«Розстріляне відродження» — це умовна назва:
У якому році столиця УСРР з Харкова була перенесена до Києва?
Що призвело до скорочення майже вдвічі кількісного складу КП(б)У в 1938 р. порівняно з 1932 р.?
Що належить до результатів державної політики в СРСР в галузі культури наприкінці 1930-х рр.?
Теорія про «посилення класової боротьби у міру просування до соціалізму» була ідеологічним обґрунтуванням:
Що з названого є наслідками державної політики в галузі культури в УРСР (СРСР) у 1930-х рр.?
Підбиваючи підсумки Шахтинської справи на липневому (1928 р.) пленумі ЦК ВКП(б) Й. Сталін висунув тезу, яка стала визначальною для його подальшої політики. Суть її полягала в такому:
Як називається художній метод, що утвердився в радянському мистецтві в 1930-х рр., який вимагав відтворювати дійсність не такою, яка вона є, а такою, якою вона повинна бути з точки зору інтересів робітничого класу?
Жертвою якої репресивної акції став С. Єфремов?
Що стало наслідком створення в 1934 р. Спілки письменників України?
У результаті культурної революції 1920—1930-х рр.:
Конституція Української РСР 1937 р. законодавчо закріплювала:
Яку політику засуджувала постанова ЦК КП(б)У?
«Практика насадження національних шкіл завдавала величезну шкоду справі правильного навчання і виховання, відгороджувала дітей від радянського життя, позбавляла їх можливості долучатись до радянської культури і науки, не давала можливості надалі здобувати освіту в технікумах, вищих навчальних закладах...»
Про яке явище в суспільно-політичному житті республіки 1930-х рр. писав М. Хрущов?
«По Україні наче Мамай пройшов. Не було... ні секретарів обкомів партії в республіці, ні голів облвиконкомів. Навіть секретаря Київського міськкому не було».
Про який судовий процес ідеться в цитованому документі?
«На лаву підсудних сіло 45 осіб: академіки, професори, лікарі, священики, письменники, студенти та викладачі вищої школи, вчителі. Основним обвинувачуваним влада зробила віце-президента ВУАН С. Ефремова. Звинувачувальний вирок зайняв кілька номерів столичної газети “Вісті ВУЦВК”».
У наведеному уривку Р. Конквест, автор книги «Великий терор» вказав: «Терор був настільки загальним і настільки “скорострільним”, що законні органи влади розпалися. В українському ЦК більше не було кворуму; не існувало органу, що призначав уряд. Наркоми, що призначалися нерегулярно, з’являлись у наркоматах на тижні чи навіть на дні і потім щезали. Безпрецедентний удар по політичному керівництву означав повну руйнацію української партії. ...навіть формальна партійна і радянська робота завмерла».
Досягнення в науці, яким прославилися Микола Боголюбов і Микола Крилов:
Політична мета масового терору в СРСР і в Україні зокрема:
Наслідок теоретичних пошуків видатного українського винахідника Юрія Кондратюка:
Сутність Спілки визволення України:
Назва 1929 року після відповідної статті Йосифа Сталіна:
Причина соціальних змін у структурі населення:
Споруди, знищені у 30-х рр.:
Ідеологічний штамп, вживаний у СРСР щодо партійців, які надто багато уваги приділяли місцевим особливостям
Категорії населення, які наприкінці 20-х рр. зазнали масових репресій:
Літературна назва 20-30-х рр. у культурі:
Назви установ, які, згідно з конституцією 1937 р., стали найвищим органом державної влади та найвищим виконавчим і розпорядчим органом державної влади в УРСР:
Укажіть зображеного на світлині діяча культури
Прочитайте уривок і вкажіть рік, коли відбулась описана подія.
«На процесі СВУ підсудними були 45 видатних діячів української національної інтелігенції, в тому числі академіки С. Єфремов, М. Слабченко, колишній голова уряду УНР В. Чехівський, а також А. Ніковський, Й. Гермайзе, Л. Старицька-Черняхівська та інші».
Цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення за національним принципом
Причина згортання українізації:
Прочитайте факти біографії історичного діяча та вкажіть його прізвище.
«Роки життя — 1876-1939. Учений-літературознавець, громадський і політичний діяч. Один з лідерів ТУП (УПСФ). Заступник Голови УЦР, генеральний секретар у міжнаціональних справах у першому українському уряді (1917 р.) Академік (з 1919 р.), віце-президент ВУАН (1923-1928 рр.) У сфабрикованій справі «СВУ» проходив як керівник цієї „контрреволюційної організації'”. Помер в ув’язненні».
Поет, про якого Євген Маланюк написав: «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась»:
Художник, автор картини «Бій Богуна з Чарнецьким під Монастирищем в 1653 р.», зображеної нижче.
Якого року було ухвалено Конституцію УРСР, згідно з якою найвищим органом влади оголошувалась Верховна Рада, створювався уряд — Раднарком; місцевими органами державної влади ставали ради депутатів трудящих.
Що було характерним для української культури в 30-ті роки?
Які зміни відбулися в соціальній структурі населення радянської України 1929-1938 рр.?
1 Створення нової верстви - колгоспного селянства.
2 Зростання заможного прошарку селян.
3 Істотне поповнення складу робітників жінками.
4 Зростання чисельності службовців.
5 Зменшення чисельності робітників.
Ім'я якого історичного діяча пропущено у свідченні сучасника?
«Зі смертю скінчилася ціла течія національного українського більшовизму, що щиро вірила в ленінізм, в інтернаціоналізм, у рівність усіх націй, в ідеальний Союз PCP. Цю течію залізною п'ятою розчавив могутній російський бюрократичний шовінізм, що саме наступав по всьому фронту в Україні в особі Павла Постишева».
Які явища характерні для розвитку науки та культури в 1929-1938 рр.?
1 Відсутність ідеологічного контролю.
2 Масове закриття театрів та бібліотек.
3 Розвиток культурних зв'язків з країнами Заходу.
4 Розширення мережі наукових установ.
5 Боротьба з «націоналістичними елементами» у ВУАН.
Що було характерним для освіти радянської України в 1933-1938 рр.?
1 Дієві заходи задля подолання неписьменності дорослого населення.
2 Істотне зменшення кількості середніх шкіл.
3 Запровадження єдиної структури загальноосвітньої школи.
4 Відсутність університетів, зменшення кількості вищих навчальних закладів.
5 Відповідність кількості шкіл з українською мовою навчання питомій частці українців у складі населення.
6 Невтручання дитячих та молодіжних комуністичних організацій у. навчально-виховний процес шкіл, їх автономна діяльність.
Встановіть відповідність між фрагментами джерел та історичними діячами, що їх стосуються.
1 «...Будучи керівником театру «Березіль», використовував його для націоналістичної пропаганди і зв'язку з іншими націоналістами - грузинськими й білоруськими... Просував у виставах націоналістичні ідеї, проводив роботу, відриваючи театри України від російської драматургії, орієнтуючись на буржуазний Захід».
2 «...Вибирайте: або ж «СВУ» в тому аспекті, який ми вам пропонуємо, й тоді ви та інші пройдуть через відкритий судовий процес, де не буде жодного розстрілу й взагалі вироки будуть досить м'які, або суду не буде, а все це. пройде через постанову колегії ОГПУ, й тоді ми заллємо кров'ю так званих «свідомих українців» усю Україну. Це ми можемо зробити - ви це самі добре розумієте».
3 «...Впроваджуючи старе українське мистецтво, давній живопис і досягнення буржуазних формалістичних шкіл, він направляв молодь цим шляхом формування з них фахівців, відриваючи їх свідомо від шляхів соціалістичного реалізму й тим самим від участі в соціалістичному будівництві... Належав до контрреволюційної організації, яка являла собою формування українських націонал-фашистів у Радянській Україні».
4 «...Колишній голова Центральної Ради. Після розгрому її емігрував за кордон. Один з організаторів й натхненників націоналістичної контрреволюції в боротьбі з Радянською владою. Повернувшись в Радянський Союз продовжував вести активну контрреволюційну роботу». Є ідеологом і керівником ліквідованої у 1931 р. контрреволюційної повстанської організації «Український національний центр».
А Олександр Довженко
Б Михайло Бойчук
В Лесь Курбас
Г Сергій Єфремов
Д Михайло Грушевський
Установіть відповідність між прізвищем діяча культури та його стислою характеристикою.
1 О. Богомолець
2 В. Філатов
3 В. Сосюра
4 Г. Верьовка
А засновник інституту і перший директор інституту очних захворювань і тканинної терапії в Одесі
Б відомий український композитор, хоровий диригент, працював у царині хорової масової пісні, займався обробками народних пісень
В основоположник української школи патофізіології, ендокринології, геронтології; президент Української Академії наук
Г український терапевт, доктор медицини. Розробив учення про функціональну недостатність кровообігу. Керував клінічними відділеннями Інституту експериментальної біології та патології
Д поет-лірик, відомий український письменник; автор роману «Третя рота»; за патріотичну поезію «Любіть Україну» був звинувачений у «буржуазному націоналізмі»
Установіть відповідність.
1 індустріалізація
2 колективізація
3 розкуркулення
4 «розстріляне відродження»
А закон про охорону соціалістичної власності
Б насильницьке об’єднання селян у колгоспи
В прискорений розвиток важкої промисловості
Г репресії проти противників колгоспів
Д творча назва покоління діячів культури 20-30-х рр., що дало шедеври й було знищене
Установіть відповідність.
1 ГУЛаг (ГУТаб)
2 паспортна система
3 соцреалізм
4 «чорна дошка»
А комплекс таборів примусової праці в СРСР
Б зображення дійсності в літературі та мистецтві згідно з комуністичною ідеологією
В інститут прописки, посилення контролю держави над населенням
Г колективне покарання сільського населення в часи Голодомору 1932-1933 рр.
Д радянізація духовного розвитку країни
Установіть послідовність подій.
А «Великий терор»
Б перенесення столиці з Харкова в Київ
В початок насильницької колективізації
Г «Шахтинська справа»
Установіть послідовність подій.
А Голодомор в Україні
Б затвердження нової конституції УРСР
В початок першої п’ятирічки
Г процес СВУ
Розташуйте плакати 30-х років у хронологічній послідовності.
Встановіть хронологічну послідовність подій.
А Переїзд вищих державних та партійних установ УСРР з Харкова до Києва.
Б Схвалення нової Конституції УРСР на XIV Всеукраїнському з'їзді рад.
В Ухвалення Закону про охорону соціалістичної власності («закон про п'ять колосків»).
Г Ліквідація Української автокефальної православної церкви.
Що було характерним для культурно-освітнього процесу в УРСР у другій половині 30-х р.?
1 Існування різноманітних мистецьких шкіл та напрямів.
2 Репресії проти представників української інтелігенції.
3 Згортання кампанії українізації середньої та вищої освіти.
4 Впровадження експериментального навчання в школі (скасування класно-урочної системи, оцінок).
5 Викладання в школі базової навчальної дисципліни «Історія України».
6 Організація єдиних творчих об'єднань (письменників, композиторів, художників).
Які з тверджень характеризують суспільно-політичне та релігійне життя радянської України в 30-х рр.?
1 Антирелігійна пропаганда та переслідування церковнослужителів.
2 Самостійність компартійних і радянських органів влади УРСР у розв'язанні проблем економічного та політичного життя..
3 Кадрова стабільність, відсутність помітних змін у керівництві всіх рівнів.
4 Заборона на суміщення партійних та радянських посад.
5 Цілковитий контроль з боку компартійних і радянських органів за всіма сферами життя.
6 Чистки «старої більшовицької гвардії», вищих військових кадрів і всіх інакодумців.
Укажіть наслідки встановлення тоталітарного режиму для соціально-політичного розвитку.
1 активізація соціальних груп
2 байдужість основної маси населення, соціальна пасивність
3 оформлення легальної опозиції
4 подвійна мораль
5 придушення проявів незалежного громадсько-політичного життя
6 розвиток молодіжного та профспілкового руху
7 утворення неформальних організацій
Які поняття та терміни характеризують культурне життя України в 30-ті роки?
1 Спілка радянських письменників
2 «Гарт»
3 соціалістичний реалізм
4 «Розстріляне відродження»
5 «ждановщина»
6 «шумськізм»
7 «українське відродження»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома