мовознавство. Вступ

Додано: 18 грудня 2023
Предмет: Українська мова, 11 клас
26 запитань
Запитання 1

Загальні особливості мови абстраговано від конкретних мов вивчає

варіанти відповідей

загальне мовознавство

прикладне мовознавство

часткове мовознавство

теоретичне мовознавство

Запитання 2

Що вивчає загальне мовознавство

варіанти відповідей

загальні особливості мови абстраговано від конкретних мов

окремі (конкретні) мови, споріднені мови

застосування мовознавчої теорії на практиці

шляхом зіставного вивчення мов виявляє в їх структурі спільні й відмінні риси;

Запитання 3

Які проблеми вирішує прикладне мовознавство

варіанти відповідей

загальні особливості мови абстраговано від конкретних мов

окремі (конкретні) мови, споріднені мови

шляхом зіставного вивчення мов виявляє в їх структурі спільні й відмінні риси

застосування мовознавчої теорії на практиці

Запитання 4

Що вивчає зіставне мовознавство?


варіанти відповідей

загальні особливості мови абстраговано від конкретних мов;


шляхом зіставного вивчення мов виявляє в їх структурі спільні й відмінні риси;

застосування мовознавчої теорії на практиці

окремі (конкретні) мови, споріднені мови

Запитання 5

У котрому рядку названо основні методи лінгвістичних досліджень

варіанти відповідей

описовий, історичний, порівняльний, зіставний, структурний, кількісний (квантитативний);


фонетичний, історичний, порівняльний, діахронічний, структурний, кількісний (квантитативний

якісний, роз’яснювальний, порівняльно-історичний, структурний, кількісний (квантитативний); 

описовий, історичний, порівняльний, семантичний, класифікаційний, математичний

Запитання 6

У котрому рядку правильно названо методики структурного методу?


варіанти відповідей

дистрибутивний аналіз, аналіз за безпосередніми складниками, фонематичний аналіз, компонентний аналіз

дистрибутивний аналіз, кількісний аналіз, трансформаційний аналіз, компонентний аналіз

дистрибутивний аналіз, аналіз за семантичними складниками, трансформерний аналіз, компонентний аналіз

дистрибутивний аналіз, аналіз за безпосередніми складниками, трансформаційний аналіз, компонентний аналіз

Запитання 7

У котрому рядку правильно визначено синхронний підхід до вивчення мови?


варіанти відповідей

вивчення мови у порівнянні з іншими мовами

вивчення мови з погляду її кількісних характеристик; 


вивчення стану мови у певну епоху (період) її розвитку

вивчення одиниць мови (мови загалом) у часі, в динаміці, у розвитку

Запитання 8

На якому методі основана генеалогічна класифікація мов

варіанти відповідей

історичний;

кількісний (квантитативний

структурний;

порівняльно-історичний

Запитання 9

У котрому рядку правильно названо основні види тлумачення сутності мови?

варіанти відповідей

психологічне, біологічне, суспільне

фізичне, колективне, суспільне

індивідуалістське, фізичне, соціальне;

психологічне, фізіологічне, загальнолюдське

Запитання 10

У котрому рядку правильно названо прихильника натуралістичного тлумачення сутності мови?

варіанти відповідей

А. Шлейхер

О. Потебня;

Ф. де Соссюр

П. Фортунатов

Запитання 11

У котрому рядку названий прихильник суспільного тлумачення сутності мови?

варіанти відповідей

А. Шлейхер

О. Потебня;

Ф. де Соссюр;

В. фон Гумбольдт.

Запитання 12

У котрому рядку правильно названо аргументи на користь суспільного характеру мови

варіанти відповідей

мова є вродженим явищем, обслуговує суспільство, є однією з найважливіших ознак суспільства, мова може існувати поза суспільством;

мова виникла у психіці конкретних індивідуумів, є виявом психічних особливостей окремої людини

мова з’явилася у людей випадково внаслідок збігу різних обставин;

мова виникла у людському суспільстві, обслуговує суспільство, є однією з найважливіших ознак суспільства, поза суспільством існувати не може;

Запитання 13

У котрому рядку правильно визначено основні функції мови? 

варіанти відповідей

емоційна, комунікативна

волюнтативна, метамовна

називна, мислеоформлювальна;

комунікативна, акумулювальна

комунікативна, мислеоформлювальна (мислетворча

Запитання 14

У котрому рядку правильно названо функції мови пов’язані з комунікативною?

варіанти відповідей

емоційна, фактична, когнітивна (гносеологічна), естетична

волюнтативна, прагматична, фатична, репрезентативна, емотивна, експресивна, прагматична, метамовна

називна, метамовна, мислеоформлювальна, експресивна, прагматична

когнітивна (гносеологічна), акумулятивна, прагматична, метамовна

Запитання 15

У чому полягає монофункціональний підхід до мови?

варіанти відповідей

у визнанні наявністі у мови кількох (багатьох) функцій

у визнанні наявності у мови однієї функції

у визнанні наявності у мови емоційної та називної функцій

у визнанні наявності у мови називної та комунікативної функцій;

Запитання 16

У чому полягає поліфункціональний підхід до мови?

варіанти відповідей

у визнанні наявністі у мови кількох (багатьох) функцій

у визнанні наявності у мови однієї функції

у визнанні наявності у мови емоційної та називної функцій

) у визнанні наявності у мови називної та комунікативної функцій

Запитання 17

Відмінність між мовою та мисленням полягає в тому, що:

варіанти відповідей

мислення – явище ідеальне, мова – ідеально-матеріальне; мислення – загальнолюдське, мова – національна; мислення й мова мають різні одиниці; мислення виникло раніше за мову

мислення притаманне окремим людям, мова - усім; мова існує незалежно від мислення

мова виражає не лише думки, а й почуття, мова має ті ж одиниці, що і мислення;

мислення – явище матеріальне, мова – ідеальне; мислення властиве лише людям, мова – людям і тваринам; мислення виникло раніше за мову

Запитання 18

Які існують типи мислення?


варіанти відповідей

поетичне, технічне (практично-дійове), жестове;


чуттєво-образне, технічне (практично-дійове), конкретне;

чуттєво-образне, практичне, поняттєве

чуттєво-образне, технічне (практично-дійове), поняттєве

Запитання 19

У котрому рядку правильно названо одиниці мислення?


варіанти відповідей

морфеми, лексеми, судження

звуки, фонеми, речення;


словосполучення, висловлення;


поняття, судження, умовиводи

Запитання 20

У котрому рядку правильно названо вченого, який вперше розмежував мову і мовлення?

варіанти відповідей

Ж.Ж. Руссо

Ф. де Соссюр

Арістотель

В.фон Гумбольдт

Запитання 21

У котрому рядку правильно названо відмінності між мовою і мовленням?

варіанти відповідей

Мова – загальне, мовлення – конкретне; мова – відносно стабільна, мовлення – динамічне; мова – явище логічне, мовлення – психофізичне; мова – нелінійна, мовлення лінійне

Мова – конкретне, мовлення – загальне; мова – нестабільна, мовлення – динамічне; мова – явище психічне, мовлення – психофізичне; мова – нелінійна, мовлення – лінійне

Мова – загальне, мовлення – конкретне; мова – відносно стабільна, мовлення – динамічне; мова – явище психічне, мовлення – психофізичне; мова – нелінійна, мовлення - лінійне

Мова – загальне, мовлення – абстрактне; мова – змінна, мовлення – незмінне; мова – явище психічне, мовлення – фізичне; мова – нелінійна, мовлення - лінійне

Запитання 22

У котрому рядку правильно названо риси мови (у порівнянні з мовленням)?


варіанти відповідей

мова явище конкретне, часткове, відносно стабільне, психічне, нелінійне

мова явище загальне, абстрактне, відносно стабільне, психічне, нелінійне

) мова явище загальне, абстрактне, випадкове, психофізичне, нелінійне

мова явище загальне, конкретне, відносно стабільне, психічне, лінійне

Запитання 23

Парадигматичні відношення це

варіанти відповідей

відношення між мовними одиницями за суміжністю, їх взаємним розташуванням, сполучуваністю за законами, властивими для певної мови

відношення смислової тотожності між мовними одиницями

родо-видові відношення між мовними одиницями з погляду їх взаємного підпорядкування

відношення між мовними одиницями за внутрішньою схожістю, відношення вибору з-поміж кількох схожих, однотипних одиниць

Запитання 24

Синтагматичні відношення це

варіанти відповідей

відношення між мовними одиницями за суміжністю, їх взаємним розташуванням, сполучуваністю за законами, властивими для певної мови

відношення між мовними одиницями за внутрішньою схожістю, відношення вибору з-поміж кількох схожих, однотипних одиниць;

родо-видові відношення між мовними одиницями з погляду їх взаємного підпорядкування

відношення смислової тотожності між мовними одиницями

Запитання 25

У котрому рядку правильно названо основні яруси структури мови?

варіанти відповідей

фонологічний, стилістичний, морфологічний, синтаксичний;

лексико-семантичний, морфемно-морфологічний, фонологічний, синтаксичний

діалектологічний, синтаксичний, фонологічний, лексичний

фразеологічний, синтаксичний, фонологічний, лексичний

Запитання 26

У котрому рядку правильно названо проміжні яруси структури мови?

варіанти відповідей

стилістичний, словотвірний, фразеологічний

стилістичний, діалектологічний, фразеологічний

фономорфологічний, словотвірний, фразеологічний

синтаксичний, словотвірний, фонологічний

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест