Контрольна робота у формі НМТ. « Синтаксична норма.Пунктуаційна норма.Стилістична норма".11 клас

40 запитань
Запитання 1

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).


Крізь туманову пелену видно освітлений сонцем зелено-чорний ліс;(1) темні кущі лозняку –(2) низькорослі,(3) широкоспинні,(4) округлі –(5) здаються худобою,(6) що всю ніч паслася в луках,(7) а тепер з досвіту розбрелася біля річки і ласує росою;(8) ось-ось вона напʼється і вляжеться біля копиць на днювання.


НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

крапка з комою 1, 8 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком

тире 2, 5 – при відокремлених означеннях

коми 3, 4 – між однорідними членами речення

кома 6 – перед підрядною частиною складного речення

кома 7 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв’язком 

Запитання 2

Прочитайте речення й виконайте завдання до них


Δ Матінка-природа подарувала нам величні Карпати, озера Світязь і Синевир, Дністровський каньйон, Олешківські піски, Дніпрові пороги, таємниче Полісся й тисячі інших див. 


Ο Після захопливої мандрівки ви точно скажете, що збирали краплини щастя на стежках долі.


Час організувати подорож до природи, щоб доторкнутися серцем до найчарівніших куточків нашої землі.


Україна унікальний мальовничий край тому визначати її найкращі місця це складна задача.


Повірте, їх так багато, що не вистачить кількох життів, щоб побувати скрізь! 


Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розташувати в послідовності, запропонованій у рядку 

варіанти відповідей

⊟ Δ ⋈ ∐ Ο

⊟ Δ Ο ⋈ ∐

⊟ ⋈ ∐ Ο Δ

⊟ Ο ∐ Δ ⋈

⊟ ∐ Δ ⋈ Ο

Запитання 3

Прочитайте речення й виконайте завдання до них

Δ Матінка-природа подарувала нам величні Карпати, озера Світязь і Синевир, Дністровський каньйон, Олешківські піски, Дніпрові пороги, таємниче Полісся й тисячі інших див. 

Ο Після захопливої мандрівки ви точно скажете, що збирали краплини щастя на стежках долі.

⋈ Час організувати подорож до природи, щоб доторкнутися серцем до найчарівніших куточків нашої землі.

⊟ Україна унікальний мальовничий край тому визначати її найкращі місця це складна задача.

∐ Повірте, їх так багато, що не вистачить кількох життів, щоб побувати скрізь!Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному

варіанти відповідей

Δ

Ο

Запитання 4

Поєднайте виділені фрагменти простих (1–4) і складних (А – Д) речень за подібністю синтаксичного значення. Зразок такого поєднання показано на схемі



Просте речення

1 Не нахилившись, з криниці води не напʼєшся.

2 Сонце поволеньки вгасало.

3 Якось вранці лелеки довго кружляли в небі.

4 З краю потемнілого неба насувалися чорні хмари.


Складне речення

А Якщо хочеш добре знати себе, пробуй свої сили в різних сферах діяльності.

Б От одного разу підійшов я до річки, як уже добре смеркалось.

В Не бійся правди, хоч яка гірка.

Г Вони саме вибиралися з лісу, що налягав з обох боків на дорогу.

Д Кожен живе так, як він хоче. 

варіанти відповідей

 1Д, 2А, 3Б, 4Г

 1А, 2Д, 3Б, 4Г

 1Г, 2Б, 3А, 4Д

 1А, 2Д, 3Б, 4В

 1В, 2Б, 3Д, 4Г

Запитання 5

Пряму мову в реченні Олена Іванівна повідомила: «Як і будь-якій людині, мені цікаво знати, що про мене думають інші люди, як сприймають мої думки» правильно передано непрямою мовою в рядку

варіанти відповідей

Олена Іванівна повідомила, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші люди, як вони сприймають мої думки.

Олена Іванівна повідомила, що, як і будь-якій людині, їй важливо знати, що про мене думають інші люди, як вони сприймають мої думки.

Олена Іванівна повідомила, що, як і будь-якій людині, їй важливо знати, що про неї думають інші люди, як вони сприймають мої думки.

Олена Іванівна повідомила, що, як і будь-якій людині, їй важливо знати, що про неї думають інші люди, як вони сприймають її думки.

Запитання 6

Прочитайте діалог.


— Уже двадцять по восьмій. О котрій починається фільм?

— О дев'ятій вечора.


ПРАВИЛЬНИМ є твердження

варіанти відповідей

глядачі спізнилися на фільм на 1 годину та 20 хвилин

фільм розпочнеться через 1 годину та 20 хвилин

до початку фільму залишилося 40 хвилин

глядачі спізнилися на фільм на 20 хвилин

Запитання 7

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).


Увесь довгий косогір, (1) звернений боком до річки (2) наче вкрив хтось найдорожчим килимом, (3) що був зітканий із ярої зелені й ніжного дивоквіту: (4) чубастого рясту, (5) шорстколистої медунки та пролісків – (6) провісників весни.


НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку


варіанти відповідей

коми 1, 2 – при відокремленому означенні

кома 3 – перед підрядною частиною складного речення

двокрапка 4 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком

кома 5 – між однорідними членами речення

тире 6 – при відокремленій прикладці

Запитання 8

З’ясуйте тип речення 


У XІX столітті Володимирська гірка була відома як Михайлівська гора, оскільки саме на цій височині розташований Михайлівський Золотоверхий храм.


варіанти відповідей

просте ускладнене

складносурядне

складнопідрядне

складне безсполучникове

складне з різними видами зв’язку

Запитання 9

З’ясуйте тип речення 


Відома оперна співачка Соломія Крушельницька народилася на Тернопільщині та закінчила Львівську консерваторію, володіла неперевершеним сопрано в три октави та вміла співати вісьмома мовами. 

варіанти відповідей

просте ускладнене

складносурядне

складнопідрядне

складне безсполучникове

складне з різними видами зв’язку

Запитання 10

Безсполучникове речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати

варіанти відповідей

і випромінюють веселковий розмай.

милуючи око веселим сяйвом.

але сонце вже осяяло виднокрай.

бо тільки займається на день.

ранок холодить оксамитові трави.

Запитання 11

Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

«За що ж, хто-небудь попитає, Зозуля Півня вихваляє?».

«Та чим же я вам досадив?» ягнятко, плачучи, питає

Яка ти розкішна, земле, — думала Маланка.

Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.

Жалібно жовте листя березини, здається, шепче, «Літо, де ти, літо?».

Запитання 12

Пунктуаційна помилка є в реченні

варіанти відповідей

У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані.

Минула тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом почав відділятися світанок.

Я кажу: не було б Дон Кіхотів - вже давно б посивіла земля.

Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий, він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.

Запитання 13

Вкажіть речення із сурядним і підрядним зв’язком.

варіанти відповідей

Легко й радісно зітхнув густий хуторський парк із столітніми дубами, тихо забриніли маленькі шибки в низенькій хаті-землянці, що притулилась самотня до панського парку.

Ранішній солодкий сон; страшенно хочеться спати, і сниться: біліє полями туман, а росою – молоко, холодне і смачне-смачне, перекликаються півні.

Паляник порався в дворі коло воза; його жінка, Одарка, вийшла з хати і простягла руку до старого кострубатого стовбура сухої груші.

Не поет, у кого думки не літають вільно в світі, а заплутались навіки в золотії тонкі сіті.

Запитання 14

Пунктуаційну помилку допущено у рядку.

варіанти відповідей

Осінні дрібні дощі падали на сумовито принишклу землю, і зелено потемніли води в озерах, коли Михайло і Соломія попрощалися з лісником, і лісничихою.

Коли почалася гроза, гра пирипинилась і діти кинулись бігти додому.

Клекіт млина термосить пітьму, а вона чіпляє тендітні зірки, що зриваються і стрімко линуть десь на заставську соснину.

Зліва співали струмки, що збігали з гір, і кожен з них мав свй голос.

Запитання 15

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1 складносурядне 

2 складнопідрядне 

3 безсполучникове 

4 складне з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.

Б Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.

В Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.

Г Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.

Д Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.

варіанти відповідей

1 - Б, 2 - В, 3 - А, 4 - Г

1 - Г, 2 - А, 3 - Б, 4 - В

1 - А, 2 - В, 3 - Д, 4 - Г

1 - Д, 2- Г, 3 - В, 4 - А

Запитання 16

Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)...

варіанти відповідей

Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.

Угорі почало виднішати місяць зійшов.

Як зараз бачу ген горить мій степ.

 Торгуй правдою більше бариша буде.

Хочеш їсти калачі не сиди на печі.

Запитання 17

Між частинами безсполучникового складного реченнях треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки вилучено)


 

варіанти відповідей

Наука вчить багато а життя ще більше.

Найшла коса на камінь бо коса не втне а камінь не подасться!

Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку.

 Якщо раніше встанеш то більше зробиш.

Запитання 18

Прочитайте речення.

Дерево міцне корінням ___ людина горінням (Н. тв.).

На місці пропуску потрібно поставити:


варіанти відповідей

 тире


 кому

двокрапку

крапку з комою

Запитання 19

Укажіть складне речення з безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком. 

варіанти відповідей

А Контури образу були тільки злегка намічені білою крейдою, а Семаковський так легко і скоро перебігав по них пензлями і такими, буцім повітряними, красками закладав їх, що здавалося, ніби він не малює, а вичаровує з дошки образ.

Б Баритон і другі тенори смикали мене за пояс і плечі, регент махав на мене й одчайдушно моргав очима й бровами першому тенорові; навіть статечний, поважний директор бентежно ступив крок уперед, щоб глянути, який це пустун наважився так зухвало зіпсувати урочисту частину обідні. 

В Справді, під темним небом затривожився ліс, закипіло листя на ньому, деревам захотілося бігти, але вони не знали, куди податися, й, стогнучи, металися на всі боки. 

Г Кожна ягідка горіла твердим кораловим світлом, воно було рівне й туге, і тільки хіба що язички-зайчики віддзеркалювались від блискучої шкірки.

Запитання 20

З'ясуйте,скільки частин у цьому реченні.

''Любов виникає з любові; якщо хочу, щоб мене любили,я сам перший люблю,не зважаючи ні на що.''

варіанти відповідей

3

4

5

6

Запитання 21

Розділові знаки правильно розставлено в реченні

варіанти відповідей

Отут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.

Сонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.

Уявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.

Проміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло, наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.

Запитання 22

Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Я в пісні молодість знайду і довго-довго буду з нею.

Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.

Дітям здавалося що вже вечір і що вже невдовзі прийде мама.

Шумів весняний дощ і в унісон із ним шуміли сосни.

Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася тільки музика.

Запитання 23

У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.


варіанти відповідей

Рая у свою чергу спитала про щастя.

Рая у свою чергу спитала, як ти розумієш щастя.

Рая у свою чергу спитала, як він розуміє щастя.

Рая у свою чергу спитала, що як він розуміє щастя.

Запитання 24

Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

 «Добрий вечір вам»: заспівав позаду тоненький дівочий голос.

 «Коли я сита, то така я добра», ковтнувши жертву, просичала Кобра.

 «Ні, — сказав сам собі Василько, — щуки я не піймаю, бо вона прудка».

 Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.

Запитання 25

Складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати

варіанти відповідей

 хоча надворі вже була рання весна.

ніби лежала товста пухова перина.

тому що не була розчищена від заметів.

так що не можна було доїхати до міста.

Запитання 26

У якому складнопідрядному реченні підкреслено головну частину?

варіанти відповідей

Я знову згадав ті хвилини, що душу п'янили мою.. (В. Сосюра)

Коли мене на фронт ти проводжала, пучок конвалій ти мені дала... (В. Сосюра)

Ця подорож неждана, як грім на сніжній рівнині. (Д. Павличко)

Я люблю їздити на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями. (І. Нечуй - Левицький)

Запитання 27

Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв'язку є сполучник:

варіанти відповідей

Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко)

В карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його. (Я.Качура)

Забрав нас труд, що творить чудеса. (М. Рильський)

Історія, що сколихнула мені душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов)

Запитання 28

Визначте складнопідрядне речення, у якому засобом зв'язку є сполучне слово:

варіанти відповідей

Знайомство з Василем Рагузовим, може, й тому не запам'яталося в усіх деталях, що відбулося воно в дуже прозаїчній обстановці. (П. Інгульський)

Мабуть, ще ніколи до цієї хвилини Демид, що сидів попереду поруч з Павлом, не міг оцінити справжньої краси сучасних київських околиць. (В. Собко)

Якось само по собі вийшло так, що Гонтар став головною фігурою на дільниці. (Яків Баш)

Лейтенант оголосив, що нам надається три дні відпочинку. (І. Багмут)

Запитання 29

Виділіть складнопідрядне речення з підрядним означальним:

варіанти відповідей

Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя. (В. Сосюра)

Сонце пекло так, що й уночі степ пашів. (Ю. Яновський)

Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі. (В. Кучер)

От і прощай літо, бо зима одразу впала на голову. (М. Стельмах)

Запитання 30

Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним:

варіанти відповідей

Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра на місто. (Т. Шевченко)

Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих. (І. Котляревський)

Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків. (М. Сингаївський)

Дерево благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краю. (Т. Шевченко)

Запитання 31

Укажіть речення, яке потребує стилістичного редагування.

варіанти відповідей

Поезіям В.Колодія властиве лірико-філософське заглиблення у злободенні проблеми нашого життя (М.Богайчук).

Науковці, побалакавши про фонетичні особливості староукраїнської мови, зупинилися на багатьох спільностях з іншими мовами (З розмови).

Політика експансіїї – це заходи держави, спрямовані на розширення сукупного попиту, які використовуються тоді, коли економіка перебуває у фазі спаду (В.Базилевич).

До суфіксів книжного забарвлення належать ті, які утворюють загальні й абстрактні назви, назви опредмеченої дії (О.Пономарів).

Запитання 32

Підрядне часу є в реченні:


варіанти відповідей

Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить.

Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому.

Щасливий майстер, що з тяжкої брили прекрасну постать висікав на радість людям.

Бо коли над сонцем заплететься хмарка, а у серце стукне копитом зима – не нарвеш ти квітів у пожовклім парку, не нарвеш ти квітів, коли їх нема.

Запитання 33

Складнопідрядним з підрядною наслідковою частиною є речення:


варіанти відповідей

 Ви знаєте, як пахне хліб диханням сіяча, вогнем безсонних діб?

Щоб вволю всього мати, треба чесно працювати.

Наближалась весна, так що вже не тільки вдень, а й вночі капало зі стріх.

Ніщо мені так не пахне, як наш степ.

Запитання 34

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


1. Кожен охочий може взяти собі такий пакетик і посіяти його вміст біля своєї домівки, а завдяки цьому вдасться виростити 36 000 польових рослин, які, приваблюючи метеликів, сприятимуть збереженню популяції.


2. Навіть такий незвичний спосіб підтримки комах має насправді величезне значення, оскільки від диких запилювачів залежить як сільське господарство Великої Британії, так й екосистема Британських островів загалом.


3. Ці постери, кожен з яких має 3 000 відривних пакетиків з насінням польових рослин, розмістили в різних районах Лондона.


4. Щоб хоч якось зарадити цій небезпеці, один з косметичних брендів, як повідомляє видання «The Drum», створив оригінальні рекламні постери з насінням.


5. Після потужних весняних штормів, у Великій Британії майже двадцять відсотків видів метеликів опинилися під загрозою зникнення.


Зміст первісного тексту буде відновлено, якщо речення розмістити в такій послідовності

варіанти відповідей

5, 3, 2, 1, 4.

5, 4, 3, 1, 2.

5, 1, 4, 3, 2.

5, 4, 1, 3, 2.

5, 2, 3, 4, 1.

Запитання 35

Обидва слова, подані в дужках, можливі за змістом у реченні.

варіанти відповідей

(Військовий, воєнний) збір, який стягується розміром 1,5% з доходів фізичних осіб, почав діяти в Україні з серпня 2014 року 

Протягом (століть, сторіч) український Степ належав кочовикам.

Купці бо носили срібло на шиї, похваляючись хитро зробленими (гривнями, гривнами)-чепами.

(Дощова, дощовита) хмара з незвичайною швидкістю наближалася до міста.

Запитання 36

Потребують редагування словосполучення:

варіанти відповідей

 відкрити очі

відкрити двері

відкрити сезон

відкрити серце

відкрити підручник

 відкрити новий заклад

Запитання 37

На місці пропуску треба вставити слова

Через ______________ наша школа святкуватиме ___________від дня заснування.

варіанти відповідей

два місяця, п'ятдесятиліття

пару місяців, п'ятдесятиріччя

два місяці, п'ятидесятиліття

 два місяця, п'ятидесятиріччя

два місяці, п'ятдесятиліття

Запитання 38

На місці пропуску треба всавити слова

У пресслужбі Валерія _______________ повідомили про _________________ ступінь довіри киян до нього як кандидата на посаду _______________ голови.

варіанти відповідей


Петренко, високу, міського

 Петренка, високий, міського

 Петренка, високий, міської

 Петренка, високу, міського

Петренко, високий, міського

Запитання 39

Граматично НЕПРАВИЛЬНЕ продовження речення «Добираючи збалансовану дієту,..» наведено в рядку

варіанти відповідей

правильне харчування буде корисним для вашого здоров’я загалом.

ураховуйте користь її не лише для вашого тіла, а й для розуму.

 до свого раціону додайте овочі й фрукти, багаті на клітковину.

переконайтеся, що отримаєте достатню кількість необхідних білків.

Запитання 40

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків у реченні

Найбільш _________ вчені мали _________ здібності саме до точних наук, і саме навчання __________ розвиває логічне мислення.

варіанти відповідей

 видатніші, найкращі, математики

видатні, найкращі, математики

видатні, найкращі, математиці

видатні, кращі, математиці

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест