Видатний кримськотатарський громадський діяч, видавець, письменник, реформатор тюркського та мусульманського світу. З його ім′ям повязане виникнення джадидизму - просвітянського руху народів ісламського Сходу.У квітні 1883 року він розпочав видання в Бахчисараї газети «Терджиман» (Перекладач), яка довго залишалася єдиною тюркської газетою в Росії. Він розробив «новий метод» шкільної освіти. Головною перевагою цього методу, вперше випробуваного ним у 1884 році в бахчисарайській школі, стало осмислене освоєння навчальних предметів (замість механічного заучування напам'ять малозрозумілих текстів), активне використання в системі навчання рідних мов .
Письменник, учений, громадський діяч. Із 1984 року очолював філологічну секцію, а з 1898 року також етнографічну комісію Наукового товариства ім. Т. Шевченка, редагував "Літературно- науковий вісник". Стояв біля витоків Русько-української радикальної партії.Став одним із керівників УНДП. Ідеалом у суспільному житті вважав вільну незалежну націю.
Видатний історик, визначний державний і громадсько-політичний діяч, літературознавець, письменник, публіцист, організатор української науки, академік Всеукраїнської академії наук.Очолював історико-філософську секцію Наукового товариства ім. Т. Шевченка, редагував “Записки Наукового товаристві імені Тараса Шевченка”, створив та очолив Археографічну комісію товариства, а в 1897–1913 роках голова Товариства. Головною працею вважається багатотомна “Історія України-Руси”.
Просвітитель, громадсько-політичний діяч, доктор теології, архієпископ.Перш за все він здійснив реформу богословської освіти, яка надала можливість готувати високоосвіченних священників. Увів у церковне богослужіння живу українську мову. За його ініціативою у 1905 році був створений Львівський національний музей та – 1914 року український університет у Львові. Вів також активну політичну діяльність, був депутатом Віденського парламенту та Галицького сейму. Найбільшим його політичним досягненням стала у 1914 році домовленість з польською стороною про виборчу реформу, яка б збільшила політичне представництво українців у Галицькому сеймі.
Українська акторка і театральна діячка, провідна зірка українського театру кінця ХІХ і початку ХХ століть. Працювала в найпопулярніших і найпрофесійніших українських трупах М. Кропивницького, М. Старицького, М. Садовського, П. Саксаганського, І. Карпенка-Карого.У її репертуарі більше 30 ролей на сцені. Вона створювала образи, проникнуті справжнім драматизмом і запальною комедійністю; уславляла своєю грою звичайних простих людей, розкриваючи безмежність їхніх душ. Маючи чудовий голос — драматичне сопрано, незрівнянно виконувала у спектаклях українські народні пісні.
Яка споруда належить авторству архітектора Городецького?
У якому місті в 1865 р. було відкрито Новоросійський університет?
До якого наслідку привела реформа 1863—1864 рр. у розвитку освіти Наддніпрянської України?
У якому університеті наприкінці ХІХ ст. було створено кафедру української історії (кафедру історії Східної Європи) на чолі з М. Грушевським?
Хто є автором першої національної опери «Запорожець за Дунаєм»?
Архітектурний стиль, який сформувався в Україні на початку ХХ ст., отримав назву:
Якою діяльністю уславилися наприкінці XIX — на початку XX ст. родини підприємців Симиренків, Терещенків, Ханенків?
Художній напрям і творчий метод у літературі та мистецтві, що був домінуючим у другій половині ХІХ ст. і якому було притаманне послідовне дотримання принципу найбільш повного життєво правдивого відображення світу («відтворення життя у формі самого життя»), — це:
Для розвитку початкової освіти у ІІ половині ХІХ століття характерно створення...
Великих зусиль для розвитку недільних шкіл, а також жіночої освіти доклала..
Виберіть правильні твердження (2).
Для розвитку середньої освіти на українських землях характерно...
Встановіть відповідність:
1 Київський університет
2 Харківський
3 Новоросійський
4 Львівський
5 Чернівецький
А 1834 р.
Б 1865 р.
В 1875 р.
Г 1661 р.
Д 1805 р.
Установіть відповідність між іменами діячів і сферами їх діяльності.
1 І. Мечников
2 Д. Яворницький
3 А. Кримський
4 М. Леонтович
А Мовознавство
Б Музика
В Історична наука
Г Образотворче мистецтво
Д Біологія, медицина
Хто вперше в історії авіації у 1913 р. здійснив "Мертву петлю"?
Установіть відповідність між іменами діячів культури та фактами їх біографії.
1 М. Лисенко
2 М. Пимоненко
3 С. Гулак-Артемовський
4 М. Леонтович
А Художник, член товариства «передвижників», автор картин «Весілля в Київській губернії», «Свати», «Ворожіння», «Ярмарок»
Б Композитор, автор хорових поем «Легенда», «Моя пісня», класичних обробок українських пісень «Козака несуть», «Дударик», «Щедрик»
В Живописець-баталіст, графік, автор картин «Похід запорожців на Крим», «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким»
Г Композитор, співак, драматург, соліст опери, автор опери «Запорожець за Дунаєм»
Д Композитор, етнограф, учасник громадівського руху, автор опер «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Тарас Бульба», «Енеїда»
Установіть відповідність між характеристиками митців та їхніми іменами.
1 Поет, автор сатиричних байок («Пан і Собака», «Тюхтій і Чванько», «Батько і син»), зачинатель романтичної балади в українській літературі («Рибалка», «Твардовський»)
2 Прозаїк, драматург («Конотопська відьма», «Сердешна Оксана»), майстер комедійного жанру («Шельменко-денщик», «Сватання на Гончарівці»)
3 Письменник, майстер морально-психологічної драми («Чорна Пантера і Білий Ведмідь»), автор першого українського фантастичного роману («Сонячна машина»)
4 Драматург-новатор, майстер соціально-побутової («Бурлака»), соціально-психологічної («Безталанна») драми, соціальної комедії («Хазяїн»), історичної трагедії («Сава Чалий»)
А І. Карпенко-Карий
Б В. Винниченко
В П. Гулак-Артемовський
Г Г. Квітка-Основ’яненко
Д Марко Вовчок
Установіть відповідність між картинами та прізвищами художників,які їх створили.
1 Дівчина в червоному капелюсі
2 Ворожіння
3 Бойківська пара
4 Запорожці пишуть листа турецькому султану
А І.Репін
Б М.Мурашко
В К.Устиянович
Г М.Пимоненко
Д Т.Шевченко
У переліку імен видатних діячів української культури другої половини ХІХ ст. виберіть представників музичного мистецтва (3 варіанти).
Укажіть основні риси української культури другої половини ХІХ ст. (4 варіанти)
Укажіть пам’ятку архітектури України зі списку світової спадщини ЮНЕСКО, зображену на ілюстрації (2 варіанти).
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома