Лінгвістичний аналіз художнього тексту: етапи роботи

Додано: 21 листопада 2022
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 24 рази
22 запитання
Запитання 1

Хто з видатних діячів першим почав цікавитись лінгвістичними особливостями тексту?

варіанти відповідей

Сократ

Геродот

Фома Аквінський

Віктор Виноградов

Запитання 2

Оберіть прийоми лінгвістичного аналізу художнього тексту.

варіанти відповідей

стилістичний експеримент

протиставлення компонентів

аргументований висновок

зіставлення

Запитання 3

Як добре ви знаєте літоту? Знайдіть правильні твердження про цей троп.

варіанти відповідей

Літота – троп, різновид метонімії (протилежний за значенням гіперболі), в якому міститься художнє зменшування величини, сили, значення зображуваного предмета чи явища.

Особливість літоти полягає у сполученні різко контрастних, протилежних за значенням слів, внаслідок чого утворюється нова смислова якість, несподіваний експресивний ефект («холодне полум'я», «сухий дощ» тощо).

Літота вживається у значенні множини і навпаки, визначеного числа замість невизначеного, видового поняття замість родового тощо:

    Як кидалась ти на списи, на луки

   Пунійська Львице, яросте Ваала!

Літота вживається в різних родах літератури, зокрема і в прозі (оповідання Марко Вовчок «Сестра»: бабуся «малесенька, ледве од землі видно»).

Запитання 4

Скільки всього етапів системно-функціонального аналізу з позицій образу автора/мовця?

варіанти відповідей

два

три

чотири

п’ять

Запитання 5

Хто є автором легендарної праці «Аналіз лінгвістичного тексту»?

варіанти відповідей

Л.Щерба

Ю.Лотман

Є.Курилович

В.Одинцов

Запитання 6

Знайдіть два правильних твердження:

варіанти відповідей

Основна мета лінгвостилістичного тлумачення - вивчення виражальних засобів мови у тексті, того ефекту зображальності, який дає її синтез.

Лінгвостилістична інтерпретація художнього тексту передбачає три ступені художньо-естетичного пізнання тексту, перший з них – поверхневий.

Текст є цілісною системою нерозривно взаємопов'язаних і взаємодіючих елементів усіх рівнів мовної структури.

Обґрунтування методики цілісного лінгвістичного аналізу художнього тексту пов'язано з осмисленням позиції автора у творі.

Запитання 7

Твори яких письменників/поетів найбільше вивчали й аналізували дослідники?

варіанти відповідей

Василя Стефаника, Григора Тютюнника, Сергія Єфремова;

Лесі Українки, Ольги Кобилянської, Тараса Шевченка;

Григорія Квітки-Основ’яненка, Лесі Українки, Тараса Шевченка;

Івана Франка, Тараса Шевченка, Василя Симоненка.

Запитання 8

Яка спільна думка істориків і теоретиків найчастіше повторювалась у своїх працях?

варіанти відповідей

Світогляд письменника не обмежується його поглядами, висловленими у прямій публіцистичній формі. Він відбивається і в його художніх творах.

Специфіка мови художнього твору творилася поступово, обґрунтовувалася у низці концепцій.

Загальновживані переносні значення будуються на номінативних і усвідомлених всіма мовцями аналогіях, контекстуальні ж — на незвичних, особливих, індивідуальних, тому є виражальним засобом, категорією естетичності.

Усі мовні одиниці, взаємодіючи в системі художнього твору, створюють багатоплановий образ, який впливає на свідомість людини, її розум, почуття. Саме цей вплив і визначає ступінь дієвої образної системи того чи іншого твору.

Запитання 9

У цьому посібнику представлено теоретичні засади лінгвістичного аналізу прозового і поетичного текстів, подано основні поняття та категорії лінгвоаналізу, етапи роботи над художнім текстом. Зразки лінгвоаналізу зроблено на матеріалі класичної та сучасної української літератури. Для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів, України, вчителів-словесників, перекладачів.

варіанти відповідей

Крупа М. Лінгвістичний аналіз художнього тексту. Тернопіль: Підручники і посібники, 2005. 416 с.

Виноградов В. Про мову художньої літератури. М: Художня література, 1959. 655 с.

Кухаренко В. Інтерпретація тексту. М. 1988. 201 с.

Піхманець Р. Психологія художньої творчості. К.: Наукова думка, 1991. 164 с.

Запитання 10

Який епізод у творі «Хазяїн» Івана Карпенка-Карого є кульмінаційним?

варіанти відповідей

Терентій Пузир помирає від розриву нирки;

хазяїн в мішку замість фальшивих грошей побачив пакунки чистого паперу;

Пузир тяжко захворів;

мільйонер Пузир домовляється з Маюфесом про участь у шахрайстві.

Запитання 11

Укажіть пропущене слово/словосполучення.

… посилює увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.

варіанти відповідей

інвектива

анафора

панегірик

риторичне питання або оклик

Запитання 12

Що таке «флешбек»?

варіанти відповідей

Риторична тактика відволікання уваги від того, що насправді має значення.

Об'єкт або персонаж, єдина мета якого - просунути сюжет вперед.

Сцена спогадів героя, що вставляється, аби розповісти події, які передували оповіданим.

Сцена, яка стрибком у часі вперед показує події уявного чи справжнього майбутнього героїв.

Запитання 13

Оберіть правильний варіант.

«Це правду ви кажете, пане! Усі босоногі й голодні – П’яниці, ледащо, злодії І люди ні на що не годні...»

варіанти відповідей

градація

іронія

сарказм

антитеза

Запитання 14

Що стимулює активізація дослідницьких зацікавлень до мови художнього тексту?

варіанти відповідей

відіграє важливу роль образ самого автора;

визначає перспективність подібних досліджень;

реалізує принципи широкого історико-філологічного контексту особи автора;

відтворює науковий інтерес до образу автора.

Запитання 15

Які етапи роботи над художнім твором передбачає лінгвістичний аналіз?

варіанти відповідей

розрізнення різновидів текстів художньої літератури;

вивчення позатекстових чинників, що формують світогляд письменника;

специфіка дослідження аналізу мови художнього твору;

дослідження мовних засобів реалізації художнього світу письменника.

Запитання 16

Про якого видатного діяча йдеться мова в описі?

У книзі «Франсуа Рабле і народна культура середньовіччя і Ренесансу» (1965) трактував роман «Ґарґантюа і Пантаґрюель» Рабле як вершину багатовікової неофіційної народної творчості і зразок карнавального мистецтва. На широкому порівняльному матеріалі показав роль народних традицій у виникненні світової класики. У статті «Рабле і Гоголь. Мистецтво слова і народна сміхова культура» (1973) досліджував зв'язок повістей М. Гоголя (збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки» й «Миргород») з українським народно-святковим і ярмарковим життям, вказував на риси гротескового реалізму в цих творах.

варіанти відповідей

О.Потебня

Ю.Шерех

Г.Винокур

М.Бахтін

Запитання 17

Які фактори на думку укладачів програми з «Лінгвістичного аналізу тексту» є важливими?

варіанти відповідей

дослідження віршових, прозових і драматичних текстів у певній системі;

мікро- і макротекст, тобто текст, у якому є мікро- чи макрообраз;

поділ слів на фонетичні склади та вказувати на їхні типи;

сегментування тексту та фонологічний аналіз.

Запитання 18

Укажіть чинники, до яких входять тактильні сприйняття слова.

варіанти відповідей

мова

звук

колір

запах

Запитання 19

Назвіть ступені історичного розвитку української мови?

варіанти відповідей

давньоруська мова

національна мова

староукраїнська мова

староруська мова

Запитання 20

***Офіційний текст міжнародного договору, підписаний уповноваженими представниками і скріплений печатками відповідних держав, або текст будь-якого документа, який за змістом відповідає текстові іншою мовою і має з ним однакову силу.

Про який текстовий різновид йде мова?

варіанти відповідей

аутентичний текст

стереотекст

медіатекст

мегатекст

Запитання 21

***Американський літературний теоретик Кент Бьорк розглядає метафору та метонімію як одну із чотирьох троп поетичного мовлення разом із …

Про які два тропи ще розповідав літературний критик?

варіанти відповідей

епітет і порівняння;

уособлення та синекдоха;

оксиморон і літота;

синекдоха та іронія.

Запитання 22

*****Цей прийом зародився у Греції; з латини перекладається «бог із машини»; означає несподіваний поворот у фабулі завдяки втручанню сторонніх могутніших сил чи обставин називається…

варіанти відповідей

Deus ex machina

Кліфгенгер

In medias res

МакГафін

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест