Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Раптом подув холодний вітер …» вибрати
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Крізь туманову пелену видно освітлений сонцем зелено-чорний ліс;(1) темні кущі лозняку –(2) низькорослі,(3) широкоспинні,(4) округлі –(5) здаються худобою,(6) що всю ніч паслася в луках,(7) а тепер з досвіту розбрелася біля річки і ласує росою;(8) ось-ось вона напʼється і вляжеться біля копиць на днювання.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку
Прочитайте речення й виконайте завдання до них
Δ Матінка-природа подарувала нам величні Карпати, озера Світязь і Синевир, Дністровський каньйон, Олешківські піски, Дніпрові пороги, таємниче Полісся й тисячі інших див.
Ο Після захопливої мандрівки ви точно скажете, що збирали краплини щастя на стежках долі.
⋈ Час організувати подорож до природи, щоб доторкнутися серцем до найчарівніших куточків нашої землі.
⊟ Україна унікальний мальовничий край тому визначати її найкращі місця це складна задача.
∐ Повірте, їх так багато, що не вистачить кількох життів, щоб побувати скрізь!
Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку
Пряму мову передано непрямою мовою в реченні, позначеному
Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному
Поєднайте виділені фрагменти простих (1–4) і складних (А – Д) речень за подібністю синтаксичного значення. Зразок такого поєднання показано на схемі
Просте речення
1 Не нахилившись, з криниці води не напʼєшся.
2 Сонце поволеньки вгасало.
3 Якось вранці лелеки довго кружляли в небі.
4 З краю потемнілого неба насувалися чорні хмари.
Складне речення
А Якщо хочеш добре знати себе, пробуй свої сили в різних сферах діяльності.
Б От одного разу підійшов я до річки, як уже добре смеркалось.
В Не бійся правди, хоч яка гірка.
Г Вони саме вибиралися з лісу, що налягав з обох боків на дорогу.
Д Кожен живе так, як він хоче.
Пряму мову в реченні Олена Іванівна повідомила: «Як і будь-якій людині, мені цікаво знати, що про мене думають інші люди, як сприймають мої думки» правильно передано непрямою мовою в рядку
До поданого речення можна увідповіднити складнопідрядне, що записане в рядку
Я досягнув поставленої мети, попри перешкоди.
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Увесь довгий косогір, (1) звернений боком до річки (2) наче вкрив хтось найдорожчим килимом, (3) що був зітканий із ярої зелені й ніжного дивоквіту: (4) чубастого рясту, (5) шорстколистої медунки та пролісків – (6) провісників весни.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
З’ясуйте тип речення
У XІX столітті Володимирська гірка була відома як Михайлівська гора, оскільки саме на цій височині розташований Михайлівський Золотоверхий храм.
З’ясуйте тип речення
Коли виникла загроза зсуву грунту, схил гори був укріплений, а на ньому створили доріжки, цегляні спуски, площадки й тераси.
З’ясуйте тип речення
За життя Соломія Крушельницька була визнана найвидатнішою співачкою світу, виступати з нею на одній сцені прагнуло ціле сузір’я славетних співаків.
З’ясуйте тип речення
Відома оперна співачка Соломія Крушельницька народилася на Тернопільщині та закінчила Львівську консерваторію, володіла неперевершеним сопрано в три октави та вміла співати вісьмома мовами.
З’ясуйте тип речення
Досить складно було поетові знайти відповідні слова й описати красу стародавнього і водночас молодого Києва, самобутній колорит дніпрових круч, глибоке почуття вірного кохання, але пісня, написана про Київ понад п'ятдесят років тому, залишається улюбленою в нашого народу й досі.
У якому складному реченні підрядна частина відповідає на питання виділених слів у простому реченні.
Не можна створити нічого, не вкладаючи праці у власне творіння.
Прочитайте діалог
– Андрію, сьогодні в кінотеатрі прем’єра фільму. Я придбав два квитки, тому запрошую тебе сходити разом зі мною.
– Сергію, я, звичайно, дякую за запрошення, але вже багато років віддаю перевагу перегляду фільмів удома.
– Шкода,але до вечора в тебе є ще час. Подумай, адже спецефекти на екрані в кінотеатрі такі захоплюючі, що створюється враження, ніби все відбувається з глядачами в реальному житті.
– Та я навіть думати не буду, бо давно вже все вирішив для себе.
ПРАВИЛЬНИМ є твердження
Пряму мову в реченні Волонтер благодійного фонду під час інтерв’ю зазначив: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що справа, якою я займаюся, потрібна іншим і приносить користь» правильно передано непрямою в рядку
Безсполучникове речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
Вид підрядного речення
1означальне
2з'ясувальне
3обставинне причини
4обставинне місця
Приклади
АСюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.
БЛюблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
ВЗацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
ГЯ єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
ДПоет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
Пунктуаційна помилка є в реченні
Вкажіть речення із сурядним і підрядним зв’язком.
Пунктуаційну помилку допущено у рядку.
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.
Б Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.
В Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.
Г Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.
Д Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.
Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)...
Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити
Білі акації будуть цвісти в місячні зорі жагучі промінь морями заллє золотий річку, і верби, і кручі. (В.Сосюра)
Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки вилучено)
Прочитайте речення.
Вірю ___ з каменю б’є джерело.
На місці пропуску потрібно поставити
Прочитайте речення.
Дерево міцне корінням ___ людина горінням (Н. тв.).
На місці пропуску потрібно поставити:
Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити тире ( розділові знаки опущено ).
Укажіть складне речення з безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком.
Укажіть складне речення з безсполучниковим і сурядним зв’язком.
Укажіть складне речення з безсполучниковим і підрядним зв’язком.
Пунктуаційні помилки допущені у реченні
Прочитайте речення ( кожна цифра позначає розділовий знак попереду)
Цвітуть березневі сніги, (1) співають струмочками, (2) все довкола озивається мотивом радості, (3) і найдужче її чуть у світлі сонця, (4) яке й творить священну, нетлінну красу весни.
З'ясуйте,скільки частин у цьому реченні.
''Любов виникає з любові; якщо хочу, щоб мене любили,я сам перший люблю,не зважаючи ні на що.''
Пунктуаційної помилки нема в реченні
Розділові знаки правильно розставлено в реченні
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)
Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.
Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні
Правильно розставлено розділові знаки при прямій мові в реченні
У якому випадку при перебудові речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою допущено помилку?
Визначте складне речення, побудоване за схемою: [ ], й [ ], ( ).
Складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати
Визначте схему, якій відповідає речення: А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала (Л. Українка.)
У якому складнопідрядному реченні підкреслено головну частину?
Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв'язку є сполучник:
Визначте складнопідрядне речення, у якому засобом зв'язку є сполучне слово:
Виділіть складнопідрядне речення з підрядним означальним:
Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним:
Укажіть речення, яке потребує стилістичного редагування.
Визначте, яке висловлювання потребує стилістичної правки.
Визначте рядок, у якому всі словосполучення потребують стилістичного редагування:
Визначте рядок, у якому всі слова належать до стилістично маркованої лексики:
Кома не ставиться в реченні (розділові знаки пропущено):
Виділене слово є сполучником у реченні:
Підрядне часу є в реченні:
Підрядне причини є в реченні:
Складнопідрядне допустове речення є в рядку:
Складнопідрядним із підрядною частиною міри й ступеня є речення:
Складнопідрядним з підрядною наслідковою частиною є речення:
Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення підкреслені фрагменти простих і складних речень.
1 Перша його думка була побачити Настю та почути від неї новини.
Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення підкреслені фрагменти простих і складних речень. Логіку такого поєднання показано на схемі.
Угорі ясно світило сонце і білі хмари бігли наввипередки з вітром по небесній блакиті.
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
1. Кожен охочий може взяти собі такий пакетик і посіяти його вміст біля своєї домівки, а завдяки цьому вдасться виростити 36 000 польових рослин, які, приваблюючи метеликів, сприятимуть збереженню популяції.
2. Навіть такий незвичний спосіб підтримки комах має насправді величезне значення, оскільки від диких запилювачів залежить як сільське господарство Великої Британії, так й екосистема Британських островів загалом.
3. Ці постери, кожен з яких має 3 000 відривних пакетиків з насінням польових рослин, розмістили в різних районах Лондона.
4. Щоб хоч якось зарадити цій небезпеці, один з косметичних брендів, як повідомляє видання «The Drum», створив оригінальні рекламні постери з насінням.
5. Після потужних весняних штормів, у Великій Британії майже двадцять відсотків видів метеликів опинилися під загрозою зникнення.
Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розмістити в такій послідовності
Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка
Синонімічними до простого речення «Через постійне плазування в тіні ви позбавляєте себе можливості знайти сонце» є всі наведені складні речення, ОКРІМ
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома