди видатних українських учених, засуджених у 1930-х рр. у справі Спілки визволення України

Запитання 2

У якому році столиця УСРР з Харкова була перенесена до Києва?


варіанти відповідей

1921 р.

1927 р.

1934 р.

1936 р.

Запитання 3

Що призвело до скорочення майже вдвічі кількісного складу КП(б)У в 1938 р. порівняно з 1932 р.?


варіанти відповідей

повна зневіра населення в комуністичній перспективі України

«великий терор»

протест комуністів проти Голодомору

наростання загрози Другої світової війни

Запитання 4

Що належить до результатів державної політики в СРСР в галузі культури наприкінці 1930-х рр.?


варіанти відповідей

розквіт авангардного мистецтва

ліквідація масової неписьменності

скасування державної цензури засобів масової інформації

забезпечення і захист ідейного різноманіття в галузі культури

Запитання 5

Теорія про «посилення класової боротьби у міру просування до соціалізму» була ідеологічним обґрунтуванням:


варіанти відповідей

прискореної індустріалізації

суцільної колективізації

посилення масових репресій

переозброєння армії

Запитання 6

Що з названого є наслідками державної політики в галузі культури в УРСР (СРСР) у 1930-х рр.?


варіанти відповідей

звільнення культури від ідеологічного контролю

скасування цензури, дозвіл на створення приватних видавництв

заохочення існування різноманіття художніх стилів і форм

утвердження соціалістичного реалізму як єдиного художнього методу в мистецтві

Запитання 7

Підбиваючи підсумки Шахтинської справи на липневому (1928 р.) пленумі ЦК ВКП(б) Й. Сталін висунув тезу, яка стала визначальною для його подальшої політики. Суть її полягала в такому:


варіанти відповідей

класова боротьба буде загострюватися в країні у міру її просування до соціалізму

можливість побудови соціалізму в одній окремо взятій країні

жити стало краще, жити стало веселіше

теперішнє покоління радянських людей житиме при комунізмі

Запитання 8

Як називається художній метод, що утвердився в радянському мистецтві в 1930-х рр., який вимагав відтворювати дійсність не такою, яка вона є, а такою, якою вона повинна бути з точки зору інтересів робітничого класу?


варіанти відповідей

критичний реалізм

революційний конструктивізм

пролетарський авангардизм

соціалістичний реалізм

Запитання 9

Жертвою якої репресивної акції став С. Єфремов?


варіанти відповідей

справа Спілки визволення України

Шахтинської справи

Голодомору

«Закону про п’ять колосків»

Запитання 10

Що стало наслідком створення в 1934 р. Спілки письменників України?


варіанти відповідей

припинення масових репресій серед літераторів

утвердження ідеологічного контролю за творчістю митців

формування самобутньої течії модерністів

поглиблення процесів українізації

Запитання 11

У результаті культурної революції 1920—1930-х рр.:


варіанти відповідей

було забезпечено загальну вищу освіту

було розв’язано завдання ліквідації безграмотності

було гарантовано вільний розвиток різноманітних методів і стилів

наука була позбавлена впливу ідеології

Запитання 12

Конституція Української РСР 1937 р. законодавчо закріплювала:


варіанти відповідей

початок переходу від буржуазного ладу до соціалізму

перемогу соціалізму та побудову основ соціалістичного суспільства

входження республіки до складу СРСР без права виходу з його складу

побудову розвиненого соціалізму та керівну роль комуністичної партії в суспільстві

Запитання 13

Яку політику засуджувала постанова ЦК КП(б)У?

«Практика насадження національних шкіл завдавала величезну шкоду справі правильного навчання і виховання, відгороджувала дітей від радянського життя, позбавляла їх можливості долучатись до радянської культури і науки, не давала можливості надалі здобувати освіту в технікумах, вищих навчальних закладах...»


варіанти відповідей

ідеологізації

модернізації

русифікації

коренізації

Запитання 14

Про яке явище в суспільно-політичному житті республіки 1930-х рр. писав М. Хрущов?

«По Україні наче Мамай пройшов. Не було... ні секретарів обкомів партії в республіці, ні голів облвиконкомів. Навіть секретаря Київського міськкому не було».


варіанти відповідей

мобілізацію до Червоної армії

розкуркулення

масові репресії

забезпечення новобудов трудовими ресурсами

Запитання 15

Про який судовий процес ідеться в цитованому документі?

«На лаву підсудних сіло 45 осіб: академіки, професори, лікарі, священики, письменники, студенти та викладачі вищої школи, вчителі. Основним обвинувачуваним влада зробила віце-президента ВУАН С. Ефремова. Звинувачувальний вирок зайняв кілька номерів столичної газети “Вісті ВУЦВК”».


варіанти відповідей

справу Промпартії

Шахтинську справу

справу Спілки визволення України

справу Українського національного центру

Запитання 16

У наведеному уривку Р. Конквест, автор книги «Великий терор» вказав: «Терор був настільки загальним і настільки “скорострільним”, що законні органи влади розпалися. В українському ЦК більше не було кворуму; не існувало органу, що призначав уряд. Наркоми, що призначалися нерегулярно, з’являлись у наркоматах на тижні чи навіть на дні і потім щезали. Безпрецедентний удар по політичному керівництву означав повну руйнацію української партії. ...навіть формальна партійна і радянська робота завмерла».


варіанти відповідей

на організаторів і виконавців терору

на передумови та привід до терору

на причини та сутність терору

на масштаби та наслідки терору

Запитання 17

Досягнення в науці, яким прославилися Микола Боголюбов і Микола Крилов:


варіанти відповідей

здійснення штучного розщеплення атома літію.

розробка ефективного способу автоматичного електрозварювання під флюсом.

створення кінетичної теорії плазми.

створення нового наукового напряму — нелінійної математики.

Запитання 18

Політична мета масового терору в СРСР і в Україні зокрема:



варіанти відповідей

ліквідувати реальних і потенційних противників сталінського тоталітарного режиму, залякати населення.

подолати економічні та політичні труднощі й завершити побудову основ комунізму.

показати перед усім світом могутність радянської політичної системи.

скоротити населення СРСР, подолати проблему голоду.

Запитання 19

Наслідок теоретичних пошуків видатного українського винахідника Юрія Кондратюка:


варіанти відповідей

використання американськими вченими для підготовки польотів на Місяць.

використання китайськими вченими для розробки космічних кораблів багаторазового використання.

використання радянськими ученими для виходу космонавта у відкритий космос.

використання японськими ученими для сучасних технологічних розробок у галузі електронно-обчислювальної техніки.

Запитання 20

Сутність Спілки визволення України:


варіанти відповідей

організація, придумана радянськими спецслужбами для проведення судового процесу з метою фізичного знищення української інтелігенції й штучного розпалювання боротьби проти «націоналістичних» настроїв.

організація, створена у 20-х рр. для успішного проведення українізації.

підпільний терористичний центр українських націоналістів.

український емігрантський центр, створений для засилки шпигунів у радянську Україну.

Запитання 21

Назва 1929 року після відповідної статті Йосифа Сталіна:


варіанти відповідей

«Рік великого досягнення».

«Рік великого перелому».

«Рік великого терору».

«Рік великого успіху».

Запитання 22

Причина соціальних змін у структурі населення:



варіанти відповідей

високий рівень міграції населення через стихійні лиха.

масова еміграція населення внаслідок низького життєвого рівня.

насильницьке знищення деяких соціальних верств населення в роки війн.

соціалістична модернізація економіки України.

Запитання 23

Споруди, знищені у 30-х рр.:


варіанти відповідей

Богоявленський собор, Михайлівський Золотоверхий собор, Софійський собор.

Михайлівський Золотоверхий собор, Софійський собор, Храм Богородиці Пирогощі.

Софійський собор, Храм Богородиці Пирогощі, Богоявленський собор.

Храм Богородиці Пирогощі, Михайлівський Золотоверхий собор, Богоявленський собор.

Запитання 24

Ідеологічний штамп, вживаний у СРСР щодо партійців, які надто багато уваги приділяли місцевим особливостям


варіанти відповідей

анархо-комунізм

великодержавний шовінізм

націонал-соціалізм

націонал-ухильництво.

Запитання 25

Категорії населення, які наприкінці 20-х рр. зазнали масових репресій:



варіанти відповідей

інтелігенція, колгоспники, опозиція всередині більшовицької партії.

колгоспники, робітники, «старі спеціалісти».

куркульство, «старі спеціалісти», українські священники.

опозиція всередині більшовицької партії, робітники, студенти.

Запитання 26

Літературна назва 20-30-х рр. у культурі:



варіанти відповідей

«розбите відродження».

«розвинуте відродження».

«розстріляне відродження».

«розтоптане відродження».

Запитання 27

Назви установ, які, згідно з конституцією 1937 р., стали найвищим органом державної влади та найвищим виконавчим і розпорядчим органом державної влади в УРСР:


варіанти відповідей

Верховна Рада і Рада Народних Комісарів.

З’їзд Рад і Кабінет Народних Міністрів.

Центральна Рада і Робітничо-Селянський Уряд.

Центральний Виконавчий Комітет Рад і Народний Секретаріат.

Запитання 28

Укажіть зображеного на світлині діяча культури



варіанти відповідей

Олександр Довженко.

Лесь Курбас.

Микола Куліш.

Гнат Юра.

Запитання 29

Прочитайте уривок і вкажіть рік, коли відбулась описана подія.

«На процесі СВУ підсудними були 45 видатних діячів української національної інтелігенції, в тому числі академіки С. Єфремов, М. Слабченко, колишній голова уряду УНР В. Чехівський, а також А. Ніковський, Й. Гермайзе, Л. Старицька-Черняхівська та інші».

варіанти відповідей

1928 р.

1930 р.

1933 р.

1935 р.

Запитання 30

Цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення за національним принципом


варіанти відповідей

братовбивство.

геноцид.

канібалізм.

тероризм.

Запитання 31

Причина згортання українізації:


варіанти відповідей

відсутність кадрів для дальшого проведення українізації, зокрема загибель Миколи Скрипника.

зникнення потреби у державній підтримці української мови, оскільки вона утвердилася і повністю домінувала в радянській Україні.

наявність націоналізму, який знову почав загрожувати існуванню радянської влади в Україні.

проведення політики централізації влади та уніфікації громадського життя в СРСР.

Запитання 32

Прочитайте факти біографії історичного діяча та вкажіть його прізвище.

«Роки життя — 1876-1939. Учений-літературознавець, громадський і політичний діяч. Один з лідерів ТУП (УПСФ). Заступник Голови УЦР, генеральний секретар у міжнаціональних справах у першому українському уряді (1917 р.) Академік (з 1919 р.), віце-президент ВУАН (1923-1928 рр.) У сфабрикованій справі «СВУ» проходив як керівник цієї „контрреволюційної організації'”. Помер в ув’язненні».


варіанти відповідей

Олександр Богомолець

Михайло Грушевський

Сергій Єфремов

Володимир Липський

Запитання 33

Поет, про якого Євген Маланюк написав: «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась»:



варіанти відповідей

Микола Бажан.

Максим Рильський.

Володимир Сосюра.

Павло Тичина.

Запитання 34

Художник, автор картини «Бій Богуна з Чарнецьким під Монастирищем в 1653 р.», зображеної нижче.


варіанти відповідей

Михайло Бойчук

Іван Їжакевич

Василь Кричевський

Микола Самокиш

Запитання 35

Якого року було ухвалено Конституцію УРСР, згідно з якою найвищим органом влади оголошувалась Верховна Рада, створювався уряд — Раднарком; місцевими органами державної влади ставали ради депутатів трудящих.


варіанти відповідей

1919 р.

1925 р.

1937 р.

1940 р.

Запитання 36

Що було характерним для української культури в 30-ті роки?


варіанти відповідей

Надзвичайна заідеологізованість культури

літературна дискусія ініційована М. Хвильовим

відкрита критика радянської влади

діяльність численних творчих спілок: «Плуг», «Гарт», ВАПЛІТЕ

Запитання 37

Які зміни відбулися в соціальній структурі населення радянської України 1929-1938 рр.?

1 Створення нової верстви - колгоспного селянства.

2 Зростання заможного прошарку селян.

3 Істотне поповнення складу робітників жінками.

4 Зростання чисельності службовців.

5 Зменшення чисельності робітників.

варіанти відповідей

1, 3, 4

1, 3, 5

2, 3, 5

3, 4, 5

Запитання 38

Ім'я якого історичного діяча пропущено у свідченні сучасника?

«Зі смертю скінчилася ціла течія національного українського більшовизму, що щиро вірила в ленінізм, в інтернаціоналізм, у рівність усіх націй, в ідеальний Союз PCP. Цю течію залізною п'ятою розчавив могутній російський бюрократичний шовінізм, що саме наступав по всьому фронту в Україні в особі Павла Постишева».

варіанти відповідей

Микола Скрипник

Лазар Каганович

Володимир Винниченко

Станіслав Косіор

Запитання 39

Які явища характерні для розвитку науки та культури в 1929-1938 рр.?

1 Відсутність ідеологічного контролю.

2 Масове закриття театрів та бібліотек.

3 Розвиток культурних зв'язків з країнами Заходу.

4 Розширення мережі наукових установ.

5 Боротьба з «націоналістичними елементами» у ВУАН.

варіанти відповідей

1, 3

2, 5

3, 4

4, 5

Запитання 40

Що було характерним для освіти радянської України в 1933-1938 рр.?

1 Дієві заходи задля подолання неписьменності дорослого населення.

2 Істотне зменшення кількості середніх шкіл.

3 Запровадження єдиної структури загальноосвітньої школи.

4 Відсутність університетів, зменшення кількості вищих навчальних закладів.

5 Відповідність кількості шкіл з українською мовою навчання питомій частці українців у складі населення.

6 Невтручання дитячих та молодіжних комуністичних організацій у. навчально-виховний процес шкіл, їх автономна діяльність.

варіанти відповідей

1, 3, 5

1, 4, 6

2, 3, 5

3, 4, 6

Запитання 41

Встановіть відповідність між фрагментами джерел та історичними діячами, що їх стосуються.

1 «...Будучи керівником театру «Березіль», використовував його для націоналістичної пропаганди і зв'язку з іншими націоналістами - грузинськими й білоруськими... Просував у виставах націоналістичні ідеї, проводив роботу, відриваючи театри України від російської драматургії, орієнтуючись на буржуазний Захід».

2 «...Вибирайте: або ж «СВУ» в тому аспекті, який ми вам пропонуємо, й тоді ви та інші пройдуть через відкритий судовий процес, де не буде жодного розстрілу й взагалі вироки будуть досить м'які, або суду не буде, а все це. пройде через постанову колегії ОГПУ, й тоді ми заллємо кров'ю так званих «свідомих українців» усю Україну. Це ми можемо зробити - ви це самі добре розумієте».

3 «...Впроваджуючи старе українське мистецтво, давній живопис і досягнення буржуазних формалістичних шкіл, він направляв молодь цим шляхом формування з них фахівців, відриваючи їх свідомо від шляхів соціалістичного реалізму й тим самим від участі в соціалістичному будівництві... Належав до контрреволюційної організації, яка являла собою формування українських націонал-фашистів у Радянській Україні».

4 «...Колишній голова Центральної Ради. Після розгрому її емігрував за кордон. Один з організаторів й натхненників націоналістичної контрреволюції в боротьбі з Радянською владою. Повернувшись в Радянський Союз продовжував вести активну контрреволюційну роботу». Є ідеологом і керівником ліквідованої у 1931 р. контрреволюційної повстанської організації «Український національний центр».

А Олександр Довженко

Б Михайло Бойчук

В Лесь Курбас

Г Сергій Єфремов

Д Михайло Грушевський

варіанти відповідей

БГВД

АБГВ

ВГБД

ДБАГ

Запитання 42

Установіть відповідність між прізвищем діяча культури та його стислою характеристикою.

1 О. Богомолець

2 В. Філатов

3 В. Сосюра

4 Г. Верьовка

А засновник інституту і перший директор інституту очних захворювань і тканинної терапії в Одесі

Б відомий український композитор, хоровий диригент, працював у царині хорової масової пісні, займався обробками народних пісень

В основоположник української школи патофізіології, ендокринології, геронтології; президент Української Академії наук

Г український терапевт, доктор медицини. Розробив учення про функціональну недостатність кровообігу. Керував клінічними відділеннями Інституту експериментальної біології та патології

Д поет-лірик, відомий український письменник; автор роману «Третя рота»; за патріотичну поезію «Любіть Україну» був звинувачений у «буржуазному націоналізмі»

варіанти відповідей

АБДГ

ВАДБ

ГБВА

БГДА

Запитання 43

Установіть відповідність.

1 індустріалізація

2 колективізація

3 розкуркулення

4 «розстріляне відродження»

А закон про охорону соціалістичної власності

Б насильницьке об’єднання селян у колгоспи

В прискорений розвиток важкої промисловості

Г репресії проти противників колгоспів

Д творча назва покоління діячів культури 20-30-х рр., що дало шедеври й було знищене

варіанти відповідей

ВАГД

АДГБ

ДБВГ

ВАБД

Запитання 44

Установіть відповідність.

1 ГУЛаг (ГУТаб)

2 паспортна система

3 соцреалізм

4 «чорна дошка»

А комплекс таборів примусової праці в СРСР

Б зображення дійсності в літературі та мистецтві згідно з комуністичною ідеологією

В інститут прописки, посилення контролю держави над населенням

Г колективне покарання сільського населення в часи Голодомору 1932-1933 рр.

Д радянізація духовного розвитку країни

варіанти відповідей

АБВГ

АВБГ

ВДБГ

ГВДА

Запитання 45

Установіть послідовність подій.

А «Великий терор»

Б перенесення столиці з Харкова в Київ

В початок насильницької колективізації

Г «Шахтинська справа»

варіанти відповідей

ВАБГ

ГВБА

АВГБ

БАГВ

Запитання 46

Установіть послідовність подій.

А Голодомор в Україні

Б затвердження нової конституції УРСР

В початок першої п’ятирічки

Г процес СВУ

варіанти відповідей

БАГВ

ГВАБ

АГВБ

ВГАБ

Запитання 47

Розташуйте плакати 30-х років у хронологічній послідовності.

варіанти відповідей

ВГАБ

ВАБГ

ГБАВ

БАВГ

Запитання 48

Встановіть хронологічну послідовність подій.

А Переїзд вищих державних та партійних установ УСРР з Харкова до Києва.

Б Схвалення нової Конституції УРСР на XIV Всеукраїнському з'їзді рад.

В Ухвалення Закону про охорону соціалістичної власності («закон про п'ять колосків»).

Г Ліквідація Української автокефальної православної церкви.

варіанти відповідей

ГВАБ

АГБВ

ГБАВ

БГАВ

Запитання 49

Що було характерним для культурно-освітнього процесу в УРСР у другій половині 30-х р.?

1 Існування різноманітних мистецьких шкіл та напрямів.

2 Репресії проти представників української інтелігенції.

3 Згортання кампанії українізації середньої та вищої освіти.

4 Впровадження експериментального навчання в школі (скасування класно-урочної системи, оцінок).

5 Викладання в школі базової навчальної дисципліни «Історія України».

6 Організація єдиних творчих об'єднань (письменників, композиторів, художників).

варіанти відповідей

126

246

256

456

Запитання 50

Які з тверджень характеризують суспільно-політичне та релігійне життя радянської України в 30-х рр.?

1 Антирелігійна пропаганда та переслідування церковнослужителів.

2 Самостійність компартійних і радянських органів влади УРСР у розв'язанні проблем економічного та політичного життя..

3 Кадрова стабільність, відсутність помітних змін у керівництві всіх рівнів.

4 Заборона на суміщення партійних та радянських посад.

5 Цілковитий контроль з боку компартійних і радянських органів за всіма сферами життя.

6 Чистки «старої більшовицької гвардії», вищих військових кадрів і всіх інакодумців.

варіанти відповідей

123

156

245

236

Запитання 51

Укажіть наслідки встановлення тоталітарного режиму для соціально-політичного розвитку.

1 активізація соціальних груп

2 байдужість основної маси населення, соціальна пасивність

3 оформлення легальної опозиції

4 подвійна мораль

5 придушення проявів незалежного громадсько-політичного життя

6 розвиток молодіжного та профспілкового руху

7 утворення неформальних організацій

варіанти відповідей

126

245

167

246

Запитання 52

Які поняття та терміни характеризують культурне життя України в 30-ті роки?

1 Спілка радянських письменників

2 «Гарт»

3 соціалістичний реалізм

4 «Розстріляне відродження»

5 «ждановщина»

6 «шумськізм»

7 «українське відродження»

варіанти відповідей

237

346

134

467

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест